Test | 9 bidonhouders van SKS Germany gewikt en gewogen

Techniek
8 September 2020 — Jan Geys

Bidonhouders saai en banaal? Dat zouden wij nooit durven beweren. Denk maar eens aan het aantal verloren gelopen drinkbussen die je tijdens toertochten en wedstrijden tegenkomt op hobbelige paden of bonkige kasseiwegen. Niet echt vriendelijk voor het milieu wanneer ze maandenlang in de berm rondslingeren, maar ook jammer voor de eigenaars van die drinkbussen. Hydratatie tijdens een wedstrijd of tocht is immers ontzettend belangrijk en dus kan je maar beter een stevig exemplaar uitkiezen zodat je drinkbus veilig op zijn plaats blijft zitten. Toen we eerder dit jaar de Duitse accessoirefabrikant SKS Germany bezochten, kregen we na afloop een grote doos vol bidonhouders in onze handen gestopt. We hebben ze ondertussen gewikt en gewogen.

SKS Germany mag je gerust tot een van de specialisten in de niche van de bidonhouders rekenen, al heeft het bedrijf meer in zijn mars dan enkel dat (lees er hier meer over: www.vojomag.nl/bezoek-sks-germany-een-luchtige-aangelegenheid). In dit artikel zetten we negen bidonhouders van het merk op een rij en daar zitten best enkele verrassende exemplaren tussen.

Licht, lichter, lichtst

Waar vroeger bidonhouders die uit een stuk aluminium werden gebogen de scepter zwaaiden, is die rol de laatste jaren overgenomen door stijlvolle creaties uit kunststof of carbon. Het verschil tussen die twee soorten: de eerste zijn goedkoper dan de tweede en omgekeerd zijn laatstgenoemde modellen een stukje lichter.

Topcage

De Topcage is de eenvoudigste en goedkoopste kunststof bidonhouder uit het assortiment van SKS Germany. Hij houdt de bidon goed in zijn greep terwijl de bidon toch gemakkelijk te plaatsen en uit te nemen is. Naast deze zwarte versie, is hij nog verkrijgbaar in vier andere kleuren: wit, blauw, groen en rood.

SKS Germany deelt een gewicht mee van 53 gram, onze weegschaal houdt het op 55 gram (zonder bouten). Adviesprijs: 6,99 euro.

Slidecage

De laatste jaren duiken er steeds meer bidonhouders op waarbij de bidon niet enkel langs boven, maar ook langs de zijkant in de bidonhouder kan geschoven worden. Dit is vooral handig op compacte frames of full suspensions waar de demper al eens in de weg kan zitten.

Bijzonder aan deze Slidecage, is dat deze zowel voor links- als rechtshandigen geschikt is. Het enige wat je moet doen, is de kooi van de bidonhouder verplaatsen in de frame-bevestiging. De kunststof Slidecage weegt 50 gram en kost 8,99 euro.

Velocage

De Velocage omklemt de bidon in een stevige judogreep. Toch is ook hier de bidon makkelijk te plaatsen of uit te nemen. Doordat er meerdere gaten zijn, is dit een van de weinige bidonhouders die desgewenst hoger of lager op het frame gemonteerd kan worden.

Leverbaar in het wit of zwart en zwart met een oranje of wit logo. Geverifieerd gewicht: 39 gram. Adviesprijs 9,99 euro.

Dual

Met de Dual doet carbon zijn intrede, deze bidonhouder combineert gerecycleerde carbonvezels uit de auto-industrie met slagvast polyamide. Dit materiaal, genaamd polycarbon, kent een aantal belangrijke voordelen: door het hoge koolstofgehalte is deze bidonhouder erg licht en tegelijkertijd wordt een hoge stabiliteit gegarandeerd. Het levert alvast een betrouwbare bidonhouder op waarin de bidon stevig vastgeklemd wordt. De Dual is ook een mooi staaltje van design met zijn prachtige rondingen en door de grote voorgeboorde gaten kan je hem een centimertje hoger of lager hangen. Hij legt 28 gram op de weegschaal en er kleeft een prijskaartje aan van 19,99 euro.

