Test | BH Lynx Race Evo Carbon XC 9.5 & LT 9.0: geen toegevingen

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | BH Lynx Race Evo Carbon XC 9.5 & LT 9.0: geen toegevingen

De BH Lynx Race kreeg voor jaargang 2021 een complete make-over. Voortaan heb je de keuze uit twee versies met ofwel 100 ofwel 120 millimeter veerweg, iets wat we ook bij de concurrentie steeds vaker zien. Wij maakten er een duotest van en gingen op pad met de highend versie van het XC-model en een goedkopere versie van de LT.

We gaan niet in herhaling vallen, want we presenteerden de nieuwe BH Lynx Race Evo & LT eerder al in dit artikel: www.vojomag.nl/nieuw-bh-lynx-race-evo-lt-tot-volwassendom-gekomen. Hier gaan we meteen over tot de kern van de zaak: de terreintest. Links op de foto, in de kleuren rood en grijs, de LT-versie met 120 millimeter veerweg en rechts de XC-versie met 100 millimeter veerweg.

BH Lynx Race Evo Carbon 9.5 (& 9.0 LT): de terreintest

We moeten al teruggaan tot 2017 voor onze laatste test van de BH Lynx Race. Toen waren we vooral te spreken over het frame, zowel vanuit het standpunt van de ophanging als de geometrie. Maar de onderdelen wisten ons toen minder te bekoren, zelfs niet op het topmodel dat we toen getest hebben en waarvan de prijs de hoogte werd ingejaagd door de aanwezigheid van een Shimano XT Di2-groep die niet echt aan de omstandigheden was aangepast. Na een meer dan bevredigende test van de laatste nieuwe hardtail van het merk, de BH Ultimate Evo (www.vojomag.nl/test-bh-ultimate-evo-9-8-de-hardtail-heruitgevonden), waren we echter benieuwd naar wat deze nieuwe full suspension in zijn mars heeft.

Het eerste punt dat ons vanaf het begin opviel aan het stuur van de XC-versie, is het rendement. Enerzijds heeft de fiets duidelijk veel respons en wordt hij bij elke pedaalslag krachtig voortgestuwd zonder het minste energieverlies te voelen. De vering is erg neutraal tijdens het trappen en het stijve frame vangt de klappen prachtig op. We hebben ook het gevoel dat de fiets een pluimpje is. Tot daar het rendement in zijn puurste betekenis.

Maar wat knap is, is dat dit rendement de fiets niet veeleisend maakt. De vering biedt onder alle omstandigheden veel grip en de stijfheid van het frame is zo fijn uitgebalanceerd dat de fiets nooit overdreven reageert. Hij versnelt kalm maar efficiënt en geeft je zin om overal door te trappen, ook op ruw terrein. Zelden hebben we daarbij de behoefte om de vering te blokkeren, die sprint op het asfalt uitgezonderd. Afgezien daarvan kunnen we de vering bijna altijd open laten staan zonder dat we het gevoel hebben dat we daardoor benadeeld worden. Top.

Ook op onmogelijk gewaande beklimmingen heerst hij als een echte koning. Met dank aan de ophanging en geometrie. Op droge en harde ondergrond doet de band met een breedte van 2.4″ (op een velg van 30 millimeter) op de XC-versie het voortreffelijk. Het wordt ingewikkelder wanneer het er nat bijligt, dan hebben we meer moeite om voldoende grip te vinden. We komen er verderop nog op terug.

En hoe zit het met het rendement van de 120 millimeter versie? Verrassend goed! Zelfs met de ‘minderwaardige’ onderdelen, de langere veerweg en de 800 gram extra is het rijgevoel quasi gelijk. De BH Lynx Race Evo 9.0 LT benadert zijn broer zodanig dat we ons zelfs durven afvragen of 120 millimeter de komende jaren de nieuwe norm wordt op XC-fietsen, ook al omdat er amper nadelen zijn of eigenlijk zelfs helemaal geen.

Bergaf bieden beide modellen ongeveer dezelfde mix tussen prestaties en vertrouwen, net zoals bergop. Dit alles besprenkeld met een flinke dosis fungehalte en rijplezier, zoals elke zichzelf respecterende BH. De geometrie van de twee modellen is voorbeeldig. Niet te extreem, zodat deze bolides ondanks een zekere radicaliteit gemakkelijk hanteerbaar blijven. En het werkt omdat we er direct vertrouwen in hebben om volledig los te gaan.

