Presentatie & eerste test | Specialized Stumpjumper 2019: de keuze is aan jou

Techniek
19 April 2018 — Paul Humbert

Je hoeft geen superfan te zijn om te weten dat de Specialized Stumpjumper een grote naam is in de MTB-scene. Hij was een van de eerste moderne mountainbikes en hij is in de loop der jaren steeds geëvolueerd. Ook in de lente van 2018 is dat het geval en voortaan heb je op de nieuwe Stumpjumper de keuze uit een veerweg van 140 millimeter of 120 millimeter. We mochten al een eerste rondje rijden op de Stumpjumper ST Comp Carbon (waarbij ST staat voor Short Travel) met 120 millimeter veerweg, maar eerst stellen we de fiets even voor. 

De Stumpjumper mag dan wel als hardtail het levenslicht gezien hebben, sinds enkele jaren is deze naam voorbehouden aan de all-mountain full suspensions van het merk. Bij die all-mountains verdwijnt de Camber waarvoor de Stumpjumper ST in de plaats komt. Naast deze Short Travel bike met 120 millimeter veerweg is er ook nog een ‘klassieke’ Stumpjumper met 140 millimeter veerweg.

Beide modellen zijn enkel met 29″-wielen te verkrijgen, behalve het instapmodel van de Stumpjumper LT die ook verkrijgbaar is met 27,5″-wielen. Een tijdje geleden reden we trouwens nog met zijn voorganger (die test lees je hier) en we stelden toen vast dat hij nog goed voor de dag kwam. Zijn opvolger zal dan ook sterk uit de hoek moeten komen.

Met de Stumpjumper heeft Specialized de wil om de ultieme trailfiets te presenteren. Om dat te bereiken heeft Specialized de fiets zo stijf mogelijk gemaakt, vooral aan de voorzijde van het frame.

 

 

Beide versies van de Stumpjumper delen qua constructie dezelfde voordriehoek met een asymmetrisch design waarbij de nieuwe ‘Sidearm’ opvalt. Deze Sidearm verbindt alle drie de bevestigingspunten van de achterbrug en de demper rechtstreeks met het frame. Dit zorgt niet alleen voor een aanzienlijke toename van de stijfheid, maar ook voor betere demperprestaties.

Gevolg van dit alles is dat Specialized trots aankondigt dat het nieuwe frame 20% stijver is dan het ‘oude’ frame van de vorige generatie. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat er ook enkele grammen gewonnen werden; volgens Specialized zelf bedraagt die winst 100 gram op de achterdriehoek en bijna 250 gram in totaal op de Small en Medium.

 

De geometrie van de Stumpjumper ST en de klassieke LT vind je in de tabellen iets lager. Weet echter dat de Specialized Stumpjumper 2019 uitgerust is met een ‘flip chip’ waarmee je de geometrie in twee posities kan instellen: high en low. In dat geval wijzigt de brackethoogte met 6 millimeter en de balhoofdhoek met een halve graad.

Het geheel oogt erg modern. Zo is de reach in de vier maten langer geworden en werden de hoeken agressiever. De balhoofdhoek bedraagt nu 67,5 graden op de ST en 66,5 graden op de klassieke Stumpjumper. De lengte van de liggende achtervork is hetzelfde op beide modellen: 437 millimeter.

Specialized vertrouwt voor de ophanging nog steeds op het FSR-systeem dat het merk jaar na jaar verfijnt. Het eindresultaat volgens Specialized zelf: “Een vering die soepel werkt op kleine oneffenheden, stevig in het middenbereik en een uitzonderlijke bottom-out ondersteuning biedt.” De rebound, compressie en het luchtvolume van de achterdemper werden vooraf ingesteld met als doel in het midden van het aanpassingsspectrum uit te komen, zodat je de demper perfect naar wens kunt finetunen. 

 

 

Dit laatste is ook het geval op de vrouwenmodellen van het gamma. Het frame van deze vrouwenmodellen mag dan wel identiek zijn aan de unisexmodellen, maar de contactpunten en de instellingen van de demper zijn wel anders omdat vrouwelijke rijders doorgaans lichter zijn. Die demper is trouwens een metrisch model.

Specialized heeft de pressfit-brackets opgegeven ten voordele van een bracket met schroefdraad. En op alle modellen passen er banden tot 3.0″ in het frame.

De interne doorvoer van de kabels werd nog wat verbeterd en de kabelgoot loopt volledig door in het frame, waardoor je de kabel enkel aan de ene kant erin hoeft te drukken en aan de andere kant eruit te halen. De kabel van de dropper zadelpen loopt via de schuine buis en die van de achterderailleur door de bovenbuis.

De nieuwe achtervorkbeschermer moet de aandrijflijn vrijwel geruisloos maken. De noppen op de beschermer verstoren het klappen van de ketting en vermindert daardoor de algehele beweging en het geluid van de ketting. 

Een detail dat heel wat merken Specialized benijden is de Swat Door, het luikje dat toegang geeft tot een opbergvak in het frame. Op de Stumpjumper 2019 is deze Swat Door nog wat gestroomlijnder en ze kreeg 20% meer volume.

De Stumpjumper is uitgerust met een nieuwe derailleurpat. Deze is stijver en voorzien van schroefdraad. Ze gaat ook beter samen met de nieuwste aandrijvingen.

 

 

Specialized kondigt vol trots een nieuwe dropper zadelpen aan: de Command Post met 130 of 160 millimeter veerweg (afhankelijk van de maat van de fiets). Jammer genoeg hebben we deze zelf nog niet kunnen testen.

