Presentatie | Specialized Levo Carbon: het logische vervolg

Techniek
10 August 2017 — Olivier Béart

De Specialized Turbo Levo FSR is een heus commercieel succes en hij moet dan ook steeds de nodige evoluties ondergaan om bovenaan de lijst te blijven staan van de e-mountainbikes. En Specialized koos bij de laatste evolutie voor carbon waardoor de Levo nu over een lichter en stijver frame beschikt … Maar dat is niet het enige dat verandert, ook de motor en enkele kleine details evolueren mee. Vojo trok naar de Verenigde Staten om er de nieuwe Specialized Levo Carbon van alle hoeken en kanten te bekijken en voor een eerste test. In dit eerste deel concentreren we ons op de presentatie van het nieuwe model.

De Turbo Levo FSR werd twee jaar geleden voor het eerst voorgesteld en was toen best revolutionair voor zowel Specialized als de e-bikewereld. Het integreren van de batterij stond toen nog in zijn kinderschoenen en ook al hinkte Specialized in vergelijking met de andere merken wat achterop in dit segment, toch maakte Specialized deze achterstand in één klap goed met een zowel mooie als qua rijgedrag heel sterk op een gewone mountainbike lijkende e-mtb, of in ieder geval toch met een veel beter rijgedrag dan het merendeel van de e-mountainbikes die tot dan te vinden waren. En nu is er dus ook de Specialized Levo Carbon!

Want ook de concurrentie zat de afgelopen tijd natuurlijk niet stil (geïntegreerde batterijen zie je overal opduiken, de komst van Shimano, enz) en ook al verkoopt de Levo nog steeds zeer goed, toch moest hij een update krijgen om zijn leiderspositie in het segment veilig te stellen. En met de komst van de Specialized Turbo Levo FSR Carbon is die update er nu ook. Laat ons eerst eens punt per punt bekijken wat er zoal veranderd is ten opzichte van de aluminium versie en hoe het model in zijn geheel is geëvolueerd.

Specialized Levo Carbon: een frame dat 500 à 650 gram lichter is

De belangrijkste wijziging is natuurlijk te vinden op het frame, dat nu uit carbon is. Door het gebruik van carbon werd het design van de Levo nog iets verfijnder en het frame werd ook stijver en lichter.

Door deze vermageringskuur weegt de voordriehoek nu 500 gram minder en deze carbon voordriehoek vind je op de Specialized Levo Comp Carbon en Expert Carbon (de achterdriehoek blijft in dat geval uit aluminium). Op de Levo S-Works komt daar nog eens een gewichtswinst van 150 gram bij doordat op dat model ook de achterdriehoek uit carbon is. Een ‘naakt’ S-Works-frame (zonder motor, batterij en demper) weegt iets meer dan 3 kilogram, wat evenveel is als heel wat all-mountainfietsen zonder elektronische assistentie.

De stijfheid van het frame is altijd zeer belangrijk op een e-mtb, vooral door het gewicht dat boven de 20 kilogram uitkomt, en Specialized kondigt hier 20% meer zijdelingse stijfheid aan op het hele frame en 40% op de carbon achterdriehoek van de S-Works.

Als we het frame wat aandachtiger bekijken, zien we dat de wieg waar de motor wordt gemonteerd nog steeds uit aluminium is op de nieuwe Specialized Levo carbon … De reden hiervoor is eenvoudig: het afvoeren van de warmte. Want ondertussen weten we dat de Brose-motor die gebruikt wordt door Specialized de neiging heeft om warm te worden, iets waar carbon niet gek van is.

Specialized heeft al zijn nieuwe frames (inclusief de modellen die voor 100% uit aluminium zijn vervaardigd en die in de catalogus blijven staan) voorzien van patches die moeten helpen om de warmte te verspreiden. Deze koelelementen vinden een plek tussen de motor en de aluminium wieg. Behalve dat ze op alle Levo-modellen van het gamma 2018 aanwezig zijn, kunnen ze ook op de oude Levo-modellen aangebracht worden (de prijs van deze kit zou 40 euro bedragen en kan door alle verdelers van het merk gemonteerd worden).