Het andere belangrijke ingrediënt van dit succes is de ophanging. Vergelijken we hem met een Specialized Epic Evo waarvan de achtervering ons een beetje op onze honger liet, of met de exclusievere Cannondale Scalpel of de Orbea Oiz TR die we toch enorm waarderen, dan doet de BH Lynx Race Evo het op dit vlak toch net een tikje beter. De achtervering absorbeert alles en de soepele werking is ongeëvenaard op XC-machines. Ook bergaf verzekert ze een ongelooflijk gedrag. Alleen de Scott Spark kan in onze ogen hiermee concurreren, maar dan wel met de vering in de meest open stand. Al begint dit laatste model een beetje gebukt te gaan onder zijn leeftijd in vergelijking met de splinternieuwe Lynx.

Een ander belangrijk punt: de dosering van de stijfheid. Dit merken we vooral in afdalingen. De fiets is precies, duidelijk in de keuzes van het traject en levendig in zijn reacties bij de minste impuls aan het stuur. Maar hij heeft ook een zachter kantje. Op hellingen of ruwe paden voel je dat het frame zich net voldoende vervormt om het leven van de berijder gemakkelijker te maken.

Qua prestaties en plezier in de afdalingen zijn de twee modellen briljant, maar de LT trekt er zich logischerwijs het best uit de slag. De Fox 34 SC is nauwkeuriger en helpt om rijfouten beter te compenseren dan de zeer lichte 32 SC die bij zwaardere, minder ervaren of agressievere piloten al eens zijn limieten laat zien. Over het algemeen blijkt het 120 millimeter model iets comfortabeler en capabeler te zijn dan de 100 millimeter. Dan is er ook nog de aanwezigheid van de telescopische zadelpen die, ondanks zijn korte drop van 80 millimeter, een grote rol speelt in het comfort, de veiligheid en zelfs de snelheid bij het aanpakken van de afdalingen.

Voordat we besluiten, zijn er nog een paar details over de wielen aan de orde. We zijn in het verleden erg kritisch geweest over de BH Evo-wielen en nu mogen we wel zeggen dat dat gewoon een slechte herinnering is. Of het nu om de aluminium of carbon exemplaren gaat, het merk heeft veel vooruitgang geboekt en in beide gevallen hebben we te maken met zeer betrouwbare wielen in hun respectievelijke segmenten. Aan de andere kant lieten de brede velgen en de 2.4″-banden van de XC-versie ons verbaasd achter. We hebben de fietsen in de winter getest en de brede banden met kleine noppen wisten ons vaak uit ons evenwicht te slaan. In vettige en modderige stroken is het moeilijk om de controle te houden of grip te vinden en het voelt op dat moment meer aan alsof je aan het surfen bent dan aan het mountainbiken. Het is ook moeilijk om banden met grotere noppen te monteren, want op XC-gebied is de keuze in 2.4″ nog eerder beperkt. En het zou de prestaties ook niet ten goede komen.

Met 2.25″-exemplaren en iets grotere noppen kunnen we dezelfde passages al een stuk serener nemen. Op een zeer ruw en droog wereldbekercircuit mogen velgen van 30 millimeter en banden van 2.4″ dan wel relevant zijn, voor amateurgebruik – het hele jaar door, op verschillende terreinen – lijkt een 2.25″-band op een 25 millimeter brede velg ons een veel verstandigere keuze.

Verdict

Net als bij de Ultimate Evo zijn we als een blok gevallen voor de nieuwe generatie van de BH Lynx Race Evo. De agressieve maar toegankelijke geometrie, de hyperefficiënte achtervering, de perfect uitgebalanceerde stijfheid van het frame: dat zijn de ingrediënten voor immens succes. In onze ogen is dit een van de beste XC-fietsen van het moment en duidelijk een van onze favorieten die we meteen als persoonlijke fiets zouden kopen. De vraag blijft dan de keuze tussen 100 en 120 millimeter. De LT-versie (120 millimeter) lijkt in dat geval een streepje voor te hebben: op het terrein is hij ondanks wat extra gewicht niet echt minder efficiënt en hij heeft het bijkomend voordeel dat hij is uitgerust met een dropper post, een nauwkeurigere vork en een beetje extra veerweg. Wat soms erg handig is. En hij is goedkoper dan de versie van 100 millimeter! 

BH Lynx Race Evo 9.5 (& 9.0 LT)

€ 7299,00 & € 5499,00 (LT)

10,8 kg (11,6 kg/LT)(large, zonder pedalen)

  • Zeer efficiënte achtervering
  • Hoog rendement
  • Comfortabel
  • Uitmuntend gedrag bergaf
  • Multitool en geïntegreerde kabels in het balhoofd
  • Geen dropper post op de 9.5 XC (wel op de 9.0 LT)
  • Gevoelige lak op de staande achtervork

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.bhbikes.com

Onze presentatie van de nieuwe BH Lynx Race Evo kan je hier nalezen: www.vojomag.nl/nieuw-bh-lynx-race-evo-lt-tot-volwassendom-gekomen

DoorOlivier Béart