Nieuw | Scott Ransom: de comeback van een grote enduronaam
Door Paul Humbert -
De naam Ransom doet heel wat herinneringen bovenkomen. De Scott Ransom was de eerste ‘grote’ carbon mountainbike die bedoeld was voor een discipline die we tegenwoordig enduro noemen. In 2019 ziet Scott de tijd rijp voor een comeback van de Ransom.
De eerste Scott Ransom dateert van 2006 en met zijn carbon frame, grote veerweg en zijn efficiëntie bij het trappen op de pedalen, deed hij dan ook heel wat monden openvallen. In die tijd lagen de normen dan ook nog een stuk lager en soms leek het wel of de Ransom te veel vooruitliep op zijn tijd. Na een korte afwezigheid oordeelde Scott nu dat de tijd terug rijp is voor een comeback van de Ransom in het gamma 2019.
De Scott Ransom 2019 heeft een veerweg van 170 millimeter en kan naar keuze uitgerust worden met 29″- of 27,5″-wielen. De nieuwe Scott Ransom is daarmee klaar om de concurrentie aan te gaan met bijvoorbeeld de Santa Cruz Nomad of Trek Slash. Maar laat ons beginnen bij het begin en hem eerst in detail aan jullie voorstellen.
De ophanging
De ophanging van de nieuwe Ransom is een verbeterde versie van de ophanging waarmee de Spark enkele jaren geleden was uitgerust. In vergelijking met de xc-fiets heeft men op de Ransom het flex pivot concept (dat inspeelt op de flexibiliteit van de liggende en staande achtervork) overboord gegooid. Op de Ransom zien we een scharnierpunt op de liggende achtervork dat ervoor moet zorgen dat de vering ook tijdens het remmen zijn werk nog doet en de fiets op de grond blijft kleven.
De look van de Ransom heeft sterke gelijkenissen met die van de Genius, maar wanneer je goed kijkt, zie je dat de scharnierpunten niet op exact dezelfde plaats zitten. Al snel stellen we ons ook de vraag welke delen op beide modellen nu echt gemeenschappelijk zijn? Niet veel, zo blijkt. Enkel de bouten, de kabelingangen in het frame en de derailleurpat zijn identiek.
De constructie
Voor Scott staat enduro vandaag synoniem voor een opeenvolging van DH-wedstrijden en dus moest men de robuustheid van de fiets naar boven herzien. Het merk voerde binnenshuis dan ook tests uit die strenger waren dan de algemene norm én de eigen norm die men normaal bij Scott hanteert. Het bracket bijvoorbeeld werd tijdens de tests belast met het gewicht van een auto. Naast de statische tests werden er ook dynamische tests gesimuleerd (denk maar aan het landen na een sprong). Daarom werd de nieuwe Scott Ransom opgebouwd met imposantere buizen dan de Genius. De koolstoflagen werden dan weer anders gestapeld om de stijfheid van de fiets te verbeteren.
Carbon speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van deze Ransom en Scott streefde zowel een stijf geheel na als een laag gewicht. Dit laatste is tijdens een lange dag in het zadel geen overbodige luxe.Het merk vertrekt dus met de Spark en Genius als basis. Het hoofdscharnierpunt is de kritische zone. Door te opteren voor een enkelvoudig kettingblad kon men deze zone breder maken en versterken zonder dat men materie diende toe te voegen. Bijkomend voordeel was dat men voor een Trunnion-style demper kon kiezen.
Deze zone, in het hart van het frame, is nu bijzonder stijf waardoor men de bovenkant van het frame wat minder stijf kon maken. Door de beschikbare ruimte past hier ook perfect een veerdemper of demper met externe cilinder in.
Op de weegschaal komt een carbon frame (medium), inclusief de bouten en aangebrachte beschermstrips, uit op een gewicht van 2,650 kilogram. De versie met een carbon voordriehoek en aluminum achterdriehoek klokt af op 3,05 kilogram.
Na het wat gemengd onthaalde experiment op de Genius, koos Scott voor de Ransom voor kogellagers. Ook op de nieuwe jaargang van de Genius zullen de glijlagers verdwijnen.
Een punt dat veel werk vroeg van de ontwerpers, al heeft het niet zoveel invloed op de fiets, is de interne doorvoer van de kabels. Op een fiets met veel veerweg zorgt de interne doorvoer van de kabels voor extra hoofdbrekens omdat de fiets grote schommelbewegingen maakt. Daarom dienen de kabels op bepaalde punten, zoals in de omgeving van de scharnierpunten, langs de buitenkant van het frame geleid te worden.
Aan de onderkant van het bracket zien we dat het frame beschermd wordt, net zoals de bovenkant van de liggende achtervork. Deze laatste is voorzien van groeven om het geluid van de klapperende ketting te dimmen. Ook op de staande achtervork werd een kleine beschermstrip aangebracht.
De Scott Ransom 2019 is compatibel met 29″- en 27,5″-wielen. In beide gevallen worden er banden van 2.6″gemonteerd. Om van de ene wielmaat op de andere over te stappen, volstaat het om de flip chip om te keren. Dit heeft een lichte invloed op de bodemspeling van het bracket en de geometrie. Het karakter van de fiets moest wel hetzelfde blijven ongeacht de keuze van wielmaat.
In de winkel zullen sommige modellen van de Ransom naar keuze verkrijgbaar zijn met de twee wielmaten en sommige modellen enkel met 29″-wielen. Scott biedt de 27,5″-modellen eerder aan op vraag van de markt en niet zozeer uit overtuiging. Meer daarover in het hoofdstuk dat gewijd is aan het gamma van de Scott Ransom 2019.
