Nieuw 2023 | Hutchinson Kraken Racing Lab 2.4: met het vizier op downcountry

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Nieuw 2023 | Hutchinson Kraken Racing Lab 2.4: met het vizier op downcountry

De in april 2020 gepresenteerde Hutchinson Kraken Racing Lab krijgt dit jaar een downcountry-georiënteerde versie. Met een profiel dat geïnspireerd is op de Griffus (de enduroband van het merk), een breedte van 2.4 inch en een versterkt karkas, is deze nieuwe versie van de Kraken gespierder dan ooit. Laten we eens kijken wat we al weten over deze nieuwe mountainbikeband in het gamma van het Franse merk:

De nieuwe Kraken is de reactie van Hutchinson op de evolutie van de XC-discipline en zijn circuits, een tendens die over het algemeen wordt gekwalificeerd als downcountry. Het doel is, aldus het Franse merk, om een ​​band aan te bieden die in staat is om de verschillende technische secties van moderne XC-circuits aan te kunnen en tegelijkertijd weet om een zo hoog mogelijk rendement te behouden.

Zoals Léo al uitlegde toen de Kraken XC Racing Lab in 2020 werd uitgebracht, verwijst de naam Racing Lab naar een soort ‘veldlaboratorium’ waarin Hutchinson met zijn atleten werkt aan profielen, rubbers, karkassen en technologieën om nieuwe banden te ontwikkelen. Dit moet vervolgens het grote publiek ten goede komen, maar heel vaak zijn de banden die het resultaat zijn van deze ontwikkelingen en op het hoogste niveau worden gebruikt door de atleten, veel te specifiek om voor iedereen geschikt te zijn. Hutchinson herwerkt ze daarom voordat ze op de markt worden gebracht en daarom kunnen de banden waarop de consument rijdt iets afwijken van de banden die je in de paddocks ziet (of op onze foto’s van de paddocks).

Hutchinson legt uit dat de Kraken Racing Lab 2.4 niet enkel een groter formaat is van de Kraken die we tot nu toe kenden, maar dat hij volledig opnieuw werd ontworpen. Voor het profiel lieten de ingenieurs van het Franse merk zich inspireren door de Griffus, de enduroband van het merk. Hoewel de algemene vorm vergelijkbaar is met de Kraken XC (met een loopvlak dat bestaat uit afwisselend smalle en vierkante noppen), zien we dat de centrale noppen langer en breder zijn geworden. Hutchinson legt ook uit dat ze het aantal noppen rond de omtrek van de band hebben verminderd om een ​​agressiever en meer open loopvlak te verkrijgen, waardoor ze een betere grip op los en ruw terrein bieden.

Het rubbercompound verschilt niet met dat van de Kraken XC, aangezien deze Kraken 2.4 uit dezelfde mix van drie rubbers met verschillende hardheden bestaat. Zo is er een hard rubber met een diepe structuur (65 ShA), een zacht rubber aan het oppervlak van de zijnoppen (50 ShA) en een rubber halverwege tussen beide voor het loopvlak (60 ShA).

In vergelijking met de Kraken XC die wordt aangeboden met drie verschillende karkassen, is deze Racing Lab 2.4-versie alleen beschikbaar in een 66 TPI-versie met Hardskin-versteviging (namelijk een gaas in de vorm van een rooster dat van de ene bandhiel naar de andere loopt om de band te beschermen tegen lekrijden).

Wat de kleur van de flanken betreft, dien je wel te kiezen, en dat is niet alleen een kwestie van de looks. De kleur hiervan kan echt van invloed zijn op het gedrag van de band. In feite zit er in banden met beige flanken geen roet, in tegenstelling tot banden met zwarte flanken, waardoor ze flexibeler zijn (roet heeft de neiging om het karkas iets te verstevigen), wat dan weer een extra factor is voor comfort en grip.

We reden het voorbije weekend al een eerste testrit met de nieuwe Kraken Racing Lab 2.4. Dit is natuurlijk onvoldoende lang om nu al een verdict te vellen over de mogelijke sterke en zwakke punten, maar we delen wel al graag een eerste indruk.

We hebben de ronding van de band gemeten en kwamen uit op 60 millimeter op een velg met een interne breedte van 30 millimeter, wat de cijfers van het merk bevestigt. Wat betreft het karkas is er natuurlijk een merkbaar verschil met de Kraken XC en zijn 127 tpi karkas, maar onaangenaam is het niet, want deze gespierde versie geeft meer steun.

Na onze eerste testrit waren we nog niet meteen overtuigd over de rolcapaciteiten op vlot bollende stroken. We zullen in het vervolg van de test dan ook nagaan of dit eerste gevoel bevestigd wordt of dat het gewoon een eenmalig slechte ervaring was (vermoeidheid, weersomstandigheden, staat van de paden, …). Weet dat dit – wat het verdict ook zal zijn – a priori niet hun belangrijkste troef is.

Tijdens onze testrit kwamen we verschillende modderstroken tegen die ons eraan herinnerden dat dit geen modderband is. De Kraken 2.4 is daarentegen zeer attent en kan gemakkelijk bijgestuurd worden wanneer hij grip dreigt te verliezen.

Qua gewicht is de 2.4 (met zwarte flanken) slechts 54 gram zwaarder in vergelijking met de Kraken XC, ofwel 822 gram voor de 2.4 tegenover 768 gram voor de Kraken XC.

Naast het Racing Lab-model (64,99 euro) is er nog een tweede model van de Kraken 2.4. Dit laatste model (45,99 euro) gebruikt een mengsel van twee rubbercompounds, heeft een SideSkin-karkas (dwz alleen een versterking van de flanken) en is enkel verkrijgbaar met zwarte flanken.

Meer info via https://cycling.hutchinson.com

DoorAdrien Protano