Test | Canyon Lux Trail CF 9: het spel der bonificaties

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Canyon Lux Trail CF 9: het spel der bonificaties

De Canyon Lux werd geboren als een pure XC-bolide, die de zoete smaak van de overwinning al heeft mogen proeven dankzij Mathieu van der Poel, maar sinds kort ook verkrijgbaar is in een Trail-versie. Canyon stelde zich bij dat model niet enkel tevreden door de veerweg van de vork te vergroten naar 120 millimeter, het Duitse merk ontwierp meteen een specifiek frame voor de Lux Trail die daarom een heel andere geometrie kent dan zijn ‘tweelingbroer’. Vojo ging ermee op pad om uit te vissen waarin hij verschilt van een pure XC-wedstrijdfiets.

Het recept wordt ondertussen wel vaker toegepast: op basis van een XC-fiets gaat men proberen de horizon te verruimen door de veerweg van de veringen te vergroten en bepaalde onderdelen wat gespierder te maken (bredere banden, dropper post, …), maar waarbij men wel tracht de lichtheid en het rendement van die XC-fiets te behouden. Dat is de basis van wat men de dag van vandaag downcountry-fietsen noemt. Door het (begrijpelijke) succes van deze toegankelijkere en veelzijdigere mountainbikes – in vergelijking met de op competitie gerichte modellen – gaan sommige constructeurs nog een stapje verder. Dat is het geval bij deze Canyon Lux die meer verschilt van de XC-versie dan je op het eerste zicht zou denken.

Om dit beter te begrijpen, moeten we beginnen met alles in de juiste context te plaatsen. De Canyon Lux is in wezen een wedstrijdfiets gebouwd om succes te boeken in XC-wedstrijden. Zijn palmares telt ondertussen al heel wat overwinningen, met dank aan Mathieu van der Poel en Pauline Ferrand-Prévot (die op Canyon reed voor ze overstapte naar BMC). En daar zullen er zeker nog vele bijkomen nu wereldbekerwinnares Loana Lecomte in 2022 ook voor Canyon kiest. Tijdens onze test van het XC-model waren we vooral onder de indruk van het rendement, terwijl we erbij waarschuwden dat het geen fiets is voor iedereen. De reden daarvoor was de nogal gesloten achtervering die pas bij hoge snelheid volledig tot zijn recht komt en de geometrie met een balhoofdhoek van 70 graden.

Met die basis is het een moeilijke opdracht om een goede downcountry/trail bike te ontwikkelen door er simpelweg een vork met wat meer veerweg in te duwen. Terloops geven we mee dat het instap- en tussenmodel van de Lux XC van in het begin uitgerust waren met een vork met 110 millimeter veerweg. Maar dat volstond niet en er bleef een gat gapen tussen de Lux en de Neuron met 130 millimeter veerweg. Canyon zette zich aan het werk en ontwikkelde een oplossing die we nu in detail aan je zullen voorstellen.

Frame

Wanneer je een vork van 120 millimeter in het frame van de Lux XC zou monteren, zou je de balhoofdhoek wijzigen van 70 graden naar plusminus 69 graden. De reach van dat frame is kort (435 millimeter op de medium) omdat hij ontwikkeld werd met het oog op een vrij lange stuurpen, wat bij heel wat XC-renners de voorkeur geniet. Om die redenen was het voor Canyon onmogelijk om te kiezen voor deze gemakkelijke oplossing die wel werkt bij bepaalde merken (vooral wanneer de fiets hier vanaf het begin voor is ontworpen, zoals de Orbea Oiz of de BH Lynx) maar in veel gevallen zijn beperkingen toont. Canyon aarzelde dan ook niet om voor de Lux Trail een nieuwe mal te maken en een gloednieuwe voordriehoek te ontwerpen!Een optie die per definitie duurder is, maar die wel leidt tot een veel doeltreffender resultaat.

Deze nieuwe voordriehoek zorgt ervoor dat dit nieuwe model over een ‘progressievere’ geometrie beschikt dan de originele Lux. Op de medium bedraagt de reach 460 millimeter (+ 25 millimeter op elke maat) en de balhoofdhoek 67,5 graden (-2,5 graden) wat gecombineerd wordt met een korte stuurpen van 60 millimeter tegenover 80 millimeter op de Lux XC. De stack wordt een tiental millimeter groter (behalve op de XL) waardoor je wat rechter komt te zitten. Dit moet voor meer vertrouwen zorgen in de afdalingen.

