Zeg hallo tegen de Transition Smuggler Carbon 2018!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Zeg hallo tegen de Transition Smuggler Carbon 2018!

De fans hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk is de Transition Smuggler Carbon een feit. De aluminium 29er-versie had met zijn veerweg van 140 millimeter vooraan en van 120 millimeter achteraan al een trouwe schare fans, benieuwd of de carbon-versie er ook in zal lukken om heel wat bikersharten te veroveren …

De Transition Smuggler Carbon is vanaf de lente verkrijgbaar en dit nieuwe model maakt het aanbod in de catalogus van het Amerikaanse merk nog wat ruimer. De aluminium Smuggler was met zijn 29″-wielen reeds één van de geliefkoosde modellen van het merk omdat de wendbare en polyvalente fiets op alle terreinen kan ingezet worden. Nu is er dus eindelijk ook een carbon versie.

Transition stak veel tijd en energie in de ontwikkeling van het nieuwe model. Ondanks de druk op de sociale media duurde het toch enkele jaren vooraleer de fiets op punt stond.

Het frame is voor 100% uit carbon: zowel de voordriehoek, de achterdriehoek en de link zijn uit de zwarte vezels vervaardigd. Ook het DNA van de aluminium Smuggler is aanwezig, want de carbon versie heeft eveneens een veerweg van 140 millimeter vooraan en 120 millimeter achteraan. En dan is er nog de ‘Speed Balanced Geometry’, een concept uit eigen huis dat twee dingen voor ogen heeft: ervoor zorgen dat de fiets levendig is bij lage snelheid en stabiel en vertrouwenwekkend bij hoge snelheid.

Door het gebruik van carbon heeft de Smuggler een dieetkuur ondergaan. Waar de aluminium versie (maat M) inclusief demper 3,99 kilogram weegt, zou het frame van de carbon versie op 2,95 kilogram uitkomen.

Het frame is voorzien van een geïntegreerde bescherming op de liggende achtervork en de schuine buis. De kabels lopen intern door het frame, behalve de remleiding van de achterrem die wel nog langs de buitenkant van het frame loopt. Eenvoud is de filosofie achter het geheel en men opteerde bij Transition voor een bracket met schroefdraad. Enduro Max-lagers zorgen dan weer voor de betrouwbaarheid van het geheel.

Een metrische demper, een Boost-achteras en een korte achterdriehoek maken de Smuggler compleet, een Smuggler waar 29″-banden tot 2.30 inpassen.

Voorlopig beschikken we nog maar enkel over de prijzen in Amerikaanse dollars: zo kost een los frame 2999 dollar, een complete fiets met Sram GX 4999 dollar en een model met XO1 5999 dollar.

Zoals wel vaker het geval is gaat de presentatie van een nieuwe bike bij Transition ook nu weer gepaard met een filmpje met een knipoog:

[field name=iframe]

Meer info op https://www.transitionbikes.com

DoorJan Geys