Nieuw 2022 | Moustache Samedi Game en Trail: meer bereik

Techniek
18 April 2022 — Paul Humbert

Na jaren hard werken en zich te onderscheiden van de concurrentie, wordt er altijd benieuwd uitgekeken naar het moment dat het Franse Moustache zijn nieuwe producten aankondigt. Wanneer we de jaargang 2022 bekijken, overvalt ons bij de eerste aanblik echter een vleug van teleurstelling omdat de nieuwe Samedi Game en Trail erg lijken op de vorige generatie. Zoals wel vaker zit het hem echter in de details en bij Moustache heeft men geen gebrek aan innovatieve technische oplossingen om zich in hun marktsegment te laten gelden.

We bevinden ons in de Bouro-vallei in Portugal waar het Moustache-team de pers heeft uitgenodigd. We ontdekken er de twee grote nieuwigheden op het gebied van mountainbikes voor 2022: de Samedi Trail en de Samedi Game.

 

 

De Moustache Samedi Trail is een veelzijdige all-mountain met een veerweg van 150/150 millimeter terwijl zijn grote broer, de Samedi Game, een zwaarder programma heeft met een veerweg van 160/170 millimeter. Beide fietsen hebben 29 inch wielen en zijn gemaakt van aluminium. Moustache claimt dat het om ethische redenen kiest voor metaal bij het ontwerp van de frames, ook al zitten er elders op de fiets altijd carbon componenten.

Na 10 jaar van bestaan, en net zoveel met Bosch als partner aan zijn zijde, blijft Moustache opteren om de producten van de Duitse motorfabrikant te integreren. Voor de jaargang 2022 kiest Moustache voor de 750 Wh-batterij, wat 125 Wh meer is dan op de 2021-reeks. Deze zoektocht naar “altijd meer” gaat gepaard met de nodige technische vragen, aangezien deze batterij een veel hoger gewicht en een groter volume heeft dan de 625 Wh-versie.

 

 

Op de vraag “waarom altijd meer”, is het Emmanuel Antonot, de medeoprichter van het merk die nog altijd aan het hoofd staat van de afdeling ontwikkeling, die ons antwoordt: “We proberen de horizon te vergroten en met deze batterij bieden we 20% meer plezier.

Het antwoord wordt aangevuld door even te kijken naar de manier waarop deze nieuwe batterij is ingebouwd. Zo werd het verbindingsgedeelte tussen de motor en de batterij opnieuw ontworpen door het merk uit de Vogezen. Het is aanzienlijk dunner (-25 millimeter) geworden en dus ruimtebesparend. Moustache is er terecht fier op dat het erin geslaagd is om deze nieuwe, grote batterij in zijn 4 maten te integreren, terwijl het frame op zich lager is geworden.

Ook de positie van de motor veranderde om de batterij lager te kunnen plaatsen.

Ten slotte werd het klassieke slot verwijderd ten gunste van een nieuw dubbel vergrendelingssysteem. Dit alles was nodig om de gewichtstoename te beperken, want een ‘klassieke’ upgrade naar de grotere batterij zou 900 gram extra betekenen.

 

 

De rest van de facelift werd op het frame zelf uitgevoerd. Uiterlijk heeft hij veel weg van het 2021-model, maar alles werd herzien om nog eens 150 gram te besparen. Zo werden in het frame de kabeldoorgangen herzien. Voortaan lopen de kabels door de bovenbuis, waardoor er ruimte vrijkomt voor de grotere batterij in de onderbuis. Rekening houdend met alle veranderingen, kondigt Moustache aan dat er voor 125 Wh extra slechts 800 gram bij is gekomen op de weegschaal.

 

 

Het is niet verwonderlijk dat ook Moustache de geometrie laat evolueren naar iets langere fietsen met een rechtere zitbuis (+2 tot 2,6 graden). Op dit modeljaar zijn de verschillen tussen de Trail en de Game iets geprononceerder, zodat elke fiets zijn eigen identiteit heeft.

