Trust Message: een atypische vork gelanceerd door enkele bekenden!

Techniek
27 October 2018 — Jan Geys

Trust komt met een voorvork die een nieuwe interpretatie geeft aan de vorken met een parallellogram vering. Maar misschien nog opvallender zijn de namen van de ontwerpers, want achter deze Trust Message schuilt niemand minder dan Dave Weagle, die deze vork ontwikkelde samen met één van de oprichters van Enve en iemand van Competitive Cyclist.

Dave Weagle is ongetwijfeld een van de meest productiefste personen uit de fietsindustrie. Meerdere veringconcepten komen van zijn hand (DW Link, Split Pivot, enz) en hij zit ook achter merken als Evil en EThirteen. Nu richt hij zich op de voorvorken en hij doet dat samen met Jason Schiers en Hap Seliga; de eerste is de medeoprichter van Enve en de tweede van Competitive Cyclist, een grote speler in de onlineverkoop. Niet de minsten dus.

Maar wat is hun concept nu? Eerst en vooral willen ze iets anders aanbieden dan de klassieke telescopische voorvorken.

De Trust Message is onderaan opgebouwd uit een parallellogram met de nodige scharnierpunten om te kunnen vervormen. Ze doet wat denken aan die andere atypische voorvork: de IJslandse Lauf. Maar waar die laatste dempt door middel van vervormbare lamellen (die moeilijk controleerbaar zijn), is deze vork wel uitgerust met een luchtdemper en een hydraulisch systeem in de vorkpoten.

Het chassis van de vork is volledig uit carbon gemaakt (met iemand van Enve aan boord hadden we niet anders verwacht) en ze komt uit op een gewicht van 1980 gram. Aan de zijkant van de vork zien we ook een markering voor de SAG.

Volgens de constructeurs biedt deze vork als voordelen dat ze stabieler is, dat er minder wrijvingen zijn in vergelijking met een klassieke vork en dat de geometrie vooraan minder verstoort wordt in vergelijking met een klassieke telescopische voorvork. Hetzelfde geldt tijdens het remmen; ook dan zou de Trust Message minder moeten induiken dan een klassieke vork, al wordt dit effect niet volledig ongedaan gemaakt. Onder invloed van de remkrachten is het best dat de vork een tikkeltje inveert om het voorwiel goed te belasten en zo de nodige grip te vinden.

Mechanisch gezien is dit principe niet nieuw, want het wordt al langer gebruikt in de automobiel- of motorwereld en zelfs in de fietsindustrie zoals we al eerder vertelden. We vinden het verfrissend dat er nog merken zijn die aan nieuwe oplossingen denken en wanneer we de ontwerpers bekijken, kunnen we enkel besluiten dat het hen menens is.

De technische fiche van de vork leert ons dat de vork in drie standen kan ingesteld worden (Open, Mid, Firm) en dat ze 130 millimeter veerweg biedt. Ze kan op onze mountainbikes zowel een vork van 110 tot 130 millimeter vervangen (op onze 29”/27,5+) als een model met 130 tot 150 millimeter veerweg op een klassieke 27,5″. Het merk geeft verder nog mee dat er slechts om de 250 uur een onderhoudsbeurt nodig is.

Blijft er nog de prijs en die is met 2700 dollar (zonder taksen) wel heel pittig! In Amerika bieden ze zelfs de mogelijkheid aan om de vork in maandelijkse schijven van 238 dollar af te betalen.
De vork zou binnenkort al te verkrijgen zijn en ondanks dat ze gelimiteerd zal verdeeld worden, gaan we toch proberen om een testexemplaar te pakken te krijgen.

Meer info op https://trustperformance.com