Nieuw | Fox 32 SC GRIP SL 2025: een vorkboog aan de achterzijde en nog veel meer!

Door Olivier Béart -

  • Staff pick

  • Techniek

Nieuw | Fox 32 SC GRIP SL 2025: een vorkboog aan de achterzijde en nog veel meer!

Terwijl de trend in crosscountry meer richting 120 mm veerweg en vorkpoten van 34 mm gaat voor meer stijfheid, geeft Fox zijn superlichte 32, die over ‘slechts’ 100 mm veerweg beschikt, niet op. Zijn doel? Marathons en andere uithoudingswedstrijden waarbij elke gram telt, maar die minder technisch zijn dan de hedendaagse XC-races. We zien een nieuw chassis met een vorkboog aan de achterzijde en een nieuwe hydraulische cartridge; het gewicht wordt aangekondigd onder de 1300 gram … Dit zijn alle nieuwe kenmerken van de Fox 32 SC GRIP SL 2025-voorvork met een atypische bouw!

Met de evolutie van de XC-circuits is de standaard voor deze categorie steeds meer verschoven naar 120 mm veerweg. Logischerwijs is het chassis gevolgd en rijden de meeste renners met vorken met vorkpoten met een diameter van 34 mm (Fox) of zelfs 35 mm (RockShox). Maar de superlichte MTB-vorken met een veerweg van 100 mm hebben hun laatste woord nog niet gezegd, omdat ze nog steeds relevant zijn op bepaalde parcoursen, voor lichtere rijders of op bepaalde soorten fietsen (hardtails, full suspensions met korte veerweg, enz.).

RockShox heeft nog steeds zijn SID SL in de catalogus staan en Fox heeft zojuist een grote klap uitgedeeld met deze nieuwe Fox 32 SC die niet alleen een zeer origineel chassis heeft, maar ook een heleboel andere, iets minder zichtbare nieuwe functies. Laten we dit in detail bekijken.

De vorkboog aan de achterzijde van de Fox 32 SC 2025

Laten we beginnen met het meest opvallende: de vorkboog aan de achterzijde die de vorkpoten van deze nieuwe Fox 32 SC 2025 verbindt. Het principe van de omgekeerde boog is niet nieuw, want het werd in het verleden al door Pace en Manitou gebruikt. Manitou had ook een patent op dit onderwerp, waardoor de gebruiksmogelijkheden door andere merken beperkt werden … maar dit patent is inmiddels verlopen. Voor andere merken, zoals Fox, is het dus makkelijker om dit constructieprincipe (dat zijn gravelvork er al mee had uitgerust) over te nemen.

Maar als het principe niet nieuw is, heeft Fox duidelijk diepgaand gewerkt om een ​​zeer actuele versie te maken. De vorkboog verhuist niet enkel naar de achterkant van de vork, ook de vorm is bijzonder bewerkt.

“We hebben de kracht van de nieuwste ‘Generative Design’-software gebruikt, die helpt bij het bepalen van de optimale en minst materiaalverbruikende vorm voor een onderdeel op basis van de belastingen die het zal ondergaan. Vervolgens moeten we deze vorm verfijnen op basis van wat mogelijk is qua productie, maar het hielp ons om een ​​paar grammen te besparen in vergelijking met de vorige klassiek gevormde 32 SC-vorkboog, terwijl de torsiestijfheid met 40% werd verhoogd”, legt een toch wel trotse Bryan Anderson, lid van het ingenieursbureau van Fox Racing Shox, ons uit.

Concreet maakt de positionering van de vorkboog aan de achterkant van de vorkpoten in plaats van aan de voorkant het mogelijk om hem in de hoogte te versmallen en compacter te maken, wat de stijfheid verbetert, zonder de speling voor de banden te verminderen. Over speling gesproken, Fox zegt dat het heeft gemerkt dat deze nieuwe vorkboog de neiging heeft om als minispatbord te fungeren en de dichtingen beter beschermt tegen ophoping van modder dan een klassieke vorkboog. Dit was niet het doel, maar het is altijd leuk meegenomen. De nieuwe vork blijft ook volledig compatibel met klassieke soepele spatborden.

De geoptimaliseerde vorm, die dus ontworpen werd met behulp van de modernste computerprogramma’s, ziet eruit als een soort sterk geperforeerd rooster, waaruit blijkt dat men tot in de kleinste hoekjes en gaatjes grammen wist te besparen.

De onderkant van de vork is nog steeds afgeplat om zo dicht mogelijk bij het wiel en de remschijf te komen. In de hoogte werd deze afplatting maximaal doorgetrokken tot aan de ruimte die wordt ingenomen door de hydraulische cartridge en de luchtveer. De rebound wordt aangepast met een inbussleutel van 2,5 mm die niet meer zoals vroeger aan de vork vastzit.

Het is duidelijk dat dit ontwerp verrassend kan zijn, en we waren sceptisch toen we de foto’s zagen van de eerste prototypes die eerder op een paar evenementen te zien waren. Maar als je de vork in het echt ziet, raak je er snel aan gewend en lijkt hij visueel evenwichtiger dan op foto.

De nieuwe hydraulische GRIP SL-cartridge

Vergeet de Fit4-cartridge, voortaan is er de GRIP SL! Concreet heeft Fox de belangrijkste werkingsprincipes van de nieuwe GRIPX- en GRIPX2-cartridges, die bedoeld zijn voor de trail- en endurovorken (Fox 34/36 en 38), overgenomen en aangepast aan de belastingen van XC.