De achterdriehoek daarentegen blijft in alle opzichten identiek aan die van de Lux XC (we komen er nog op terug in het hoofdstuk gewijd aan de kinematica). Het frame is volledig uit carbon maar op de Lux Trail wordt slechts één soort vezels gebruikt tegenover twee soorten op de Lux XC (CF SL op de instap- en tussenmodellen, en het lichtere SLX voor de topmodellen). Canyon kondigt een gewicht aan van 1905 gram voor een medium frame inclusief achterdemper. Daarmee zit hij in het goede klasgemiddelde.

Kabels en remleidingen lopen intern door het frame en dat op de klassieke manier via een opening aan beide zijden van het balhoofd (en dus niet ter hoogte van de plaats waar stuurpen en balhoofd samensmelten zoals we tegenwoordig steeds vaker zien). Het balhoofd is uitgerust met een Impact Protection Unit (IPU) dat de bewegingsvrijheid van het stuur moet beperken om bij een val het frame niet te beschadigen. Leuk, maar de dag van vandaag kennen we discretere en beter geïntegreerde oplossingen. De zeer minimalistische kettinggeleider (hij weegt slechts 3,7 gram) is voortreffelijk en kreeg een plaatsje ter hoogte van het hoofdscharnierpunt. We geven terloops nog even mee dat in het frame twee grote bidons passen.

Kinematica

We vertelden al eerder dat de achterdriehoek identiek is met die van de Lux XC, wat wil zeggen dat ook de kinematica van de ophanging hetzelfde is. We hebben het hier nog steeds over een single pivot met een link en een carbon achterdriehoek uit één stuk (liggende en staande achtervork) die rekent op de flex van het materiaal. Daardoor kon men het scharnierpunt in de staande achtervork achterwege laten, wat positief is om gewicht te besparen. Jawel, gewicht besparen blijft de norm! En het verwijst ook naar de XC-roots die het model met trots wil behouden.

Canyon omschrijft dat de achtervering in drie fases werkt: gevoelig in het begin, stabiel in het midden en progressief aan het einde van de veerweg. De veerweg bedraagt 110 millimeter (met een demper met een slag van 55 millimeter) tegenover 100 millimeter op de XC-versie. Meer nog dan de grotere veerweg is het de hydraulische tuning van de demper die ervoor zorgt dat de achtervering op het Trail-model wat soepeler werkt dan op het XC-model. De aanbevolen SAG schommelt ook hier tussen de 20 en 25%.

De achterdemper werd zo dicht mogelijk onder de bovenbuis gemonteerd. Hierdoor kan de kabel waarmee de demper op het stuur wordt geblokkeerd rechtstreeks in het frame worden geleid, waarin het een zo direct mogelijke weg volgt naar het stuur om wrijvingen te vermijden. Een minpuntje is dat je moeilijk bij het stelwieltje van de rebound kunt komen omdat dit tegen de bovenbuis plakt. Orbea ontwierp om dat probleem te vermijden in samenwerking met Fox een specifiek demperhoofd voor zijn Oiz. Het Spaanse merk beschikt over een patent voor die oplossing maar het heeft ondertussen met Canyon een akkoord gesloten voor het gebruik van dit systeem. Beide merken kwamen zelfs overeen dat de royalty’s die daarmee gepaard gaan, linea recta gedoneerd zullen worden aan verenigingen die zich bezighouden met het aanleggen en onderhouden van trails.