Pure

De Pure is de lichtste bidonhouder uit het assortiment van SKS Germany, met een gewicht van 19 gram zijn we echter nog ‘ver’ verwijderd van de lichtste modellen op de markt die onder de 10 (!) gram duiken. Het minimalistische design houdt ook hier de bidon goed in zijn greep.

Zoals wel vaker gaat licht ook hier gepaard met een hoog prijskaartje; we kunnen begrijpen dat niet iedereen 44,99 euro wil neertellen voor een bidonhouder. De full carbon Pure is met zijn slanke lijn dan ook de ideale gezel voor wedstrijdrenners of voor zij die elke gram te veel van hun fiets wensen te schrapen. Net als de Dual heb je in de hoogte – met dank aan de grote voorgeboorde gaten – een marge van een centimeter om hem goed op zijn plaats te monteren.

Slimme opbergruimte

Slimme opbergruimtes zijn hot op onze mountainbikes. Het begon met een opbergdoos in het frame of in de uiteinden van de sturen en ook de holle ruimte in ons balhoofd wordt in sommige gevallen benut om tooltjes weg te stoppen.

Spacecage

Maar het kan ook eenvoudiger met deze Spacecage van SKS Germany. Onderaan de bidonhouder zit een opbergruimte die met een bajonetsluiting wordt bevestigd.

Ideaal om een mini-minitooltje, een reparatiesetje voor lekke banden of wat kleingeld op te bergen. Door de constructie van de kooi van de bidonhouder – niet onderbroken aan de voorkant, waardoor de bidon geen spanning brengt op de kooi door de twee helften uit elkaar te duwen zoals bij de andere bidonhouders wel het geval is – is de greep op de bidon iets minder krachtig. Al moet gezegd dat we onze bidon tijdens het mountainbiken nooit zijn kwijtgeraakt. Totaalgewicht van deze Spacecage: 101 gram. Prijs: 15,99 euro.

Lockcage

Durf je onderweg ook nooit toegeven aan de lokroep van die gezellige bakker voor een rijsttaartje of aan dat ene cafeetje voor iets fris, uit vrees dat je mooie fiets gestolen wordt? Je zou natuurlijk steeds een slot in je achterzak kunnen stoppen om je fiets vast te maken, of je kan kiezen voor deze Lockcage, een bidonhouder met een dubbele functie.

Onderaan de bidonhouder zit er immers een Roll-back kabelslot met cijfercode, dat net zoals de opbergruimte bij de Spacecage via een bajonetsluiting wordt bevestigd. Daardoor kan je het slot makkelijk gebruiken om je fiets veilig weg te bergen. Het maakt het gelegenheidsdieven toch net dat tikkeltje moeilijker om je fiets mee te ritsen. Wel is net zoals bij de Spacecage de greep op de bidon iets minder fors dan op de andere modellen die hier de revue passeren. Het gewicht – 163 gram – kan misschien het enthousiasme van sommigen enigszins afkoelen. Adviesprijs: 25,99 euro.

Aantrekkingskracht

Liever geen klassieke bidonhouder op je fiets maar wil je toch een drinkbus meenemen? Dat kan. Bij Fabric zagen we eerder al een cageless bidon verschijnen die achter twee plastic dopjes bleef haken. Het Amerikaanse Fidlock zocht en vond zijn heil in magnetische aantrekkingskracht en dat systeem zien we ook op de producten van SKS Germany terug.

Zo is er de MonkeyBottle waarbij de magneten in de bidon zijn ingewerkt. Dat systeem maakt gebruik van specifieke bidons met een inhoud van 450 of 600 ml.

ML-AnyBottle

Minder geweten is dat er ook een magnetische bidonhouder bestaat waarin je klassieke bidon past. Je vraagt je misschien af wat het nut is, want met een totaalgewicht van 109 gram is dit een behoorlijk zwaar systeem (93 gram voor de bidonhouder + 16 gram voor de bevestiging op het frame). Daar waar de speciale MonkeyBottle enkel in kunststof verkrijgbaar is, past in dit systeem ook een aluminium of thermische drinkbus. In de koude wintermaanden is dit dus een perfecte aanvulling voor zij die in de zomermaanden graag met een cageless bidon rondrijden.

