Nieuw | Roval Control SL 2017: een wiel dat mee is met zijn tijd

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Nieuw | Roval Control SL 2017: een wiel dat mee is met zijn tijd

Roval en Specialized mogen dan wel met elkaar verbonden zijn, toch zullen beide merken vanaf het heden met afzonderlijke ambities verder ontwikkelen, al spruiten hun middelen vaak gemeenschappelijk voort. Om het merk Roval wat beter te leren kennen, trokken we dan ook naar Californië, aan de boorden van de Stille Oceaan. Onder een donkere lucht maakten we er kennis met een gemoderniseerde versie van de crosscountrywielen van het merk: de nieuwe Roval Control SL. Deze wielen zijn mee met hun tijd, en ze profiteren van de knowhow van de carbon all mountain-wielen van het merk om reeds goede wielen te transformeren in nog leukere en subtielere exemplaren.

Maar eerst wat geschiedenis: Roval zag het levenslicht in de jaren tachtig, in Frankrijk, in de garage van Claude Lehanneur, die met heel wat talent uitstekende wielsets bouwde voor op de mountainbike. De reputatie van het merk groeide en Roval trok de aandacht van Specialized, dat Roval in 2005 ook daadwerkelijk overnam. De oprichter van het merk trok zich stilaan terug uit het bedrijf, en Roval groeide in de Verenigde Staten gestaag verder. Vandaag telt het merk vijf wielsets voor mountainbikes, waaronder drie uit carbon.

Commercieel gezien, vinden we de meeste van deze modellen terug op de mountainbikes van Specialized. Stilaan beginnen de wielen echter ook een ander cliënteel aan te trekken, een cliënteel dat overtuigd is van de prijs-kwaliteitverhouding ervan. Het moet dan ook gezegd dat een goed paar wielen het gedrag van een mountainbike drastisch kan veranderen!

Het is in het segment waarin ze vandaag waarschijnlijk het meest voorkomen, dat we kennismaken met de nieuwe carbon wielset. De naam van de wielset blijft hetzelfde, maar de nieuwe Roval Control SL 29 zijn wel degelijk geëvolueerd. We hebben zijn voorganger nog voorgesteld in ons grote dossier waarin we vijf carbon wielsets hebben getest (dat je hier kan nalezen: https://www.vojomag.nl/test-5-carbon-29-xc-wielsets-de-ultieme-upgrade/) en het lijkt erop dat het merk, dat zijn eerste xc-wiel uitbracht in 2008, heeft geluisterd naar enkele van de toen geformuleerde opmerkingen.

De velgen van de nieuwe Roval Control SL-wielen hebben een interne breedte van 25 millimeter en een externe breedte van 30,4 millimeter. De velgen zijn nog steeds hookless, er is dus geen inkeping voorzien waar de bandhiel kan inhaken, en een tubeless montage is eenvoudig te realiseren. Het velgbed werd waterdicht gemaakt dankzij kleine pluggen, die volgens het merk lichter zouden zijn dan tape.

Roval opteerde voor andere spaken dan voorheen en kiest voor DT Compétition Race-exemplaren (24 vooraan en 28 achteraan). Het spaakpatroon is identiek als op het huidige model. Vooraan zijn de spaken aan de kant van de schijfrem per drie gekruist (2:1), en zien we een radiaal spaakpatroon aan de andere zijde. Achteraan zijn de spaken per drie gekruist (1:1). De Roval-naaf is intern uitgerust met een DT Swiss 240-mechanisme met 54 tanden (tegenover 36 op de vorige Control SL). De wielen worden ook met de hand gebouwd.

Het gewicht dan. Roval kondigt aan dat een set met assen van 100/142 millimeter 1320 gram weegt, en een set met assen van 110/148 millimeter 1330 gram. Er is ook een versie beschikbaar voor de RockShox RS-1-vork; deze weegt 1371 gram (142 millimeter) of 1380 gram (148 millimeter).

De nieuwe Roval Control SL 2017 is enkel beschikbaar in 29″ en zal geleidelijk aan het voorgaande model vervangen, ook al zullen ze eerst nog een tijdje allebei verkocht worden. Het nieuwe model zal vanaf mei beschikbaar zijn en krijgt een prijskaartje van 1999 euro, wat even duur is als het actuele model.

De Roval Traverse SL, het all-mountain-model dat we ook konden testen in Californië om ze te kunnen vergelijken met de nieuwe Roval Control SL-wielen, die bedoeld zijn voor XC.

Om de Control SL te verbeteren, inspireerde Roval zich op een ander product uit eigen huis, de Traverse SL die bedoeld is voor all mountain gebruik. Hoe moeten we aan de slag met bredere velgen? Welke vorm moeten we de velgen geven? Hoe moeten we het wiel maken zodat het zowel stijf als licht is, zonder naar extreme waarden te moeten grijpen? Allemaal vragen die de ingenieurs zichzelf stelden.

Licht en robuust zijn is één, maar zoals we al tijdens onze grote vergelijkingstest concludeerden, is er ook een zekere breedte en goed gedoseerde stijfheid nodig om een goed carbon wiel te ontwerpen. Het was ook belangrijk om de dynamische kwaliteiten van de wielen niet te amputeren en de best mogelijke ‘experience’ aan te bieden.

Alvorens ons op de paden te storten, namen we de tijd om een praatje te slaan met Steve Saletnik, de product manager achter de wielen. Toen hij de Control SL moest vernieuwen, wilde hij het bestaande model vooral aanpassen aan moderne crosscountry. De parkoersen zijn technischer geworden, de afdalingen extremer en de vereisten dat de wielen zowel licht als stijf moeten zijn, hebben vandaag het gezelschap gekregen van de vereisten dat ze voldoende controle en tractie moeten bieden. Door aan de slag te gaan met de vorm van de velg, ging Roval op zoek naar het goede compromis tussen een hoge velg die te stijf is, en een lage velg die te slap is. Finaal werd er door het merk 10% aan stijfheid gewonnen en werd ook de weerstand tegen impacts verhoogd (ook met 10%).