Geometrie

We hebben dit onderwerp al een beetje aangehaald toen we het hadden over de ontwikkeling van de nieuwe voordriehoek, maar hier zijn de volledige cijfers van de geometrie van de nieuwe Canyon Lux Trail.De balhoofdhoek is heel wat vlakker dan bij de XC-versie, maar in vergelijking met andere downcountry/trail-fietsen die recentelijk werden uitgebracht (we denken bijvoorbeeld aan de Trek Fuel met een balhoofdhoek van 66 graden), is die hoek niet radicaal. We zitten met deze Lux Trail op dit vlak in het midden van het segment. Ook de zitbuis werd niet overdreven recht getrokken, hoewel we dit steeds meer zien om het trappen op de pedalen bergop te bevorderen. Aan de andere kant is het belangrijk om de aandacht te vestigen op de vrij indrukwekkende reach van het frame.Met een reach van 460 millimeter op de medium is dit duidelijk een zeer langgerekte fiets waarbij je in geen geval voor een maatje te groot moet kiezen. Onze medium testfiets was perfect voor onze testers die allemaal tussen de 1m78 en 1m82 groot zijn. Sommigen vroegen zich zelfs af of ze niet op een large aan het rijden waren.

Onderdelen, gamma en prijzen

Zoals altijd bij Canyon worden we goed bediend qua uitrusting.Toegegeven, we zijn onderweg met het topmodel, maar voor een tarief van minder dan 6000 euro is het tegenwoordig eerder zeldzaam om met de crème de la crème van onderdelen op pad gestuurd te worden. Sommige merken durven zelfs het dubbele (of meer) vragen voor het equivalent.Op onze Canyon Lux Trail CF9 “Emily Batty” (een eerbetoon aan de Canadese bikester die in Canyon-kleuren rijdt en geleidelijk afstand neemt van pure XC om steeds meer in beeld te komen met haar prachtige “trail”-uitstapjes) is het moeilijk om beter te doen qua afmontage.

De aandrijving is een Shimano XTR 12-speed met een carbon Race Face Next-crankstel dat lichter is dan een XTR-exemplaar en een kleine exotische touch geeft aan het geheel. Het 34T kettingblad kan verrassend lijken op een trail-fiets die normaal eerder een veelzijdiger karakter heeft dan de bedoeling om vooral snelheid te maken. We zouden dan ook de voorkeur geven aan een 32T kettingblad, ook al zijn de situaties waarin dit echt een probleem vormt eerder zeldzaam.

Afremmen doe je met een Shimano XTR met twee zuigers, wat voldoende is voor de gebruiksomstandigheden van deze fiets. De remschijven van 180 millimeter zijn een goede keuze om de remkracht beter te kunnen doseren en voor de afkoeling van de schijven in lange afdalingen. De remklauw achteraan heeft een flatmount standaard, wat we wel eens vaker zouden kunnen zien in de toekomst. Deze optie vergemakkelijkt het ontwerp van de frames, zeker bij carbon frames, omdat er geen aluminium inserts meer nodig zijn. En moest de schroefdraad beschadigd zijn, dan hoef je enkel de remklauw te vervangen en niet het frame …

De veringen werden toevertrouwd aan Fox, met op ons testmodel het Factory-topmodel dat te herkennen valt aan de Kashima-coating van de binnenste vorkpoten. Ook de Fox Transfer SL dropper post is voorzien van een Kashima-coating. Die dropper is zeer licht maar beschikt wel maar over een drop van 100 millimeter, wat soms wat weinig bleek op dit type fiets waar 125 millimeter (zoals op de Lux Trail-versies die zijn uitgerust met RockShox) of 150 millimeter ons nuttiger lijkt.

Zowel demper als vork zijn verbonden met een lockout op het stuur. De ergonomie van die Fox-bediening is echter wat gedateerd. Omdat er op dat stuur reeds een lockout staat voor de veringen, krijgt de bediening van de dropper een plaatsje bovenop het stuur, wat toch wat aanpassingstijd vergt. Op deze fiets werkten we vaker met de bediening van de dropper dan met de lockout van de veringen en dus hadden we liever gehad dat deze eerste de prioriteit kreeg. Dit is geen fout van Canyon, maar wel van Fox dat nog niet over een echte oplossing beschikt om beide bedieningen harmonieus met elkaar te combineren. De Canyon Lux Trail-modellen die met RockShox zijn uitgerust, beschikken over een betere oplossing.

Wat ook opvalt is de wirwar aan kabels vooraan, wat een rommelig geheel oplevert. Dit is een punt waar sommige merken recentelijk aan hebben gewerkt (we denken aan Scott met de nieuwe Spark of BH) en dit is volgens ons veel meer dan een esthetisch detail, in zoverre dat het soms de aandacht afleidt terwijl we de focus zouden moeten kunnen houden op het parcours.

