Nieuw | Shimano XT Di2 & Deore Di2: alles van een grote, behalve de prijs

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Nieuw | Shimano XT Di2 & Deore Di2: alles van een grote, behalve de prijs

Het is Shimano menens om een inhaalbeweging te maken op het gebied van draadloze elektronische aandrijvingen voor het mountainbiken! In navolging van de XTR Di2 arriveren nu ook de Shimano XT Di2 M8200 en zijn kleine broertje, de Deore Di2 M6200. 

Shimano heeft ons bijna dertig jaar lang gewend gemaakt om eerst de XTR te introduceren die dan een jaar later gevolgd werd door de XT, enzovoort. Dit keer is de logica enigszins verstoord omdat Shimano zijn belangrijkste concurrent, Sram, moest bijbenen (dat al aan de tweede generatie van zijn draadloze elektronische AXS-aandrijvingen werkt) en tegelijkertijd de opkomst van nieuwe spelers moest zien voor te blijven.

En dus voerde Shimano het tempo op door tegelijkertijd zijn eerste elektronische componenten voor mountainbikes in het midden- en instapsegment te introduceren, met naast de draadloze XT ook een Deore Di2 M6200-derailleur en -shifter.

Shimano Deore XT M8200 Di2

Als je kijkt naar de nieuwe Shimano Deore XT M8200 Di2-groepset, dan zijn de overeenkomsten met de XTR – los van de kleuren en logo’s – opvallend. Hier en daar zien we dat de XT wat minder verfijnd is en minder gebruikmaakt van duurdere materialen, wat logisch is. De XT is altijd al de groepset geweest die de beste prijs-kwaliteitverhouding nastreeft, terwijl de XTR geen compromissen meer sluit, zelfs niet als dat betekent dat de prijzen voor een paar gram minder de pan uit swingen.

We hebben de nieuwe XT-groepset nog niet kunnen uitproberen (in tegenstelling tot de XTR), maar nu we de componenten in handen hebben, lijkt de band tussen de XT en de XTR groter dan ooit en dus mogen we een zeer vergelijkbare werking op het terrein verwachten. Het enige grote verschil: er is maar één versie van de XT-groepset en niet twee zoals bij de XTR, bij wie sommige componenten geoptimaliseerd zijn voor XC-gebruik en andere meer gericht zijn op trail/enduro (lees: Test nieuw | Shimano XTR M9200 Di2: de draadloze elektronische versie maakt eindelijk zijn opwachting!) De Shimano XT M8200 Di2 wil veelzijdiger zijn en komt daardoor dichter in de buurt van de XTR voor trail/enduro.

Voordat we verdergaan met de presentatie van elk onderdeel, willen we benadrukken dat alle nieuwe Shimano Di2-componenten volledig compatibel zijn en dat het daarom mogelijk is om XTR, XT en Deore zonder zorgen te combineren, of zelfs met draadloze componenten voor de weg of het gravelen. Het ontwerp van de tanden en kettingbladen is niet gewijzigd en dus is het ook mogelijk om alleen de derailleur en de shifter te upgraden op een Shimano 11- of 12-speed van de vorige generatie.

Shimano XT M8250 Di2 derailleur

De XT M8250-achterderailleur is technisch gezien zeer vergelijkbaar met de XTR, op de kooi, de afwerking en de schroeven na. Hij streeft ernaar net zo robuust te zijn als de XTR, waaraan hij het ronde en compacte ontwerp ontleent om het risico op vastlopen in takken of obstakels te beperken.

De verwijderbare accu is identiek aan die van de XTR en is in het midden van de derailleur geplaatst. Ook hij profiteert van het nieuwe Shadow ES-systeem om de ketting te stabiliseren en heeft een ontkoppel-/retourfunctie na een grote impact.

Hij is verkrijgbaar in twee kooilengtes, groot en medium, aangezien de XT (net als de XTR) twee cassette-opties heeft: 10-51 en 9-45 tanden. De optie met 9-45 tanden is bedoeld om een ​​compactere opbouw te bieden voor enduro en gravity, met een kleinere derailleur en de aanbeveling een kleiner kettingblad te gebruiken, wat zorgt voor meer bodemvrijheid en algehele stevigheid.

Shimano heeft ook een specifieke e-bike versie op het programma staan, zonder verwijderbare accu, omdat deze via een kabel verbonden wordt met de hoofdbatterij van een fiets met een Shimano-motor (andere motoren zouden kunnen volgen, met name Bosch, maar hierover is nog niets officieel aangekondigd). Met deze derailleur geniet je van de functies automatisch schakelen (Auto-Shift) en zonder te trappen (Free-Shift) van de Shimano-motoren. Hij is verkrijgbaar in een 12-speed of een 11-speed Linkglide-versie voor wie stevigheid en duurzaamheid belangrijk vindt.

Shimano XT CS-M8200 cassette

Zoals gezegd zijn er twee cassette-opties: de klassieke 10-51 en de compacte 9-45 versie, ontworpen voor de gravity-disciplines … of voor wie op minder heuvelachtig terrein rijdt en gewicht wil besparen. We hebben het over een verschil van 70 gram tussen de twee.

Vergeleken met de XTR-cassette is het grootste verschil de afwezigheid van titanium voor de middelste kroontjes. Op dit model gebruikt Shimano aluminium voor de twee grootste kransjes en staal voor de rest.

Shimano XT M8250 Di2 shifter

Afgezien van de kleur is dit nog een onderdeel van de nieuwe XT-groepset dat bijna identiek is aan de XTR!

