Presentatie & eerste test | BH Atom X Lynx 6 27,5+ Pro: een futuristisch ogende e-bike

Techniek
7 June 2018 — Elodie Lantelme

Met een batterij van 700 Wh, een Smart Key-armband, een bediening met een trilfunctie en een uiterst complete en configureerbare display, oogt de nieuwe BH Atom X Lynx zeer futuristisch. We trokken naar Andalusië voor een kennismaking en een eerste test met de BH Atom X Lynx 6 27,5+ Pro. Olé!

Het is ondertussen al tien jaar geleden dat het Baskische bedrijf zijn eerste stappen zette in het e-bike segment. Eerst nog met stadsfietsen die waren uitgerust met een Panasonic-motor, vervolgens met een motor in de achternaaf. Een jaar later volgden dan de e-mountainbikes en heden ten dage beschikt het merk over een van de grootste gamma’s e-bikes op de markt. Toch was het wachten tot 2017 alvorens het merk van de broers Beistegui (in het Spaans Beistegui Hermanos, vandaar de naam BH) met een e-mtb op de proppen kwam die was opgebouwd rond een specifiek frame. En BH deed dat meteen met twee modellen: de Rebel (met een Yamaha-motor) en de Atom (met een Brose-motor). Onze aandacht gaat vandaag uit naar deze laatste.

Presentatie: BH Atom X Lynx 6 27,5+ Pro

De Atom X kreeg een aparte, futuristische look waarbij het integreren van de batterij en motor centraal staan. Nicola Vies, MTB-productiechef bij BH, onderstreept dat “bij e-bikes de batterij het enige onderdeel is, naast het frame, dat we zelf kunnen ontwikkelen. We hebben er elf jaar aan gewerkt omdat voor ons de autonomie heel belangrijk is. Met de aangekondigde 700 Wh kunnen we rekenen op een autonomie van 150 kilometer.” Op papier althans, want op het terrein is dit natuurlijk afhankelijk van het gekozen ondersteuningsniveau, de hoogtemeters, het gewicht van de biker en zelfs van de temperatuur.

De keuze van de motor, een Brose Drive S, werd ingegeven door het feit dat men voor een ‘vreemde’ batterij opteerde. Op een Shimano Steps E8000-motor, de huidige referentie, is dit bijvoorbeeld onmogelijk. In het geval van de Atom X is dit een revolutionair en door BH gepatenteerd systeem, waarbij je met een makkelijk te openen en te sluiten hendel via de bovenbuis toegang hebt tot de batterij.

Als we de geometrie van de medium wat nader bekijken, zien we dat hij is uitgerust met een liggende achtervork van 460 millimeter, een reach van 425 millimeter en een stack van 611 millimeter. De balhoofdhoek bedraagt 67 graden en de zithoek 74 graden. Dit zijn waarden die die van de ‘klassieke’ modellen benaderen. Het gewicht van de fiets komt uit op 23 kilogram.

Net zoals de Rebel en de niet-elektrische Lynx, is ook de Atom uitgerust met de in 2006 door Dave Weagle ontwikkelde Split Pivot-ophanging. Bij dit systeem zorgt een scharnierpunt ter hoogte van de achteras ervoor dat het achterwiel mooi in contact blijft met de ondergrond.

Om volop van de voordelen van deze ophanging te genieten, raadt BH een sag aan van 27%, niet meer en niet minder. De Basken ontwikkelden zelfs een metertje om je het leven makkelijk te maken: wanneer de letter x in het daartoe bedoelde venstertje verschijnt, dan zit je juist. Simpel en eenvoudig.

Motor en display

De BH Atom X Lynx is dus uitgerust met een Brose S Drive-motor. Dit is een afgeleide van de Brose Drive T (die meer bedoeld is voor stadsfietsen). Hij verscheen vorig jaar en ook de Specialized Levo is ermee uitgerust. De marketingafdeling kondigt aan dat er een winst is van 15% bij een koppel van 90 Nm (waarmee hij het hoogste koppel levert dat verkrijgbaar is, want volgens BH leveren de Shimano, Bosch en Yamaha respectievelijk 70, 75 en 80 Nm. BH gebruikt deze motors trouwens wel op andere e-mountainbikes uit het gamma) en vooral een optimale ondersteuning bij een trapfrequentie die tussen de 60 en 90 tpm ligt (voorheen was dit 70 tot 80 tpm).

