Nieuw | Trek Slash 2024: zonder toegevingen

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Nieuw | Trek Slash 2024: zonder toegevingen

We hebben er niet lang op moeten wachten! Slechts enkele dagen nadat de nieuwe Trek Slash zijn première beleefde in de wereldbeker enduro van Loudenvielle, is hij nu ook officieel onthuld voor het grote publiek. Het mullet-formaat en het hoge draaipunt maken al meteen duidelijk dat het Amerikaanse merk voor deze 6de generatie duidelijk geïnspireerd werd door de Session – de downhillfiets van Trek – zonder na te laten enkele fouten van de vorige modellen te corrigeren. 

 

 

De Slash en enduro zijn bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden. De fiets verscheen in 2011 voor het eerst in de Trek-catalogus, precies de periode waarin enduro geboren werd als discipline, en bleef daarna transformeren om de evolutie van de sport te volgen. Vandaag zijn we toe aan de zesde generatie, en dat in slechts een tiental jaar!

 

 

Dit model uit 2024 zal echter meer herinnerd worden dan sommige van zijn voorgangers: 10 jaar na de overstap naar 27,5″ en 7 jaar na de overstap naar 29″, combineert de Slash voortaan de twee wielmaten en gaat hij voluit voor het mullet-formaat! En dit is niet het enige belangrijke nieuwe kenmerk, aangezien de ophanging tegelijkertijd het hoge draaipunt overneemt.

 

 

Zoals altijd bij een hoog draaipunt is het de bedoeling dat het achterwiel meebeweegt in de richting van de schokken waardoor de fiets minder blijft hangen achter obstakels, wat voor meer stabiliteit zorgt en je meer snelheid kan behouden. Dit werkt redelijk goed in DH (we vinden het bij Trek maar ook bij Commencal, Pivot, Norco, …), maar enduro is een heel andere discipline waar we vaak krappere bochten en minder snelheid hebben.

 

 

Het was daarom noodzakelijk om een ​​zekere wendbaarheid en een zekere dynamiek te behouden en dit is waar het mullet-formaat in beeld komt met het 27,5″ achterwiel. De Slash blijft compatibel met 29″ (door de verankering van de schokdemper op het frame te veranderen), maar wordt niet in deze configuratie verkocht. En de maat S wordt alleen aangeboden in 27,5″ voor- en achteraan. Trek acht dat wielformaat beter geschikt voor het kleinste frame.

 

 

Tegelijkertijd werd er uitgebreid nagedacht over de vering om te ontdekken hoe dit hoge scharnierpunt kon worden benut zonder in de tekortkomingen van het systeem te vervallen. De veerweg neemt toe tot 170 mm (+10 mm), maar bovenal neemt de anti-squat aanzienlijk toe: deze ligt nu over de gehele veerweg rond de 100%, waar deze bij het oude model geleidelijk daalde van 85 naar 20%.

 

 

Concreet betekent dit dat de nieuwe vering iets minder soepel is maar meer steun moet bieden. Terloops merken we op dat Trek trouw is gebleven aan zijn ABP-ontwerp (Active Braking Pivot), het draaipunt dat concentrisch staat met de achterwielas waardoor de ophanging kan worden geïsoleerd van de remkrachten en waardoor het merk meer vrijheid krijgt om te werken aan de anti-rise en anti-squat.

 

 

Net als bij de Session kan je de progressiviteit van de vering doen variëren. Het enige verschil is dat we hier niet het inzetstuk omdraaien, maar de demper van het ene gat naar het andere verplaatsen: ongeveer 20% aan de voorkant en 25% aan de achterkant.

 

 

Ten slotte hebben ook de kleine tussentandwielen bijzondere aandacht gekregen. Het bovenste tussentandwiel, dat essentieel is voor het verminderen van de karakteristieke kickback van systemen met een hoog draaipunt, is zeer indrukwekkend met zijn 19 tanden, maar Trek legt uit dat deze keuze is gemaakt om de impact op het trappen en de extra wrijving die hij veroorzaakt te minimaliseren.

 

 

Het onderste tussentandwiel – dat we minder vaak zien, maar bijvoorbeeld ook wordt aangetroffen op de Forbidden Dreadnought – is er om de lengte van de ketting in de richting van de derailleur te beheren en de invloed van de spanning van de kooi van laatstgenoemde op de ophanging te verminderen (via kettingspanning). Het dwingt de ketting ook om over meer kettingbladtanden te lopen, wat het risico op een ketting die van de kettingbladen valt, verkleint en de belasting beter verdeelt, waardoor slijtage van de aandrijving wordt verminderd. Nu we het toch over de ketting hebben, houd er rekening mee dat met al deze wieltjes het traject langer wordt vergeleken met een conventionele ophanging. Hierdoor gebruikt de Slash veel schakels: 126 voor de meeste maten (dus een complete standaard ketting) en zelfs 128 voor de XL.

Qua geometrie behoudt het nieuwe model de positie van de vorige generatie, maar evolueert het op andere punten en soms aanzienlijk. De reach verandert dus niet veel en is zelfs identiek bij bepaalde maten (430 mm in S, 450 mm in M, 470 mm in ML, 490 mm in L, 509 mm in XL), maar de balhoofdhoek zakt met 0,8° tot 63,3°. Omgekeerd wordt de hoek van de zitbuis rechter om moderne waarden te bereiken, tussen 77,8° (S) en 76,7° (XL) afhankelijk van de maat.

