Nieuw | BH XTep Carbon 2021: lichtgewicht design en Shimano EP8-motor met een grote batterij

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Nieuw | BH XTep Carbon 2021: lichtgewicht design en Shimano EP8-motor met een grote batterij

Als we het over fietsen hebben waarvan het design een mening uitlokt, dan spreken we snel over de BH AtomX en XTep met hun onmiskenbaar X-frame. Voor de nieuwe generatie van hun XTep Carbon heeft BH dan ook speciaal aandacht besteed aan het uiterlijk van de fiets, zonder de technische fundamenten te verwaarlozen. Het is een mix geworden van design, een laag gewicht en de Shimano EP8-motor met een grote batterij. Laten we snel deze nieuwe en interessante versie ontdekken.

De BH XTep en AtomX behoren sinds hun introductie tot onze favoriete e-bikes. De uitstekende gewichtsverdeling, de goeie werking van de achtervering en het grote bereik zijn enkele van de kenmerken die wij en onze testers altijd hebben gewaardeerd. Echter, het minste wat we kunnen zeggen is dat de look van deze modellen nooit echt unaniem werd goedgekeurd. Voor deze nieuwe BH Xtep Carbon 2021 zien we dat het Spaanse merk extra aandacht heeft besteed aan dit punt, met een uiterlijk dat ongetwijfeld veel meer mainstream is …

Ter herinnering, waar de BH AtomX (links, in het rood) is uitgerust met een Brose-motor (en in 2021 vrijwel ongewijzigd in de catalogus blijft staan), is de XTep voorzien van een Shimano-motor. Voor 2021 wordt logischerwijs de nieuwe EP8 op deze modellen gemonteerd. Het aluminium XTep-frame (midden) blijft ongewijzigd – de update heeft daar alleen betrekking op de motor – terwijl de XTep Carbon (rechts) volledig nieuw is en de collectie, die tot nu toe alleen uit aluminium modellen bestond, aanvult. Enkel bij de AtomX werd er reeds een carbon frame gebruikt.

Een volledig nieuw carbon frame

Maar ook al is het ontwerp minder radicaal dan bij zijn voorgangers, toch handhaaft het frame van de nieuwe BH XTep Carbon 2021 nog steeds een van de basisprincipes van alle elektrisch ondersteunde mountainbikes van BH uit de “X”-serie: het zo verticaal en zo achterwaarts mogelijk positioneren van de batterij om het gewicht zo goed mogelijk naar onder en het midden te brengen, wat het rijgedrag en rijplezier van de fiets voor een groot deel gaat bepalen.

We zien hier dat de onderbuis niet meer recht is, maar gebogen, in de vorm van een “banaan”. Ook de nieuwe batterij (uit eigen huis) neemt deze vorm aan, met behoud van de grote capaciteit van 720Wh. Net als vroeger is de batterij nog steeds uitneembaar en kan hij via een klep op de bovenbuis van het frame worden verwijderd. Deze klep kan zonder sleutel worden geopend door eenvoudigweg de bijhorende polsband ertegen aan te brengen. 

De bovenbuis is nu lichter en stijver dan bij de vorige generatie en er is nu ook een ononderbroken zitbuis, wat stijver is en eenvoudiger voor verstelbare zadelpennen (waarvan de lengte en “drop” nu niet meer beperkt is). Op de weegschaal komt het kale frame (zonder motor, batterij of schokdemper) volgens BH uit op 2,2 kilogram, wat alvast een van de laagste gewichten is bij de huidige E-MTB’s op de markt.

Tot in het kleinste detail

Een klein detail dat aantoont dat BH een fiets heeft gemaakt met een zeer strakke en nette uitstraling: de zadelpenklem is geïntegreerd in het frame. Onder een klein deksel zit een bout die het mogelijk maakt om de zadelpen vast te draaien via een “plug” die in de zitbuis werd geplaatst. Klasse!

Een ander interessant detail: de vorm van de schuine buis en het nieuwe ontwerp van de voorste driehoek maken voldoende ruimte vrij om een bidonhouder te monteren, die zich bovendien op het laagste punt in de buurt van de behuizing bevindt. Wat altijd goed is met het oog op het centreren van de massa. Aan de andere kant heb je, gezien de vorm van het frame, een specifieke bidonhouder nodig met een specifieke bevestiging. Er kan echter een normale bidon in worden geplaatst, terwijl de aluminium XTep en de AtomX nood hebben aan de speciale Fidlock-bidon.