De magnetische verbinding is zeer sterk en laat tijdens de rit nooit los, ook al voelt het hele zaakje door het gewicht van de bidonhouder + bidon niet muurvast aan. Dit zou wel eens te wijten kunnen zijn aan de dikte van de magneetverbinding, waardoor de bidonhouder niet vlak tegen het frame rust. Bij onze fiets had dit nog een bijkomend nadeel: door het sloping frame paste er immers enkel nog een bidon van 500 ml in de ML-Anybottle. Heb je dorst, dan neem je de bidon uit de bidonhouder, al gebeurde het ons ook dat we zowel bidonhouder als bidon in onze handen hadden. Maar dankzij de unieke magneettechnologie klik je die vervolgens heel makkelijk en snel weer op zijn plaats. Adviesprijs 19,99 euro (bidonhouder) + 9,99 euro (bevestiging).

Geen montagegaten … 

Een standaard bidonhouder heeft twee montagegaten die tweeënhalve inch (64 millimeter) van elkaar liggen. Op bijna alle fietsen (met uitzondering van de e-mountainbikes met een opzetbatterij) zitten er standaard twee montagegaten voor een bidonhouder op de schuine onderbuis. Afhankelijk van het model van je frame (hardtail, full suspension met of zonder demper die evenwijdig loopt met de zitbuis), zitten er ook op de zitbuis nog twee bidonnokken. Voor zij die geen tweede bidonhouder kunnen monteren, bestaan er ook alternatieve montage-oplossingen, waarvan wij er eentje hebben getest.

Anywhere

Deze bidonhouder maakt zijn naam waar en laat zich ‘anywhere’ op de fiets bevestigen waar geen bidonnokken zitten. Standaard wordt dit systeem geleverd met de Topcage of Velocage bidonhouder en met riempjes die geschikt zijn voor framebuizen met een omvang van maximaal 250 millimeter of een diameter tot 80 millimeter. Dat maakt dat de Anywhere ook heel geschikt is voor de forsere framebuizen van elektrische fietsen.

Voor slankere frames of een bevestiging op de zadelpen (wel opletten bij full suspensions dat bij het inveren de achterband niet tegen de bidonhouder komt) zijn er optioneel ook kortere riemen leverbaar (omvang tot 110 millimeter of diameter tot 35 millimeter). Wij probeerden het uit op meerdere plaatsen en kwamen tot de conclusie dat alles strak op zijn plaats werd gehouden. Adviesprijs: 14,99 euro met de Topcage en 19,99 euro in combinatie met de Velocage.

Maar ook …

Cage Box

We hadden het al eerder over een slimme opbergruimte (met de Spacecage-bidonhouder) maar het kan ook anders. In dit geval moet je wel een bidon met water of sportdrank opofferen. De Cage Box mag er dan wel als een bidon uitzien, toch is de inhoud net wat anders. Hierin passen een kleine minipomp, een binnenband, een tooltje, bandenlichters, CO2-patronen of een energiereep die je in het bijgeleverde tasje kan stoppen.

Handig wanneer je niet graag je achterzakjes volpropt en vooral interessant wanneer je twee bidonhouders op je fiets hebt: eentje voor drank en eentje voor deze Cage Box. Adviesprijs 9,99 euro.

Conclusie

Bidonhouders zijn er voor ieders smaak en budget en dit lijstje is verre van volledig, denk maar aan de aluminium exemplaren die in dit overzicht ontbreken. Bij alle bidonhouders – behalve op de ML-Anybottle – uit onze test was het op ons frame (een large Trek Fuel EX) een makkie om tijdens het rijden zowel kleine bidons van 500 ml als grote bidons van 750 ml in de bidonhouder te mikken. Monteren ging vlot, alle montagegaten waren groot genoeg en stonden op de correcte afstand. Het mag geen verrassing wezen dat carbon bidonhouders wat lichter zijn maar ook duurder. Tot slot hebben alle bidonhouders van SKS Germany vijf jaar garantie.

Nog je keuze niet gevonden, kijk dan zeker op de website van SKS Germany voor meer bidonhouders: www.sks-germany.com

Ons bezoek aan de fabriek van SKS Germany in Sundern www.vojomag.nl/bezoek-sks-germany-een-luchtige-aangelegenheid