Presentatie & eerste test | Oquo: wanneer Orbea zich op het wiel stort

Techniek
1 November 2022 — Olivier Béart

Na het onderdelenmerk OC en het kledijmerk Hiru, zet Orbea zijn diversificatie verder door een geheel nieuwe structuur te creëren die zich toelegt op het maken van wielen. Die wielen dragen de naam Oquo. In eerste instantie zal je ze vooral zien op de fietsen van het Baskische merk, maar de ambitie is aanwezig om een ​​breder publiek aan te spreken, aangezien de wielen ook in de detailhandel te koop zullen zijn. Voorlopig telt het gamma enkel MTB-wielen en Vojo mocht de XC-set al een keertje uitproberen:

Specialized heeft zijn Roval-wielen, Trek heeft Bontrager, Scott heeft Syncros geïntegreerd … en nu slaat ook Orbea deze weg in met de nieuwe Oquo-wielen. Deze werden ontwikkeld in een nieuwe en aparte structuur, gelegen op een steenworp afstand van de historische fietsenfabriek van Mallabia.

De basis

De ambitie van Orbea is om medium en high-end wielen aan te bieden gericht op uitstekende prestaties in het terrein, maar die ook en vooral bijzonder betrouwbaar zijn. Om dat te bewerkstelligen steunt het merk op twee pijlers.

Allereerst heeft het zichzelf uitgerust met een analyselaboratorium waar een groot deel van de bestaande wielen op de markt werd gemarteld om de sterke en zwakke punten van elk te zien, om vervolgens eigen producties te testen met als doel het beter te doen dan de concurrentie.

Daarnaast heeft Oquo een assemblagewerkplaats opgezet waar mensenhanden en machines zij aan zij werken. Zo beschikken ze enerzijds over de finesse en subtiliteit van het handmatig assembleren en anderzijds behouden ze met de hulp van de machines een ​​perfecte productieconsistentie. Het is duidelijk dat de werving en opleiding van monteurs de grootste investering is geweest voor het jonge merk sinds de lancering twee jaar geleden.

Waar de wielen van Oquo nu pas echt onder de aandacht worden gebracht, is de montagewerkplaats zelf al twee seizoenen in opbouw. Ze telt vandaag meer dan 20 monteurs en is voorbestemd om nog te groeien. Deze periode van twee jaar was bedoeld voor het actief opleiden van het personeel, door de montage van maar liefst … 500.000 instap- en middenklasse wielen die de afgelopen seizoenen standaard op Orbea-fietsen werden gemonteerd. Dit proces maakt het nu mogelijk om Oquo op een zeer solide technische basis te lanceren.

Het gamma

Het eerste gamma van Oquo bestaat enkel uit MTB-wielen en is verdeeld in twee families: Mountain Performance (MP) voor XC en trail, met een zoektocht naar een licht gewicht en prestaties; en Mountain Control (TM) voor meer toegewijde trail-, enduro- en elektrische mountainbikes. Voor deze laatste wielen was vooral de kwaliteit van sensaties op technisch terrein en de robuustheid belangrijk.

In elke familie vind je aluminium en carbon velgen van Oquo’s eigen ontwerp, gemonteerd op verschillende soorten DT Swiss-naven met Sapim-spaken (gebogen kop). Naast de velgen die (voorlopig althans) in Azië worden gemaakt, wilde Oquo zoveel mogelijk Europese componenten gebruiken.

Alle velgen uit het gamma zijn asymmetrisch, met schuine gaten in de richting van de spaken om stresspunten te vermijden. Elk spaakgat is op de carbon velgen van binnenuit versterkt om hoge spanningen te weerstaan. De zijkanten zijn ook bewerkt, met hookless en zeer brede randen zodat ze niet zo scherp zijn als een mes en bescherming bieden tegen snake bites.

Bij de MTB-wielen uit de MC-serie, bedoeld voor trail/enduro, wilde Oquo een vrij duidelijk onderscheid maken tussen het voorwiel en het achterwiel. Deze laatste is dynamischer en robuuster met een velg van 30 millimeter en 32 spaken, terwijl het voorwiel meer gericht is op precisie en een zekere tolerantie om beter grip te houden op het terrein. Het doet dat met een velg van 32 millimeter en 28 spaken. Een aluminium model (MC32 Pro) en een carbon exemplaar (MC32 Team) staan ​​op het programma, beide met DT350-naven. Deze wielen kosten respectievelijk 699 en 1599 euro.

Bij de MP-serie beginnen we met een aluminium paar (MP28 Pro) uitgerust met 28 millimeter brede velgen en 28 spaken voor en achter (voor de breedte koos men voor een compromis waardoor het gewicht van de aluminium wielen beperkt kon gehouden worden). Deze MTB-wielen moeten 599 euro kosten met DT350-naven.

Dan komen de carbon modellen, met 30 millimeter brede velgen. De MP30 Team is uitgerust met DT350-naven en 28 ronde spaken in 2.0/1.7/2.0. Prijskaartje: 1299 euro. De LTD-versie gebruikt dezelfde velgen maar is uitgerust met DT240S-naven en 24/28 platte spaken. Deze wielset gaat voor 1999 euro over de toonbank. Het aangekondigde gewicht van deze carbon modellen bedraagt respectievelijk 1480 en 1300 gram.

Merk op dat de band met Orbea mogelijkheden opent, met name op het gebied van personalisatie. Voortbouwend op de ervaring van Orbea’s MyO-programma, biedt Oquo (zonder extra kosten) een aanpassing van de velgkleur aan op een kwart van het oppervlak. Houd er rekening mee dat niet alle tinten beschikbaar zullen zijn. Velgen schuren al snel overal tegen en daarom koos Oquo voor een panel van een tiental vrij donkere tinten.

Oquo MP30 Team MTB-wielen: de eerste terreintest

Vojo mocht al een keertje op pad met het MP30 Team-crosscountrymodel en deed dat op een Orbea Oiz. Binnenkort kunnen we er nog meer over vertellen, maar we kunnen nu al zeggen dat Oquo de wielenmarkt via de voordeur betreedt, zonder het segment te revolutioneren. De DT 350-naven zijn alom bekend en de spaken klassiek. De montage ervan is goed uitgevoerd, maar het is vooral de velg die een aanzienlijke ontwikkeling heeft ondergaan waardoor deze een zeer evenwichtig rijgedrag heeft.

De breedte van 30 millimeter, de gebogen vorm, de keuze van de carbonvezels en de vrij lage hoogte zijn enkele van de ingrediënten die een velg opleveren met de juiste dosis grip, precisie en stijfheid, zonder overdaad. Dit zijn wielen die goed op het terrein kleven, vertrouwen geven en robuustheid uitstralen. Qua pure dynamiek en gevoel van lichtheid hebben we meer expressieve wielen gezien, maar we mogen niet vergeten dat we hier niet het topmodel hebben geprobeerd, maar wel de Team-versie, waarvan de prijs concurrentieel is voor een carbon model. Kortom, we kunnen niet wachten om de test verder te zetten, want dit voorgerecht is veelbelovend gebleken.

Meer info via www.oquowheels.com

Foto’s zonder watermerk copyright Oquo