Nieuw | Cervélo ZHT-5: het vizier op de MTB!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Cervélo ZHT-5: het vizier op de MTB!

Het mountainbiken blijft steeds meer merken aantrekken. Dat werd vandaag nog maar eens duidelijk met de lancering van de nieuwe Cervélo ZHT-5, een fiets die we niet meteen verwacht hadden. Het merk pakt uit met een race-georiënteerde hardtail, wat zou kunnen betekenen dat Cervélo in 2023 ook zijn opwachting zal maken in de XC-competitie.

Pas recent kwamen daar fietsen voor offroad-gebruik bij, dit om kampioenen als Wout Van Aert en Marianne Vos in het veldrijden van het juiste materiaal te voorzien. Met de release van de ZHT-5 ziet men het bij Cervélo weer wat grootser, zodat ze voortaan ook hoogwaardige machines kunnen aanbieden in het mountainbiken.

De overgang van de weg naar de onverharde paden ging bij Cervélo via de Aspero, de gravelbike van het merk uit Toronto. Nu hebben ze dus ook de crosscountry in hun vizier staan. De aanwerving van Milan Vader bij Jumbo-Visma – sinds 2022 – past perfect in dat plaatje, net zoals dat het geval is bij teams als Alpecin-Fénix met Mathieu van der Poel en Sam Gaze of Ineos met Tom Pidcock. Jammer genoeg hield een zware val begin dit jaar de Nederlandse kampioen lange tijd aan de kant.

Van Cervélo kregen we het volgende te horen: “Snelheid is ons ding en de vorm van het stuur beperkt ons niet meer dan dat het een invloed heeft op de atleten in de race.”Het doel is dan ook duidelijk met deze ZHT-5: topprestaties leveren en competitief gebruik. Het merk mag dan wel met een hardtail beginnen, toch kunnen we ons best voorstellen dat het op lange termijn ook met een full suspension op de proppen zal komen indien het doel is te schitteren tijdens de wereldbeker MTB of op de Olympische Spelen van Parijs 2024.

Volgens Cervélo heeft het Canadese merk zijn knowhow in het wegwielrennen gebruikt om een ​​lichte en agressieve mountainbike te ontwikkelen die ook een tikkeltje fun biedt. Concreet is de Cervélo ZHT-5 opgebouwd rond 29″-wielen en een voorvork met een veerweg van 100 millimeter. Cervélo stelt ook dat “de ZHT-5 zal worden gewaardeerd door degenen die efficiëntie boven alles waarderen, en die de vaardigheden hebben om technische circuits onder de knie te krijgen, zonder de noodzaak van een demper.” Dat is duidelijk!

De achterkant van de fiets is toch gemaakt om een ​​beetje comfort te bieden, met een zeer dunne staande achtervork die zo scherp is als een mes en een zitbuis met variabele dikte die ook enigszins kan vervormen.

Vooraan zien we een headset waar de kabels en leidingen rechtstreeks door worden geleid – wat meer en meer de trend wordt – om te voorkomen dat er gaten in het frame moeten worden geboord.

Geometrie

De geometrie mag dan wel modern zijn, toch kunnen we deze niet onderbrengen in de trend “longer/slacker” (steeds langere en lagere fietsen).Zo biedt de fiets vrij traditionele afmetingen voor bijvoorbeeld de stuurhoek (69 graden).De liggende achtervork is dan weer erg kort (430 millimeter) en het frame vrij lang ondanks de claim van het merk, met een reach van 457 millimeter (Large), wat nog steeds eerder lang is voor een XC-hardtail.

Cervélo mag dan wel tot de PON-groep behoren (net zoals Santa Cruz en sinds kort ook Cannondale), toch kunnen we duidelijk zien dat het hier niet om een kopie van het een of het ander gaat en dat Cervélo van plan is zijn eigen persoonlijkheid te geven aan de mountainbikes die zijn naam dragen.

Het merk heeft nog niet alle details over de constructie van het frame of het gewicht vrijgegeven, maar we hebben de kans gezien om de high-end uitvoering van de Cervélo ZHT-5 te wegen. En deze is op zijn zachtst gezegd (zeer) licht: 8,75 kilogram zonder pedalen!

Onderdelen & versies

De ZHT-5 zal beschikbaar zijn in twee versies, elk met een eigen kleur:

  • GX Eagle AXS (5299 euro): RockShox SID Select RL-vork, Sram GX AXS Eagle-aandrijving, Sram Level TL-remmen, Race Face ARC-wielen, Maxxis Rekon Race 2.4-banden, Prologo Dimension-zadel en Race Face-cockpit.
  • XX1 AXS (9999 euro): RockShox SID SL Ultimate-vork, Sram XX1 AXS Eagle-aandrijving, Sram Level UTL-remmen, Reserve 28 XC-wielen, Maxxis Rekon Race 2.4-banden, Prologo Dimension-zadel, Race Face-cockpit en carbon Cervélo SP29-zadelpen.

De eerste fietsen worden vanaf de tweede helft van oktober 2022 in de winkels verwacht, in beperkte hoeveelheden: 50 stuks voor Vlaanderen en Nederland.We zijn erin geslaagd om een ​​van deze zeldzaamheden te bemachtigen voor een uitgebreide review. Meer daarover binnenkort.

Meer info via www.cervelo.com/nl-NL/bikes/zht-5

DoorJan Geys