Specialized Stumpjumper ST 2019 

De Camber is (momenteel toch) dood en begraven, leve de Stumpjumper ST! Deze laatste heeft achteraan een veerweg van 120 millimeter en vooraan is hij uitgerust met een vork met 130 millimeter veerweg. Net zoals zijn grote broer heeft hij trail en all-mountain ambities, wat onze eerste test ook zal bevestigen. De zitpositie van de Stumpjumper is dan ook iets meer gericht op het ruigere werk in vergelijking met die van de Camber.

De Specialized Stumpjumper ST is van origine uitgerust met 29×2.3 banden.

De Stumpjumper ST-familie bestaat uit drie modellen waarbij de prijzen gaan van 1999 euro voor het aluminium instapmodel tot 8999 euro voor de S-Works. Daartussenin hebben we ook nog de Comp Carbon waar we al een eerste testrondje mee mochten rijden (3999 euro).

Specialized Stumpjumper LT 2019

De Specialized Stumpjumper is wederom tot iets meer in staat, maar uiteraard heeft hij niet dezelfde ambities als de Enduro uit het gamma. Deze laatste is vooral bedoeld voor de ruigste omstandigheden, voor de rest moet deze Stumpjumper 2019 het ideale wapen zijn. Hier tellen we vier 29″-modellen en één 27,5″-model. De veerweg van de Stumpjumper LT bedraagt 140 millimeter achteraan en 150 millimeter vooraan.

Een aluminium model opent het gamma en is verkrijgbaar met 27,5- of 29″-wielen (2999 euro), gevolgd door de Comp Carbon (3999 euro), de Expert (5499 euro) en de S-Works (8999 euro). 

Al deze modellen zijn uitgerust met banden met een breedte van 2.6″. Daarnaast is de S-Works ook nog verkrijgbaar als los framekit (3699 euro).

Specialized Stumpjumper ST Women 2019

Voor de vrouwen staan er drie modellen van de Stumpjumper ST in de catalogus. Momenteel is er in die catalogus nog geen spoor van de klassieke LT-versie en neemt een XS de plaats in van de XL. Het aluminium instapmodel is uitgerust met 27,5″-wielen en kost 1999 euro. Dan volgen er twee Comp-modellen: één in aluminium (2999 euro) en één in carbon (3999 euro). 

De vrouwenmodellen werden op dezelfde manier ontwikkeld, maar de contactpunten (zadel, stuurpost,…) zijn anders, net zoals de instellingen van de demper. Voor de topmodellen zijn er drie maten beschikbaar: S, M of L.

Specialized Stumpjumper ST Comp Carbon 2019: de eerste test

De Stumpjumper is aan zijn tiende upgrade sinds hij het levenslicht zag met een achtervering. Een team van 50 personen heeft aan deze nieuwe Stumpjumper gewerkt en met z’n drieën mochten we in het hart van het Franse departement de Drôme al kort kennismaken met de Short Travel-versie.

 

 

Op een stenig, maar goed berijdbaar pad malen we onze eerste kilometers op de nieuwkomer.

 

 

Duidelijk voelbaar is dat de fiets effectief langer is geworden. Toch heeft hij niets extreems. Vooraan is de cockpit opgebouwd rond een stuur van 780 millimeter en een stuurpen van 50 millimeter. 

Specialized laat het AutoSag-ventiel voor wat het is (waarbij er automatisch genoeg lucht uit de demper wordt geblazen voor de voor jou passende instelling). Voortaan wordt er een klein plastic tooltje meegeleverd dat hiervoor kan gebruikt worden. De voornaamste reden die we kunnen bedenken voor deze ommekeer is uiteraard een financiële.

Specialized ontwierp de ST-versie om de Stumpjumper speelser en wendbaarder te maken en het minste wat we kunnen zeggen is dat we al na enkele meters net deze eigenschappen herkennen! We beginnen dan ook al snel onze veringen te finetunen, want naar ons gevoel stonden deze veel te hard ingesteld aan het begin van onze test.

Wanneer we enkele kilometers gereden hebben, moeten we toegeven dat dit inderdaad een all-mountain fiets is die de schokken goed opvangt en vertrouwen geeft op de technische paden, maar die ook op de input van de pedalen beantwoordt. Stevig doorrijden of sprinten lukt perfect, maar toch heeft de Stumpjumper ST niets van een xc- of marathonfiets. Onze test bewijst ook al snel dat hij helemaal niet hetzelfde karakter heeft als de verdwenen Camber, ook al lijken ze op papier sterk op elkaar.

De Stumpjumper ST geeft ons al snel voldoende vertrouwen om met hem de speelse toer op te gaan. En dat is tijdens een test in volle natuur ongetwijfeld een heel goed teken!

Of we nu bergaf of bergop rijden, telkens weer reageert hij rustig en beheerst. En ook bij het remmen is dat het geval. Typisch Stumpjumper!

We nemen dan ook met een grote glimlach afscheid van de fiets. Bij het afstappen valt het wel op dat er enkele zones zijn waar modder en vuil zich hebben opgehoopt.

Na onze korte test kunnen we zeggen dat het geheel er goed uitziet en werkt. De Stumpjumper vraagt dan ook om een langere test. Tussen de Stumpjumper ST en zijn grotere broer is een verwantschap en we veronderstellen dat beide modellen een gelijkaardig karakter hebben, waarbij elk model op een bepaald vlak nog een extraatje zal bieden. Voor zij die vaak heuvelachtig terrein opzoeken, werpt deze Stumpjumper ST zich echter al op als een nieuwe troonpretendent in zijn segment. Wordt vervolgd!

Meer info op www.specialized.com

De test van de Stumpjumper Expert 2018 vind je hier: www.vojomag.nl/test-specialized-stumpjumper-expert-29-een-legende-moet-je-in-stand-houden/