Turbo 1.3-motor: 15% krachtiger

Het gehele Specialized Levo FSR 2018-gamma wordt uitgerust met een nieuwe motor, de Turbo 1.3. Het gaat hier om meer dan enkel een evolutie van de software, zoals hij er al enkele ondergaan heeft, want ook de hardware werd nu onder handen genomen. Zo kreeg hij nieuwe magneten en een nieuw elektronisch blok dat compacter is. Daardoor zitten de verschillende componenten minder dicht tegen elkaar in het bottem bracket, wat natuurlijk ook helpt om de warmte beter af te voeren.

De buitenste afmetingen blijven hetzelfde als op de eerste versie, net zoals de bevestigingspunten, waardoor deze motor theoretisch gezien op elke Levo kan gemonteerd worden. Maar op dit moment biedt Specialized deze optie nog niet aan en het merk concentreert zich volop op de levering van de nieuwe modellen. Moest deze upgrade in de toekomst toch beschikbaar worden, dan mag je toch rekenen op een kostprijs van enkele honderden euro’s en we vragen ons af of het sop dan de kolen wel waard is. Maar het is altijd goed om weten dat het mogelijk is.

Daarnaast kondigt Specialized aan dat de nieuwe motor 15% krachtiger is. Een cijfer dat, nog maar eens, moet gerelativeerd worden omdat het maximale vermogen (dat nu gelijk is aan het vermogen van een Bosch Performance CX-motor) finaal minder doorweegt dan de manier waarop dit vermogen geleverd zal worden. Maar het geeft wel een idee van wat we van de nieuwe Turbo 1.3-motor mogen verwachten (gelinkt aan het koppel, dat ook evolueert).

Doordat de elektronica nog fijner is afgesteld, verbetert ook de soepele werking van de motor en de manier waarop de trapondersteuning wordt geleverd, wat reeds één van de grote kwaliteiten was van de Specialized Turbo Levo. Ook de app evolueert met de komst van de Infinite Tune waarmee je de vermogenscurve van elke stand kan personaliseren (Eco, Trail en Turbo).

Naast de hoeveelheid trapondersteuning kan je nu ook het maximale vermogen definiëren

Concreet wil dit zeggen dat naast de hoeveelheid trapondersteuning die de motor in elke stand levert, je nu ook het maximale vermogen kunt definiëren die elke stand mag leveren (Eco, Trail en Turbo). In zekere zin gaat het om een verfijndere oplossing van de eerste manier om via de app de trapondersteuning te beheren, een manier die toen vrij controversieel was doordat door een update de app eerder de neiging had om dat maximale vermogen in de Eco- en Trailstand te beteugelen. Naargelang je eigen voorkeur kan je alles zo instellen dat je ofwel over een gelijkmatige trapondersteuning beschikt waarbij je mikt op de autonomie van de batterij ofwel dat je volop opteert voor een sportief gebruik van de motor. Deze opties zullen ook op de oude motors toegepast kunnen worden door een update van de app die vanaf half juli beschikbaar is.

De batterij evolueert niet, maar enkel het instapmodel van het Specialized Levo-gamma is nu nog uitgerust met de versie van 460WH, terwijl de andere modellen (waaronder de carbon Levo) zijn uitgerust met een 500Wh-versie. Specialized kondigt aan dat de autonomie iets verbeterd is dankzij de nieuwe motor en ook door de gewichtswinst op de carbon versies.

Trail Remote: een nieuwe bediening op het stuur

Specialized heeft de nieuwe motor van de Levo, zijn elektronica en de nieuwe versie van de app zodanig ontwikkeld dat je het geheel kan bedienen van op het stuur. En gelukkig krijgt deze bediening ook een update, want de vorige versie, die ontwikkeld werd op basis van een Garmin-model dat niet echt geschikt was voor een e-mtb, was ergonomisch niet top.

De nieuwe Trail Remote op de Specialized Levo 2018 is compacter. Ze beschikt nog steeds niet over een display, maar enkel over twee grote knoppen (+ en -) aan de hand van dewelke je tussen de verschillende assistentieniveaus kunt switchen. Verder zijn er nog twee knoppen voorzien, waarbij de bovenste knop dient om meteen van Eco naar Turbo te switchen om een onverwachte hindernis te lijf te gaan en de onderste om de Walk-functie te activeren.

