Nieuw 2020 | Cannondale Moterra & Habit Neo: het nieuwe e-mtb gamma

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Nieuw 2020 | Cannondale Moterra & Habit Neo: het nieuwe e-mtb gamma

Cannondale sprong rijkelijk laat op de elektrische kar maar heeft zijn achterstand ondertussen ingehaald. Het Amerikaanse merk maakte van de lancering van de nieuwe Bosch Performance CX-motor gebruik om zelf twee modellen te presenteren: de nieuwe Cannondale Moterra en de Cannondale Habit Neo.

 

 

Cannondale maakt schoon schip met de nieuwe generatie van de Moterra. De eerste generatie daarvan viel op met zijn massieve look en zijn goede prestaties op de trails (lees er hier alles over).

Zo zien we de Four Bar Linkage-ophanging (type Horst Link) terug die eerder op de Habit 2019 werd gebruikt. Even ter opfrissing, een Horst Link heeft een scharnierpunt op de liggende achtervork, net voor en onder de achteras om een ophanging te bekomen die vrijwel onafhankelijk kan werken van trap- en reminvloeden.

Cannondale breidt zijn ‘proportional response’-concept verder uit. Concreet wil dit zeggen dat de geometrie van elke framemaat wordt aangepast. Uitgaande van het principe dat de lichaamsbouw van een renner die voor een small kiest verschillend is dan die van iemand die voor een large kiest, waren er aanpassingen nodig die de fiets een identiek rijgedrag moet geven op alle fietsmaten. Het gaat over aanpassingen aan de scharnierpunten en de links en gewijzigde anti-squat en anti-rose waarden. De compressiecurve is meer lineair op de kleine maten en progressiever op de grote maten.

Wanneer we bijpraten met Luis Araiz, ingenieur bij Cannondale, weet deze ons te vertellen dat de nieuwe Bosch Performance CX-motor een grote stap voorwaarts is bij de ontwikkeling van nieuwe fietsen. We kunnen fietsen ontwerpen die een neutraler rijgedrag hebben en we kunnen de anti-squat waarde laten zakken. Het laat ons ook toe het remgedrag, de prestaties bergop en het evenwicht van de fiets te verbeteren.

Cannondale rust alle modellen uit met 29″-wielen (behalve de small van de Moterra) en met banden van 2.6″.

We stellen vast dat op alle elektrische fietsen van het merk (en van de andere merken) er een lockout voor de veringen voorhanden is. Luis Araiz is het met ons eens wanneer de vraag stellen of dit echt onmisbaar is op een e-mtb.

De topmodellen zijn van origine uitgerust met een Supernova M99 Mini-lamp. Op de andere modellen is deze optioneel verkrijgbaar.

De voordriehoek is op alle modellen uit carbon. Ook voor de wieg waar de motor zich bevindt, werd gekozen voor carbon, daar waar andere merken vaak opteren voor aluminium.

Beide nieuwe fietsen hebben nog een gemeenschappelijk punt, ze doen immers allebei een beroep op de nieuwe Bosch Performance CX-motor. Door de innige samenwerking tussen Bosch en Cannondale was men in staat om als een der eersten een e-mtb te leveren met de nieuwe motor.

Om de magnesium behuizing van de motor beter te beschermen, plaatste Cannondale er nog een aluminium plaat rond. Om de motor voldoende af te koelen (wat bemoeilijkt wordt door deze bescherming) werden er in die plaat ventilatiekanalen voorzien. De zijkanten van de motor kregen nog een extra bescherming.

De magneetsensor om de motor te activeren werd in de achterste remschijf van de Moterra en Habit Neo geïntegreerd. 

De batterij komt ook van Bosch (625Wh) en bevindt zich onder de schuine buis. Ze wordt aan het zicht onttrokken door een plastic kap. Om de batterij weg te nemen heb je een sleutel nodig.

Cannondale Moterra

 

 

De Moterra is de e-mtb met de meeste veerweg bij Cannondale. Met maar liefst 160 millimeter vooraan en achteraan is hij dan ook bedoeld voor een ruiger inzetbereik.

Hij wordt uitgebracht in de maten M, L en XL (29″) en S (27,5″).

De balhoofdhoek bedraagt 65,5 graden en de zitbuishoek 75 graden.

De onderdelen van de Moterra zijn (logisch) iets robuuster dan op de Habit Neo, wat we vooral merken aan de vork en wielen. Wat ons ook opvalt zijn de nieuwe Magura-remschijven met een diameter van 220 millimeter in het voorwiel (200 millimeter achteraan).