De XT Di2-shifter heeft exact dezelfde hendels als zijn grote broer, die eveneens verstelbaar en draaibaar zijn. Ook de derde kleine knop voor het bedienen van een gps of het wijzigen van de modus op een e-bike (Free-Shift > Auto-Shift > Manual) is aanwezig.

Shimano XT M8200 crankstel

Het XT-crankstel lijkt ook erg op dat van de XTR, behalve dat hij hier helemaal zwart is … en iets zwaarder. Er staat geen lichte XC-uitvoering op het programma, er is alleen één versterkte XT-crankset, voor alle disciplines.

De zwarte afwerking wordt standaard beschermd door een kunststoffolie. De kettinglijn bedraagt ​​55 mm, de Q-factor bedraagt ​​176 mm en hij is verkrijgbaar in vier lengtes van 160 tot 175 mm.

Het verschil met zijn grotere broer is vooral merkbaar ter hoogte van het kettingblad. Bij de XTR is deze uitgehold en bij de XT is deze minder bewerkt. Het aantal tanden varieert van 28 tot 36.

Shimano XT BL-M8200 & BR-M8220/8200 remmen

Naast de draadloze derailleur is dit waarschijnlijk HET meest verwachte onderdeel van deze groepset. Na de nieuwe XTR-remmen, die met hun grote remkracht en zeer gemakkelijke en natuurlijke dosering indruk op ons maakten, vinden we hier alle ingrediënten die deze nieuwe generatie tot een van de meest verwachte remmen van dit moment maken. Er is keuze uit remklauwen met 2 of 4 zuigers, maar er is geen XC-hendel aanwezig, alleen een ‘trail’-hendel met talloze verstelmogelijkheden. De nieuwe XT-remmen maken gebruik van de nieuwe minerale olie van Shimano. Deze olie is vloeibaarder dan voorheen en levert betere prestaties.

Ook de hendel met geheel vernieuwde Ergo Flow-kinematica maakt deel uit van de nieuwe XT-remmen. Deze hendel sluit nauw aan op het stuur en heeft een zuiger die wordt getrokken in plaats van geduwd. Net als bij de XTR loopt de rembehuizing parallel aan het stuur en zijn dezelfde verstelmogelijkheden beschikbaar.

Wat de remklauwen betreft, is het vooral de versie met 4 zuigers die werd herzien, terwijl de versie met 2 zuigers dicht bij die van de vorige generatie blijft. De FlatMount-optie is verkrijgbaar met 2 zuigers.

Shimano XT WH-M8200 wielen

Shimano zet zijn comeback bij de wielen verder, een domein dat het de afgelopen jaren enigszins had verwaarloosd. In tegenstelling tot de XTR-modellen, die worden aangeboden met carbon velgen, is de XT-serie voorzien van aluminium velgen.

De breedte tussen de velghaken bedraagt ​​30 mm en de velg heeft een laag en asymmetrisch profiel. Ze zijn verkrijgbaar in diameters van 29 en 27,5 inch.

Ze zijn uitgerust met nieuwe naven en nieuwe ringlagers, die ook afzonderlijk verkrijgbaar zijn. Het freewheel heeft een aangrijphoek van 3,5°.

Shimano XT Di2 M8200: gewicht en prijzen

Het gewicht hebben we nog niet kunnen controleren, maar Shimano geeft aan dat de complete aandrijflijn 1990 gram weegt. Dat is ongeveer 200 gram zwaarder dan de XTR Trail-versie. Bij de remmen zou het verschil zeer gering zijn, met minder dan twintig gram per rem bij de versie met 4 zuigers.

Hoewel de XT Di2 qua technische eigenschappen en gewicht vrijwel gelijk is aan de XTR Di2, is er een groot prijsverschil! Shimano kondigt een prijs van € 1080 aan voor de XT Di2-aandrijving, tegenover € 1970 voor de XTR Di2. De XT lijkt daarom meer dan ooit de slimme keuze. Vergeleken met Sram positioneert hij zich onder de GX Eagle AXS, met name dankzij de cassette en het crankstel, die behoorlijk goedkoop zijn.

De remmen kosten € 189 per hendel-/remklauwset. De wielen zouden ongeveer € 600 per paar kosten.

Shimano Deore Di2 M6200

Hoewel de Shimano XT Di2 qua prijs goed gepositioneerd is, heeft Shimano besloten om draadloos elektronisch schakelen nog toegankelijker te maken door ook een Deore Di2-derailleur en -shifter te introduceren, met de codenaam M6200.

Dit is geen complete groep, de andere onderdelen van de Deore-groep blijven vooralsnog ongewijzigd. Shimano heeft tevens aangekondigd de SLX-groepset niet te vernieuwen. Deze zal dus geleidelijk uit de catalogi verdwijnen en er zal ook geen draadloze elektronische versie van komen.

Het Shadow ES derailleurontwerp, de centraal geplaatste en uitneembare accu en de nieuwe dubbele veer staan ​​allemaal op de planning, maar de constructie laat ruimte over voor meer staal, met name voor de kooi. Zoek in dit geval niet naar een korte kooi, want hij is alleen beschikbaar voor een 10-51 cassette. Een e-bike versie die compatibel is met de 12-speed of 11-speed Linkglide is er wel. De Deore Di2-derailleur kost € 380, wat € 120 goedkoper is dan de XT Di2.

De shifter heeft een zeer vergelijkbare behuizing als de andere modellen uit het hogere segment, maar de hendels verliezen de instelmogelijkheden van de hogere modellen. De prijs bedraagt € 140, wat € 50 minder is dan de XT-versie.

Meer info via https://bike.shimano.com

Foto’s zonder watermerk copyright Shimano

Door  Olivier Béart