Test | Canyon Exceed CF SL 7.0 Pro Race: snel, licht en speels

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Test | Canyon Exceed CF SL 7.0 Pro Race: snel, licht en speels

De Canyon Exceed is op korte tijd uitgegroeid tot een vaste en veel geroemde waarde in het Canyon-gamma. De topmodellen die onder de SLX-vlag naam maakten, kregen een ‘goedkopere’, maar minstens even waardige opvolger onder de SL-naam. Wij pikten de Canyon Exceed CF SL 7.0 Pro Race uit de rekken en gingen testen.

We gaan even terug in de tijd, naar augustus 2015. Aan de vooravond van Eurobike stelt Canyon aan de verzamelde pers hun gloednieuwe crosscountry-hardtail, de Exceed, aan ons voor. Op dat moment heeft die bike in de handen van het Topeak Ergon Team – met onder andere Alban Lakata, Kristian Hynek en Sally Bigham – al een leuk palmares voor te leggen: de wereldtitel marathon bij de heren, plaatsen 1, 2 en 4 bij de heren en plaats 2 bij de dames in de legendarische Leadville 100 … Om je maar even duidelijk te maken dat de verwachtingen van deze Canyon Exceed hooggespannen waren. Een paar testritten later, hijgend en puffend achter een vrolijk fluitende wereldkampioen Alban Lakata, werden die verwachtingen helemaal bevestigd.

Twee jaar geleden reden we al met het topmodel, de Canyon Exceed CF SLX 9.9 (lees hier ons testverslag: www.vojomag.nl/test-canyon-exceed-cf-slx-9-9-kampioen-lichtgewicht), voor modeljaar 2019 is het de beurt aan de goedkopere Canyon Exceed CF SL 7.0 voor een testrit.

Frame

Het Canyon Exceed-frame verbaasde bij de introductie vriend en vijand met een wel erg laag framegewicht van 870 gram. Ondertussen zijn er meerdere lichtgewicht kapers op de kust, maar 870 gram voor een frame is nog steeds aan de absolute ondergrens. Dat je niet zonder slag of stoot onder de 900 gram voor een frame duikt, mag duidelijk zijn wanneer je nagaat wat Canyon uit de grote R&D-toverhoed tevoorschijn heeft getoverd. Geometrie en design van alle Exceed-modellen zijn identiek, het voornaamste verschil tussen de topmodellen (SLX) en deze SL zit in de gebruikte carbonsoort. Dat leidt voor een frame in maat M tot een opgegeven meergewicht van 250 gram. Mooi om hierbij op te merken, is dat ook de SL-modellen gebruikmaken van de Boost-standaard.

Een ijzeren regel zegt dat de kortste afstand tussen twee punten een rechte lijn is. Canyon heeft er dan ook voor geopteerd de lijnen van de buizen zo strak en recht mogelijk te houden. Geen overbodige krommingen of bochten, dat heeft geen meerwaarde en voegt enkel maar gewicht toe. De gebruikte buizen werden daarbovenop dunner, zonder aan sterkte en stijfheid te moeten inboeten.

Verbindingen tussen de verschillende buizen werden compacter gemaakt, ook hier met het oog op minder nood aan materiaal en dus gewichtsbesparing. De verbinding tussen bovenbuis, zitbuis en staande achtervork is daar een schoolvoorbeeld van. Maar een frame mag niet zomaar zonder meer stijf zijn. Ook comfort is van het grootste belang. Het frame en dan met name de ranke staande achtervork werd daartoe zo ontworpen dat het zes millimeter verticale beweging toelaat.

Minder materiaal mag echter niet in het vaarwater van stijfheid komen. Om dat te vermijden werd onder meer de zone rond het bottom bracket aangepakt. Op de Exceed is dat een behoorlijk massieve blok carbon waar geen spatje kracht aan verloren gaat. Canyon heeft haar eigen carbonvezels en afhankelijk van de plaats aan je bike worden meer of minder of bepaalde vezels al dan niet gebruikt. Doorheen de onderbuis loopt een ‘Impact Spine’, dat is een soort rib die de onderkant van de bovenbuis en de onderbuis verstevigt. 

Met de plaatsing van de remklauw voor de postmount-achterrem tussen staande en liggende achtervork wordt de stijfheid eveneens verhoogd.

Mocht je willen, is er nog steeds de mogelijkheid om een voorderailleur te monteren.

Oog voor detail

De Impact Protection Unit kennen we reeds langer. Bij een valpartij belet deze Impact Protection Unit dat je remgrepen of shifters tegen de bovenbuis komen en die zo beschadigen. Het blijft ons verbazen waarom ondertussen niet meer merken met iets gelijkaardigs op de markt komen.