 

 

Het bottom bracket ligt relatief hoog (-27 mm) en de liggende achtervork past zich aan de grootte van de machine aan: 429 mm in S en M, 434 mm in ML en L, 439 mm in XL. Toch heeft Trek eigenlijk slechts één referentiemaat voor de liggende achtervork op de planken: het is eigenlijk de positie van het hoofdscharnierpunt dat verandert en niet de lengte van de liggende achtervork. Zeer praktisch om de stock beter te beheren en vervanging bij problemen te vergemakkelijken.

 

 

Merk ten slotte op dat de Mino Link, het omkeerbare onderdeel waarmee je kon kiezen tussen een “hoge” en een “lagere” geometrie, verdwijnt. In plaats daarvan heeft Trek ervoor gekozen om de Slash uit te rusten met een headset met verwisselbare cups om de balhoofdhoek te variëren: van 63,3° in neutrale positie kun je zakken naar 62,6° of stijgen tot 64,1°. Dit heeft ook invloed op de hoek van de zitbuis (+0,3° in liggende positie of -0,3° in rechtopstaande positie). De fiets wordt in neutrale stand verkocht zonder de overige cups, deze zullen dus apart aangeschaft moeten worden.

 

 

We eindigen met de praktische aspecten, waarin ook enkele ontwikkelingen te zien zijn. Allereerst zul je gemerkt hebben dat er geen interne doorgangen via de headset zijn! De kabels lopen als vanouds door het frame, en het is zeer goed zoals het is. Overigens verdwijnen ook de KnockBlocks omdat Trek de voorkeur heeft gegeven aan de verstelmogelijkheden (bij de verschillende cups) boven dit veiligheidssysteem.

 

 

De zitbuis is herzien om de maximale insteeklengte van de zadelpen aanzienlijk te vergroten (Trek vermeldt gemiddeld +80 mm), wat betekent dat een telescopische zadelpen met een veerweg van 200 mm nu probleemloos kan worden geïnstalleerd op maat M. Het opbergvak in de onderbuis profiteert van een grotere opening en een beter toegankelijke hendel. Voor deze nieuwste update is gerecycled plastic gebruikt. Ook binnen merken we dat de doorgangen van de kabels zijn verbeterd voor een “betere gebruikerservaring”.

 

 

De fiets wordt standaard geleverd met een achterspatbord (verwijder deze als je voor 29″ gaat) en zoals gebruikelijk bij Trek zijn de rubberen beschermingen van uitstekende kwaliteit. En bovendien zit er op de carbon modellen een impactbestendig laminaat onder de laklaag: Integrated Carbon Armor.

Het gamma bestaat uit 4 “hoofd”-modellen, met zoals gebruikelijk bij Trek op sommige modellen ook nog enkele kleine variaties. In aluminium hebben we de Slash 8 (Fox 36 Rhythm & Float X2 Performance, Shimano Deore/SLX/Deore XT) van 4499 euro en de Slash 9 (RockShox Zeb Select+ & Vivid Select+, Sram GX AXS & Code Bronze) van 5499 euro.

In carbon is de Slash 9.8 (RockShox Zeb Select+ & Vivid Select+) verkrijgbaar in een versie met een Shimano Deore XT (7899 euro) of een Sram GX AXS met Code Bronze (7999 euro), terwijl de 9.9, het topmodel met zijn Zeb Ultimate en Vivid Ultimate, wordt aangeboden in Sram X0 AXS / Code Silver (9999 euro), Shimano XTR (11499 euro) of XX AXS / Code Ultimate (12499 euro) versies.

Trek Slash: de eerste test

 

 

We ontdekten de nieuwe Trek Slash in Canada, maar de ontmoeting was van korte duur. We konden een stukje fietsen op een brede maar steile piste en daalden af via een mooie en eveneens steile piste om uiteindelijk op een klein, iets vlakker pad te eindigen. Dat gaf ons een eerste indruk, maar die moet absoluut worden aangevuld met een langere test. En dat komt goed uit, want de nieuwe Slash zou nu elk moment op de redactie kunnen arriveren.

 

 

Laten we terugkomen op deze eerste sensaties: de Slash verbaasde ons tijdens het korte trapgedeelte. Trek heeft dit punt niet gemist en de fiets trapt heel goed, tenminste in het scenario waarin we hem testten. We zitten goed op de fiets, de fiets zakt niet door en we voelen de aandrijving niet “krabben”.

 

 

Bergaf en aan het stuur van een large (voor 1m83) verwachtten we een zeer lange fiets die misschien moeilijk te hanteren zou zijn. Dat is niet zo. De Slash was gemakkelijk om aan te wennen en we voelden ons snel op ons gemak in de afdalingen en op technische secties. Het is moeilijk om het werk van de vering echt te voelen op een zeer steil circuit, maar de weinige bochten die volgden maakten het mogelijk om een fiets te voelen die een vorm van levendigheid behield.

De nieuwe Trek Slash maakt plaats voor de Fuel EX in het gamma van het Amerikaanse merk voor ‘alledaagse fietspraktijken’ en is nu gewijd aan de meest toegewijde uitstapjes en enduro-races. Het is vanuit dit prisma dat we hem meer in detail zullen moeten ontdekken: is hij competitief ten opzichte van andere enduro-racers? En vereist hij speciale vaardigheden of een bijzondere ondergrond? Wij geven zo snel mogelijk het antwoord!

Meer info via trekbikes.com

DoorPaul Humbert