Nieuwe draadloze Shimano XTR M9200 Di2: het op onze weegschaal geverifieerde gewicht

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Nieuwe draadloze Shimano XTR M9200 Di2: het op onze weegschaal geverifieerde gewicht

Met de nieuwe Shimano XTR M9200 Di2 treedt Shimano eindelijk binnen in het universum van draadloze elektronische aandrijvingen voor het mountainbiken. Toen we de groep ontvingen, konden we het niet laten om elk onderdeel apart te wegen om het exacte gewicht te weten te komen. Ben jij ook het type persoon dat altijd een weegschaal bij zich heeft? Dit zal je interesseren!

Als je alle technische details over de nieuwe Shimano XTR M9200 Di2-groepset wilt weten, lees dan zeker ook dit uitgebreide artikel waarin alles wordt uitgelegd wat je moet weten: Test nieuw | Shimano XTR M9200 Di2: de draadloze elektronische versie maakt eindelijk zijn opwachting!

In dit artikel concentreren we ons uitsluitend op het gewicht van de verschillende componenten waarover we op dit moment beschikken. We zullen het artikel ook updaten zodra we meer versies van de verschillende onderdelen van de groepset in ons bezit hebben, aangezien deze in twee varianten verkrijgbaar is: XC en Trail/Enduro. Nog niet alle onderdelen waren bij de lancering meteen beschikbaar.

XTR M9250 Di2 SGS derailleur

Met een gewicht van 415 gram is de nieuwe Shimano XTR Di2-derailleur zeer gunstig gepositioneerd, vergelijkbaar met een Sram XX SL. Om helemaal nauwkeurig te zijn, moet je wel nog ongeveer 30 gram voor de derailleurhanger toevoegen, omdat je bij de Shimano XTR altijd een derailleurhanger nodig hebt, terwijl je de Sram-derailleur direct op het frame monteert. Ook moet je weten dat de mechanische XTR M9100-derailleur slechts iets meer dan 200 gram weegt. Zelfs als je daar nog een kabel en kabelmantel aan toevoegt, is het duidelijk dat een elektronische derailleur zwaarder is.

De kleine batterij weegt 23 gram (is inbegrepen in het gewicht van de derailleur zoals hierboven weergegeven).

XTR SW-M9250R Di2 shifter

De draadloze XTR Di2-shifter is behoorlijk groot en weegt met bijna 100 gram ook vrij veel. Dat is bijna hetzelfde als een mechanische XTR-shifter en het dubbele van de Sram AXS Pod. Vergeleken met de eerste generatie AXS-shifters bedraagt ​​het verschil slechts 15 gram.

XTR CS-M9200 cassette

Er zitten kleine verschillen in afwerking en enkele details tussen de 12-speed cassettes van de 9100-generatie en de nieuwe exemplaren van de XTR M9200-groepset, maar het resultaat op de weegschaal is identiek. In beide gevallen weegt de cassette 367 gram. De nieuwe Shimano XTR M9200-cassette met 9-45 tanden zou echter 70 gram lichter zijn. Maar op het moment van schrijven konden we deze bewering nog niet verifiëren.

XTR FC-M9220 crankstel

We hadden verwacht het XTR FC-M9200 crankstel, de lichtste XC-versie, op de redactie te ontvangen, maar we kregen de versterkte 9220-cranks. Dit verklaart hun gewicht, dat hoog kan lijken. Het gewicht blijft echter vrijwel gelijk aan die van de vorige XTR, die in de versterkte uitvoering ook net geen 600 gram woog. De XC-versie van de ‘oude’ M9100 weegt ongeveer 510 gram, en we kunnen verwachten dat de nieuwe M9200 XC een vergelijkbaar gewicht zal hebben.

Ketting

Aan de ketting verandert er niets, maar we voegen het toch toe voor de volledigheid. 267 gram is het verdict op onze weegschaal.

XTR M9200 pedalen

Ook al zijn ze qua vorm geëvolueerd ten opzichte van de vorige generatie, het resultaat op de weegschaal blijft identiek, met 3 gram in het voordeel van de vorige generatie XTR-pedalen in hun XC-versie. De nieuwe XTR-pedalen klokken af op 317 gram.

XTR WH-M9200 wielen

Dit is de aangename verrassing van de compleet nieuwe XTR-groep: in de XC-configuratie wegen de wielen slechts 1170 gram per paar, waar Shimano ze aankondigt op 1200 gram, en dat inclusief velglint en ventielen. De vrij ongebruikelijke titanium spaken hebben daar waarschijnlijk iets mee te maken, maar de velgen en naven zijn uiteraard ook erg licht om zo’n score te behalen. Kortom, Shimano keert terug langs de grote poort in het segment van hoogwaardige wielen, nadat ze dit jarenlang verwaarloosd hebben.

XTR BR-M9220 remmen

De remmen van de XC M9200 hebben we nog niet kunnen beoordelen. Deze lijken nog steeds erg veel op die van de vorige generatie. Wij ontvingen daarentegen wel de M9220 trail/enduro-versie, die geheel nieuw is. Gewicht is niet de hoofdzaak bij dit model, wel de remkracht en de ergonomie. Met een gewicht van 297 gram is hij met ongesneden leidingen ongeveer tien gram zwaarder dan zijn voorganger, maar ten opzichte van de concurrentie blijven ze goed gepositioneerd.

Onderdeel per onderdeel geeft dit een gewicht van 121 gram voor de remgreep met hoofdcilinder en 176 gram voor de shifter.

De XTR-schijven komen uit op een gewicht van 136 en 111 gram.

We stellen vast dat de nieuwe XTR M9200 Di2-aandrijving qua gewicht goed scoort, maar toch niet kan concurreren met de beste groep van zijn grote rivaal Sram, namelijk de XX SL T-Type. We komen zelfs 220 gram hoger uit, wat op dit niveau enorm is. Onze XTR-set is ook bijna 100 gram zwaarder dan de XX, hij is echter wel iets lichter dan de XO.

 

Het verschil wordt vooral gemaakt op het niveau van het crankstel. Logisch, aangezien de cranks van aluminium zijn, maar let op: we hadden een XC M9200-aandrijving verwacht, maar we kregen de versterkte cranks van de 9220-serie, die bedoeld zijn voor trail en enduro.

Wil je alles te weten komen over de nieuwe Shimano XTR M9200 Di2-groepset en onze eerste indruk, lees dan ons volledige artikel: Test nieuw | Shimano XTR M9200 Di2: de draadloze elektronische versie maakt eindelijk zijn opwachting!

Door  Olivier Béart