De laatste – en meteen ook de eerste keer – dat ik met een Brose-motor reed, dateert alweer van de Roc d’Azur 2015 toen ik een korte tocht maakte met een Specialized Levo. Ik was dan ook benieuwd welke evolutie de motor in tussentijd ondergaan heeft. Wat ik me nog herinner, is dat het om een stille motor ging die soms wat oververhit geraakte nog voor hij afsloeg. Om dit laatste te vermijden, hebben ze bij BH hun Atom X voorzien van een speciale zijplaat die 15% van de warmte moet afvoeren.

Naast de vrijheid om een eigen batterij te gebruiken, was er nog een reden waarom BH voor Brose koos. De Duitse fabrikant laat de fietsenmerken en de klant namelijk ook de vrijheid om de motor helemaal te programmeren. Hierdoor zal een BH Atom X een heel andere persoonlijkheid krijgen dan een Levo, ook al is de basis hetzelfde.

«Wie wil, kan dus zelf alles programmeren, zodat de fiets 100% bij zijn of haar behoeften past,” aldus Nicola Vies. Een droom voor de geeks onder ons. Net zoals bij Bosch, heb je de keuze uit vier ondersteuningsniveaus: Eco+, Eco, Sport en Boost. Allen kunnen ze geprogrammeerd worden zodat ze het gewenste koppel leveren of passen bij de gewenste trapfrequentie. Gekleurde LEDS zorgen ervoor dat je de gekozen ondersteuning makkelijk herkent op de display en de bediening op het stuur (groen, blauw, oranje en rood; van Eco+ tot Boost).

Het schakelen tussen de verschillende modi gaat gepaard met een lichte trilling. Daardoor voel je wanneer je correct geschakeld hebt en hoef je niet steeds met je ogen op de display te turen. De trilfunctie kun je ook zodanig programmeren, zodat je gewaarschuwd wordt wanneer de batterij een zeker niveau bereikt of wanneer je een bepaalde kaap overschrijdt (alle x-aantal kilometers, …).

De display herbergt een schat aan informatie (net zoals de Bosch Nyon, maar wel compacter): laadniveau, dag- en totaalafstand, snelheid, gemiddelde snelheid, trapfrequentie, gemiddelde trapfrequentie, het weer, herinneringen wanneer je moet eten en drinken (moest je maag zwijgzaam zijn), de verbruikte calorieën, de hartslag, het aantal hoogtemeters, … De display is via Bluetooth verbonden met je smartphone, waardoor je ook sms’en en oproepen kunt ontvangen via de display.

Dit alles kun je via je smartphone programmeren dankzij de Ebikemotion-app, die beschikbaar is voor Android en Apple. Je kunt ook een gps toevoegen en gratis vier kaarten van Europa downloaden (Google Maps). Op ons testmodel was dit nog niet mogelijk.

De display kreeg een plaatsje in het verlengde van de stuurpen voor een “Head Up Position”, waardoor de gebruiker een correct zicht houdt op de weg. Nog een goed idee is, dat in geval van een probleem je niet enkel een foutmelding te zien krijgt, maar ook de mogelijke oorzaken en hoe je het probleem zelf kunt oplossen. Moest het niet lukken, dan dien je de fiets wel degelijk naar een specialist ter zake te brengen die over een speciale applicatie beschikt om het probleem op te sporen. Wat ook helpt, is het registreren van je fiets vlak na de aankoop. Zo heeft BH steeds toegang tot de levensloop.

Ook bijzonder aan deze BH is de Smart Key-armband waarmee je door een makkelijk te openen hendel bij de batterij kunt. De armband werkt door inductie en heeft dus zelf geen batterijtje nodig. Er bestaat dan ook geen risico om hiermee in panne te vallen. Daarnaast is er ook nog een externe laadpoort voorzien. Deze oplossing mag dan wel innovatief zijn, maar we kunnen begrijpen dat niet iedere biker graag met een armband rondrijdt. En dan hebben we de reactie van de armband nog niet getest bij warm weer (zweten, …). Een klassiek systeem met sleutel is gelukkig ook behouden.