“Ons doel met deze nieuwe cartridge was om al het mogelijke te doen om de efficiëntie, en dus de snelheid, te vergroten en ook om de vermoeidheid van de bestuurder te verminderen. Dit is belangrijk bij XC, en nog meer bij marathon- en uithoudingsevenementen waarvoor deze vork echt bedoeld is. Hoe meer uren je in het zadel doorbrengt, hoe belangrijker het is om een uitrusting te hebben die je helpt zo fris mogelijk te blijven. Deze nieuwe cartridge geeft een gevoel van soepelheid dat nog nooit eerder op een vork in deze categorie is gezien, terwijl het helpt om hoog in de veerweg te blijven met behoud van veel controle”, legt Brian Lampman uit, een van de verantwoordelijken van het ingenieursbureau van Fox.

Er zijn altijd drie standen: open, medium en firm. Ze kunnen worden geselecteerd met een draaiknop op de vork of via een knop op het stuur. Zoals we kunnen zien, is de trapefficiëntie niet vergeten in de tussenliggende modus en maakt de nieuwe GRIP SL-cartridge een veel stevigere vergrendeling mogelijk dan voorheen in de firm-modus. Deze laatste wordt vergezeld door een ‘blowoff’ in het geval van een onverwachte schok om beschadiging van de vork en het verliezen van de controle te voorkomen.

“In de Fit4-cartridges zat een rubberen membraan dat altijd een beetje kon vervormen, waardoor de vergrendelde positie in de ogen van sommigen iets te soepel werd. Deze was ook gevoeliger voor lucht die kon binnenstromen en dus moest deze regelmatig ontlucht worden. Met de GRIP SL veranderen we het ontwerp volledig, wat een stevigere en duurzamere vergrendeling mogelijk maakt en het onderhoud moet vereenvoudigen.”

De kers op de taart is dat deze nieuwe GRIP SL-cartridge 65 gram lichter is dan de vorige Fit4! Het is hier dat men het meeste gewicht wist te besparen op dit nieuwe 32 SC 2025-model! Merk op dat deze cartridge ook beschikbaar zal zijn op de Fox 34 SC.

De jacht op elke gram

In zijn doel om elke gram te besparen zonder het rijgedrag van de vork in gevaar te brengen, heeft Fox naar elk onderdeel van de vork gekeken. Zo is de stuurbuis 11 gram lichter gemaakt en is de vorm van de vorkkroon onder handen genomen om nog eens 9 gram extra te besparen.

Het is niet zichtbaar, maar de vorkpoot aan de kant van het hydraulische patroon is nu double butted (niet de vorkpoot aan de veerzijde, omdat de dichtingen glijden en in contact staan ​​met de binnenkant van de vorkpoot die als luchtreservoir fungeert). Resultaat: -9 gram! De nieuwe Fox Kabolt SL-wielas bespaart 12 gram en een nieuwe kabelgeleider bespaart nog eens … 1 gram. Elke gram telt! Uiteindelijk weegt de nieuwe Fox 32 SC die je voor ogen hebt iets minder dan 1300 gram, met een aangekondigd gewicht van 1287 gram!

Fox 32 SC 2025: de technische fiche

Ziehier een korte samenvatting van alle kenmerken van deze nieuwe Fox 32 SC:

Fox 32 SC GRIP SL 2025 – Technische fiche

Veerweg: 100 mm
Offset: 44 mm
Wielmaat: 29″
Schijfgrootte: 160 mm Postmount direct, 180 mm max met adapter
Stuurbuis: conisch, 1,5 – 1.1/8″
Wielas: Kabolt SL 110 mm
Hydraulische cartridge: GRIP SL
Veer: Float Evol Air
Gewicht: 1287 gram, stuurbuis niet afgezaagd
Prijs: niet gecommuniceerd

Dit nieuwe chassis zal verkrijgbaar zijn in een (zeer) gelimiteerde 50-jarig jubileumeditie (zoals het voorbeeld dat dit artikel illustreert) die herkenbaar is aan de gouden kleur van de vorkpoten, vergelijkbaar met die van de Kashima-coating op de binnenste vorkpoten. De Factory-versie zal verkrijgbaar zijn in de klassieke Fox-kleuren zwart en oranje, met Kashima-behandeling op de binnenste vorkpoten, en ook een Performance-versie staat op het programma (herkenbaar aan de zwarte binnenste vorkpoten).

 

De Europese prijzen zijn ons nog niet meegedeeld op het moment dat we deze regels schrijven, maar voor zover wij begrijpen zouden ze op hetzelfde niveau moeten blijven als die van de vorige generatie, zonder enige grote stijging. In de VS kost de Fox 32 GRIP SL Factory $ 969.

Op het terrein

Helaas hebben we nog niet de gelegenheid gehad om deze nieuwe Fox 32 SC 2025-vork uit te proberen, maar tegen de tijd dat je deze regels leest, is er een exemplaar onderweg naar de redactie, zodat we hem kunnen proberen en zien hoe hij zich gedraagt op het terrein. Tot snel voor onze test!

Meer info via https://shop.ridefox.com/collections/grip-sl-forks

DoorOlivier Béart