Test | Cube Reaction HPA Trail Motion:
speelse trailhardtail

Techniek
17 July 2018 — Jurgen Groenwals

Een 27,5” hardtail op brute 2.6”-banden waarin een dikke voorvork met 130 millimeter veerweg en een 125 millimeter dropper post de dienst uitmaken. Hoe denk je nu zelf dat dergelijk beestje zich laat rijden? De Cube Reaction HPA TM heeft ‘fun’ in dikke vette letters op zijn frame staan.


In het Cube-gamma vinden we een hele reeks Reactions, in alle geuren en kleuren, vormen en maten, zolang het maar hardtails zijn. De gewone ‘Reaction’ draait om snelheid en crosscountry-racing. Met name de C:62 carbon modellen zijn bloedstollend snelle bikes, op voorwaarde dat je zelf een beetje met een bike uit de voeten kunt, natuurlijk. De Reaction HPA is het aluminium broertje en die gaat afhankelijk van de maatvoering op 27,5”- of 29”-wielen door het leven. De Reaction TM is zowat de vreemde eend in de bijt. Die TM in de naam heeft in deze niets met het Trademark-symbool te maken, maar slaat op Trail Motion. En dat verraadt het eigenlijk al meer dan een beetje. Met zijn afwijkende geometrie en een onderdelenlijstje dat je niet meteen op een hardtail verwacht, is de Cube Reaction HPA TM een trail-hardtail. Eentje waarbij pret op technisch terrein de bovenhand haalt op puur en snel presteren.

Het enige wat de Reaction HPA TM eigenlijk gemeen heeft met de rest van de Reaction HPA-familie, is het aluminium frame. Dat frame is gemaakt van hoogwaardig 6061 aluminium en is echt wel een fraai staaltje buisbewerking. De hydroformed buizen zijn zodanig afgestemd op hun taak dat niet enkel de stijfheid gegarandeerd wordt, maar ook het gewicht behoorlijk laag blijft. Om dat gewicht van de aluminium frames verder binnen de perken te houden, gebruikt Cube een proces van ‘wet paint surface’, waarbij de logo’s en graphics mee verwerkt worden in de verschillende lagen van de verf op het frame. De lak lijkt ons echter bijzonder kwetsbaar, getuige het loslaten van lak ter hoogte van de achterste remklauw.

De ranke staande achtervork staat lekker ver uit elkaar en geeft de bike niet enkel een knappe look mee, maar ze laat ook veel ruimte voor veel rubber. Banden tot 2.8″ vormen geen enkel probleem.

De 2.6” brede Nobby Nic-banden over de Rodi Blackjack-velg geven veel volume mee. Ga je op lagere druk rijden, dan word je beloond met een extra laagje comfort, althans in zoverre dat kan op een aluminium hardtail. Wij blijven koele minnaars van de Schwalbe Nobby Nic. Ondanks de nieuwe Addix zijn we toch niet helemaal overtuigd van het potentieel van de band. In hard gereden bochten voel je dat de band al snel aan het schuiven gaat. En met name in natte omstandigheden geeft de Nobby Nic niet de grip en het voorspelbaar rijgedrag dat we op een speelse hardtail toch wel graag hebben. Langs de andere kant verhoogt dat schuiven en grip zoeken wel meteen je adrenalinepeil.

De Rodi Blackjack-velgen hebben een interne velgbreedte van 35 millimeter. Draai daar die dikke Nobby Nic rond en je krijgt erg volumineuze banden die zeker en vast hun invloed hebben op het rijgedrag van de Reaction TM. Het zijn niet de lichtste wielen die je je kunt inbeelden, maar ze zijn wel heel erg stijf en sterk.

Een Fox 34 in een fiets in deze prijsklasse is lovenswaardig, zelfs wanneer het om de budgetvriendelijke Rhythm-versie gaat. De Fox 34 is stijf en de GRIP-demper reageert soepel en gecontroleerd. Voor onze rijstijl voldoet de standaard gemonteerde Fox 34. Ben je brutaler op de bike, dan is een aantal volume-spacers misschien wel aan te raden.

Magura MT Trail-remmen zorgen voor een pak gedoseerde stopkracht. Vier zuigers in de remklauw vooraan en twee achteraan zijn een fraaie afweging tussen stopkracht en toch een relatief laag gewicht. Het karakter van dit setje remmen past ook helemaal in de geest van deze fiets.

Cube maakt gebruik van een 27,2 millimeter zadelpen. De keuze aan dropper posts is daarin eerder beperkt en dat kan vervelend zijn wanneer je in de toekomst een ander exemplaar wilt monteren. Of daar dan nood aan is? Nee hoor, helemaal niet, de dropper post van eigen makelij functioneert prima en liet ons nergens in de steek. 125 millimeter drop is op dit soort fietsje meer dan welkom. De kabelvoering is heel erg netjes intern weggewerkt.

Een mooie Race Face Aeffect combo van stuur en stuurpen geven de bike een extra chique look. Met 760 millimeter is het stuur een uitstekende hefboom, de 50 millimeter korte stuurpen versterkt het ‘met-de-neus-op-het-stuur-gevoel’.

Niks mis met de gekozen componenten voor de aandrijving. SLX en XT staan synoniem voor betaalbare betrouwbaarheid. Het Race Face Aeffect-crankstel brengt visueel net dat tikje meer. De 32 tanden vooraan en de maximaal 46 achteraan laten je toe relatief vlot te klimmen. Op de echt lange en steile beklimmingen zijn deze verhoudingen niet 100% optimaal, maar de Cube Reaction HPA TM is dan ook niet meteen een klimgeit. Trailliefhebbers schrikken er niet voor terug af en toe een stukje omhoog te wandelen.

