Nieuw 2021 | Specialized Levo 3: een evolutie die Amerikaans aandoet

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Nieuw 2021 | Specialized Levo 3: een evolutie die Amerikaans aandoet

Doet de nieuwe Specialized Levo 3 je ook denken aan de laatste uitvoering van de Stumpjumper Evo? Dat kan, want het zijn vooral de geometrie, de veringen en zijn oriëntatie die veranderen en niet zozeer de motor of batterij. Hierdoor weet hij in zijn thuisland de nodige aandacht te trekken, want het lijkt erop dat men in Amerika eindelijk niet langer zijn neus ophaalt voor e-bikes. Maar weet hij in onze contreien ook de fans van het eerste uur te overtuigen?

Het is dan ook logisch dat Specialized voor de derde generatie van de Levo bepaalde fundamentele aspecten behouden heeft, denk maar aan het duo batterij/motor (waar we verderop nog op terugkomen). Maar men nam ook enkele evoluties over van de laatste generatie van de Stumpjumper, en meer bepaald van de Evo-versie.

Het is overigens de eerste keer dat het team ontwikkelaars dat aan de wieg stond van de Levo, geleid werd door een Amerikaan, waar dat voorheen steeds door een Europeaan gebeurde. Het merendeel van de personen die bij dit project betrokken waren, zijn nog steeds in de Zwitserse R&D-afdeling voor e-bikes gevestigd, maar dit toont wel aan dat voor Specialized het grootste potentieel om e-bikes te ontwikkelen zich voortaan in Amerika situeert. Vanaf nu zal de Levo dan ook enkele karakteristieken hebben waar men in het land van Uncle Sam dol op is, al wil dat niet zeggen dat men de ogen zal sluiten voor de wensen van de Europese markt.

Een Levo 3 met aanpasbare geometrie, geïnspireerd op de Stumpjumper Evo

Het frame van de nieuwe Specialized Levo 3 – volledig uit FACT 11M carbon op de drie topmodellen – haalde duidelijk de mosterd bij de laatste nieuwe Stumpjumper Evo, zowel qua design als wat de aanpasbare geometrie betreft. Vergeet de maten S, M, L of XL! Voortaan gebruiken we codes met cijfers en zijn er maar liefst 6 maten beschikbaar.

Het idee achter de “S Sizing” is om te vertrekken van een aanbeveling voor de juiste fietsmaat, waarbij de toekomstige eigenaar kan kiezen uit twee of drie “sizings” in functie van het terrein waar hij of zij het meest op zal rijden of in functie van zijn of haar voorkeuren.

Heb je liever een stabielere en snellere fiets? Dan is een grotere maat dan de aanbeveling iets voor jou. Of geef je de voorkeur aan een wendbare en speelse fiets? Dan neem je beter een maatje kleiner. Weet dat in dat geval de hoogte van het balhoofd en van de zitbuis slechts heel licht wijzigt, waardoor je makkelijk met een langere zadelpen of enkele spacers onder de stuurpen kan spelen indien je liever wat hoger zou zitten.

Specialized volgt de trends met een langere reach, een rechtere zitbuishoek (om beter op de pedalen te kunnen trappen wanneer het technisch bergop gaat), een kortere liggende achtervork (-8 tot -14 millimeter in vergelijking met het vorige model, afhankelijk van je instellingen) en de wil om de bestuurder iets meer naar voren te laten hellen om meer druk te kunnen leggen op het wiel dat de richting aangeeft.

Als kers op de taart is de geometrie van de Levo 3, net zoals op de Stumpjumper Evo, aanpasbaar! Zo kan je in een handomdraai kiezen tussen een zeer korte liggende achtervork of net een tikkeltje langer (+/- 6 millimeter), wat ook een invloed heeft op de hoogte van het bottom bracket (ook +/- 6 millimeter). De balhoofdhoek kan je dan weer middels een cup (die boven op het balhoofd komt te liggen) naar keuze instellen tussen een neutrale positie (64,5 graden) en 1 graad meer of minder. Zoals we het hier uitleggen, lijkt het misschien ingewikkeld, maar in feite is het kinderspel.

Meer stijfheid voor meer precisie … en fun

Zeggen dat de vorige Specialized Levo niet stijf genoeg was, zou een leugen zijn. Wij hebben er alvast nooit over geklaagd. Het gewicht van het frame blijft onveranderd (rond de 9,5 kilogram inclusief demper, motor en batterij) maar de belangrijkste spil van de vering, de link, werd stijver uitgevoerd, net zoals de bevestigingspunten van de motor. De voor- en achterdriehoek werden dan weer stijver door extra aandacht te besteden aan de gebruikte carbonvezels. En ook de keuze van de wielmaat heeft een rol gespeeld.