De interne kabelloop verloopt doorheen erg brede luiken wat het vervangen of plaatsen van kabels vereenvoudigt. Ook de kabel voor de achterrem loopt intern. Die vervangen kost je – ondanks de ruime kabeldoorvoer – toch net wat meer moeite. De keuze om deze intern te laten lopen werd mede ingegeven door gewicht. Aan de basis van de ontwikkeling van dit frame ligt Alban Lakata (die ondertussen wel is overgestapt op Bulls).Voor hem is het belangrijker dat hij tijdens de wedstrijd snel de modder van de onderbuis kan vegen – scheelt toch snel wat grammen – dan het gemak waarmee je een achterrem vervangt.

Heerlijk mooi en lekker handig, de Quixle. Het hendeltje integreert naadloos in de achteras zodat je geen tooltje nodig hebt om je achterwiel los te maken.

Geometrie

Korte chainstays, een langere bovenbuis gecombineerd met een kortere stuurpen, een langere reach … het zijn de recepten voor een moderne XC-hardtail. Die chainstays variëren naargelang de maat van de fiets. In het geval van onze medium-testfiets gaat het hier om chainstays van 427 millimeter. De balhoofdhoek van 69,5 graden en een zitbuishoek van 72,8 graden zijn waarden waar we niet langer door verrast worden.

Onderdelen

Laten we alvast even de prijs van onze testfiets meedelen: 2499 euro. Knoop het in je oren als je vervolgens naar het onderdelenlijstje gaat kijken. De Canyon Exceed CF SL werd aangekondigd als een iets zwaarder en goedkoper model om zo het Exceed-gamma helemaal compleet te maken. Wie een beetje bekend is met Canyon, weet dat het merk uitblinkt door een meer dan gemiddeld onderdelenlijstje voor een vaak erg scherpe prijs. Het feit dat ze via internet verkopen en dus zonder distributiekanaal werken, heeft op die manier rechtstreeks zijn invloed op de kostprijs van de bikes. En dat iets zwaarder valt met 10,12 kilogram voor deze Exceed CF SL 7.0 Pro Race nogal behoorlijk mee.

Schakelen doen we met een Sram GX Eagle Gripshift. Een Gripshift? Dat was even geleden en tijdens de eerste kilometers duwden we nog regelmatig op onbestaande schakelhendels, maar het went snel en werkt nog steeds perfect.

De Truvativ Stylo-crank krijgt een voorblad met 34 tanden en doet het met een Sram Dub-trapas.

De rest van de schakelcomponenten komt uit de XO1 Eagle-stal en functioneert voortreffelijk. 

Twaalf versnellingen met een cassette van 10-50 tandjes staat garant voor elke helling opknallen.

Deze iets goedkopere versie van de Canyon Exceed doet het met een normale zadelpen. De duurdere Exceed-modellen worden uitgerust met de VCLS-zadelpen, die voor extra comfort zorgt.

Met een mix aan Maxxis Ikon en Ardent Race-banden kunnen wij ons tevreden houden. In een optimale prijs-kwaliteitverhouding wordt er voor een prestatiegerichte DT Swiss XR1501-wielset gekozen. Met 25 millimeter interne velgbreedte voldoen ze netjes aan de trend van bredere velgen en leveren ze hun duit in het comfortzakje.

De RockShox SID RL is uitgerust met de nieuwe DebonAir-vering en Charger 2-demper. Ze is licht en stijf en reageert soepel op alles wat ze op haar pad tegenkomt. De lockout kwijt zich prima van zijn taak.

Stuur en stuurpen komen uit de eigen Canyon-stal. En dat ziet er meer dan netjes uit. De handvatten komen van Ergon.

Gamma Canyon Exceed SL

De Exceed SL is beschikbaar in een behoorlijk uitgebreide productlijn, gaande van de Exceed CF SL 6.0 die voor 1499 euro van eigenaar wisselt, tot de Exceed CF 8.0 Race Team waarvoor je 3999 euro neertelt. Ook de dames worden niet vergeten met drie modellen tussen de 1499 en 2599 euro.

Canyon CF SL 7.0 Pro Race: de terreintest

SL of SLX? In het terrein maakt dat amper nog verschil. Toen we met de eerste – en dus SLX-versie – van de Exceed op pad gingen, waren we verbaasd over de snelheid, acceleraties en het comfort. We waren dus enigszins voorbereid op wat ons – deze keer op een goedkopere versie – te wachten stond. En zo komt het dat we eigenlijk meteen beste vriendjes werden met de Exceed CF SL 7.0 Pro Race.

