Roc d’Azur 2025 | Deel 2 van onze vondsten op de beursvloer
Door Adrien Protano -

Elk najaar transformeert het Zuid-Franse Fréjus in de hoofdstad van het mountainbiken. De Roc d’Azur is een unieke mix van competitie, feestelijke ambiance en een openlucht fietsbeurs. Duizenden liefhebbers komen er samen om te fietsen, te discussiëren, te testen en te dromen over de nieuwe producten die voor het komende seizoen zijn gelanceerd. Dit is deel twee met onze vondsten.
Meer dan 100.000 bezoekers, 61 evenementen met 20.000 deelnemers … De Roc d’Azur is gigantisch, en de editie van 2025 maakte zijn reputatie waar! We slenterden door de gangpaden om de verborgen pareltjes te ontdekken tussen de 300 exposanten. Deel 1 kan je hier terugvinden: Roc d’Azur 2025 | Deel 1 van onze vondsten op de beursvloer.
Sidi
Het Italiaanse schoenenmerk Sidi is zichzelf langzaam maar zeker aan het heruitvinden. Sidi onthulde een nieuwe mountainbikelijn, die al gedeeltelijk beschikbaar is en die zowel all-mountain- als crosscountrymodellen omvat.
Soberdere lijnen, gemoderniseerde materialen, maar nog steeds met aandacht voor comfort en duurzaamheid die al tientallen jaren de reputatie van het merk maken.
Factor
De combinatie van pure prestaties en een elegant design, met een onberispelijke uitvoering, is een typisch kenmerk van het merk Factor. Een filosofie die we ook terugvinden op de Aluto, de nieuwe performance gravelbike van het merk.
En wat te denken van deze pistefiets? Hij is zo scherp als een vel papier en (nu al) houder van een wereldrecord.
DT Swiss
Bij DT Swiss promoten ze het Degrees of Freedom-systeem. Achter deze naam schuilt een simpel maar duivels slim concept: het toevoegen van een lichte, gecontroleerde speling in de vrijloop om de terugslag te verminderen, het fenomeen waarbij een strakke ketting de reactie van de vering bij impacts verstoort. Het aangekondigde resultaat: een vering die vrijer en actiever werkt, en een fiets die grip en comfort behoudt, zelfs op de meest hobbelige trajecten.
Het systeem van DT Swiss onderscheidt zich door zijn eenvoud: het voegt geen extra gewicht toe en vereist niet meer onderhoud dan een standaard naaf. Het maakt nog steeds gebruik van DT’s ratchet-systeem, maar de interne tandring heeft 6 uitsteeksels die samenwerken met de vrijloopring. Technisch gezien past de Degrees of Freedom op huidige DT Swiss DEG-naven en is dus compatibel met de naven die momenteel op de markt zijn.
Sunn
Sunn wist het publiek tot op hun stand te lokken met de crosscountry-fiets die de wereldbekerrenners gebruiken …
Zodat ze ook even zouden stilstaan bij deze Kern Finest voor all-mountain.
Of deze Radical voor enduro.
En laten we hun gloednieuwe carbon gravelmodel (Venture Air) niet vergeten die door Flavie Guille naar de overwinning werd gereden in de Roc Gravel! Hij is ook verkrijgbaar in een aluminium versie (Venture).
Vibram
Zijn de zolen van je mountainbikeschoenen versleten? Vibram presenteerde hun oplossing voor het vervangen van de zolen. Daarbij wordt de zool aan het einde van de levensduur van de schoen geschuurd.
Waarna de nieuwe Vibram-zool wordt aangebracht.
De droogtijden worden nauwkeurig opgevolgd en na 24 uur (meerdere opeenvolgende lijm-/droogstappen zijn nodig) ontvang je jouw schoenen terug met gloednieuwe Vibram-zolen. Je kan zelfs van deze service gebruikmaken als jouw schoenen geen originele Vibram-zolen hebben.
Mavic
Mavic onthulde in Fréjus zijn Allroad S Carbon-wielset, een zwaarder model (145 g extra aangekondigd), maar wel betaalbaarder (ongeveer € 500 goedkoper) dan de Allroad SL Carbon die we afgelopen zomer hebben getest: Test | Mavic AllRoad SL Carbon: gravelwielen die naar snelheid verlangen.
Pirelli
Pirelli onthulde eerder deze week deze Scorpion XC RH: “Hij is bedoeld voor snelle en voor droge omstandigheden. Het doel was om een band te creëren die het beste rendement levert.”
Het loopvlak is licht geprofileerd met noppen voor een lage rolweerstand, terwijl de zijkanten voorzien zijn van noppen voor extra grip.
BH
Het Spaanse merk had een heleboel nieuwe producten bij om aan het publiek te laten zien, waaronder deze nieuwe iLynx+ met de Bosch Performance CX-motor van de 5de generatie.
Ook de gravelfamilie van het merk breidt zich uit met een elektrisch ondersteund model. De gebruikte motor is een Bosch Performance SX.