 

Op de Trail werd de balhoofdbuis 10 millimeter langer en het bottom bracket ligt voortaan enkele millimeters lager (-5 millimeter op de Trail en -7 millimeter op de Game). Moustache kiest ook voor stuurpennen die op alle maten 10 millimeter korter zijn geworden.

In tegenstelling tot het modeljaar 2021 zijn er geen flip-chips meer aanwezig om de geometrie te wijzigen. Er werd ons echter verteld dat er een aanpassingsstuk zal zijn om de Game radicaler te maken. Dat stuk zal in de winkels verkrijgbaar zijn, maar meer informatie hebben we op dit moment niet.

Moustache verankert zijn demper op een zwevende as die in twee stappen moet worden vastgedraaid om een ​​perfecte uitlijning te garanderen. De techniek is direct geïnspireerd op het bevestigingssysteem van de nieuwste Fox-vorken.

 

 

Ook de kinematica evolueert licht. Zo verschuift de positionering van de ankerpunten van de link 15 millimeter verder naar voren, waardoor de werking van de link ook licht wijzigt. Emmanuel Antonot verklaart dat men op zoek is gegaan naar een fiets “die goed daalt en goed klimt, maar met meer precisie.”

 

 

De ‘in-house’ Moustache-demper (Magic Grip Control) werd iets herwerkt om meer hydraulische ondersteuning en ‘meer grip’ te bieden. Deze demper heeft een ‘vergrendeling’ die geen volledige blokkering is, maar die bergop de vering toch deels stugger maakt. We ontdekken een kleine handleiding om de SAG aan te passen en Moustache kondigt een automatische aanpassing van de rebound en compressie aan. Het ontwerp zorgt voor een gedifferentieerd beheer van de compressie- en rebound-instellingen bij hoge en lage snelheid.

Kortom: als je sneller gaat, gaat de rebound sneller, voor betere tractie en meer grip. Het uiteindelijke doel is om een ​​demper aan te bieden die volledig is aangepast aan de kinematica van de fiets en aan de behoeften van een e-bike praktijk.

Tot zover het algemene ontwerp, maar daar stopt het DNA van een fiets niet voor Moustache. Voor bepaalde onderdelen werd dan ook een bijzondere keuze gemaakt. We beginnen met het onderstel en de wielen die in eigen huis worden geassembleerd op basis van Mavic ID360- of Shimano-naven en asymmetrische velgen uit aluminium of carbon.

Moustache heeft de (goede) keuze gemaakt om voor het hele assortiment een paar Maxxis Assegaï-banden (29×2.5) te selecteren. Op het Game-assortiment zullen de Exo/Exo+-karkassen zeker te licht uitvallen, maar het is een goed uitgangspunt. Bij aankomst in de winkel zijn de fietsen klaar om tubeless te worden geïnstalleerd, het enige dat nog moet gebeuren is de antilekvloeistof injecteren en de banden opblazen.

 

Last but not least is er het hele Bosch Smart System dat gepaard gaat met de komst van de grote batterij. Het bestaat uit een nieuw Kiox 300-scherm en een nieuwe bediening op het stuur die erg vol zit met knoppen, maar die is uitgerust met zeer handige leds. De Performance CX-motor maakt ook verbinding met de Bosch Ebike Flow-applicatie. Via de app kan je je activiteiten en de gegevens van je ritten bewaren, de ondersteuningsmodi personaliseren, belangrijke informatie zoals de acculading en de datum van de volgende onderhoudsbeurt in de gaten houden of zelfs het GPS-geleidingssysteem gebruiken. Dit is te veel voor eenvoudig mountainbike-gebruik, maar aangezien dit systeem op heel verschillende fietsen beschikbaar is, profiteert iedereen van deze eigenschappen. Het systeem kan nu ook Strava en komoot insluiten. Met de nieuwste update van de app kan je jouw fiets ook op afstand blokkeren.

