Nieuw 2020 | De e-mountainbikes van GT

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Nieuw 2020 | De e-mountainbikes van GT

Nadat GT de voorbije jaren eerder beperkt aanwezig was op de markt van elektrische mountainbikes (met slechts drie hardtails in het gamma, waarvan er dan ook nog eens twee als stadsfiets bedoeld waren), investeert het merk eindelijk opnieuw in dit segment. Het doet dat met twee nieuwe modellen. De Pantera GT-E, een hardtail, is eerder bedoeld voor rustige tochten, maar de Force GT-E heeft met zijn 150 millimeter veerweg duidelijk andere ambities …

Pantera GT-E

De Pantera bestaat al langer in het gamma van GT (onder de naam ePantera Bolt) en krijgt voor 2020 een complete make-over. De belangrijkste eigenschappen worden behouden (hardtail, 120 millimeter veerweg, Shimano-motor), maar voor de rest is de fiets nieuw. Een voorbeeld is de nieuwe geïntegreerde batterij van 504 Wh. Daarnaast staat hij niet langer op 27,5+-wielen, maar wel op exemplaren van 29″.

Comfort was heel belangrijk voor GT. Het merk kondigt dan ook aan dat de fiets 50% minder stijf is dan de hardtails met een gelijkaardig design. Dit heeft hij te danken aan de ‘zwevende’ zitbuis die niet in verbinding staat met de staande achtervork; die laatste wordt rechtstreeks aan de bovenbuis bevestigd.

Van de Pantera GT-E zijn er drie versies verkrijgbaar. De Bolt (3199 euro) is het meest geschikt om offroad mee te rijden en is uitgerust met een Shimano Steps E8000-motor, een RockShox Judy-vork en een Sram SX Eagle-aandrijving. Vervolgens zijn er nog de Current (2699 euro) met een Steps E7000-motor en een Shimano Altus/Alivio 9-speed en de Dash (2399 euro) met een Steps E5000-motor en een Shimano Altus 8-speed.

Force GT-E

De Force GT-E is compleet nieuw bij GT. Deze 29er (met banden van 2.35″) heeft zowel vooraan als achteraan een veerweg van 150 millimeter. Hij neemt de LTS-ophanging en grote lijnen van de GT Force over, met dien verstande dat de kinematica werd aangepast aan het gewicht van een e-bike.

GT nodigde ons ter gelegenheid van de Roc d’Azur uit om kennis te maken met de AMP-versie. Deze heeft een prijskaartje van 4499 euro en is uitgerust met een Sram SX Eagle-aandrijving en een RockShox 35-vork. Daarnaast is er ook nog een Current-versie (3799 euro) met een Shimano Deore 1×10 en een SR Suntour Zeron 35-vork.

Net zoals de Pantera GT-E is hij uitgerust met een Shimano Steps-motor (E8000 of E7000 naargelang het niveau in het gamma). Ook hier zit de E8035-batterij van 504 Wh in de schuine buis geïntegreerd.

Het eenvoudige en betrouwbare systeem om zonder sleutel bij de batterij te kunnen, vinden we geslaagd. De positie van de laadpoort van de batterij bovenaan de schuine buis vinden we echter wat ongelukkig gekozen. Wanneer je de batterij wenst op te laden terwijl deze op de fiets zit, geraak je toch iets moeilijker bij de laadpoort dan wanneer deze onderaan de fiets zit.

GT kiest nog steeds voor een snelheidssensor waarvan de magneet op de spaak wordt gemonteerd en de sensor op de staande achtervork. Deze manier is verouderd en het merendeel van de merken heeft ondertussen een oplossing gevonden om het systeem mooi te integreren. Jammer.

GT Force GT-E: de eerste test

Tijdens deze eerste, korte test waren we niet in staat om de Force GT-E echt op de pijnbank te leggen, noch om hem tot het uiterste te drijven. Toch kregen we al een eerste indruk van de fiets. Hij is een goede klimmer die niet gaat steigeren op de steilste stroken en ondanks zijn balhoofdhoek van 65 graden kan je hem vlot door de bochten sturen. De grip blijft in alle omstandigheden goed, zelfs zo goed dat we onze tocht wat extra pit gaven door meerdere ‘onmogelijke beklimmingen’ op rotsplaten te bestormen. We hadden op voorhand nooit durven denken dat dit zo makkelijk zou gaan. De keuze voor een relatief lange liggende achtervork (455 millimeter) doet hier duidelijk een duit in het zakje, al is dit niet het enige element dat meespeelt.

Bergaf hadden we wat meer tijd nodig om te wennen aan de fiets. Dit kwam in de eerste plaats door het feit dat GT geen L ter beschikking had en dat we met een iets te korte M onderweg waren. Ten tweede leek de voorkant ons zeer licht en vonden we het moeilijk om middels ons lichaamsgewicht de voorkant voldoende te belasten. Nochtans ligt de reach van de fiets (450 millimeter op de medium) in de lijnen van de huidige trends. Misschien dat de lange offset van 51 millimeter, die ervoor moet zorgen dat de fiets ondanks het gewicht en de vlakke balhoofdhoek wendbaar blijft, dit gedrag verklaart. Maar het is moeilijk om de oorzaak bij één iets te leggen, bij de geometrie moet de alchemie nu eenmaal werken …

Nadat we ons rijgedrag hadden aangepast, leek de fiets erg in balans. Uiteraard voel je het hoge gewicht, maar ook weer niet te. Hij bleek ook stabiel en we moesten de fiets niet bruuskeren om krappe bochten te kunnen nemen. Je hoeft er ook niet snel mee te rijden om van zijn capaciteiten te genieten, echt een ervaren hand vereist hij dan ook niet. Ga je toch sneller, dan schenkt hij veel vertrouwen en blijkt hij heel comfortabel op grote impacts.

Geen slecht woord over de achtervering, maar de RockShox 35-vork is een ander verhaal. Komt het door een slechte montage of ligt het eenvoudigweg aan het model zelf … omdat we voor het eerst met dit model reden, kunnen ook wij hier geen sluitend antwoord op geven. Het leek wel of men vergeten was om olie toe te voegen en dat de vork ‘droog’ gemonteerd werd. Na een tiental minuten rijden, werkte ze met horten en stoten waardoor ze het reliëf van het terrein niet meer goed volgde. Met als gevolg minder grip en comfort op de opeenvolging van obstakels.

In de categorie goede verrassingen noteren we de Shimano MT420 4-zuiger remmen met remschijven van 203 millimeter. Deze stopten het beest perfect af. Ook de Sram SX Eagle-aandrijving bleek een schot in de roos.

Verdict

Ondanks dat de test aan de korte kant was, kunnen we stellen dat deze GT Force GT-E veel potentieel heeft, al zal de prijs-kwaliteitverhouding misschien wat tandengeknars opleveren (bijna 4500 euro voor een RockShox 35 en Sram SX Eagle). Waar de voorvork ons ontgoochelde, werkte de rest van de Force GT-E wel zeer goed. Best jammer dus dat hij niet van een uitrusting kan profiteren die hem helemaal tot zijn recht doet komen.

Meer info op www.gtbicycles.com

DoorLéo Kervran