Het gamma telt drie ‘gewone’ modellen en een model met het toevoegsel SE. Dit laatste model is uitgerust met een vork met een dubbele kroon en 180 millimeter veerweg, een RockShox Deluxe Select-demper en zware Maxxis Assegai-banden. We hoeven er geen tekening bij te maken dat dit model minder veelzijdig is en minder goed bergop zal rijden, maar bergaf is dit een monster.

De prijzen gaan van 4999 euro voor de Moterra 3, over 5999 euro voor de Moterra 2 en 6999 euro voor de Moterra SE tot 7999 euro voor de Moterra 1.

Enkel het topmodel is uitgerust met de Bosch Kiox-boordcomputer, de andere modellen doen het nog steeds met de Purion.

Cannondale Habit Neo 

 

 

De Habit Neo is een nieuwkomer in het gamma van Cannondale. De Habit Neo heeft achteraan 130 millimeter veerweg en vooraan 140.

Cannondale omschrijft de gebruiker van deze fiets als “een beginnend biker of iemand die overstapt van een xc-hardtail. De Habit Neo moest een fiets worden waarmee je op zo veel mogelijk terreinen uit de voeten kunt en daarom werd er veel aandacht besteed aan het vinden van een goed compromis tussen de prestaties van de fiets en het gewicht.” Een veelzijdige fiets dus die bedoeld is voor iets rustigere uitstapjes dan de Moterra.

De balhoofdhoek bedraagt 66,5 graden en de zitbuishoek 75 graden. Cannondale is erin geslaagd om alle framematen (inclusief de kleinste) uit te rusten met 29″-wielen en banden van 2.6″.

Het gamma telt vier modellen: de Habit Neo 4 (4499 euro), Habit Neo 3 (4999 euro), Habit Neo 2 (5999 euro) en Habit Neo 1 (7999 euro). 

De onderdelen lijken ons goed gekozen, behalve de Maxxis Rekon-band op het voorwiel  vooraan.

Cannondale Habit Neo 1: de eerste test

 

 

Na afloop van de presentatie kregen we in het Oostenrijkse Alpbach de kans om enkele uren de trails af te schuimen met de productieversie van de nieuwe Cannondale Habit Neo.

We voelen ons al snel thuis aan het stuur van de fiets. De geometrie volgt dan ook de huidige trends: niet te kort en niet te lang.

De Maxxis Rekon vooraan waarover eerder sprake, hebben we al snel vervangen door een Maxxis Minion DHF. Vooral in vettig terrein had eerstgenoemde het niet onder de markt.

Van de eerste versie van de Cannondale Moterra herinneren we ons dat hij vele kwaliteiten had, maar ook een groot nadeel. Bergop had de fiets wegens zijn korte liggende achtervork immers de neiging om te steigeren. De Habit Neo doet het op dat vlak al beter, maar tot de besten van de klas behoort hij nog steeds niet. Voldoende gewicht op de voorkant leggen, is ook hier de boodschap om het contact met de ondergrond niet te verliezen op de steilste beklimmingen.

Bergaf is de fiets stijf zoals het hoort. De grote wielen laten zich probleemloos door de bochten laveren. We hebben de fiets niet kunnen nawegen, maar we hadden niet het gevoel om met een tank onderweg te zijn, ook al is hij niet de lichtste e-mtb op de markt. Maar hij is levendig en evenwichtig.

Wanneer we de snelheid op ruiger terrein opdrijven, worden we voor het eerst geconfronteerd met de limieten van de fiets. Hij komt overal wel doorheen, maar de stabiliteit van de fiets laat wat te wensen over. We hebben de indruk dat de achterdemper soms moeite heeft om het ritme te volgen.

Verdict

Na een namiddagje op de nieuwe Cannondale Habit Neo kunnen we stellen dat de fiets tot meer in staat is dan de marketingmensen van Cannondale beweren. Hij is niet enkel geschikt voor beginners of liefhebbers van xc-hardtails, maar ook voor meer ervaren bikers. De fiets is veelzijdig en aan zijn stuur kom je overal doorheen. Het is aangenaam rijden met het topmodel en als we toch een minpuntje moeten noemen, dan is het misschien dat hij plafonneert op de steilste en ruwste afdalingen en beklimmingen.

Meer info op www.cannondale.com

Foto’s copyright Ale di Lullo / Cannondale

DoorPaul Humbert