27,5/29″

Specialized blijft ons maar verrassen. Waar we bij de Levo 2 hadden gewed op een mix van een 27,5”-achterwiel en 29”-voorwiel (als opvolging van de Levo 1 die was uitgerust met 27,5+-wielen), besliste Specialized toen om te gaan voor een full 29er. Vandaag krijgen we dan eindelijk de lang verwachte mix met een kleiner achterwiel.

Daar is een verklaring voor: Specialized wilde per se een zeer korte liggende achtervork op de nieuwe Levo om hem een speels rijgedrag te geven. Om de achterband toch voldoende vrije ruimte te geven, kwam het 27,5”-wiel al snel in beeld. Door die keuze werd het een stuk eenvoudiger om de achterbrug stijver te maken en de inertie te verkleinen. De grip wordt verzekerd door een band met een breedte van 2.6”. Het voorwiel is nog steeds in 29”, een keuze waar niemand de dag van vandaag nog over zal vallen want iedereen weet dat dit de formule is voor grip en rijprecisie. Onthoud ook dat de Levo 3 achteraan wel degelijk met een 29”-wiel kan worden uitgerust – met een band van maximaal 2.3” – ook al is dit officieel niet mogelijk.

Veringen: forser zonder aan de veerweg te komen

De Specialized Levo 3 behoudt dezelfde veerweg als zijn voorganger, te weten 150 millimeter achteraan en 160 millimeter vooraan. Maar iedereen die veel verschillende fietsen kan testen, weet dat de cijfers niet alles zeggen en dat ook de kinematica, net zoals de keuze van het dempersysteem, een belangrijke rol spelen.

Specialized koos achteraan voor een Fox X2-demper en vooraan voor een Fox 38-vork, tegenover een eerder crosscountry gerichte voorvork met vorkpoten van 36 of zelfs 34 millimeter op de Levo 2. Een beetje forser dus.

Ook de evolutie van de kinematica heeft zeer duidelijke gelijkenissen met de Stumpjumper Evo. Het traject van het achterwiel is exact hetzelfde, al zit de achteras verder naar achteren ten opzichte van de vorige generatie. De ratio curve van de veerweg is veel progressiever. De anti-squat waarde werd groter om de goede trapeigenschappen te behouden.

En het duo motor/batterij in dit alles?

Hier kunnen we niets revolutionairs vertellen. Specialized blijft trouw aan het motorblok dat samen met Brose werd ontwikkeld, maar nam wel de ervaringen uit het verleden mee om het motorblok betrouwbaarder te maken. Het is nu al een jaar geleden dat er een versie 2.2 van de motor op de markt verscheen, een versie die gemonteerd werd onder de Levo 2 (die in 2020 van de band rolde) of gebruikt werd bij inruilacties bij de dienst-na-verkoop.

Zelf hebben we op onze Levo 2 van 2018 nooit problemen gekend – ook al heeft hij ondertussen veel kilometers – maar heel wat gebruikers van de tweede generatie van de Brose-motor maakten melding van een gescheurde riem in de interne aandrijving. Een jaar geleden bracht Specialized een stevigere riem uit en ook de motor kreeg een update om pieken in het koppel bij het vertragen (tot 150 Nm wanneer je stopt met trappen tegenover een in principe maximaal leverbaar koppel door de motor van 90Nm) te vermijden. Door deze aanpassingen lijkt Specialized zeker genoeg van zijn zaak en biedt het meteen een garantie van 5 jaar op zijn motors en een ondertussen goed gerodeerde inruilprocedure.

Wat de batterij betreft, zien we wel wat veranderen. Het lange deel dat de cellen bevat blijft identiek, maar de interface tussen motor en batterij evolueert wel. De bedoeling hiervan is om zich te kunnen aanpassen aan de nieuwe vormen van het frame, maar vooral ook om de verbinding tussen de twee en de waterdichtheid van de verbindingskabel te verbeteren. Deze wordt nu beschermd door een tweede waterdichte hoes. De laadpoort werd groter. Van origine wordt de Levo 3 geleverd met een batterij van 700Wh. Er is ook goed nieuws voor de eigenaars van meerdere batterijen van de Levo 2, want er is ook een upgrade van het onderste deel verkrijgbaar waardoor de batterijen van 500Wh compatibel zullen zijn.

TCU Mastermind

Qua motormanagement en het kleine bedieningspaneel is er een duidelijkere verandering. De meest zichtbare nieuwigheid is de komst van een klein kleurenscherm op de bovenbuis. Dit is de nieuwste versie van de management-unit, TCU Mastermind genaamd.