De BH Atom X Lynx zit vol met technologische innovaties …

Onderdelen

Ook het motorblok komt uit eigen huis. Een aluminium bescherming met een dikte van drie millimeter werd rechtstreeks op het frame gemonteerd om het geheel te beschermen tegen impacts. We vrezen echter dat modder en kleine steentjes door de openingen kunnen sijpelen. Een punt dat we tijdens een duurtest in het oog moeten houden.

BH ontwikkelde voor de Atom X een specifieke bidon die op de bovenbuis gemonteerd kan worden en die voorzien is van een uitsparing voor de achterdemper. Op die manier kun je een bidon van 500 ml meenemen. Voor de bidonhouder doet men een beroep op het magnetische principe van Fidlock.

In totaal staan er zeven versies van de BH Atom X Lynx op het programma, waarbij je vooraan de keuze hebt uit een veerweg van 120 of 160 millimeter. En dan heb je nog eens de keuze uit 27,5+ of 29″ voor de wielmaat en uit diverse uitrustingsniveaus. De prijzen gaan van 3199 euro (500 Wh) tot 5499 euro.

Onze testfiets, de BH Atom X Lynx 6 27,5+ Pro van 5449,90 euro, is uitgerust met een Fox Float DPS Performance-achterdemper van 160 millimeter en een Fox 36-vork met eveneens 160 millimeter veerweg.

Vervolgens viel de keuze vooral op onderdelen van Shimano. Zo zien we SLX-remmen met een remschijf van 200 millimeter vooraan en 180 millimeter achteraan en een 1×11-aandrijving met een SLX 11-46-cassette en een kettingblad met 32 tanden. Schakelen doe je met SLX-shifters die op een stuur uit eigen huis gemonteerd staan.

Voor de wielen viel de keuze op de Alexrims Volar met velgen van 35 millimeter en tubeless Schwalbe Nobby Nic-banden (2.8×27,5+) met een Addix Speedgrip rubbercompound. Volgens het Duitse Schwalbe is deze rubbercompound lichtjes versterkt zodat de banden geschikt zijn voor een trail of all-mountain gebruik. Het enige wat ons nu nog rest is om er het Andalusische hinterland mee in te trekken.

BH Atom X Lynx 6 27,5+ Pro: de terreintest

Alvorens te vertrekken, moeten we de BH Atom X lichtjes aanpassen aan onze lengte. De Lynx 6 is namelijk enkel verkrijgbaar in Medium en Large, omdat men de voorkant van het frame zodanig moest aanpassen (stijver door het extra gebruikte materiaal) en omdat de plaatsing van de demper een probleem zou zijn bij een kleinere maat.

De dropper post van 125 millimeter (in de toekomst zal deze slechts 100 millimeter bedragen) bleek te groot voor mijn meter zeventig en mijn zadelhoogte van 69 centimeter. We monteren dan ook snel een exemplaar van 75 millimeter dat me veel beter bevalt.

Nicola beveelt ons ook aan om de voorkant van het Royal Verve-zadel lichtjes naar beneden te positioneren om te vermijden dat we op steile beklimmingen van het zadel zouden schuiven.

Om te starten, moeten we twee keer op de centrale knop duwen van de bediening op het stuur. Ze trilt, het scherm licht op en we zien ook de kleur verschijnen die hoort bij het gekozen ondersteuningsniveau.

Onze eerste indruk: niets, totale stilte. De Brose S-motor maakt geen lawaai.

We hebben maar één dag om op pad te gaan met de nieuwe Atom X, maar toch kunnen we er al iets over kwijt. Beginnen doen we meteen met een minpunt. De pedalen hebben namelijk de neiging om nogal vaak tegen de Spaanse stenen te botsen. De fiets is dan ook vrij laag (het bracket ligt 330 millimeter boven de grond) om het geheel stabiel genoeg te maken.

En dat fenomeen wordt nog versterkt door onze dropper post van 75 millimeter in de plaats van de initiële 125 millimeter. Onze keuze verlaagt het zwaartepunt van de BH immers nog een beetje. We moeten onze manier van trappen dan ook wat aanpassen aan de omstandigheden van het terrein om te vermijden dat we constant tegen de vele stenen aanbotsen. Misschien dat het zou helpen wanneer we de originele FSA-cranks van 170 millimeter vervangen door exemplaren van 165 millimeter (al verliezen we dan wel wat hefboomkracht bij het trappen op de pedalen, maar toch is het verschil nog voldoende klein zodat we niet als een hamstertje in een kooi moeten ronddraaien met onze benen), maar dat hebben we nog niet kunnen uittesten.

