Oog in oog | Canyon Grand Canyon vs Canyon Exceed CF: een aluminium frame of tot elke prijs een carbon frame?

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Oog in oog | Canyon Grand Canyon vs Canyon Exceed CF: een aluminium frame of tot elke prijs een carbon frame?

Een carbon frame met instapuitrusting of een aluminium frame omgeven door betere onderdelen, wat is de beste keuze? En is een carbon frame noodzakelijkerwijs beter dan een aluminium fiets? Om een antwoord te formuleren op deze vragen, hebben we een carbon instapmodel van de Canyon Exceed tegenover zijn aluminium tegenhanger, de Canyon Grand Canyon, geplaatst.

Het is een debat waar we in het mountainbiken regelmatig mee te maken krijgen: is het beter om de voorkeur te geven aan een carbon frame met goedkopere onderdelen of aan een aluminium frame omgeven door duurdere onderdelen? De denkoefening kan zelfs nog een stap verder gaan met de vraag of een carbon frame noodzakelijkerwijs beter en/of geschikter is dan een aluminium frame …

Dit is een vraag waarmee we ook binnen de Canyon-catalogus geconfronteerd kunnen worden, met enerzijds het instapmodel van de Canyon Exceed met een carbon frame en anderzijds de Canyon Grand Canyon, een aluminium model met een vergelijkbaar prijskaartje als zijn carbon tegenhanger, maar uitgerust met betere onderdelen. Beide fietsen zijn hardtails die bedoeld zijn voor crosscountry en bovendien lijken ze op elkaar, toch is er op het terrein een wereld van verschil merkbaar tussen hen!

Canyon Exceed CF 4: carbon of niets

De Canyon Exceed is het vlaggenschip van de hardtails in het gamma van de Duitse fabrikant. Hij onderscheidde zich dit seizoen nog op het internationale circuit door in de handen van Loana Lecomte naar winst te rijden in de wereldbekerwedstrijden van Les Gets en Snowshoe.

Onze testversie (CF 4) is financieel veel toegankelijker om de Exceed voor zo veel mogelijk mensen beschikbaar te maken, maar neemt daarbij wel het race-DNA over van het topmodel (CF SLX). Het volledig uit carbon vervaardigde frame van deze Canyon Exceed CF 4 weegt in maat M 1312 g.

Het frame huisvest diverse kleine details van het merk. Zo is de zadelpenklem direct in het frame geïntegreerd. “Hierdoor kan de zadelpen dieper in de zitbuis worden bevestigd, waardoor de effectieve flexlengte van de zadelpen wordt vergroot en het rijcomfort wordt verbeterd”, legt het merk uit.

De Exceed heeft ook een interne doorgang voor de kabels, waarvan de invoer ter hoogte van de headset plaatsvindt. Merk op dat de Canyon Exceed is uitgerust met een “Impact Protection Unit” (IPU), of anders gezegd de stuurstop die voorkomt dat het stuur het frame raakt bij een val en die direct geïntegreerd is in het frame.

In het frame van de Canyon Exceed passen twee bidonhouders, één op de onderbuis en één op de zitbuis.

 

Qua geometrie wordt de Exceed in maat M gekenmerkt door een reach van 435 mm, een liggende achtervork van 429 mm, een balhoofdhoek van 69° en een zitbuishoek van 75°. Deze CF 4-versie deelt overigens dezelfde geometrie als de luxueuze CF SLX-versie die door de renners van het merk in sommige internationale wedstrijden wordt gebruikt.

Qua onderdelen is onze testfiets, de Canyon Exceed CF 4, uitgerust met een Rockshox Recon RL-vork met 100 mm veerweg.

Sram verzorgt ook de aandrijving met een SX Eagle-groepset, gecombineerd met een 11-50t cassette. Afremmen doet hij met Shimano MT200-remmen met een schijf van 180 mm vooraan en van 160 mm achteraan.

De wielen bestaan uit een Iridium 30-velg vooraan en een Tryp 30 achteraan, telkens rond een Shimano MT400-naaf. De Schwalbe Rocket Ron-banden van 2.25” zorgen voor de grip op het terrein.