Voor de wielen viel de keuze op een set DT Swiss XRC1200 met velgen met een interne breedte van 30 millimeter. Dit zijn zeer lichte wielen met carbon velgen waarvan de breedte is aangepast aan de montage van bredere banden. Rond de wielen liggen banden met een breedte van 2.35 achteraan en 2.4 vooraan. De Schwalbe Racing Ralph is achteraan perfect op zijn plaats, waar hij een uitstekend compromis biedt tussen rendement en comfort. Over de keuze van de Wicked Will vooraan zijn onze meningen meer verdeeld. Die Wicked Will voelt zich zeer op zijn gemak wanneer het droog is of op rotsen, maar hij verliest al zijn kwaliteiten op een losse ondergrond of in de modder, omstandigheden waarin hij ervoor zorgt dat de voorkant al zijn precisie verliest. We raden dan ook aan om deze zo snel mogelijk te vervangen wanneer je vaak in die omstandigheden rijdt, bijvoorbeeld door een Schwalbe Racing Ray 2.35 die werd ontworpen om vooraan te gebruiken in combinatie met een Racing Ralph achteraan. Deze is veel veelzijdiger en biedt meer zijdelingse grip.

Canyon kondigt een gewicht aan van 10,9 kilogram voor ons testmodel, terwijl onze trouwe weegschaal afklopte op 11,3 kilogram (inclusief twee bidonhouders). Geen record, maar wel acceptabel in dit segment.

Het gamma van de Lux Trail bestaat uit 4 modellen: de CF 6 opent de debatten met een prijskaartje van 3299 euro. Dit model zou 12,1 kilogram wegen en is uitgerust met een Shimano SLX en Fox Performance. Het frame is identiek aan dat van de topmodellen. Vervolgens is er de CF 7 die voor 4299 euro over de toonbank gaat (11,7 kilogram; Shimano Deore XT en Fox Performance Elite) en de CF 8 (5299 euro; 11,8 kilogram; Sram Level TLM / GX AXS en RockShox Select+). Het topmodel is de CF 9 Emily Batty Edition die we voor dit artikel hebben getest en die voor 5799 euro van eigenaar wisselt. Canyon blijft dus trouw aan zijn reputatie en door de directe verkoop via internet kan het merk in alle niveaus van het gamma met scherpe prijzen uitpakken. De beschikbaarheid is momenteel echter nog een cruciaal punt: op het moment dat we deze zinnen schrijven, is de beschikbaarheid van de CF 7 en CF 8 verzekerd, voor de andere modellen wordt een grote levering verwacht in de lente van 2022.

Canyon Lux Trail CF 9: de terreintest

Hij mag dan wel de naam Trail dragen, de nieuwe Canyon Lux is en blijft een Lux! Het doet zich meteen voelen dat de achterdriehoek identiek is aan die van zijn XC-broer en dat hij gemaakt is om snel te gaan. Het verschil met de Canyon Neuron (130 millimeter) is onmiskenbaar en we hebben hier overduidelijk te maken met een fiets die trots is op zijn XC-roots. En dat is goed, zelfs voor de minder ervaren of geoefende bikers. Hij trapt makkelijk weg en voelt licht aan.

We hebben de Canyon Lux Trail niet enkel dicht bij de redactie in Luik getest, we namen hem ook mee naar de flanken van de Mont Ventoux en naar de prachtige Spaanse regio Priorat waar we de foto’s namen die dit artikel sieren. We hebben zijn talenten dan ook ten volle kunnen benutten op lange beklimmingen, waar hij zich bijzonder op zijn gemak voelt.Bergop kan je de vering blokkeren indien het reliëf van de grond niet te ruw is, maar het is geen must omdat het pompen van de fiets niet voelbaar is.Je hebt nooit de indruk dat de achterkant doorzakt, zelfs niet wanneer het zeer steil wordt, wat het algehele gevoel van plezier in dit soort situaties positief beïnvloedt.

Wanneer de ondergrond wat ruwer wordt en we ons aan technischere beklimmingen wagen, is de grip verbluffend. De veringen doen rustig en efficiënt hun werk zonder dat we gehinderd worden bij het trappen op de pedalen. Dit is een klimgeit en het zijn dan ook eerder onze spieren of technische limieten die ervoor zorgen dat we op een onmogelijke klim voet aan grond moeten zetten.