En ook met dit aluminium model (dit keer zonder assistentie) met een zeer geslaagde look en bedoeld voor bikepacking.
BH is ook trots op de teams dat het ondersteunt en toont dat met de Lynx SLS van Clément Horny en zijn mooie Belgische kampioenstrui.
CeramicSpeed
Het is een discreet onderdeel, maar zeker niet te verwaarlozen vanuit prestatieoogpunt. CeramicSpeed lanceert de BB Alpha, aangekondigd als 400% waterdichter dan zijn voorganger. Hij positioneert zich perfect tussen de twee modellen die we tot nu toe hebben gezien, met een prestatieniveau dat vergelijkbaar is met dat van de high-end Coated, maar voor een lagere prijs (€ 389, de Coated kost € 419 en de Standard € 319).
Het merk bood ook de mogelijkheid om te leren hoe je zelf een lager kunt monteren. Leerzaam!
Specialized
Specialized bracht uiteraard de nieuwste generatie van de Levo onder de aandacht.
Waaronder deze versie met zijn (heel) bijzondere kleur!
De 4de generatie van de Diverge was de tweede grote relaese van het jaar bij het Amerikaanse merk. In de Roc d’Azur werd hij in het mauve en groen tentoongesteld aan het publiek.
FSA – Vision
Bij FSA – Vision konden we de prototypewielen die door enkele Cannondale Factory Racing-renners werden gebruikt tijdens de wereldbekerwedstrijden, zoals op deze fiets van Jolanda Neff waarmee de Zwitserse deelnam aan het WK, van dichtbij bewonderen. De FSA-wielen met Berd-spaken staan overigens nog niet in de catalogus van het merk …
Tot de bekendere wielen behoren de KFX-reeks voor XC en de recentere Gradient-familie voor de ruigere disciplines.
Orbea
Orbea Terra of Terra Race? Het antwoord vind je hier: Test nieuw | Orbea Terra Race & Terra 2025: gravel op het kruispunt van twee werelden.
Maar de echte nieuwigheid is discreter, namelijk het eigen RS-systeem van het merk. Het gaat om een compleet ecosysteem dat de motor, de dropper post en het display in één systeem integreert. Dit systeem, dat voor het eerst werd geïntroduceerd op bepaalde modellen van de Rise 2025, is bedoeld om de cockpit te vereenvoudigen en een nieuw niveau van integratie en controle te bieden, aldus het merk.
Sram
Op de stand van Sram botsten we op een 1987-groep. Prijskaartje: € 3.799! Het gaat om een XX SL/XO-groep met een exclusieve zilverkleurige afwerking en een gelimiteerde oplage van slechts 1.987 genummerde exemplaren wereldwijd. Dit ter ere van 38 jaar innovatie, die in 1987 begon met de legendarische Grip Shift. De prijs is moeilijk te rechtvaardigen, maar de componenten zien er mooi uit.
De XO-crankset integreert de vermogenssensor op een vergelijkbare manier als de racefietsgroepen van het merk. We zagen dit eerder ook al op de fiets van Nino Schurter tijdens zijn laatste wereldbekerwedstrijd: Bike Check | De Scott Spark RC voor Nino Schurters laatste wereldbekerwedstrijd.
Op de Roc d’Azur draait het niet alleen om gravel en XC, je kunt er ook fietsen met een grotere veerweg spotten, zoals de fietsen van twee wereldkampioenen, de YT Tues van Vali Höll en de Commencal Suprême DH van Max Alran.
Zéfal
Zéfal bracht een klein belletje mee om andere weggebruikers op de trails te waarschuwen. Het belletje kan direct op het stuur worden bevestigd en heeft een klein lipje zodat het belletje stil blijft.
Daarnaast introduceert het Franse merk de heruitgave van de Zebra-bidon en een nieuw (lang) spatbord.
Focus
Goed gedaan van Focus! We zullen tot november moeten wachten om de rest van deze fiets te ontdekken.
Het merk presenteerde ook een e-MTB met een opmerkelijke kleurstelling die doet denken aan een prototype … Een klein detail in de liggende achtervork en we weten dat het om een Jam²Next gaat … of wat de toekomstige Jam²Next lijkt te zijn!
Leatt
Leatt heeft al een goed gevulde catalogus, maar nu voegt het bedrijf ook mountainbikebrillen toe aan zijn arsenaal.
Duke
Duke toonde een groot deel van zijn gamma op de stand.
Net als de verschillende decals.
Onder deze merkwaardige houten fiets staan een paar Aero-gravelwielen die we eerder dit jaar getest hebben: Test | Duke Baccara WRX Aero 42 SLR2: gravelwielen met een andere visie op aero.
Raymon
Raymon lanceerde zijn nieuwe elektrische mountainbike met Bosch Performance CX-motor: de Vamok Ultra.
De nieuwste toevoeging aan het gravelgamma van het merk: de Soreno.
Tot volgend jaar, Roc!