Dit completere display laat je steeds de gekozen ondersteuningsmodus en het batterijniveau zien, maar ook een hele reeks informatie zoals op een GPS/fietscomputer. De geschatte actieradius, de kilometerstand, ratio kracht piloot/assistentie, tijd: in totaal zijn er niet minder dan 36 mogelijke functies en 16 personaliseerbare pagina’s. Deze interface is aanpasbaar via de Mission Control-app en je navigeert door de menu’s via een nieuwe, kleine knop op de stuurbediening (die de knop om direct over te schakelen naar de Turbo-modus vervangt).

Nog een andere grote nieuwigheid is de komst van een nieuwe modus naast de gekende Eco-, Trail- en Turbo-standen: Micro Tune. Dit is in zekere zin het tegenovergestelde van het soort ‘automatische versnellingsbak’ dat de e-MTB modus bij Bosch is. Dit is een optie waarmee je handmatig en zeer fijn het niveau van motorondersteuning kunt aanpassen. Je kan de drie klassieke modi al via de app aanpassen, maar dit voegt de mogelijkheid toe om dit in realtime, op het terrein, te doen om het geheel aan een bepaalde situatie aan te passen.

Specialized ziet de Micro Tune-modus als een sociale modus waarmee je perfect je ondersteuning kan aanpassen aan de omstandigheden maar ook aan andere personen waarmee je aan het rijden bent. Is de Eco-modus te licht om je maatje te volgen en de Trail-modus wat krachtig? Niet erg, met Micro Tune pas je alles aan om vlot samen te kunnen fietsen. Hiermee kan je ook je batterij perfect beheren tijdens lange tochten.

Een laatste interessant punt: voortaan is het mogelijk om zelf een update te geven zonder dat je langs de winkel moet passeren. Een verbinding met de Mission Control-app op je smartphone volstaat. En Specialized laat al verstaan dat er tijdens de levensduur van het model veel andere functies naar voren zullen komen.

Nog enkele details …

Het zijn kleine details maar toch verdienen ze het om vernoemd te worden. Specialized heeft erop gelet dat er in het frame grote bidons van 750 milliliter passen. De weg die de kabel van de dropper post aflegt, werd ook herzien, zodat het makkelijker wordt om de hoogte van het zadel aan te passen en minder kopzorgen te hebben wanneer deze aan vervanging toe is. Achteraan zien we nu ook een universele Sram UDH-derailleurpat.

Op het rode frame van onze testfiets zien we heel wat geïntegreerde beschermingen op het frame. Naast de ondertussen vertrouwde bescherming met ribbels op de liggende achtervork (om het geluid van de ketting te dimmen), zit er in de zone tussen motor en achterdriehoek nu ook een versterkte bescherming. Binnenin wordt er tussen alle elektronische gedeeltes een speciaal vet gebruikt dat ook door de marine wordt gebruikt (Nyogel 760 voor de kenners). Dit vet moet een goede verbinding en goede waterdichtheid garanderen. Wanneer je een onderhoud uitvoert, reageert het vet op het licht van een UV-lamp. Wanneer er niets meer te zien is, is het tijd om alles opnieuw in te vetten.

Gamma, beschikbaarheid en prijzen

In eerste instantie zal de Specialized Levo 3 enkel in zijn drie duurste versies beschikbaar zijn, allen uitgerust met een full carbon frame: Expert, Pro en S-Works. Andere modellen, waaronder een aluminium frame, volgen later dit jaar. Gelukkig maar, zouden we durven zeggen wanneer we de prijzen zien van de huidige beschikbare modellen:

  • Turbo Levo S-Works: 13.999 euro
  • Framekit Turbo Levo S-Works: 6.999 euro
  • Turbo Levo Pro: 11.499 euro
  • Turbo Levo Expert: 9.299 euro

Daar moet je toch even van bekomen! We kunnen het betreuren dat de prijzen van de Levo nog maar eens stijgen, maar door de immense wereldwijde vraag naar fietsonderdelen en de druk op de logistieke ketens, hebben fabrikanten twee opties. Ofwel zetten ze alle middelen in om hun productiecapaciteit te vergroten en hun bevoorrading veilig te stellen om snel te kunnen leveren, ofwel houden ze de prijzen lager maar dus ook de productie-aantallen. Specialized lijkt de eerste optie te hebben gekozen. Wedden dat zelfs voor deze prijs de nieuwe Levo een koper zal vinden …

[gview file=”https://www.vojomag.com/app/uploads/2021/03/SellSheet_LEVO.pdf”]

Later komen we aan de hand van een terreintest terug op het rijgedrag van de nieuwe Specialized Levo 3, in tussentijd kan je in de pdf hierboven alle details van de drie versies die momenteel beschikbaar zijn, nog nalezen (in het Engels).

Meer info www.specialized.com/be/nl/turbo-levo

DoorOlivier Béart