De achtervering blijft over het algemeen vrij gesloten, maar we stellen met plezier vast dat ze toch de nodige dosis comfort biedt. Dat voel je vooral wanneer je meerdere uren in het zadel doorbrengt en je je nog relatief fris voelt. De fiets filtert de kleine schokken uitstekend.

Ook de laatste generatie van de Fox F34SC-voorvork is een gevoelig technisch hoogstandje.

De geometrie van de fiets zorgt voor een flinke dosis vertrouwen en nodigt uit om sneller te gaan. Toch behoudt hij zijn toegankelijke karakter en vraagt hij geen ervaren hand om volop van zijn capaciteiten te profiteren. Van nature uit voelt hij zich thuis op smalle en bochtige singletracks en het is een plezier om hem aan hoge snelheid door de bochten te jagen.

Wanneer het steil en ruw bergaf gaat, botst de Fox Transfer SL met zijn drop van 100 millimeter al eens tegen zijn limieten aan, waardoor het zadel te hoog tegen de billen blijft ‘plakken’. Maar vergeleken met de Canyon Lux XC die we in het verleden getest hebben, en die het zonder dropper post moest doen, is de verandering wel radicaal. Zelfs met een drop van slechts 100 millimeter slagen we er dankzij de dropper post in om het zwaartepunt voldoende naar achteren te verplaatsen om volop gebruik te maken van de geboden veerweg en de controle te behouden.

Op de Lux XC hadden we vaak het gevoel dat de achterkant ons in delicate situaties bracht in technische afdalingen, hier voelt het allemaal vertrouwder aan zonder dat de fiets zijn XC-roots verloochent. Het helpt om je zonder nadenken in pittige afdalingen te kunnen storten, waar je ook geholpen wordt door zijn lange reach, waardoor de piloot zeer centraal op de fiets zit. Toch is hij vlot door de smalle haarspeldbochten te loodsen, wat bewijst dat Canyon een interessant compromis heeft gevonden voor deze Lux Trail.

Het is niet enkel in snelle of ruwe afdalingen dat we de limieten van de fiets soms tegenkwamen, want door de veerweg van 110 millimeter achteraan kwamen we ook bij zware impacts of bij het landen na een jump in moeilijkheden. Gelukkig niet in die mate dat we verontrust werden en het gebeurt in feite vooral in situaties waarin we de fiets een beetje uit zijn comfortzone halen. Het feit dat je je met de Lux Trail aan die paden waagt, is het bewijs dat hij enorm veel capaciteiten heeft en erom vraagt om zijn limieten te verleggen.

Verdict

Canyon is er perfect in geslaagd zijn Lux Trail uit te rusten met een nieuwe voordriehoek. De fiets behoudt het beste van de Lux XC, namelijk zijn rendement, terwijl hij een ​​veel leuker en veelzijdiger rijgedrag kreeg. Waar we de Lux XC enkel zullen aanbevelen aan pure XC/marathonbikers, is de Lux Trail geschikter voor een veel breder publiek. Van de liefhebber van technische raids die op zoek is naar een lichte fiets om vele uren in het zadel door te brengen tot de sportieve tochtrijder die niet veel veerweg nodig heeft maar graag een veelzijdige fiets heeft om nieuwe horizonten te verkennen met zijn trouwe ros. Met een telescopische zadelpen met een grotere drop en een meer gestroomlijnde cockpit, zonder al die warrige kabels die het gezichtsveld vervuilen, zouden we in onze ogen de perfectie naderen. Naast het feit dat dit een zeer goede fiets is, is de Canyon Lux ook nog eens betaalbaar gebleven.

Meer info via www.canyon.com

Canyon Lux Trail CF 9

€ 5799,00

11,320 kg(zonder pedalen, met bidonhouders)

  • Het rendement van de Lux XC dat ruim behouden blijft
  • Een evenwichtige en geslaagde geometrie die specifiek is voor de Lux Trail
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Rommelige stuurpost (kabels)
  • Drop van slechts 100 millimeter voor telescopische zadelpen
  • Ergonomie Fox-lockout
  • Gedrag van de Wicked Will in modder

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorOlivier Béart