De rest van de onderdelen draagt de stempel van Race Face met een cockpit bestaande uit een 740 mm breed stuur en een 80 mm lange stuurpen. De Race Face Ride-zadelpen is een vast exemplaar, waar we denken dat er veel te winnen valt met een dropper post.

Zoals we je een paar regels hierboven hebben uitgelegd, is het gamma verdeeld tussen de Canyon Exceed CF en de Canyon Exceed CF SLX, een topmodel ontworpen voor competitie.

Van de SLX-versie staan er ​​3 montages in de catalogus van het merk:

  • CF SLX (€ 4.499 – foto hierboven)
  • CF SLX MDVP (€ 4.999€ – foto links)
  • CF SLX CLLCTV (€ 5.499 – foto rechts)

Van de Canyon Exceed CF worden door het merk 5 montages aangeboden: ons testmodel, de CF 4, kost € 1.599 (foto hierboven). De Exceed CF 5 (€ 1.899) en de Exceed CF 6 (€ 2.399) zijn de tussenmodellen.

De technische fiche van de laatste twee modellen ziet er als volgt uit:

  • Exceed CF 5 (€ 1.899): RockShox Recon RL-vork, Shimano Deore M6100-aandrijving, Shimano SLX-remmen, DT Swiss LN XC-wielen, Schwalbe Rocket Ron 2.25″.
  • Exceed CF 6 (€ 2.399): Fox 32 Rhythm-vork, Shimano SLX-aandrijving, Shimano SLX-remmen, DT Swiss XR 1700-wielen, Schwalbe Rocket Ron 2.25″.

Op het hoogste niveau is de Canyon Exceed CF verkrijgbaar in twee versies:

  • Exceed CF 7 (€ 3.199): Fox 32 SC Performance-vork, Shimano Deore XT-aandrijving, Shimano Deore XT-remmen, Reynolds TR309c XC-wielen, Maxxis Ikon EXO MaxxSpeed-banden
  • Exceed CF 8 (€ 3.999): Fox 32 SC Factory-vork, Sram GX Eagle AXS-aandrijving, Sram Level Silver Stealth 2-zuigerremmen, DT Swiss XRC 1700-wielen, Maxxis Ikon EXO MaxxSpeed-banden

Canyon Grand Canyon: en waarom geen aluminium?

De Canyon Grand Canyon wordt door het merk gepresenteerd als “de ultieme veelzijdige hardtail mountainbike.” De Grand Canyon is toegankelijker dan de Canyon Exceed, zowel vanuit financieel oogpunt als qua geometrie, en wil een gemakkelijk te hanteren en comfortabele fiets zijn.

Dit model wordt in dezelfde prijsklasse op de markt gebracht als zijn rivaal van de dag. Het verschil tussen de Canyon Exceed CF 4 (€ 1.599) en de Canyon Grand Canyon 8 (€ 1.449) bedraagt immers slechts € 150. Is die € 150 extra de aanschaf waard, wetende dat de onderdelen op de Grand Canyon van een beter niveau zijn?

Het is weinig verrassend dat de Canyon Grand Canyon met zijn aluminium frame zwaarder is dan de carbon Exceed. In maat M en zonder pedalen weegt de Grand Canyon 13,94 kg vergeleken met 12,58 kg voor de Exceed.

En het is niet alleen de constructie van het frame dat verschilt. Zo heeft de Grand Canyon aan de voorkant een veerweg van 120 mm, terwijl de Exceed het op 100 mm houdt. Op de Grand Canyon heeft het Duitse merk er ook voor gekozen om de maat van zijn wielen aan te passen aan die van het frame: begrijp dat de kleinste maten (XS en S) zijn uitgerust met 27,5″ wielen, daar waar de grotere frames (M tot XL) op 29″ wielen bollen.

Ook op de Grand Canyon worden de kabels intern door het frame geleid, maar de ingang zit nu aan de bovenkant van de onderbuis, en niet in de headset zoals bij de Exceed. De twee frames delen echter wel het aantal bevestigingspunten voor bidonhouders, op beide frames passen er twee.

 

Vergeleken met de Canyon Exceed wordt de Grand Canyon, in maat M, gekenmerkt door een identieke reach (435 mm) en een liggende achtervork die slechts één millimeter korter is (428 mm). Daarentegen verliest de balhoofdhoek 1,5° (67,5°) en de zitbuishoek 1° (74°), waardoor dit model een minder agressief en toegankelijker karakter krijgt.

