Nieuw | Orbea 2021: de Oiz krijgt een nieuw jasje

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Nieuw | Orbea 2021: de Oiz krijgt een nieuw jasje

Het Baskische Orbea heeft zijn nieuwigheden voor 2021 voorgesteld. Als eerste op het lijstje: de Oiz. Deze XC-full suspension werd voor modeljaar 2019 nog volledig hertekend en een complete vernieuwing zou dit jaar een grote verrassing geweest zijn. De veranderingen zijn dan ook subtieler. Zo heeft het topmodel een vermageringskuur ondergaan, met dank aan de OMX carbon-constructie. De uitdrukking in een nieuw jasje steken, kan je hier dan ook letterlijk nemen.

 

 

De Oiz is ook in 2021 het wapen bij uitstek bij Orbea voor de pittigste XC-wedstrijden. Hij is uitgerust met 29″-wielen en beschikt zowel vooraan als achteraan over een veerweg van 100 millimeter.

OMX van top tot teen

Voor het monocoque frame van het topmodel van de Oiz doet Orbea voortaan een beroep op de eigen OMX-constructie die ook terug te vinden is op de racefietsen van het merk. Bij de OMX-frames wordt het carbon nog fijner bewerkt, zo eenvoudig is het.

Carbon frames bestaan uit verschillende lagen koolstofvezels en hars. Wil je een frame lichter maken, dan moet je het productieproces tot in de puntjes beheersen. De koolstofvezels moeten op exact de juiste plaats afgesneden worden, onnodige overlays moeten vermeden worden en er mag zo weinig mogelijk overtollig hars zijn. En omdat alles draait rond compromissen, is het natuurlijk cruciaal dat de sterkte van het frame behouden blijft.

Volgens Orbea heeft dit procedé zijn vruchten afgeworpen en komt het gewicht van frame, bouten en demper uit op 1740 gram (medium, topmodel), wat 250 gram lichter is dan zijn voorganger.

Het vlechten van het carbon heeft ook een invloed op de stijfheid en de eigenschap van het carbon om te vervormen. De dynamische kwaliteiten en de algemene stijfheid van de nieuwe Oiz zouden identiek zijn als die van de oude.

Het topmodel van de Oiz wordt uitgerust met een mooie carbon link, wat ook vorig jaar al het geval was.

Een nieuwe OMX-achterdriehoek

 

 

De constructie van een carbon frame vereist een mal: die van de voordriehoek blijft identiek, die van de achterdriehoek wijzigt licht, of toch voor de OMX-versie. De kinematica verandert niet, wel wordt op die versie de liggende achtervork weer wat korter (430 millimeter). Op de OMR- en aluminium versies meet de liggende achtervork nog steeds 435 millimeter.

De staande achtervork zorgt voor de nodige flex en maakt een scharnierpunt overbodig.

De achterste remklauw krijgt een flatmount-bevestiging.

Orbea Oiz 2021: de verschillende families

De Oiz die we hierboven hebben beschreven, is de meest luxueuze versie. De familie Oiz is echter veel groter dan dat. Zo zijn er ook modellen die gemaakt worden uit minder exclusief carbon (OMR) en uit aluminium. De OMR-versies presteren identiek aan de OMX-versies, maar het gewicht neemt wel toe: een medium weegt in dat geval 2080 gram (frame + demper + bouten).

De XC- en TR-modellen delen hetzelfde frame, enkel de slag van de demper wijzigt: 190×40 voor de XC-versie en 190×45 voor de TR-versie.

We zien ook dat de banden op de 2021-modellen breder worden, zelfs op de XC-versie die voortaan is uitgerust met banden van 2.35″.

Alle modellen zijn uitgerust met een interne doorvoer van de kabels die de naam ICR meekreeg.

Orbea doet naarstig verder met het finetunen van zijn lockout met de naam Squidlock (voor en achter). Twee shifters – die met de linkerduim worden bediend – dienen om tussen de drie posities te wisselen. Het is tevens mogelijk om hier de bediening van de dropper post aan toe te voegen.

Vanaf de medium en alle maten daarboven kan je op de Oiz twee bidons meenemen. 

Tot slot zien we op de jaargang 2021 nog meer onderdelen uit eigen huis (OC), zoals bijvoorbeeld de nieuwe stuurpost.

Blijvers zijn de kleine kettinggeleider, de beschermingen op het frame, Enduro-lagers en een levenslange garantie.

Persoonlijke toets

 

 

De topmodellen van de Oiz kunnen via het My-O programma verder gepersonaliseerd worden. Op de Oiz 2021 komt er nog een zone bij die je een persoonlijke toets kunt geven: het balhoofd en aansluitend een stukje van de boven- en onderbuis. Daarvoor heb je de keuze uit drie designs.

Versies en prijzen

Het gamma van de Oiz bestaat uit zeven XC-modellen (vork van 100 millimeter) en drie TR-modellen (vork van 120 millimeter). De prijzen zijn als volgt: 2399 euro voor de aluminium H30, 2699 euro voor de aluminium H20, 3599 euro voor de aluminium M30, 4499 euro voor de carbon M10 (OMR), 5299 euro voor de carbon M-PRO (OMX), 6999 euro voor de carbon M-TEAM (OMX) en 8599 euro voor de carbon M-LTD (OMX). Bij de TR-modellen is dit 2999 euro voor de aluminium H10 TR, 3899 euro voor de carbon M20 TR (OMR) en 5499 euro voor de carbon M-PRO TR (OMX). 

Orbea Oiz 2021: de eerste test 

In afwachting van een grondige test op onze hometrails, maken we in het gezelschap van Ander Corral een eerste, korte testrit van een uur. Voor mezelf is het trouwens de eerste kennismaking met de Oiz, want het waren de collega’s die het vorige model mochten ontdekken. En de Oiz maakt op ondergetekende meteen indruk door zijn efficiëntie, maar vooral door zijn ophanging.

Zelfs de XC-versie leest het terrein perfect op de paden die door een MTB-liefhebber werden uitgetekend en die we in Leinz-Gatzaga mochten ontmoeten: Ivan. We rijgen drie klimmetjes van ongeveer 20 minuten aan elkaar met enkele prachtige afdalingen.

Doordat onze tijd beperkt was, was het onmogelijk om een langere toer te maken, maar we willen de bijzonder doordachte ergonomie onderstrepen. Je voelt je meteen op je gemak op de fiets en de positie nodigt uit om hard op de pedalen te duwen.

Hou Vojo zeker in de gaten, want binnenkort brengen we een uitgebreid testverslag van de Orbea Oiz 2021.

Meer info via www.orbea.com/nl-nl/bicicletas/montana/oiz

Foto’s copyright Orbea

DoorPaul Humbert