Prototype | Keert Commencal binnenkort terug met een XC-fiets?

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Prototype | Keert Commencal binnenkort terug met een XC-fiets?

Is dit een prototype van een nieuwe XC full suspension bij Commencal? Je zou kunnen denken dat het een 1 aprilgrap is, aangezien het Andorrese merk al jarenlang enkel gravity fietsen in de catalogus heeft staan, maar het is augustus en we zijn heel serieus. In de paddocks van het afgelopen WK in Les Gets stelde Commencal immers een XC-fiets tentoon die nog geen naam heeft.

De overstap naar downhill en freeride kwam niet veel later, maar tot het begin van de jaren 2010 bood Commencal nog steeds XC-georiënteerde fietsen aan, zoals de Skin-hardtail, een van de laatste modellen die recht had op een carbon frame.

Sindsdien zette het merk volledig in op fietsen met (veel) meer veerweg, maar door de recente evolutie van de crosscountry-competitie en de opkomst van het downcountry-segment begint het merk zijn positie te heroverwegen. Max Commencal legt uit: “Een paar jaar geleden interesseerde XC ons echt niet, maar nu, met de evolutie van de circuits en de wedstrijden, is dat een ander verhaal.”

“Als gevolg hiervan zijn we aan het verkennen wat we in deze discipline zouden kunnen betekenen, met behoud van de identiteit van Commencal. Dit is alvast het geval bij dit prototype dat zeker ooit een commerciële versie zal krijgen, maar nog geen geplande releasedatum heeft. Omdat men ons niet meteen in de XC verwacht, kunnen we het ons veroorloven om daar de tijd voor te nemen”, aldus Max Commencal.

Op technisch vlak weten we voorlopig alleen dat deze fiets 120 millimeter veerweg heeft en dat hij van aluminium zal zijn. “Carbon is uit den boze”, zegt Max. Het frame maakt gebruik van de virtuele draaipuntophanging van de toekomstige endurofiets Meta, maar de fiets lijkt nog niet aan zijn definitieve versie toe te zijn.

Zo zien we dat de montage van de demper nog vrij ruw is afgewerkt met schroeven, wat normaal is om verschillende posities uit te proberen. Vooraan merken we een verstelbare headset op, waarmee waarschijnlijk verschillende balhoofdhoeken of een andere reach kunnen uitgetest worden.

Uit de informatie die we hebben kunnen achterhalen, blijkt dat de fiets momenteel 12,5 kilogram weegt. Zonder dit onderwerp aan te halen tijdens ons gesprek, specificeert Max Commencal dat er niet specifiek gezocht wordt naar een laag gewicht, maar dat er vooral gewerkt wordt aan de stijfheid van het geheel, de kinematica, de geometrie, … Dit kan de vorm van bepaalde buizen verklaren, die rechtstreeks lijken te zijn ontleend aan de volgende Meta.

Lees hier al onze artikelen over de wereldkampioenschappen MTB van 2022:www.vojomag.nl/?s=wk+mtb+les+gets

DoorLéo Kervran