De UCI zet de deur open voor 32 inch wielen in MTB-wedstrijden
Door Jan Geys -

De afgelopen maanden verschenen er verscheidene prototypes van mountainbikes met 32 inch wielen in de paddocks van de wereldbeker en op beurzen zoals Eurobike. We denken daarbij met name aan de BMC in Vallnord. Dit riep de vraag op of de UCI deze nieuwe wielmaat zou toestaan voor een gebruik in competitie? De stilte van de Union Cycliste Internationale voedde de twijfel … totdat onze collega’s van Mountain Bike Action eindelijk een officieel antwoord kregen:
Het gerucht gaat al een tijdje rond: verschillende merken zouden werken aan mountainbikes met 32 inch wielen. We haalden het onderwerp dan ook al enkele keren aan in onderstaande artikels:
- Spyshot | BMC onthult in Vallnord een 32 inch MTB-prototype
- Reflectie | Zijn 32 inch wielen de toekomst in het mountainbiken?

Maar er bleef één cruciale vraag over: zou de UCI een nieuwe wielmaat in competitie toestaan? Hoewel sommige bronnen beweerden dat er in september een beslissing zou worden genomen, bleef de Union Cycliste Internationale er volledig stil over, zozeer zelfs dat er in de officiële notulen van de vergadering geen melding van werd gemaakt. Het antwoord werd met spanning afgewacht … totdat onze collega’s van Mountain Bike Action eindelijk drie UCI-functionarissen de vraag stelden. Het antwoord kwam uiteindelijk van Fabrice Tiano, de media- en communicatieverantwoordelijke van de UCI.
De mountainbikecommissie van de UCI heeft mountainbiken altijd beschouwd als een laboratorium voor het wielrennen, met 'beperkte' regels wat betreft de uitrusting. Daarom zullen 32 inch wielen niet worden verboden in het mountainbiken.
Het antwoord is simpel en duidelijk: de huidige situatie blijft ongewijzigd, er zijn geen verdere beperkingen gepland en teams mogen vanaf volgend jaar nog steeds vrijelijk apparatuur in dit formaat testen en inzetten. Het wordt daarom eerder omschreven als een niet-verbod dan als een complete toelating. Het mullet-formaat blijft echter verboden in de crosscountry, het is dus niet toegelaten om bijvoorbeeld met een fiets met een 32 inch en 29 inch wiel aan de start te verschijnen van wedstrijden.
Dit standpunt van de UCI is uiteindelijk niet verrassend. De UCI heeft het mountainbiken altijd veel meer ruimte voor innovatie gegeven dan andere disciplines. De geschiedenis van het 29 inch wiel is een van de beste voorbeelden: aanvankelijk met scepsis ontvangen, won het formaat geleidelijk aan terrein om uiteindelijk de keuze te worden voor crosscountry en zelfs downhill.

Dit opent de deur naar nieuwe ontwikkelingen, ook al zullen fysieke beperkingen onvermijdelijk een rol spelen. We zullen nooit een mountainbike zien met wielen van 3 meter diameter, maar hoe ver kunnen we redelijkerwijs gaan? Gewicht, inertie en het vermogen van de rijder om het wiel te versnellen blijven cruciale factoren, die variëren afhankelijk van de individuele lichaamsbouw.
Het valt nog te bezien of dit 32 inch wiel een curiositeit zal blijven in de paddocks of dat het in de voetsporen zal treden van het 29 inch wiel, waarvan niemand 25 jaar geleden had kunnen vermoeden dat het een belangrijke standaard zou worden. Een eerste indicatie zouden we wel eens kunnen krijgen tijdens de eerste manche van de wereldbeker 2026. Eén ding is zeker: het debat is nog lang niet voorbij.
