Trekt de UCI zich terug uit de World Cup MTB?

Door Jan Geys -

  • Sport

Trekt de UCI zich terug uit de World Cup MTB?

Krijgen we een nieuwe aardverschuiving in het wereldbekercircuit? De UCI heeft zojuist aangekondigd dat de Discovery-groep vanaf volgend jaar niet enkel verantwoordelijk zal zijn voor de uitzending van de wedstrijden, maar ook voor “de organisatie, de promotie en marketing van de UCI Mountain Bike World Cup” in samenwerking met het team dat momenteel de EWS bestuurt.Wat wil dit concreet zeggen?We leggen het uit:

Veel meer uitleg kregen we toen niet te horen, zeker al niet over de omvang en inhoud van het contract dat het productiebedrijf aan de UCI koppelt, maar met deze nieuwe aankondiging weten we eindelijk meer. En om meteen in huis te vallen: onze sport zou de volgende jaren wel eens een nieuw tijdperk in kunnen gaan.

Momenteel is de UCI officieel verantwoordelijk voor de organisatie en promotie van de World Cup MTB, terwijl Red Bull Media House “slechts” verantwoordelijk is voor de productie en uitzending van de wedstrijden.In feite ligt het iets gecompliceerder en weten we dat het Oostenrijkse bedrijf een belangrijke invloed heeft op veel aspecten die in eerste instantie niet binnen zijn expertisegebied vallen. Officieel beschikken ze echter niet over die bevoegdheden.

Dat zal volgend jaar radicaal anders zijn.In de verklaring van vandaag legt de UCI uit dat Discovery Sports en Enduro Sports Organization (ESO), het team dat momenteel de Enduro World Series beheert, verantwoordelijk zullen zijn voor … alles.Met andere woorden, de overeenkomst gaat veel verder dan het toezicht houden op de televisie-uitzendingen en commerciële rechten. “Van de ontwikkeling van de kalender tot de invulling van het evenement, de ervaring van fans ter plaatse en thuis, de selectie van de locaties en veel meer. Samen met de UCI en onze collega’s bij ESO zullen we aan elke hendel trekken die tot onze beschikking staat om alle aspecten van het mountainbiken te ontwikkelen, en dat in het voordeel van iedereen die met deze sport verbonden is”, aldus François Ribeiro, het hoofd van Discovery Sports Events.

Discovery is niet nieuw in het milieu, aangezien het bedrijf eigenaar is van Eurosport, GCN en GMBN en sinds 2021 samenwerkt met de EWS voor de uitzending van de serie. Op sportief vlak is het de promotor van de UCI Track Champions League, een nieuwe serie die gelanceerd werd in 2021 om het baanwielrennen nieuw leven in te blazen.Het is echter moeilijk om de toekomst van de World Cup MTB te voorspellen, behalve dat we de nodige veranderingen kunnen verwachten.

De overeenkomst draait om 4 punten, allemaal van kapitaal belang voor de ontwikkeling van de sport:

  • Het vermogen om de sport te ontwikkelen en te promoten, met en voor de atleten,
  • De gelegenheid om de verschillende disciplines binnen het mountainbiken te verenigen en de UCI Mountain Bike World Cup-kalender de komende jaren wereldwijd strategisch uit te breiden,
  • Het eigen vermogen om de wereldbeker naar een groot publiek te brengen en miljoenen mensen over de hele wereld te bereiken via zijn platforms,
  • Expertise op het gebied van het creëren en organiseren van evenementen, waaronder het verbeteren van de ervaring van fans ter plaatse en thuis, evenals de mogelijkheid om in de toekomst mountainbike-evenementen met een hoge publieke opkomst te creëren.

Chris Ball, de man achter de EWS en nu directeur van Enduro Sports Organisation, voegt eraan toe: “De komende acht jaar zullen het begin van een nieuw tijdperk inluiden voor mountainbikeraces en evenementen. We zijn trots en enthousiast om vanaf 2023 het voortouw te mogen nemen in deze sport, samen met de UCI. Dit is een ongelooflijke kans om de ontwikkeling van het mountainbiken te bevorderen, met de kracht van een van de grootste bedrijven op het gebied van live sportmedia en productie ter wereld.”

“Voortbouwend op het briljante werk dat de afgelopen jaren is gedaan in de crosscountry-, downhill-, enduro- en eMTB-disciplines, zullen we dit ongelooflijke langetermijnproject beginnen door samen te werken met de rijders, teams en bestemmingen om de mountainbikegemeenschap in ware festivalstijl bij elkaar te brengen. We zullen het mountainbiken naar een hoger niveau tillen naast ‘s werelds grootste sporten. Daarnaast willen we de komende jaren ook werken aan ecologischere events, de circuits verder verfijnen, de veiligheid verbeteren en fans een geheel nieuwe ervaring bieden, terwijl mountainbiken toegankelijker dan ooit moet worden.”

