Nieuw | Berria Bravo: de hardtail revolutioneren?

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Nieuw | Berria Bravo: de hardtail revolutioneren?

Een flexibele zadelpen, een draaipunt en 28 millimeter ‘veerweg’ zonder achterdemper om de hardtails te revolutioneren … dat is de belofte die Berria deed met zijn nieuwe Bravo, een hardtail met een ‘+’ die wil laten zien dat dit soort fietsen vandaag de dag nog steeds kunnen bestaan, ondanks de evolutie van het materiaal en de disciplines. We mochten hem ontdekken samen met de mensen achter het merk:

 

 

Waar sommige merken, zoals Specialized, in XC de hardtails willen ‘uitroeien’, geloven andere merken er nog steeds grotendeels in. Berria hoort tot deze laatste groep en bewijst dat met deze nieuwe generatie van de Bravo, de historische naam van zijn model zonder achtervering.

 

 

Voordat we verder gaan, eerst een woordje uitleg over het merk. Berria is een naam die voor de meesten van jullie weinig zal betekenen, maar dat zou wel eens kunnen veranderen. Dit Spaanse merk van racefietsen en XC-fietsen – dat opgericht werd door de broers David en José Vitoria – nam een ​​paar maanden geleden een wending door een kapitaalinjectie van 49% door een investeringsfonds.

 

 

David Vitoria, de CEO van Berria, legt ons uit dat deze injectie voor brandstof moet zorgen in het bedrijf om zijn ontwikkeling te versnellen, vooral internationaal. Het merk wil topfietsen met een sportief DNA aanbieden. We hebben een reeks nieuwigheden gezien en de Bravo wordt daarvan als eerste gepresenteerd. Met deze fiets rijden ook de renners van het team in de wereldbeker XCO.

Tot voor kort was de Bravo een saaie en onopvallende klassieke hardtail, vooral omdat de geometrie langzaam op leeftijd begon te komen. Een vernieuwing was daarom noodzakelijk en in plaats van twee hoeken en drie dimensies te veranderen om zijn fiets op een makkelijke manier te moderniseren, herbegon Berria vanaf nul.

 

 

Het hart van de nieuwe generatie van de Bravo is het Softex-systeem: een zadelpen die kan doorbuigen (uiteraard op een gecontroleerde manier) en een draaipunt op de kruising tussen het frame en de staande achtervork om een ​​beetje bewegingsvrijheid te bieden aan deze laatste.

Hoewel deze twee delen functioneel onafhankelijk zijn, zijn ze als één geheel ontworpen: wanneer Berria 28 millimeter ‘veerweg’ adverteert, is dat een totaal van de flexibiliteit van elk element, zoals weergegeven in de bovenstaande grafiek.

 

 

Het vinden van comfort en grip is altijd de grote vraag op hardtails, en op papier kunnen we ons gemakkelijk voorstellen dat de door Berria gevonden oplossing het beter zal doen dan het vorige model. Maar mirakels bestaan niet en dus kan de Bravo door dit extra draaipunt niet claimen even licht te zijn als een klassieke hardtail zonder enige kunstgreep. Het frame van de Bravo BR, het topmodel, zou volgens het merk 999 gram wegen, of 200 tot 250 gram meer dan de lichtste modellen op de markt.

Desondanks aarzelt het Spaanse merk niet om de nieuwe Bravo een ​​”race-DNA” toe te eigenen en de geometrie bevestigt deze beweringen. Zo zien we een korte liggende achtervork van 420 millimeter, een reach van 448 millimeter in maat M of 465 millimeter in maat L (3 tot 5 millimeter meer dan een Scott Scale RC), een zitbuishoek tussen 74,1° en 75,1° (ongeveer gemiddeld voor een hardtail) en een balhoofdhoek die varieert, gaande van 66,5° in XS tot 68° in L.

 

 

Berria kondigt aan dat het de carbon laminering aanpast aan elke framemaat, vooral bij de zitbuis.

 

 

Praktisch gezien zijn alle Bravo’s uitgerust met een vork met een veerweg van 110 millimeter en het frame biedt plaats aan banden tot 2.4″, zoals elke goede moderne XC-fiets. Het merk geeft aan dat ook een veerweg van 100 millimeter kan worden gebruikt zonder de balans van de fiets in gevaar te brengen. Merk op dat de kabels via het balhoofd het frame binnenkomen.

 

 

Het frame profiteert ook van het Anti-Mud System (AMS). Zou Berria een borstel op het frame hebben gemonteerd om de modder weg te vegen bij slecht weer? Niets van dat alles natuurlijk. AMS duidt eerder een ontwerpfilosofie aan waarbij rekening is gehouden met het probleem van modder door de ophoping ervan te beperken en de evacuatie te vergemakkelijken. Dat zegt natuurlijk niet veel, maar door het testen van fietsen hebben we al vastgesteld dat niet alle merken het op dit punt even goed doen. Door de moeite te nemen om erover na te denken, onderscheidt Berria zich al.

Momenteel bestaat het gamma uit slechts drie modellen: de Bravo 5, 6 en 7, met prijzen van 2399 tot 5599 euro. De Bravo BR (het rode model op de foto wat hogerop) is de meest luxueuze versie bedoeld voor competitie, maar die lijkt voorlopig niet officieel verkrijgbaar te zijn.

 

 

Het merk lanceert ook een stuur-stuurpen combo uit één stuk.

 

 

We mochten al heel even een kleine rit rijden met de nieuwe Berria Bravo, maar die rit was veel te kort om er al conclusies uit te trekken. Positief waren we over de zithouding, waarbij de krachtoverbrenging niet lijkt te worden beïnvloed door het Softex-systeem. Dat laatste systeem levert echt winst in comfort en tractie op in de ruige delen. Bergaf is het duidelijk dat je meer controle hebt in vergelijking met een traditionele hardtail, zonder echter aan reactievermogen in te boeten. Er is een duurtest nodig om de Bravo verder te evalueren, maar eens hij op de markt verschijnt zou hij makkelijk zijn publiek moeten vinden.

Meer info via berriabikes.com

DoorPaul Humbert