We merken ook op dat de versnellingskabels, de remleiding en alle elektrische kabels bijzonder discreet werden weggewerkt. Dit is te danken aan een oversized headset – die samen met Acros werd ontworpen – waarin alle “bedrading” zo dicht mogelijk bij het stuur en de stuurpen in het frame verdwijnt. Wederom een erg stijlvolle aanpak en iets wat we in de nabije toekomst meer en meer op andere fietsen zouden moeten zien.

Het frame is bij de ketting en onder de schuine buis ook voorzien van de nodige bescherming. Tot slot brengt de Sint binnenkort nog een extraatje mee uit Spanje. BH heeft een eigen geïntegreerd multitool-systeem ontwikkeld met de naam “Fit”. Dit bestaat uit een CO2-cartridge, een kettingpons, een platte schroevendraaier, verschillende inbussleutels (3/4/5/6/8 millimeter) en een T25-sleutel.

Veringsconcept: de verfijnde Split Pivot

Je verandert in principe een geslaagd concept niet: de nieuwe BH Xtep Carbon 2021 blijft dus trouw aan de Split Pivot-vering. Maar het ontwerp werd herzien met een groter centraal draaipunt, dat volgens BH nu 30% stijver is dan voorheen.

De fiets zal in twee versies uitkomen: de Lynx 5.5 en Lynx 6, met respectievelijk 5.5 en 6 inch veerweg, wat overeenkomt met respectievelijk 140 en 160 millimeter.

De eerste zal worden uitgerust met een Fox 36-vork en een Fox DPS (inline) schokdemper, terwijl de tweede, bedoeld voor een “steviger” gebruik, zal worden uitgerust met een Fox 36 of 38 en DPX2-schokdemper.

Geometrie

Qua geometrie verlengt BH de reach een beetje (+10/15 millimeter afhankelijk van de maat) en is de balhoofdhoek op de nieuwe Xtep carbon wat vlakker geworden (-1,5 graden) in vergelijking met de andere e-bikes uit het “X”-gamma. De zitbuishoek blijft vrij klassiek (74,5 graden), dit terwijl de tendens is om die steeds rechter te maken. BH kiest er bewust voor om een vrij lange achtertrein (465 millimeter) te behouden om zo een stabielere fiets te verkrijgen met meer tractie. Dit zijn natuurlijk de cijfers op papier, we zullen nog in de praktijk moeten ervaren wat dit in het echt betekent.

Een collectie van 5 modellen

De nieuwe BH XTep Carbon 2021 is door zijn carbon frame en 720Wh batterij vanzelfsprekend meer gepositioneerd in het high-end segment, met prijzen vanaf 6999 euro voor de XTep Carbon Lynx 5.5 Pro. Deze eerste versie is afgemonteerd met een Shimano SLX 12-speed en met onderdelen van Race Face (inclusief de wielen). De vering is van Fox, met de Performance-serie en de Grip1/Rythm-cartridge op de vork. Voor de rest staan er Maxxis-banden op met een breedte van 2.4/2.5″.

Vervolgens hebben we de 5.5 Pro-S die afgemonteerd is met Shimano XT (ook de remmen), DT Swiss 1900-wielen en een Fox 36 Performance-voorvork, maar deze keer met de FIT4-cartridge. Deze komt op 7799 euro.

De Lynx 6 Pro en Pro S zijn identiek uitgerust als de 5.5-versies, maar nu met een veerweg van 160 millimeter ten opzichte van 140 millimeter. Hier zit dus nog altijd een Fox 36-voorvork op. De prijzen zijn respectievelijk 7199 en 7799 euro.

De Lynx 6 heeft ook nog een hogere Pro SE-versie. Die is nog steeds afgemonteerd met Shimano XT voor de transmissie en de remmen, maar de wielen zijn nu DT Swiss 1700’en en je krijgt een stevigere Fox 38 Factory-voorvork met de Grip2-cartridge. Deze versie komt op 8799 euro.

Elke versie is in twee standaardkleuren beschikbaar en de nieuwe BH XTep Carbon is ook opgenomen in het “BH Unique”-programma, waarmee je de kleur en de decals van je fiets kunt kiezen. De eerste levering van de nieuwe XTep Carbon is gepland tegen het einde van 2020. We ontvangen binnenkort trouwens een testexemplaar!

Meer informatie: www.bhbikes.com

DoorOlivier Béart