De remote wordt door een snoer verbonden met de motor (voor de betrouwbaarheid), maar de batterij blijft wel via Bluetooth en ANT+ werken, zodat je nog steeds via een smartphone of gps (van Garmin, omdat Specialized een geprivilegieerd partnerschap heeft met dat merk) kan communiceren.

Details die evolueren

Het carbon frame is niet de enige evolutie op de Specialized Turbo Levo 2018, want ook enkele andere details zijn onder handen genomen ten gevolge van de vele tests die het merk heeft uitgevoerd en de reacties van de gebruikers die met een model van de afgelopen twee jaar rondrijden. Zo beschikt de voorvork nu over 150 millimeter veerweg in de plaats van 140 millimeter voorheen. Hierdoor kan de fiets nog ruiger terrein aan en moet het rijgedrag dat van de Stumpjumper FSR benaderen, waarop de Levo geïnspireerd is. De balhoofdhoek bedraagt nu 66 graden in de plaats van 66,5.

Achteraan behoudt de Levo een veerweg van 140 millimeter, maar voor die demper werkt Specialized nu samen met RockShox in de plaats van Fox (van het instapmodel tot de Expert Carbon). De S-Works is achteraan voorzien van een Ohlins-demper.

Een andere belangrijke wijziging is dat de banden nu een doorsnede van 2.8 hebben en niet langer van 3.0. Alle Specialized Levo 2018-modellen zijn zowel vooraan als achteraan uitgerust met Butcher Gripton Grid-banden. De velgen zijn nog steeds 38 millimeter breed. Hierdoor komt de fiets 5 millimeter lager te liggen, maar dat wordt deels opgevangen door de grotere veerweg van de vork.

Alle cranks zijn nu 165 millimeter lang op het herengamma van de Levo en 160 millimeter op het damesgamma. Dit heeft wel degelijk zin, want op een e-bike neem je veel meer stroken al zittend op het zadel. Ook het vermogen van de motor helpt ruimschoots om de kortere cranks te compenseren.

Voor de remmen wordt een beroep gedaan op ofwel Sram Guide RE-exemplaren ofwel Code-exemplaren met een remschijf van 200 millimeter.

In het balhoofd van de carbon Levo S-Works zien we het nieuwe Swat-systeem (dat we hier aan jullie hebben voorgesteld: www.vojomag.nl/news/nieuw-specialized-swat-cc-headset-een-verborgen-tooltje).

Voor de aandrijvingen blijven alle Specialized Turbo Levo FSR 2018-modellen een beroep doen op een 11-speed met een Sram 10-42. Dit omdat een 12-speed niet onmisbaar is op een e-mtb, maar ook om de betrouwbaarheid van het geheel en doordat een 12-speed moeilijker af te stellen is door de aanwezigheid van de motor. Een interessant detail is dat op de Comp, die is uitgerust met een Sram GX, we een speciale shifter zien waarmee je steeds slechts één versnelling hoger of lager kan schakelen, zoals op de Sram EX-groep die is ontworpen voor e-bikes (maar die meer is aangepast aan de motor van Bosch dan aan de Brose-motor die Specialized gebruikt, reden waarom Specialized deze optie niet gebruikt).

Specialized Levo 2018: het gamma

Het Specialized Turbo Levo FSR 2018-gamma telt één model meer dan voorheen, met vijf 6 Fattie-versies (Plus-banden) en twee Short Travel-versies in 29″ (ook al heeft Specialized officieel aangekondigd dat de 29″-banden compatibel zijn met het hele gamma). Van deze zeven modellen zijn er drie uitgerust met het carbon frame. De prijzen gaan van 4199 euro tot 9999 euro; het goedkoopste carbon model kost 5999 euro.

Specialized Turbo Levo FSR

Dit is het (aluminium) instapmodel in de wereld van de Specialized Levo FSR. Behalve de kleuren, de 2.8-banden, de RockShox-demper en de veerweg die nu 150 millimeter bedraagt (op een Reba) evolueert het model slechts weinig. Het model is ook uitgerust met de nieuwe Turbo 1.3 en de Trail Remote maar behoudt wel de batterij van 460Wh. Het prijskaartje: 4199 euro, ofwel 100 euro meer dan het huidige model.

