De UCI verbiedt het gebruik van e-mountainbikes van meer dan 750 W in competitie
Door Jan Geys -

De UCI verscherpt de regels. Vanaf 2026 is het niet langer mogelijk om een e-MTB met een motorvermogen van meer dan 750 watt in te schrijven voor deelname aan wedstrijden. De eerste test van deze nieuwe regel staat gepland voor de wereldkampioenschappen van 2025 in Wallis (Zwitserland), waarna deze in 2026 officieel zal worden ingevoerd voor alle UCI-wedstrijden. Met deze regel worden de motoren van DJI, die 1000 watt vermogen leveren, uitgesloten van deelname aan competitie.
De UCI heeft beslist: vanaf 2026 is het niet meer mogelijk om met een elektrische mountainbike met een motorvermogen van meer dan 750 watt deel te nemen aan competitie. Deze limiet, waarover al lang werd gesproken maar die nooit zwart op wit is vastgelegd, is nu een officiële regel.
Het nieuwe goedkeuringsproces voor EPAC-aandrijfeenheden (elektrisch ondersteunde fietsen) werd in juni in Arzon, Frankrijk, gevalideerd tijdens de vergadering van het UCI-managementcomité. De eerste praktische implementatie is gepland voor de komende wereldkampioenschappen mountainbike, die van 1 tot en met 14 september worden gehouden in het Zwitserse Wallis. Dit is een grootschalige testfase voordat de maatregel vanaf 2026 verplicht wordt voor alle e-mountainbikewedstrijden die worden georganiseerd onder toezicht van de UCI.
In het officiële document van de UCI is de regel duidelijk: “EPAC-aandrijfeenheden die een UCI-goedkeuring aanvragen, mogen geen vermogen van meer dan 750 W, gemeten aan het achterwiel, adverteren of registreren.” Met andere woorden, 750 W wordt het absolute maximum, zonder uitzonderingen voor fabrikanten, teams of renners.
De overkoepelende organisatie rechtvaardigt deze beslissing met een tweeledig doel: enerzijds het vermijden van te grote technologische verschillen tussen de deelnemers, en anderzijds het behouden van het competitieve DNA van e-MTB, namelijk een sport waarbij ondersteuning de inspanning begeleidt, maar niet vervangt.
Een direct gevolg is dat sommige recente motoren worden uitgefaseerd, te beginnen met de DJI Avinox, die tot 1000 W kan leveren en waar al sinds zijn lancering veel over gesproken wordt (zie: Test nieuw | Amflow PL & DJI Avinox-motor: wanneer een wereldspeler interesse toont voor de e-mountainbike).
Door velen geprezen als revolutionair op de consumentenmarkt, wordt deze motor feitelijk uitgesloten van competitie op het hoogste niveau, terwijl hij verhitte discussies aanwakkert over een mogelijke nieuwe Europese regelgeving met betrekking tot het vermogen en de veiligheid van e-MTB’s.
Laten we duidelijk zijn: dit is een besluit van de UCI, dat dus alleen bedoeld is om UCI-wedstrijden te reguleren. Het is dus geen Europees of nationaal besluit dat van invloed kan zijn op het privégebruik of de verkoop van modellen met een motorvermogen van meer dan 750 W.
Het valt nog te bezien of deze barrière een belemmering voor innovatie zal vormen … of juist een katalysator voor een heroverweging van de manier waarop we de watts kunnen benutten!