Geometrie

 

Nee, de Reaction TM is geen gewone Reaction waar Cube snel een langere vork heeft ingepropt. De geometrie is helemaal voorzien op gebruik met die 130 millimeter veerweg. Met een balhoofdhoek van 67 graden en een zithoek van 73,5 graden is de Cube Reaction niet de meest extreme trail-hardtail op de markt. Met een reach van 415 millimeter is de Cube behoorlijk krap bemeten, zeker wanneer je van in het zadel klimt. De 50 millimeter korte stuurpen benadrukt dat gevoel nog extra. Wat ons betreft had dat gerust een paar millimeter langer gemogen. Voordeel is dat je makkelijker de voorkant tegen de grond geduwd krijgt op lastige en steile hellingen. Het maakt van de Cube Reaction TM een allemansvriend in deze categorie van bikes. Niet de meest extreme en zolang je niet echt helemaal de grenzen gaat opzoeken, brengt deze Reaction het er prima vanaf.

Cube Trail Motion en Agile Ride Geometry

De Agile Ride Geometry van Cube geeft aan dat de fiets een zeer wendbaar karakter heeft, het is voor Cube een combinatie van stabiliteit en beweeglijkheid. Om dat te bereiken zijn er drie factoren waar Cube mee speelt. Door met de vorksprong te spelen, verkrijgt Cube een gelijkaardige naloop als op hun 26″-bikes, zonder met echt steile stuurhoeken te moeten werken. De kortere chainstays tekenen voor een snel en flitsend stuurgedrag zonder dat er al teveel aan de zitbuishoek moet worden gesleuteld. En ten slotte is de bottom bracket hoogte identiek gebleven als die op de 26”-bikes. Drie ingrepen die leiden tot een erg natuurlijk gevoel van thuiskomen, zowel op een 29” als een 27,5” Cube. De Trail Motion Geometry plaatst de rijder meer centraal op de fiets, wat een betere controle oplevert.

De korte balhoofdbuis zorgt voor meer controle. Let ook even op de erg verzorgde afwerking van de interne kabelgeleiding.

Cube Reaction HPA TM: de terreintest

De eerste speeltuin die we opzoeken met deze Cube Reaction HPA TM zijn de behoorlijk technische parkoersen van De Schorre in Boom en het aansluitend parkoers van Terhagen. Korte steile klimmetjes, al even steile afdalingen, drops, bultjes, een rockgarden, zowel snelle als korte bochten, boomwortels, … de Cube Reaction TM is hier helemaal in zijn sas.

Toegegeven, een aantal steile beklimmingen is met die 13,2 kilogram niet meteen een pretje. Maar, je weet dat de beklimming hier nooit lang duurt en je weet ook dat de afdaling minstens even steil is. Wij staan vooral versteld over de welwillendheid waarmee de Cube Reaction zich doorheen de bochten laat smijten. Het gaat hard en nergens lijk je in de problemen te komen.

Amper dertig minuten later schiet er reeds een voorbarige conclusie door ons hoofd: dit is echt wel heel veel pret voor niet zo heel veel geld. In de afdaling gedraagt de Fox Rhythm zich voorbeeldig en ontpopt de Reaction TM zich tot een betrouwbare speelkameraad. Ja, het is een hardtail, dat kun je niet verbergen, maar die dikke 2.6”-banden zorgen wel degelijk voor een bepaalde mate van comfort. Nee, het is geen full suspension die alles vlak veegt, maar dat maakt de sensaties van trailriding met een hardtail er alleen maar groter op. In snelle opeenvolgende bochten valt ons de dynamiek en het wendbare stuurgedrag op. 

De volgende speeltuintjes zoeken we in het Bois des Rêves in Ottignies en op Ardennentrails. Ook daar genieten we van een hardtail die comfortabel genoeg is om een hele dag trails te rijden en ondertussen speels genoeg is om een dikke vette glimlach op je gezicht te toveren. Ga je echter nog harder pushen, dan stuit je op de limieten van een te korte reach en een toch een beetje te steile balhoofdhoek.

De Cube Reaction TM stuurt snel, soepel en precies. De zitpositie is ontspannen en dat lekker brede stuur doet je meteen ruiger voelen. Klaar voor de aanval op eender welke trail. Natuurlijk krijg je niet die directe krachtoverbrenging van de meer race gerichte Reaction-modellen. Dat is gezien het gewicht niet verwonderlijk, maar zoals eerder gesteld is deze Reaction gericht op pret op trails en veel minder op snelle tijden en prestaties.

De dropper post zorgt voor lekker veel vertrouwen in de afdalingen en de prima doseerbare remkracht van de Magura-remmen draagt meer dan een steentje bij aan dat vertrouwen.

Verdict

Stel nu dat je met een relatief beperkt budget zit. Dan heb je twee mogelijkheden: of je koopt een gewone hardtail, snoert de hartslagmeter om, hult je in nauw aansluitend lycra en je gaat jezelf met je bikemakkers op de wekelijkse veldtoertocht het snot voor de ogen racen. Of je neemt een trail-hardtail, schiet je een kleurige baggyshort en shirt, zoekt wat technisch terrein op en je gaat je met een grote glimlach op je gezicht mateloos amuseren. Toegegeven, ook ondergetekende was vroeger eerder voor de eerste optie te vinden. Wijsheid komt met de jaren, genieten van je bike klaarblijkelijk ook. Opteer je voor de tweede optie, dan is de Cube Reaction TM een geschikte bikemakker. Voor 1699 euro krijg je een no-nonsens, prima afgemonteerde fun-hardtail. Lang geleden dat wij voor zo weinig geld zo’n dikke glimlach op ons gezicht hadden (enfin, we herinneren ons nog wel een andere keer, maar dat mogen we op deze pagina’s niet uit de doeken doen).

Meer info op www.cube.eu