Voor de Schot is dit overigens een terugkeer naar het voorplan nadat hij begin jaren 2010 voor de UCI werkte als mountainbike-coördinator en de deur van de federatie had dichtgeslagen na de weigering om enduro op internationaal niveau te ontwikkelen. Het succes van diens EWS kennen we ondertussen en vanaf volgend jaar zal Chris Ball mee verantwoordelijk zijn voor alle World Cups in het mountainbiken.

De UCI die de sleutels van de wereldbeker – en bijna carte blanche – geeft aan twee particuliere bedrijven, is onverwacht nieuws en voor zover wij weten een primeur in de wielerwereld.In tegenstelling tot wat we aanvankelijk hadden begrepen, gaat de overeenkomst veel verder dan het louter uitzenden van de sport. Of dat een goede of slechte zaak is, daarvoor is het vandaag nog te vroeg.Wordt de wereldbeker een uiterst selectieve besloten competitie?Zullen we meer of minder manches krijgen?Zullen de formats veranderen? Zal de grootte van het peloton wijzigen? Krijgen we nog steeds volledig gratis live uitzendingen?Deze aankondiging roept zelfs meer vragen op dan ze beantwoordt en we zullen dit onderwerp nauwlettend volgen om je zo snel mogelijk nieuwe informatie te verstrekken.

Het volledige persbericht:

PARIS, LONDON: The Union Cycliste Internationale (UCI) has selected Warner Bros. Discovery (WBD) to deliver a new vision for mountain biking which will see the leading global media and entertainment company combine all its assets and expertise to elevate the sport and reach a new global audience.

To deliver a completely new vision for the future of mountain biking, the UCI will harness WBD’s global scale and vast media platforms, as well as collaborate with two of the company’s specialist organisations. This will see Discovery Sport Events join forces with the Enduro Sports Organisation (ESO Sports) to deliver the organisation, media production and broadcast, promotion and commercialisation of the UCI Mountain Bike World Cup.

Discovery Sports Events, the global promoter and event management leader, will extend its relationship with the UCI to help promote the sport in support of further growing its global audience. ESO Sports, the owner and operator of the Enduro World Series and in whom WBD recently invested, will drive the project to globally unify mountain biking and elevate it to new levels, in collaboration with the UCI.

Building on mountain biking’s popularity, this new approach will also bring innovations to the on-site and on-screen fan experience in order to continue growing the fanbase and improve the global footprint of the UCI Mountain Bike World Cup.

David Lappartient, UCI President, said: “I am elated by our partnership with Warner Bros. Discovery, which will take our UCI Mountain Bike World Cup to the next level. Discovery Sports Events has already worked wonders with track cycling – thanks to the innovative UCI Track Champions League – and I know that the exciting discipline of mountain bike will also benefit from their expertise, their in-depth understanding of the expectations of athletes and fans, and the increased exposure that this partnership will bring. Mountain bike will get the impetus it deserves as we work together for the future of this vast and varied discipline.” 

Andrew Georgiou, President and Managing Director, Warner Bros. Discovery Sports Europe, said: “Extending our relationship with the UCI to support the next phase of development and growth for mountain biking fits Warner Bros. Discovery’s expertise and ambitions perfectly. We will bring the scale of our global broadcast, streaming and online platforms to engage millions of people with the sport, as well as the capabilities of Discovery Sports Events and ESO Sports. Together they have the expertise and tools to develop the sport, alongside the understanding of the intricacies and existing strengths of mountain biking that are essential to best support the mountain bike community and grow the sport.”

Alongside the Olympic Games, the UCI Mountain Bike World Cup forms the pinnacle of the sport and sees the world’s best riders compete in multiple cross-country and downhill events throughout the season. Taken together, WBD’s cycling portfolio of content – across Eurosport, GCN+, GCN, GMBN, EMBN, discovery+ and more – already features more than 200 professional events across road, track, BMX, cyclo-cross, mountain bike, as well as all Olympic cycling disciplines.

Discovery Sports Events also partnered with the UCI as the founding global promoter who devised and delivered the game-changing UCI Track Champions League which launched in 2021.

The agreement concludes a period of exclusive negotiations and follows an extensive competitive tender. Further details around the 2023 season and calendar will be announced soon.

DoorJan Geys