Trek ziet driedubbel met de nieuwe Fuel EX, Fuel MX en Fuel LX
Door Jan Geys -

Binnen de schoot van het Amerikaanse Trek vormt de Fuel EX het all-mountain aanbod in de catalogus. Voor het nieuwe modeljaar ondergaat de naam een kleine wijziging, want de Fuel is vanaf nu verkrijgbaar in maar liefst drie verschillende uitvoeringen: de Fuel EX (145/150 mm veerweg, 29 inch wielen), de Fuel MX (150/160 mm, mullet wielmontage) en de Fuel LX (160/170 mm, 29 inch). Presentatie:
Met de vernieuwing van de Trek Fuel EX komt er een nieuw ontworpen frame dat geschikt is voor alle drie de configuraties. Om tussen deze configuraties te wisselen, maakt het merk gebruik van verwisselbare rocker links en een ander bevestigingspunt voor de schokdemper. De schokdemper van de Fuel LX krijgt bovendien een langere slag.
Door te kiezen voor verschillende rocker links, gaat Trek compromisloos van de ene configuratie naar de andere: de geometrie en werking van de ophanging worden aangepast aan de beoogde toepassing van de assemblage.
Het frame is 200 gram lichter dan dat van de vorige generatie.
De geometrie is vernieuwd ten opzichte van de vorige Fuel EX, met een iets grotere stack (+17 mm in maat L) en een nieuwe maatvoering, waardoor er nu 5 maten beschikbaar zijn (S, M, L, XL, XXL). Dat betekent dat we afscheid nemen van de M/L-maat, maar Trek herpositioneert elke maat.
Er wordt aangekondigd dat de kabelgeleiding verbeterd is (zonder details te geven) en dat het opbergvak in de onderbuis groter is geworden met een verbeterde sluiting en een betere bescherming van de kabels. Er passen voortaan ook twee opbergtasjes in.
De vering is ontworpen om een meer lineaire positie (standaardmontage) te bieden voor een soepelere werking van de vering die het beste past bij luchtdempers. Een progressieve positie maakt agressiever rijden mogelijk en is beter geschikt voor veerdempers.
De bescherming van de liggende achtervork is opnieuw ontworpen om het klapperen van de ketting zo stil mogelijk te maken.
De zitbuis biedt nu ruimte voor een zadelpen met een drop van 200 mm op maat M.
Fuel EX: 145/150mm veerweg, 29 inch, demper van 205×60 mm
Voor Trek is dit de meest veelzijdige configuratie. Het is de beste klimmer van de drie configuraties en het is het model dat het merk naar verwachting het meest zal verkopen. De fiets heeft een balhoofdhoek van 64,5 graden.
Er zijn 10 uitvoeringen beschikbaar, in carbon of aluminium, met een prijs tussen € 2.559 en € 8.499.
Fuel MX: 150/160mm veerweg, mullet, demper van 205×60 mm
De Fuel MX is de opvolger van de Remedy. Met zijn 27,5 inch achterwiel voegt hij wat pit toe vergeleken met de 29 inch-modellen. Hiermee richt hij zich op de meest agressieve en speelse rijders of kleinere rijders. De fiets heeft een balhoofdhoek van 64 graden.
Er zijn 8 uitvoeringen beschikbaar, in carbon of aluminium, met een prijs tussen € 5.499 en € 8.499.
Fuel LX: 160/170mm veerweg, 29 inch, demper van 205×65 mm
De Fuel LX is minder veelzijdig dan zijn twee broers en komt net achter de Slash te staan. Het is een fiets die zich vooral richt op bergaf rijden en op endurorijders die geen hoog draaipunt wensen. Het merk adverteert ook een progressievere werking van de vering. Dit model heeft een balhoofdhoek van 63,5 graden.
Er zijn 8 uitvoeringen beschikbaar, in carbon of aluminium, met een prijs tussen € 5.699 en € 8.699.
Meer info via www.trekbikes.com