De positieve keerzijde van de medaille, is dat we bergaf het gevoel hebben dat we de fiets goed onder controle hebben en de fiets kunnen sturen door simpelweg het gewicht naar de andere kant te verplaatsen. Nog een ander (min)punt dat we even moeten aanhalen, is de activatie van de loopondersteuning (Walk). Hiervoor moet je langdurig op de Plus-knop drukken, maar dit voelt niet zo comfortabel aan (wat trouwens bij de meeste motoren die we al getest hebben het geval is). De ondersteuning sprong zelfs af en draaide een beetje in het rond tussen de verschillende modi. BH heeft dan ook voorzien om de knoppen te herbekijken.

Het is dan ook beter om op het zadel te blijven zitten. Al stelden we wel vast dat wanneer je bergop terug wilt vertrekken, je stevig op de pedalen dient te duwen (een halve toer) alvorens opnieuw van de ondersteuning te kunnen genieten. We hadden dan ook soms het gevoel dat we enkele seconden zonder ondersteuning rondreden. Nicola verzekerde ons echter dat de reactiesnelheid van de trapondersteuning ook via de Ebikemotion-app kan geprogrammeerd worden. Hier had men juist de keuze gemaakt om de trapondersteuning trager te laten reageren om makkelijker te kunnen omgaan met situaties waarbij je eventjes je evenwicht verliest en waarbij een te snelle reactie van de trapondersteuning de zaken enkel maar erger zou maken.

Nog iets dat je dient te programmeren, zijn de schakelstappen tussen de verschillende modi. Zo voelden wij amper een verschil tussen de stand Eco+ en geen ondersteuning.

Op de eerste steile hellingen had het voorwiel de neiging om los te komen van de grond, maar het volstaat om de borst iets meer naar voren op het stuur te leggen om deze situaties te vermijden, zelfs op de steilste stroken.

De achterdemper met een sag van 27% gebruikt de ganse veerweg en de Plus-banden bieden nog een tikkeltje extra comfort en schenken ook het nodige vertrouwen op de Spaanse stenen. Dankzij het lage zwaartepunt leek het geheel ons dan ook zeer stabiel en we stelden ons bergaf dan ook geen vragen (wat onze persoonlijke barometer is om op een subjectieve manier te oordelen of een fiets goed ontworpen is).

Wanneer we de achterdemper sluiten, zonder hem volledig te blokkeren, en op de pedalen trappen waren we onder de indruk van de Split Pivot-vering die de fiets op de grond doet kleven. De krachten van de motor worden perfect overgebracht en ze geven de fiets een dynamisch, maar toch nog comfortabel, gevoel.Op brede grind afdalingen hebben we de fiets een beetje laten driften door ons gewicht op de voorkant van de fiets te leggen om voldoende grip te behouden. Dit gaf de indruk dat de fiets best speels was. We waren een beetje bang voor het enorme stuur van 780 millimeter en de 2.8-banden, maar dankzij de geometrie en het globale rijgedrag van de fiets, onthouden we van deze twee punten enkel de voordelen: namelijk dat je de indruk hebt van aan het roer te staan van een schip dat je naar eender waar kunt navigeren.

Tot slot nog een woordje over het verbruik van de batterij. In totaal reden we ongeveer 40 kilometer met iets meer dan 1300 hoogtemeters, waarbij we meestal switchten tussen de standen Eco en Sport. De stand Boost hebben we enkel gebruikt op de steilste stroken en op de lange beklimming van 6 kilometer. Echt gespaard hebben we de batterij dus niet en op het einde van de dag restte er ons 34% in de batterij. Dus zou je kunnen zeggen dat de autonomie iets meer bedraagt dan een derde van de aangekondigde 150 kilometer. Een groot verschil, maar we zouden de Atom X graag eens op onze eigen trails willen inzetten om te kijken of we nu echt over de 40% extra autonomie kunnen beschikken die BH aankondigt ten opzichte van de concurrentie.

Meer info op www.bhbikes.com