 

 

In het Trail-assortiment zijn er vanaf mei 2022 vijf modellen beschikbaar tussen 4799 en 8199 euro. Houd er rekening mee dat de Trail 5 eerst wordt geleverd met een RockShox Gold 35-vork, voordat in de zomer wordt overgeschakeld op een Marzocchi Z1 wanneer deze beschikbaar zal zijn. De prijs verandert dan van 5699 naar 5899 euro.

 

 

Het Game-assortiment bestaat uit 4 modellen, met prijzen variërend van 5799 tot 8399 euro. Ook hier zal de montage van het Game 5-model in de zomer evolueren afhankelijk van de beschikbaarheid van de vork (van een Rockshox Domain R naar een Marzocchi Z1).

Moustache Samedi 29 Game 11 2022: de eerste test

 

 

We zetten ons voor onze kennismaking aan het stuur van het duurste model van de Game-familie. Op deze fiets zijn geen compromissen gesloten qua uitrusting. Zo zien we een Fox 38 Factory-voorvork, een XTR 12-speed groep en carbon wielen uit eigen huis. De fiets heeft een prijs van 8399 euro en het merk kondigt een gewicht aan van 23,5 kilogram.

 

 

Op de fiets maken we kennis met een goed geproportioneerde en moderne machine. De breedte van het stuur evolueert met de profielen van de fietsen (780 millimeter op de large, gekoppeld aan een stuurpen van 40 millimeter). Hetzelfde geldt voor de zadelpen. De cranks zijn 165 millimeter lang.

 

 

Veel tijd hadden we niet in Portugal, maar de trails zijn er best interessant om een ​​fiets te leren kennen. Er zijn erg leuke en gemakkelijke stukken om vervolgens een trial-achtig parcours met trappen voor de wielen te krijgen waar de fiets zijn dynamiek niet mag verliezen.

 

 

Het grootste deel van onze test rijden we op de automatische modus “Tour +” van het Bosch-systeem. Deze biedt een minder brutale ondersteuning dan de E-MTB modus.

 

 

Wat tijdens deze enkele uren werkelijk indruk op ons maakte, was de evenwichtigheid en hoe vlot hij te besturen viel. We konden hem niet rechtstreeks vergelijken met een gelijkwaardige Game van de 2021-generatie (nog steeds erg relevant trouwens), maar we voelen geen onbalans die zou kunnen worden geassocieerd met de grote batterij die de fiets vooruit pusht. Zowel bergaf als bergop (zelfs in de ‘open’ modus) is hij formidabel.

 

 

Tijdens het grootste deel van de veerweg behoudt hij veel grip en comfort en hoewel we een fiets konden verwachten die wat zou inzakken, wordt hij naar het einde toe progressiever om de grootste schokken op te vangen zodat de fiets zijn momentum kan behouden. Op onze top-of-the-range set-up bieden de carbon wielen een kleine dosis welgekomen extra precisie.

 

 

Zelfs zonder al zijn evoluties te hebben kunnen testen, realiseren we ons dat de Game het resultaat is van talloze optimalisaties die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd op vlak van geometrie, kinematica en de keuze van onderdelen. Hij heeft niets extreems – niet in zijn ontwerp, noch in zijn rijgedrag – al is er zoals gezegd de mogelijkheid om hem wat radicaler te maken. We juichen ook de manier van integratie van de grote batterij toe, vooral omdat we de weinige aanpassingsmogelijkheden van het Bosch-systeem kennen. Deze 2022-reeks duwt de 2021-modellen niet in de richting van veroudering, verre van, maar Moustache verzekert zich met deze ontwikkelingen wel van een plaats tussen de toonaangevende fabrikanten op het gebied van sportieve e-mountainbikes.

Al onze artikelen met betrekking tot Moustache kan je hier terugvinden: www.vojomag.nl/?s=moustache

Meer info via https://moustachebikes.com/nl/e-bikes/e-mtb/