De Short Travel-versie met 29″-wielen wordt ook uitgerust met de nieuwe motor en de remote, maar dit model behoudt wel zijn veerweg van 120 millimeter. De prijs: 4199 euro. Er bestaat ook een Women-versie van.

Specialized Turbo Levo FSR Comp

De aluminium Levo Comp is uitgerust met de nieuwe motor en de remote en is het eerste model dat ook is uitgerust met de batterij van 504Wh. In vergelijking met het instapmodel is dit model uitgerust met een RockShox Revelation-vork (van de nieuwe generatie, dus met hetzelfde chassis als de Pike), een Sram GX-aandrijving, Sram Guide RE-remmen en een dropper post. De prijs blijft hetzelfde, namelijk 5199 euro en er bestaat ook een Women-versie van.

Specialized Turbo Levo FSR Comp Carbon

De Comp Carbon is een nieuw model in het Levo-gamma en het eerste model dat gebruikmaakt van carbon.

Hij is uitgerust met een carbon voordriehoek waardoor het frame 500 gram lichter is dan een aluminium frame. De achterarm blijft wel uit aluminium.

De gebruikte onderdelen zijn dezelfde als op de aluminium Comp.

Dit model is in twee kleuren te verkrijgen. Het prijskaartje bedraagt 5999 euro, wat 800 euro duurder is dan het aluminium model, maar 500 euro goedkoper dan het oude aluminium Expert-model. Het zou ons niet verbazen dat dit de nieuwe bestseller zal worden in het Levo-gamma.

Specialized Turbo Levo FSR Expert Carbon

De Specialized Turbo Levo FSR Expert was voor de  komst van carbon de bestseller van het Levo-gamma. Hij stijgt door zijn carbon voordriehoek nu nog een plaatsje in de hiërarchie …

… maar ook door de carbon wielen (Roval Traverse-velgen van 38 millimeter met Stout-naven) en een Ohlins RXF 36-vork. Verder zien we Sram Code R-remmen en een Sram XO1/X1-aandrijving.

Ook dit model is in twee kleuren te verkrijgen. De prijs bedraagt 7299 euro of 800 euro meer dan de vorige Expert, maar heel wat upgrades rechtvaardigen deze prijsstijging (frame, wielen, vork). Ook al is de prijs zeer hoog, toch kunnen we zeggen dat de prijs-kwaliteitverhouding beter is dan voorheen.

Specialized S-Works Turbo Levo FSR

Het topmodel heeft een frame dat voor 100% uit carbon is vervaardigd (vooraan en achteraan) waardoor nog eens 150 gram extra gewicht bespaard wordt. Dit model illustreert trouwens dit artikel.

De carbon wielen hebben Roval-naven die hoogwaardiger zijn dan de Stout-naven op de Expert, een Sram XX1-aandrijving, een Ohlins-vork waarvan de compressie bij hoge snelheid kan ingesteld worden en een carbon stuurpost. Ook het Swat-systeem in het balhoofd zit er van origine bij.

Dit model is in slechts één kleuruitvoering te verkrijgen en kost 9999 euro, wat 1000 euro meer is dan de oude S-Works die met zijn aluminium frame in het oude gamma slechts weinig verschilde van de Expert. Hier is het verschil duidelijker en ook al is hij door zijn prijs enkel bestemd voor de gefortuneerden, toch is hij goedkoper dan een BMC Trailfox AMP LTD (10999 euro) en slechts iets duurder dan een Rocky Mountain Altitude Powerplay C90 (9700 euro). Hij is wel duidelijk duurder dan de Moustache Samedi 29/9 Trail Limited (8999 euro).

De Specialized Levo Carbon: op het terrein

We mochten tijdens ons bezoek in de Verenigde Staten al een toertje maken met de S-Works en Comp-versies van de nieuwe Specialized Turbo Levo FSR Carbon en alles over die eerste test lees je in het tweede deel dat je hier kan vinden:

www.vojomag.nl/eerste-test-specialized-levo-carbon-nog-steeds-een-echte-e-mtb

Nuttige link: de website van Specialized