Nieuw | Shimano EP8: lichter, krachtiger en nog meer te personaliseren

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Nieuw | Shimano EP8: lichter, krachtiger en nog meer te personaliseren

We mogen zeggen dat de verwachtingen groot waren en dat velen wachtten op de officiële lancering ervan; nu worden de vele geruchten eindelijk bevestigd! Vier jaar na de presentatie van de Steps E8000, de eerste elektrische motor die echt ontworpen werd voor off-road gebruik, onthult Shimano nu het systeem dat de rol zal overnemen, de EP8. Op de agenda: meer koppel, minder gewicht, meer autonomie en een nog natuurlijkere werking. Hier is de eerste informatie:

Met de EP8 heeft Shimano zich daarom gericht op het op punt brengen van zijn systeem, zonder zijn sterke eigenschappen te verliezen, namelijk de soepele en vlotte ondersteuning en de makkelijk te personaliseren instellingen.

Op het gebied van de hardware heeft de EP8 een gloednieuw magnesium motorblok dat compacter en lichter is dan zijn voorganger, maar wel dezelfde ankerpunten behoudt. Shimano kondigt een gewichtsvermindering aan van ongeveer 300 gram, dat is bijna 10% minder. Bovendien moet het gebruik van magnesium in plaats van aluminium en een herziene interne structuur een betere koeling van de componenten mogelijk maken, wat de prestaties en de betrouwbaarheid van het hele systeem zal verbeteren.

Binnenin heeft Shimano onder andere gewerkt aan het verminderen van de wrijving die wordt veroorzaakt door het draaien van de motoras, met als doel een zuinigere motor (tot 20%) en soepeler te kunnen trappen als het systeem wordt uitgeschakeld of als er meer dan 25 km/u wordt gereden. De Japanners spreken over een vermindering van 36% wrijving, iets wat op het terrein echt merkbaar zou moeten zijn.

Zoals in de inleiding vermeld, is een van de grote nieuwigheden – in verband met de EP8 – het grotere koppelvermogen. Voorheen 70 Nm, nu 85 Nm, precies dezelfde waarde als een Bosch Performance Line CX van de nieuwste (4de) generatie met de laatste update en slechts 5 Nm minder dan een Brose Drive Mag S of een Specialized 2.1.

Geen extra nieuws op het gebied van batterijen sinds Shimano in mei zijn nieuwe 630 Wh (extern en intern) en 504 Wh (intern) modellen heeft onthuld. Onze presentatie hiervan vind je hier: Shimano 2021: Deore 12-speed, een batterij van 630 Wh batterijen en veel meer …

De motor is echter niet het enige onderdeel van het systeem dat werd vernieuwd, want ook de elektronica en het display werden opnieuw ontworpen. De nieuwe display lijkt veel op de oude, maar hij is voorzien van nieuwe functies, zoals de mogelijkheid om verschillende rijdersprofielen te selecteren.

De bediening op het stuur is ook gloednieuw en Shimano verlaat hier het “shifter” design van de oude. Die was niet echt compatibel met vele telescopische zadelpen- of lockout-hendels. Ze kozen ervoor om de vorm van de E7000-bediening te kopiëren (normaal voor recreatieve fietsen) die almaar vaker wordt gekozen door mountainbikemerken. De knoppen van de nieuwe bediening zijn gemakkelijker te bedienen dankzij een groter en holler draagvlak.

Als laatste werd ook de software vernieuwd. Zowel de E-Tube Project-app (voor de configuratie) als de E-Tube Ride-app (de “Strava” van het Japanse merk) hebben een nieuwe versie. De mogelijkheid om de verschillende niveaus van ondersteuning aan te passen werd bijzonder gewaardeerd op de vorige generatie en Shimano heeft dit nu verder ontwikkeld.

Vanaf nu kun je voor elke modus (en niet langer alleen voor Trail en Boost) kiezen tussen 10 verschillende niveaus van ondersteuning, 5 niveaus van reactievermogen en kun je het maximale koppel instellen tussen 20 en 85 Nm waar je wilt. Al deze parameters kunnen ook worden opgeslagen in rijdersprofielen, zodat je meerdere instellingen kunt bewaren wanneer bijvoorbeeld twee of meer personen de fiets gebruiken of als je vaak afwisselend op verschillende terreinen gaat rijden.

Omdat de verankeringspunten van de motor dezelfde zijn als bij de vorige generatie, kunnen we verwachten dat de nieuwe EP8-motoren op bestaande of gereviseerde frames (die op dit moment al met Shimano zijn uitgerust, zoals de Mondraker op onze foto), zullen worden gemonteerd. Wees echter voorzichtig: het upgraden van bestaande modellen door particulieren/winkels (het vervangen van een fiets met Shimano E7000/8000 door een EP8) is complex omdat alle kabels en aansluitingen verschillend zijn. De mogelijkheden zullen dus zeer beperkt zijn. Eén ding is zeker, de compactheid van de nieuwe motor zal ongetwijfeld ook enkele ingenieurs op ideeën brengen voor nieuwe ontwikkelingen en de fietsmerken zullen de komende maanden zeker een reeks nieuwe modellen op de markt brengen.

Om deze lancering af te ronden, nodigde Shimano ons uit om de EP8 dit weekend in het echt te komen ontdekken. Uiteraard zijn we op die uitnodiging ingegaan en volgende week mag je ons tweede deel verwachten met onze eerste indruk van deze tweede generatie Shimano-motor!

Meer informatie via shimano-steps.com

Foto’s copyright Shimano & Olivier Béart/Vojo

DoorLéo Kervran