Test | Airshot - Schwalbe Tire Booster: klein maar dapper

Techniek
2 March 2017 — Christophe Bortels

De Airshot, die onlangs ook in de catalogus van Schwalbe verscheen onder de naam Tire Booster, is een kleine tank die, dankzij een voetpomp, onder hoge druk gevuld wordt met lucht, om er vervolgens een tubeless band mee op te pompen en op zijn plaats te laten ploppen. Vraag is echter of de Airshot doet wat ervan verlangd wordt? Hier is ons antwoord na een test van een jaar, waarin we tientallen banden hebben opgepompt!

Laten we meteen het debat openen: ja, de Airshot / Tire Booster kost ongeveer zestig euro, terwijl je zelf op een goedkopere manier een gelijkaardig systeem in elkaar kan flansen met een plastic fles of een brandblusser. Maar niet iedereen heeft daar de tijd of de zin voor, of is niet handig genoeg om dit in elkaar te knutselen. Zonder het veiligheidsaspect te vergeten, want we spreken hier toch over meer dan tien bar druk in het apparaat. Rest ons nog om te kijken of de Airshot zijn werk doet. Maar alvorens naar de praktijk over te gaan, bekijken we eerst het apparaat van naderbij …

Ondanks een uitstekende fabricagekwaliteit, die meteen vertrouwen uitstraalt, is de Airshot best licht met zijn 441 gram op de weegschaal. Hij is ook redelijk compact met een lengte van 37 centimeter en een diameter van 7,5 centimeter. Door dit relatief kleine gestalte kan de Airshot ook makkelijk opgeborgen worden in een gereedschapskist of in een hoekje van de autokoffer. Boven op de aluminium tank zien we een Presta-ventiel dat er hetzelfde uitziet als een tubeless ventiel of een ventiel van een binnenband. Langs dat ventiel wordt de tank, met behulp van een voetpomp, gevuld. Maar opgelet, niet eender welke voetpomp, want die voetpomp moet in staat zijn om tot tien bar in de tank te stuwen (maximum 11 bar volgens de aanbevelingen van de fabrikant). Verderop zullen we zien dat dit niet altijd even eenvoudig verliep …

Van op de bovenkant van de Airshot vertrekt een slangetje met een lengte van een vijftigtal centimeter. Deze slang verbindt de tank met het tubeless ventiel van het wiel. Een kleine hendel doet dienst als ‘kraantje’, terwijl de kop aan het uiteinde van de slang, die met het wiel wordt verbonden, voorzien is van schroefdraad, waardoor je deze kop op het ventiel kan schroeven. Doel daarvan is om te voorkomen dat de kop van het ventiel springt door de flinke luchtstoot die in de band wordt gepompt. Er wordt ook een kleine adapter meegeleverd om, indien gewenst, in één keer een flinke luchtstoot in de band te pompen. Hiervoor dient dan wel het hoofd van het ventiel verwijderd te worden zodat de Airshot, mits een adapter, rechtstreeks op de ventielschacht kan geschroefd worden. Kortom, een ventiel om de tank te vullen, een ergonomische kop die makkelijk op het ventiel van het wiel te schroeven valt en een hendel om de luchtstroom te regelen: de Airshot is duidelijk een eenvoudig en goed bedacht product. Laten we nu kijken wat dat geeft in de praktijk!

Airshot / Schwalbe Tire Booster: de test

Het eerste dat je moet doen als je de Airshot wilt gebruiken, is … hem vullen met lucht natuurlijk! Klein probleem: we stellen vast dat onze beste Topeak JoeBlow Mountain-voetpomp, waarop een duidelijke schaalverdeling af te lezen is en die dus heel nauwkeurig werkt, niet genoeg druk kan leveren. De vijf bar die onze voetpomp aan kan is dan ook niet voldoende … Dan maar onze gouwe ouwe JoeBlow Sport opgesnord, waarmee we tot elf bar in de Airshot kunnen pompen. Van zodra er ongeveer negen bar in de tank zit, wordt het allemaal wat moeilijker en we moeten heel ons gewicht in de schaal gooien om nog wat extra lucht in de Airshot te pompen. Foert, we zullen wel zien of dit voldoende is … Alvorens je zelf aan de slag gaat om de tank te vullen, nog even dit: de Airshot is vrij smal en lang, en daardoor niet echt stabiel. Hij blijft dan ook niet mooi rechtop staan als je hem onder druk zet. We namen dan ook meteen de gewoonte om hem plat te leggen bij het oppompen. Een neopreen beschermhoes, voor tien euro optioneel te verkrijgen, beschermt het product gelukkig goed (en vermijdt ook onaangenaam lawaai) tijdens bijvoorbeeld het transport of als je de Airshot zou laten vallen.

In onze Airshot zit dus ongeveer 9 bar, de kop van de slang is op het ventiel gedraaid, we openen het kraantje in één beweging en … de band wordt opgepompt en plopt op zijn plaats. Je voelt dat er voldoende vermogen en druk wordt geleverd, net zoals met een kleine compressor, en deze Airshot biedt dan ook de nodige pit die we misten toen we de Topeak JoeBlow Booster-pomp testten. En dit met slechts negen bar, terwijl we er in theorie nog één of twee bar zouden aan kunnen toevoegen. Smalle of brede banden, lichte of verstevigde, op een traditionele of een asymmetrische (en in het algemeen grillige) velg, op een velg van om het even welk merk: de Airshot ontgoochelde nooit! Hij slaagde er systematisch in om de band op te pompen en in het merendeel van de gevallen ook om de band op zijn plaats te doen ploppen, zonder dat we de kop van het ventiel moesten demonteren en zonder dat we de specifieke adapter moesten gebruiken.

En als er dan toch nog een stukje van de bandhiel niet op zijn plaats zat, gebruikten we ofwel de voetpomp om wat extra lucht bij te pompen of vulden we de Airshot opnieuw. Het is op dat moment dat producten als de Bontrager Flash Charger of de Topeak JoeBlow Booster, die we hogerop al vernoemden, zich onderscheiden van de Airshot. Want zij zijn, na de band met een hoge luchtstoot opgepompt te hebben, meteen op de traditionele manier verbonden met de band, waardoor je meteen de druk naar wens kunt aanpassen of de band volledig op zijn plaats kunt doen ploppen door wat extra lucht bij te pompen. Ter info, de goede liter lucht die zich in de Airshot bevindt, laat, eens in een Schwalbe Magic Mary 27.5×2.35″ geïnjecteerd (zoals in de video hierboven), tussen de 1 en 1,2 bar druk achter in de band.

We eindigen met een klein nadeel: het Presta-ventiel boven op de Airshot zit niet echt beschermd, en ook al hebben we er zelf nooit een probleem mee gehad, toch hebben we al gevallen gezien waarbij het ventiel afgebroken of afgescheurd was na een val. Gelukkig heeft men dit ventiel niet vastgekleefd op de kop van de tank, zodat het kan gedemonteerd worden, net zoals de hele kop zelf en de andere onderdelen van de Airshot.

Verdict

De Airshot / Schwalbe Tire Booster is licht en compact en doet ook goed zijn werk met een hoog slagingspercentage. In onze ogen is het dan ook een product dat het overwegen waard is en dat, als je met tubeless banden rijdt of je banden graag wisselt naargelang de ondergrond, of je kameraden graag helpt die zitten te sukkelen met hun tubeless montage, zeker een plaatsje verdient in je gereedschapskoffer!

Meer info op www.airshotltd.com & www.schwalbe.com.