We hadden deze Exceed helaas slechts voor een korte testperiode tot onze beschikking. Gelukkig viel die testperiode net in een zonovergoten februari. De Exceed werd dan ook vooral gebruikt op trails in Vlaanderen, Waals-Brabant en een enkele uitstap richting Ardennen. 

Met een gewicht van net iets meer dan 10 kilogram wordt het al snel duidelijk dat ook deze Exceed wel kickt op flink vaart maken. Klimmen wordt een pretje en het 34-tands voorblad in combinatie met dat enorm bereik van 10-50 van de Sram Eagle-cassette brengt je heus nergens nog in de problemen. En of dat nu op een lange beklimming is of op korte, nijdige knikjes, de Exceed loodst je zonder morren bergop.

Zoals wel vaker het geval is bij lichte hardtails, vraagt het een tikje meer concentratie en inspanning om het voorwiel aan de grond te houden bij steile beklimmingen. De oversized framebouw rond het bottom bracket en de korte chainstays stuwen je bij elke pedaalslag voorwaarts. Berggeit? Iemand?

De voorkant van de Exceed ligt behoorlijk laag en de korte stuurpen schreeuwt ‘aanvallen’, maar nergens wordt het rijgevoel negatief beïnvloed door deze sportieve houding. Integendeel zouden we zelfs durven beweren. De Exceed slaagt erin een sportief en snel karakter te verzoenen met een speels en levendig rijgevoel. Dit is echt het type bike dat helemaal gemaakt is om je aan hoge snelheid op pittige singletrails of pure XC-parkoersen helemaal uit te leven. Een sprongetje hier, een boomstammetje over daar, met een slippend achterwiel richting bocht, … de Exceed laat de sportieve hooligan in je de overhand nemen. 

Na de bocht optrekken, sprintjes bergop, pedalen martelen, … alles is goed om de hartslag de hoogte in te jagen en het blijkt al snel verslavend te werken. 

Waar hardtails echter nogal eens in de knoop liggen, is het comfort. Daar gaan we meteen eerlijk in zijn, dat is op onze testversie van de Exceed niet anders. Na een paar lange uren in het zadel begint de rug toch op te spelen. De duurdere modellen die voorzien zijn van de VCLS-zadelpen zouden daar minder last van hebben. Dankzij de uitgekiende geometrie wordt het nergens problematisch, maar om nu te gaan spreken over een comfortabele hardtail zou ons een tikje te ver leiden.

Die geometrie zorgt dan weer wel voor een bike waarmee je vol vertrouwen en in alle zekerheid de afdalingen aanvalt. De langere bovenbuis en kortere stuurpen zorgen voor een stabiele fiets, ook op hoge snelheid. Switchbacks of snelle richtingwissels in de afdaling tonen nogmaals het levendig en speels stuurkarakter van de Exceed. Natuurlijk moet je op een hardtail nog steeds aandachtig je lijn kiezen, maar het levendig frame en de absorptiekracht daarvan zorgt dat je met gerust hart en vaak op speelse manier kunt afdalen.

Op snelle stuurstukken ontpopt de Exceed CF SL 7.0 Pro Race zich als een pure fun hardtail. Door het lage gewicht en de snelle reacties op alle stuurimpulsen ga je als in een rollercoaster van bocht naar bocht. Je denkt nog maar aan een bocht of de Exceed gaat er helemaal gewillig in liggen.

Verdict

Je kan geen test van Canyon lezen zonder dat het over de prijs-kwaliteitverhouding gaat. Dat is voor deze Exceed niet anders. Een hoogwaardig carbon frame met een uitstekende geometrie en daarbovenop een reeks prima onderdelen voor 2499 euro is alweer behoorlijk scherp. Mochten we toch iets willen veranderen, dan zou het misschien het wielsetje zijn. Niets mis met de DT Swiss-wielen, maar voor vijfhonderd euro extra koop je de Canyon Exceed CF SL 8.0 Pro Race en daarin ligt een prachtig setje Reynolds carbon wielen. Maar ook deze Canyon Exceed CF SL 7.0 Pro Race is een heerlijk speelse hardtail die lichtvoetig en snel over het terrein dendert. Bergop, bergaf, bochtjes meepikken, sprintjes trekken, … de Exceed is er helemaal klaar voor. 

Onze test van de Canyon Exceed CF SLX 9.9 lees je hier: www.vojomag.nl/test-canyon-exceed-cf-slx-9-9-kampioen-lichtgewicht

Meer info op www.canyon.com

DoorJurgen Groenwals