De ontwikkelaars van de wielen werken ook nauw samen met deze van de banden (wat logisch is, en in het geval van Roval komen deze banden van … Specialized). Het is natuurlijk interessant om het profiel en de ronding van de band te optimaliseren in functie van de velg. De tractie en de weerstand van deze laatste heeft een aanzienlijke impact op de uiteindelijke kwaliteit van de wielen. Wij maakten kennis met het rijgedrag van de Control SL-wielen die waren uitgerust met banden met een doorsnede van 2.3. Steve geeft trouwens mee dat er een iets lagere druk wordt aangeraden voor de banden. De band zal stabiel blijven en zijn vorm zal meer in lijn liggen met de nieuwe velg. We zullen later trouwens een apart artikel wijden aan de banden, die ons echt bevielen.

Roval Control SL 29: de eerste kennismaking

Na de theorie trekken we richting de paden van Santa Cruz. Het regent pijpenstelen en we trekken naar een bos dat krioelt van de paden. Een echt labyrint, en iedereen van onze groep moet zich er steeds van vergewissen dat de rest van de troepen toch ook het juiste pad neemt.

De nieuwe Control SL-wielen werden gemonteerd op een Epic HT Pro (de test daarvan kan je hier teruglezen: www.vojomag.nl/test-specialized-epic-ht-pro-ingetogen-uitmuntendheid). De fiets kenden we dus al. Het is een toegankelijke, maar ook verdomd effectieve fiets.

Om het werk van de ingenieurs beter te begrijpen, stelt het team van Roval ons voor om eerst met de nieuwe Roval Control SL-wielen te rijden en ze vervolgens te vergelijken met de Traverse SL die als inspiratiebron dienden. We vertrekken dan ook meteen met de nieuwe wielen voor een ritje in de modder.

Bij Vojo zijn er meerdere journalisten, meerdere doelstellingen, en dus ook meerdere types van fietsers. Ikzelf heb minder ervaring met xc-bikes dan mijn collega Olivier Béart, maar ik vind toch meteen een trapritme dat in overeenstemming lijkt te liggen met de discipline. De tractie is uitstekend, de energie wordt ononderbroken teruggestuwd en de wielen reageren op de kleinste impulsen. Dit is bijna opwindend voor iemand als ik die meer op zijn gemak is op fietsen met een grotere veerweg. Onze tocht is natuurlijk niet zo lang en in de plassen en modder is het natuurlijk onmogelijk om een definitief oordeel te vellen, maar daar waar we wel kunnen verzekeren dat er een groot werk is verricht, is wanneer de helling naar de andere kant overhelt. De combinatie van een goede fiets, uitstekende Specialized Fast Track & Ground Control-banden (doorsnede van 2.3 en gemaakt van Gripton-rubber) en de nieuwe wielset, zorgt ervoor dat de modderige en met wortels bezaaide afdaling kinderspel wordt.

Kleine schokken worden vlot weggefilterd en we behouden een fenomenale grip. Geanticipeerde slippartijen kennen we natuurlijk nog steeds, maar we werden nooit verrast. Het wiel heeft een zeer subtiel rijgedrag en het feit dat de velgen breder zijn geworden, zorgt voor een duidelijke verbetering.

Het aangrijpen van de body is ook zeer goed en elke kleine impuls wordt doorgestuurd, dit alles voor een optimale efficiëntie. Dat is een punt waarop het fameuze Ratchet System van DT Swiss achterop hinkte, maar voortaan is dit niet meer het geval.

Als we overstappen op de Traverse SL, bedoeld voor all mountain, vinden we bergaf een identiek rijgedrag terug als met de Control SL en zelfs op een terrein dat niet echt het zijne is, zijn ze toch leuk om mee te rijden. We twijfelen dan ook niet dat de kwaliteit van de Traverse SL-wielen echt subliem moet zijn op een terrein dat meer vergt, maar hier liggen de Roval Control SL en de Traverse SL dicht bij elkaar. Bij het trappen op de pedalen bestaan er echter geen mirakels, want daar moet de Traverse SL onderdoen voor de Control SL. Dat is perfect normaal, want de Traverse SL-wielen zijn gemaakt om te weerstaan aan andere zaken. De wielen zijn dan ook enkel te vinden op de ruigste fietsen van Specialized en op de duurste versies van de elektrische Turbo Levo.

Behalve dat het merk Roval nu op een andere manier naar buiten wordt gebracht, ontdekten we in Californië dat er serieus werk werd verricht aan de nieuwe Control SL-wielen. Ze versnellen nog steeds vlijmscherp, maar ze zijn bergaf duidelijk beter geworden. De velgen zijn nu breder en verbeterd, zonder dat men naar extreme waarden grijpt. De wielen zijn modern en goed bedacht, en ze liggen in lijn met de conclusies van onze grote test van carbon xc-wielen. Natuurlijk is er nog een duurtest nodig om te bepalen of ze de meest veeleisende renners op het hoogste niveau zullen bevallen, maar het staat reeds vast dat deze nieuwe Control SL-wielen de wensen van het merendeel van de xc-liefhebbers zullen vervullen.

Meer info kan je vinden op de site van Roval of in onze grote vergelijkingstest van carbon xc-wielen.

Foto’s: Paul Humbert/Vojo & Ian Collins/Roval

DoorPaul Humbert