Qua uitrusting kan de Grand Canyon 8, ondanks zijn vergelijkbare prijs als de Canyon Exceed CF 4, dankzij het goedkopere frame dus bogen op het feit dat hij is uitgerust met duurdere onderdelen dan zijn rivaal.

Voor de vork stapt de Grand Canyon over op een Fox 32 Rhythm met 120 mm veerweg. Over die vork hebben we niets nieuws te vertellen, enkel dat het een wereld van verschil is met de Recon RL waar de Exceed mee is uitgerust.

Shimano verzorgt zowel de aandrijving als de remmen met een SLX/XT-groepset en MT400-remmen met 160/180 mm schijven.

Het onderstel bestaat uit wielen die bestaan uit Alexrims MD25-velgen en Shimano MT400-naven, en die geschoeid zijn met Schwalbe Wicked Will SR TLE EVO-banden van 2.4″.

Speciale vermelding voor de keuze van Canyon om bij dit model te kiezen voor een telescopische zadelpen. Het gaat meer bepaald om een model van het merk Iridium, namelijk Canyons eigen merk van componenten.

Met alleen de Grand Canyon 9 erboven, behoort de Grand Canyon 8 ondanks de betaalbare prijs van € 1.449 tot de top van de korf binnen het model. De rest van de Grand Canyon-familie varieert van € 849 (Grand Canyon 5 – linkerfoto) tot € 1.799 (Grand Canyon 9 – rechterfoto).

Canyon Exceed CF vs Canyon Grand Canyon: de terreintest

Het is niet verwonderlijk dat bij het bestuderen van de respectievelijke technische fiches bleek dat het carbon frame van de Canyon Exceed lichter was dan zijn aluminium rivaal. Die Grand Canyon is dan weer uitgerust met luxueuzere componenten dan het carbon model met een basisuitrusting. Na deze vergelijking op papier is het tijd voor de enige echte waardemeter tussen de twee frames: de terreintest.

Op het eerste gezicht lijken de twee fietsen in dezelfde categorie op te draven. In beide gevallen bevinden we ons op een frame waarop de sensaties worden vermenigvuldigd in vergelijking met een full-suspension. Elke pedaalslag wordt rechtstreeks naar de pedalen overgedragen en elke oneffenheid en beweging van het terrein wordt gevoeld. Ja, het rijden op een hardtail voelt bijzonder!

Maar als de twee Canyons beide hardtails zijn die voor een soortgelijk programma bedoeld zijn, zullen de twee frames toch snel hun eigen en specifieke facet onthullen: de Canyon Exceed is geen Grand Canyon in carbon, noch andersom!

Het is in de eerste plaats op de flanken van de hellingen dat het onderscheid tussen de twee frames sterk naar boven komt. De Grand Canyon geeft je meer zelfvertrouwen en nodigt uit om snelheid te pakken, terwijl de Exceed sneller zijn grenzen laat zien en/of meer stuurmanskunst vereist.

De onderdelen doen onze Canyon Exceed CF 4, die al een exclusieve geometrie heeft, geen goed. Dit heeft uiteraard te maken met het ontbreken van een telescopische zadelpen waardoor je behoorlijk hoog zit. Voor een paar honderd gram meer hadden we het liefst tijdens technische passages het zadel lager gezet.

Maar het beperkt zich niet alleen tot deze vaste zadelpen, ook de RockShox Recon RL-vork laat al snel zijn grenzen zien. Het chassis van de vork mist wat stijfheid en van zodra je wat meer veerweg gebruikt is er een gebrek aan ondersteuning. En daar komt nog bij dat de vork slechts beperkt instelbaar is. We hebben hier eerder te maken met een sportieve toervork dan met een model dat speciaal is bedoeld voor crosscountry. Over de remmen kunnen we kort zijn, zij schieten op beide modellen tekort. Jammer, want net op dit type frames die (soms) gericht zijn op beginners of minder ervaren bikers, is dit een belangrijk punt gezien het gebrek aan vertrouwen dat het met zich meebrengt.

De Grand Canyon is, in tegenstelling tot de Exceed, uitgerust met onderdelen waardoor het frame zich echt kan uiten. En het moet gezegd: dit aluminium frame heeft wat in zijn mars!

