Nieuw | De Yeti ASR maakt zijn comeback

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Nieuw | De Yeti ASR maakt zijn comeback

De Yeti ASR is een iconisch model in de geschiedenis van het merk, en nu keert het model terug in de catalogus 2024! Sinds de komst van het Switch Infinity-systeem op de full-suspensions van het Amerikaanse merk was deze pure single pivot XC-fiets geleidelijk uit het zicht verdwenen, maar Yeti heeft besloten om hem dit jaar terug van onder het stof te halen. In afwachting van onze review, geven we hierbij alle informatie over deze nieuwe machine:

Bij Yeti is de ASR meer dan alleen een naam: de eerste generatie van deze fiets werd geboren in 2000 en was het eerste model dat ontstond nadat Yeti zich afscheidde van Schwinn om onafhankelijk te worden. Het is meer dan alleen een fiets: het is een hoeksteen van de geschiedenis van het merk, die door de jaren heen een van de bestsellers is geworden.

De ASR is vaak geëvolueerd sinds de lancering. Zo kwam er in 2003 een lichtere ASR SL, werd er in 2009 overgestapt op carbon met de ASR C en zijn spectaculaire geïntegreerde zadelpen, het jaar daarop was er een toename van de veerweg voor de ASR 5 (wat staat voor 5 inch veerweg, of 127 mm), maar sinds de laatste evolutie in 2015 hoorden we er niets meer van. De Switch Infinity kwam voorbij, en bij Yeti was de XC het voorrecht geworden van de SB100 die zijn eigen interpretatie had (lees: Test | Yeti SB100: op onbekend terrein). Een paar jaar later nam de SB115 de rol over, maar nogmaals, ook bij die fiets waren we ver verwijderd van de pure XC-geest van de ASR.

De afgelopen 9 jaar zijn de XC-fietsen echter enorm geëvolueerd, met name op het gebied van de geometrie, en we kunnen de tijd waarin deze machines alleen goed waren om snel te rijden (zonder enig idee van rijplezier) bijna beschouwen als voorbij. Is dit de reden dat Yeti besloot terug te keren? Het merk onthulde immers een nieuwe ASR, die de erfenis van zijn voorouders en alle moderne codes van de categorie overneemt voor een op papier zeer aantrekkelijk resultaat.

De Yeti ASR versie 2024 heeft achteraan een veerweg van 115 mm en vooraan van 120 mm. De fiets maakt gebruik van een single pivot + link en een flexibele staande achtervork die alomtegenwoordig zijn in XC. Dat gezegd hebbende, voor de ASR is deze keuze niets nieuws: in 2003 maakte de fiets al gebruik van dit systeem!

Hoewel dit concept niet altijd de beste prestaties biedt op het gebied van puur veergedrag, zijn de kenmerken ervan op het gebied van eenvoud, stijfheid en lichtheid moeilijk te verslaan en dit verklaart waarom het vandaag de dag nog steeds zo populair is, vooral in XC. De architectuur is echter slechts een basis: het is vervolgens aan de merken om te werken aan de plaatsing van het draaipunt of de grootte en positie van de link om de parameters te variëren.

In dit opzicht heeft Yeti gekozen voor een nogal bijzondere aanpak: de vering werkt op hoge ratio’s en is niet erg progressief bedoeld (beginnend bij 3 en eindigend rond 2,7). Aan de andere kant is de ASR, ondanks zijn relatief grote veerweg voor een XC, uitgerust met een zeer kleine demper, met een slag van slechts 40 mm. De druk in de luchtkamer loopt daardoor snel op, wat een zeer progressieve veer oplevert, zelfs als de vering dit intrinsiek niet is. Daarom raadt Yeti aan om de fiets af te stellen met een sag van 30%, een vrij zeldzame waarde in deze categorie.

Wij vermoeden dat het de bedoeling is om een ​​ophanging aan te bieden die zowel zeer gevoelig is voor kleine schokken als voldoende ondersteuning biedt, maar dit zal in het terrein moeten worden geverifieerd. Met dit kleine volume vragen we ons ook af hoe de weerstand tegen oververhitting zal zijn tijdens lange afdalingen zoals we die bijvoorbeeld tijdens een marathon kunnen hebben … en des te meer omdat de geometrie gemaakt is om je voldoende vertrouwen te schenken om hard te gaan.

Aan deze kant wil de Yeti ASR inderdaad alles zijn wat het modernst is: een stuurhoek van 66,5°, een ‘racy’ reach van 445 mm in maat M of 465 mm in maat L gecombineerd met een korte stuurpen (voor XC) van 55 mm, een liggende achtervork die zich aanpast aan de grootte van de fiets (hoewel vrij discreet) en een zitbuishoek van 75,5°.

Ondanks zijn XC-aspiraties gaf de fiets niet toe aan de lokroep om de kabels via de headset door het frame te leiden, en zelfs niet aan de pressfit-trapas. Yeti heeft namelijk gekozen voor een klassieke doorvoer aan de zijkanten van het balhoofd en een bottom bracket met schroefdraad, wat als voordeel heeft dat het onderhoud relatief eenvoudig is.

De kabels worden niet door het frame geleid, maar er bevindt zich een luik van respectabele afmetingen onder de onderbuis, om hun doorgang rond het kritieke gebied van de trapas gemakkelijk te maken. Goed gezien!

Het frame accepteert kettingbladen van 28 tot 36 tanden, of zelfs 38 tanden vanaf de medium. Op deze foto’s zie je ook dat de fiets standaard is uitgerust met een kleine kettinggeleider die verstelbaar is om zich aan te passen aan het gekozen kettingblad. Over het algemeen is deze Yeti ASR goed beschermd voor een XC-fiets: we zien een zeer complete bescherming op de liggende achtervork, een klein ‘spatbord’ boven de doorgang van de kabels tussen de liggende achtervork en de voorste driehoek, …

Het frame is verkrijgbaar in 3 versies: het instapmodel C-Series, het topmodel T-Series met een gewicht van 1830 g met demper en de zeer exclusieve T-Series Ultimate die alleen compatibel is met een draadloze aandrijving (er is geen doorgang voor derailleur- en zadelpenkabels) om zo’n honderd gram te besparen op het kale frame.

In zijn catalogus biedt Yeti 2 fietsen aan in de C-Series, 2 in de T-Series en 1 in de Ultimate-uitvoering.

Wij hebben de fiets een paar dagen geleden ontvangen op de redactie en hoewel hij al zijn vuurdoop heeft gehad, is het nog te vroeg om onze eerste indruk met jullie te delen. Tot over enkele weken voor een volledige review!

Meer info via yeticycles.com

DoorLéo Kervran