Presentatie | RockShox MY20: Signature Series brengt meer duidelijkheid

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Presentatie | RockShox MY20: Signature Series brengt meer duidelijkheid

RockShox behoudt in zijn nieuwste collectie de namen van de verschillende families voorvorken (SID, Pike, Lyrik en Boxxer), achterdempers (Deluxe en Super Deluxe) en dropper posts (Reverb), maar het merk ordent de topproducten vanaf heden onder de naam ‘Signature Series’. Behalve deze nieuwe naam zijn er nog hier en daar wat kleine aanpassingen gebeurd. Alvorens we terugkomen op onze eerste testrit, sommen we hier op wat je moet onthouden van modeljaar 2020.

De Signature Series wordt nog eens onderverdeeld in drie groepen, naargelang het niveau van de gebruikte technologie en de mogelijkheden om je vork in te stellen. De onderverdeling is als volgt:

  • Select: de goedkoopste producten in de Signature Series
  • Select +: deze producten zijn enkel als eerste montage verkrijgbaar. Ze worden op punt gezet samen met de merken die met RockShox een partnerschap zijn aangegaan om specifieke settings te ontwikkelen.
  • Ultimate: de meest geavanceerde uitvoering en identiek aan de producten die gebruikt worden door de renners die gesponsord worden door RockShox. Van ver herkenbaar door hun specifieke kleur. Uiteraard ook de duurste modellen.

De voorvorken: een nieuwe Charger 2.1 dempercartridge en veel meer …

RockShox heeft voor modeljaar MY20 niets veranderd aan het chassis van zijn vorken, noch aan het veergedeelte (DebonAir). Binnenin zien we op de Pike, Lyrik en Boxxer wel een nieuwe uitvoering van de Charger 2-dempercartridge.

De upgrade kreeg de naam Charger 2.1. Uit die naam mogen we afleiden dat de nieuwste aanpassingen eerder klein zijn. Ze zijn gebaseerd op de feedback van de gebruikers en renners van het merk en de belangrijkste betrachting was de wrijving verminderen.

Een vraag die ook vaak terugkwam, was of het mogelijk zou zijn de veerweg minder snel op te souperen. De compressie bij lage snelheid werd overeenkomstig aangepast en de RockShox Charger 2.1 dempercartridge kreeg ook een flexibelere compressie bij hoge snelheid dankzij de shim stack (een stapeltje kleine ringen die de oliestroom bepalen).

SKF ontwikkelde op vraag van RockShox nieuwe interne en externe dichtingen om de wrijvingen te verminderen en de overgang tussen compressie en rebound te versoepelen.

RockShox gebruikt voortaan Maxima Plush-olie, de meest geraffineerde olie op dit moment van de fabrikant. Deze olie zou minder geluid voortbrengen, minder wrijvingen veroorzaken en beter bestand zijn tegen oververhitting.

De nieuwe Charger 2.1-demper zal terug te vinden zijn op de Pike, Lyrik en Boxxer (enkel op de Select+- en Ultimate-versies). Daarbij heb je nog eens de keuze uit een RC2-versie waarbij je de compressie bij hoge en lage snelheid kunt instellen en een RCT3-versie (op de Pike en Lyrik) waarbij je de compressie in drie standen kunt instellen (Open/Pedal/Firm).

De Select-versies zijn niet uitgerust met de nieuwe Charger 2.1-dempercartridge, maar wel met een eenvoudige versie waarop enkel de compressie bij lage snelheid kan ingesteld worden. De Select-versie moet het ook doen zonder de nieuwe dichtingen van SKF, maar ze gebruikt wel de Maxima Plush-olie.

Interessant is dat de nieuwe Charger 2.1-dempercartridge ook los te koop zal zijn voor een eventuele upgrade van een Select-vork of een ouder model vork. Jawel, ook de vorken van de vorige generatie kunnen geüpgraded worden zonder dat alles (chassis, luchtgedeelte) moet vervangen worden.

Geen grote aanpassingen op de RockShox SID voor crosscountry in het nieuwe modeljaar, behalve dan de terugkeer van de mythische blauwe kleur, nieuwe graphics en het gebruik van de Maxima Plush-olie.

Gewicht, prijzen en beschikbaarheid

Alle genoemde producten zijn ondertussen voorradig in de winkels.

PS: Het door RockShox meegedeelde gewicht betreft steeds het gewicht van de 27,5″-modellen; het gewicht van de Select+-modellen is identiek aan dat van de Ultimate-versies. Omdat de Select+-versie niet verkrijgbaar is in de aftermarket en enkel als eerste montage, werden geen prijzen meegedeeld van deze versie:

  • Pike Ultimate: 1832 gram – 1030 euro
  • Pike Select: 1825 gram – 775 euro
  • Lyrik Ultimate: 2003 gram – 1110 euro
  • Lyrik Select: 1996 gram – 775 euro
  • Boxxer Ultimate: 2565 gram – 1890 euro
  • Boxxer Select: 2558 gram – 1455 euro
  • SID Ultimate Carbon: 1481 gram – 1110/1200 euro (naargelang optie remote lockout)
  • SID Ultimate: 1582 gram – 865/945 euro
  • SID Select: 1560 gram – 665/745 euro

De achterdempers

Bij de achterdempers zijn er geen grote aanpassingen gebeurd aan de Super Deluxe Air en Coil.

De Super Deluxe Air kreeg wel een nieuwe optie mee, Meg Neg, wat staat voor een groter luchtvolume in de negatieve kamer. Chris Mandell, de productiechef van de achterdempers is echter duidelijk: “Het gaat om een product dat bedoeld is voor renners die hun veringen graag tot in de kleinste puntjes afstellen en het is niet geschikt voor alle fietsen. Sam Hill en Cécile Ravanel hebben het bijvoorbeeld met veel succes gebruikt. Je moet goed weten waar je mee bezig bent. Dit is dan ook een nicheproduct.” Deze optie, die compatibel is met alle Super Deluxe-dempers, heeft een adviesprijs van 100 euro.

De RockShox Deluxe Inline kreeg wel de nodige aanpassingen mee. Dit is een demper die wel bedoeld is voor iedereen. Chris Mandell vervolgt zijn uitleg: “Het is voor het eerst dat een Deluxe Inline-versie de mogelijkheid heeft om de compressie bij lage snelheid in te stellen, zonder gebruik te maken van een extern vat. Hiervoor hebben we binnenin de nodige aanpassingen moeten doen waardoor we de flux van de compressie en rebound goed gescheiden konden houden, wat best uniek is op een kleine demper.”

De compressie op de nieuwe Deluxe, die de mosterd haalde bij de Super Deluxe, kan aan de buitenkant ingesteld worden, maar op een eenvoudigere manier. Met een kleine knop onder de lockout kan je kiezen tussen de stand ‘stock’ om de compressie bij lage snelheid in te stellen en wel met 30% naar elke richting (harder of zachter). Of je kan kiezen om de vork volledig open te zetten. Eenvoudig en efficiënt.

RockShox Signature Series: de terreintest

We mochten al enkele runs afwerken op de schitterende pistes van het Portugese Sintra (net zoals met de Zipp-wielen) en vergeleken er de vorige generatie van de RockShox Lyrik met de actuele met een Charger 2.1-cartridge. Afspraak binnenkort voor onze eerste indruk!

Meer info op www.sram.com/rockshox

DoorOlivier Béart