Het klopt dat aluminium frames doorgaans moeilijker zijn in de omgang dan die van carbon, en logischerwijs ook zwaarder zijn. Maar Canyon heeft een kleine prestatie geleverd met het frame van deze Grand Canyon. Het frame heeft ons volledig verrast. Het is een beetje onverwacht, maar de Grand Canyon is leuker om mee te rijden en onthult zelfs een speels karakter. Van beginners tot de meest ervaren piloten, de Grand Canyon zal hen kunnen ondersteunen in hun vooruitgang en hen vertrouwen kunnen geven.

De Exceed van zijn kant blijft serieuzer en zit vast in zijn ketenen. Alsof het frame in zijn basisvorm oogkleppen heeft die gericht zijn op crosscountry. Met hem is het moeilijker om buiten de lijntjes van dit programma te kleuren.

Hoe dan ook, in zijn vakgebied biedt de Exceed de verwachte prestaties voor de prijs, met een fiets die de deuren kan openen voor crosscountry. Met een frame van goede kwaliteit en de goede trapprestaties die daaruit voortvloeien, blijkt het een goede klimmer te zijn en biedt het carbon frame een meer dan overtuigende filtratie van de oneffenheden van het terrein.

Dit is misschien wel het punt waarop de Grand Canyon zich wat terugtrekt ten opzichte van de Exceed: als het verschil in gewicht tussen de twee frames – iets meer dan een kilogram – in de besturing weinig voelbaar is, merken we wel op dat tijdens beklimmingen en bij het versnellen het tegendeel geldt. In deze gevallen is het aluminium frame merkbaar minder levendig dan zijn tegenhanger in carbon. De Exceed is efficiënter en dynamischer en is ook minder vermoeiend tijdens langere tochten waarbij het gewicht en de minder goede filtering van de schokken van de Grand Canyon voelbaar zijn.

We moeten ook het agressievere en veiligere onderstel op de Grand Canyon vermelden. Bij gebruik in crosscountry zal het vervangen van de banden ongetwijfeld de efficiëntie verhogen. Op beide fietsen lijkt ons ook een kleine verandering in de contactpunten aan te raden. Bij een zadel en handvatten die niet erg ergonomisch zijn, is het noodzakelijk om tijd op het zadel door te brengen en er gewend aan te raken om geen ongemak te voelen tijdens de rit. Deze hardtails zijn in de eerste plaats echter bedoeld voor een minder ervaren publiek.

Conclusie

Toen we begonnen met deze confrontatie tussen de Exceed en Grand Canyon, hadden we nooit gedacht deze conclusie te schrijven. We moeten toegeven dat we meestal de voorkeur geven aan carbon frames vergeleken met hun aluminium naamgenoten, zelfs voor instapmodellen. Over het algemeen zijn we zelfs geneigd een minder goed uitgerust carbon frame aan te bevelen – ook al betekent dit dat we later een kleine upgrade moeten doen van het ene of het andere onderdeel – dan een beter uitgerust aluminium frame … Bij deze twee Canyons raden we echter het tegenovergestelde aan!

Met een zeer succesvol frame en componenten waardoor hij zich vrijelijk kan uiten, heeft de Canyon Grand Canyon zichzelf gevestigd als onze favoriete keuze tussen de twee frames. Hoewel hij duidelijk zwaarder is en minder de trillingen en de ruwheid van het terrein filtert, bleek hij veelzijdiger en prettiger om mee te rijden. Van een toerfiets via crosscountry tot een kleine trailfiets, de Grand Canyon is in staat om de afstand tussen de verschillende disciplines te overbruggen. De Canyon Exceed was verre van ongemakkelijk of ineffectief, maar bleek toch meer typisch en vooral in het XC-hokje te passen. Met een vaste zadelpen en een vork die te beperkt is in vergelijking met de mogelijkheden van de fiets doen de componenten de Exceed CF 4 geen goed en zorgen ze ervoor dat hij zijn capaciteiten niet volledig tot uitdrukking kan brengen. Jammer, want het lijkt erop dat het frame veel meer kan bieden dan waartoe het beperkt is in het gezelschap van dergelijke onderdelen.

Meer info via www.canyon.com

DoorAdrien Protano