Geometrie
De Ransom is een veelzijdige fiets, ongeacht de keuze van de wielmaat of de stand waarin je de achterdemper zet. Een goede zitpositie was dan ook van groot belang op de Ransom. De reach is lang en je zit vrij recht om de grote drop van de zadelpen mogelijk te maken. Op de M, L en XL zit een dropper post van Fox (150 millimeter) en op de S een model van 125 millimeter. Op de XL zou je zelfs een dropper post met een drop van 170 millimeter kunnen monteren, maar Fox heeft die nog niet in de catalogus staan.
De liggende achtervork is eerder kort en de balhoofdhoek vrij steil.
Op de Ransom vinden we een geïntegreerde stuur/stuurpen unit terug. Deze zagen we eerder ook al op de topmodellen van de Genius. Hier zien we een verbeterde versie aangepast aan de noden van enduro. De Hixon Rise is verkrijgbaar met een lengte van 40 of 50 millimeter en een rise van 20 millimeter (tegenover 12 millimeter op de Genius). Ondanks een zekere voorzichtigheid, werd het geheel volgens Scott vorig jaar vrij goed ontvangen door het cliënteel van het merk.
Als het geheel je bevalt, des te beter. In het andere geval kun je steeds overschakelen naar een klassiek stuur en dito stuurpen. De Hixon Rise is verkrijgbaar met een breedte van 780 millimeter, maar je kan ook een model van 800 millimeter bestellen. Het stuur kan ingekort worden tot 740 millimeter.
Uiteraard moeten we ook het TwinLoc-systeem, waarmee de veerweg kan worden aangepast, vermelden in het hoofdstuk dat gewijd is aan de geometrie, maar we komen er ook nog eens op terug in het volgende hoofdstuk dat gewijd is aan de vering. In de tussenstand (Traction Control) beschikt de Ransom over een veerweg van 120 millimeter en wijzigt de dynamische geometrie van de fiets. Het bracket komt dan iets hoger te liggen en de SAG is niet meer hetzelfde. Ook de zitpositie wijzigt, zodat de berijder niet boven het achterwiel hangt wanneer hij op de pedalen trapt. De rechte zitpositie heeft vooral bergop veel nut, eens op asfalt blokkeren we de vering volledig.
De vering
De vering hangt nauw samen met de ophanging waar we het eerder al over hadden. Dit duo draagt in grote mate bij tot het uiteindelijke karakter van de fiets. Naar goede gewoonte werkte Scott ook dit keer nauw samen met Fox om de achterdemper (NUDE) te ontwikkelen. De Genius botste op dit vlak in enduro te vaak tegen zijn beperkingen aan doordat de achterdemper te nerveus reageerde aan het einde van de veerweg.
Scott heeft nu het luchtvolume aangepakt, met een derde luchtkamer, en gewerkt aan de compressiecurve van de NUDE-achterdemper. Bedoeling was ook dat het frame compatibel zou zijn met andere dempers dan de Fox NUDE. De volledige naam van de Fox NUDE, waarmee een groot deel van het Ransom-gamma is uitgerust, luistert naar de naam NUDE TR Evol. De T staat voor Trail en de R voor Ramp Adjust. De NUDE zal ook een deel van het Genius-gamma uitrusten.
De bediening Ramp Adjust is een alternatief voor de spacers die je binnenin moest toevoegen. Met deze bediening kun je de progressiviteit van de achterdemper instellen door de extra luchtkamer te openen of te sluiten. Je hebt de keuze uit twee standen: lineair en progressief.
Zo zul je op een technisch en vettig terrein liever over een meer lineair werkende vering beschikken; in een bikepark kun je de vering dan weer progressiever instellen zodat de fiets levendiger en dynamischer wordt. Door de Ramp Adjust kun je het rijgedrag van de fiets nog fijner afstellen naargelang je eigen voorkeuren.
De NUDE TR zal te vinden zijn op een deel van het gamma. De NUDE T (zonder de Ramp Adjust) en de XFusion NUDE zullen de rest van het gamma uitrusten.
Met de TwinLoc-hendel op het stuur kun je de voorvork en achterdemper blokkeren. Nog interessanter is de tussenstand Traction Control waarmee de veerweg van de Ransom wordt omgeschakeld van 170 millimeter tot 120 millimeter. In deze stand wordt een luchtkamer afgesloten en krijgt de demper een andere compressiecurve.
Gamma Scott Ransom 2019
Het gamma van de Scott Ransom 2019 bestaat uit vier modellen. De Ransom 900/700 (naargelang de gekozen wielmaat) is het carbon topmodel met een prijskaartje dat tussen de 7000 en 8000 euro zou moeten liggen (de exacte prijs moet nog bevestigd worden).
De Ransom 910 heeft een aluminium achterdriehoek en kost 5499 euro. Dit model is enkel verkrijgbaar met 29″-wielen. Bij de 920/720 heb je weer wel de keuze uit 29″ of 27,5″-wielen. Dit laatste model kost 3799 euro. Het instapmodel, de Scott Ransom 930, is enkel verkrijgbaar met 29″-wielen en kost 2999 euro met een Xfusion NUDE-achterdemper.
Scott Ransom 2019: de terreintest
Sinds enkele weken rijden we rond met de Scott Ransom 900. We namen hem deze zomer onder meer al mee naar het gebergte en sluiten binnenkort onze test af. Stay tuned voor het testverslag!
Onze test van de Scott Genius 2018 kun je hier nalezen: www.vojomag.nl/test-scott-genius-740-polyvalenter-dan-ooit
Meer info op www.scott-sports.com/be/en/page/ransom