Test | Cube Stereo 120 HPC SLT: fijne alleskunner

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Test | Cube Stereo 120 HPC SLT: fijne alleskunner

De Cube Stereo is zo’n beetje de lijn van alleskunners in het erg uitgebreide gamma van de Duitse fietsengigant. De Stereo komt er met 120, 140, 150 en zelfs 170 millimeter veerweg en in een ruime reeks aan verschillende afmontages. Voor elke trailliefhebber is er een Cube Stereo. Met de Cube Stereo 120 HPC SLT richten we onze pijlen op de liefhebber van lange en uitdagende ritten, zowel in het hooggebergte als op het plaatselijke rondje.

De Cube Stereo is reeds jarenlang een vaste waarde in het Cube-gamma die in de loop der jaren steeds mee vernieuwd en aangepast werd aan de toen geldende vereisten en standaarden. 26” werd 27,5” en uiteindelijk 29”, volledig aluminium frames kregen carbon tegenhangers en de afmontage volgde de evoluties op de voet. De Cube Stereo 120 HPC kreeg dankzij een carbon voordriehoek een streng dieet voorgeschoteld. En ja, dat loont.

Frame

We trappen ons testverslag af met een reeks afkortingen en acroniemen.

De HPC in de benaming staat voor High Performance Composite. Cube hanteert dat acroniem als verzamelnaam voor de gebruikte Tube2Tube-technologie en duidt op de samenstellingen en verhoudingen van de verschillende vezels die gebruikt worden in de sterke en lichte HPC-frames. Opvallend aan de Stereo-modellen is de gebruikte Advanced Twin Mold waarbij de bovenbuis vlak voor de zitbuis in twee delen wordt opgesplitst. Op die manier wordt zowel zitbuis als de gehele voorste driehoek steviger en stijver uitgevoerd.

Een bedenking moeten we maken bij de voorste driehoek: de oogjes om je bidonhouder te monteren staan behoorlijk hoog op de onderbuis opgesteld. Dat maakt het gebruik van een grotere bidon quasi onmogelijk.

De SLT slaat – maar dat had je misschien zelf al kunnen raden – op Super Light Technology. Op onze weegschaal wordt al dat gegoochel met lage gewichten bevestigd: 12,1 kilogram voor een hufterbestendige full suspension met 130 millimeter veerweg is een meer dan aannemelijke waarde.

Achteraan wordt de Cube Stereo HPC met een 6061 T6 aluminium achterdriehoek op pad gestuurd. Cube maakt gebruik van hydroformed gevormde framebuizen die beter in staat zijn de krachten die op het frame inwerken, op te vangen. Door te spelen met de wanddikte van de buizen wordt nergens te veel materiaal gebruikt. De wanddikte wordt namelijk perfect aangepast aan de verwachtte belasting op dat bepaald punt van de achterdriehoek.

De kabelloop loopt fraai binnendoor waarbij de kabels pas in de liggende achtervork terug tevoorschijn komen.

Langs de onderkant van de onderbuis is een mooi uitgevoerde bescherming aangebracht. Opspringende stenen kunnen wel eens vervelende schade toebrengen aan de onderkant van je frame, dat gaat Cube op deze manier netjes tegen.

Tijd om er nog een acroniem tegenaan te smijten. ETC staat voor Efficient Trail Control en is niet meer of minder dan een variant op het beproefde Four Bar Linkage-systeem.

De demper is als het ware onafhankelijk van het frame opgehangen en is zowel boven- als onderaan van een link voorzien. Dat maakt dat de achterbrug onafhankelijk van de voorste driehoek beweegt en dat krachten van aandrijven en remmen zo veel mogelijk geïsoleerd blijven van de demping.

Geometrie

De Agile Trail Geometry waarmee Cube nu al een tijdje uitpakt, is een erg geslaagde combinatie van stabiliteit en wendbaarheid. Met een behoorlijk vlakke balhoofdhoek (67 graden) en zitbuishoek van 75,3 graden heeft de Cube Stereo alles in zich om de meest uitdagende Alpentrails tot een goed einde te brengen. Met 435,5 millimeter krijg je een korte liggende achtervork terwijl een wielbasis van 1166 millimeter voor de nodige stabiliteit moet zorgen.

Onderdelen

De Stereo HPC SLT is het topmodel uit de line-up. Dat betekent niet enkel het meest geavanceerde frame maar ook de best mogelijke onderdelen. 

In tegenstelling tot wat de naam misschien doet vermoeden, krijg je vooraan wel degelijk 130 millimeter veerweg. Die worden geleverd door een Fox 34 Float Factory-vork met Kashima-coat. En daar hebben wij verder geen bedenkingen bij. Alhoewel, een remote lockout – voor zowel vork als demper – was meer dan welkom geweest. 

Wij blijven bij Fox die deze Cube Stereo 120 van een Float DPS Factory-demper voorziet. De Evol-demper is voorzien van extra volume. Net als de vork krijg je ook op de demper de ondertussen bekende drie mogelijke standen. De demper is eveneens voorzien van de Kashima-coat voor een nog soepelere werking.

En ten slotte krijg je nog een Fox Transfer-dropper post, eveneens met een Kashima-coat.

Uiteraard (zouden we bijna schrijven) is ook deze Cube zowel vooraan als achteraan voorzien van de Boost-standaard.

De Japanners met de grote blauwe S leveren met hun XT-aandrijving en -remmen een uitstekende en betrouwbare groep. De Shimano 12-speed doet het met een 10-51 cassette. Daar kruip je echt wel een berg mee op, hoor.

De achterderailleur met ShadowPlus-technologie houdt je kettinglijn mooi strak en voorkomt dat de ketting op ruiger terrein van het tandwiel zou springen.

Wat deze fiets echt wel heel fraai maakt, is het carbon e*thirteen TRS Race-crankstel. Het is niet enkel licht, het oogt ook bijzonder mooi en maakt van de Stereo 120 HPC SLT een erg knappe bike. Dertig tandjes vooraan is een vaak gebruikte verhouding voor trailbikes. 

De Shimano XT-remmen met vier zuigers zijn betrouwbaar, krachtig en uitstekend doseerbaar. Met 180 millimeter schijven voor en achter zijn dit dan ook de meest aangewezen schijven voor een fiets met dit inzetbereik.

Cube werkt wel vaker samen met het Duitse Newmen op vlak van onderdelen. De aluminium Evolution SL X.A. 25-wielen hebben een interne velgbreedte van 25 millimeter en doen het met 28 Sapin D-light spaken rond een 7075-aluminium naaf. Met een opgegeven gewicht van 1480 gram zijn het lichte en tegelijkertijd stevige wielen.

Rond die wielen, de ouwe getrouwe allrounder Schwalbe Nobby Nic met Addix Speedgrip in een 2.35” breedte. Tonnen grip, controle en betrouwbaarheid tegen een volgens ons iets te hoog gewicht.

Een carbon Newmen Advanced SL-stuur van 760 millimeter en een Newmen Evolution-stuurpen vervolledigen het Newmen-aandeel.

Cube shopt in haar eigen magazijn voor Race SL Grip-handvatten, die ons behoorlijk hard uitvallen. Daar hadden wij liever een zachter setje, genre ESI-grips, gezien.

Het Natural Fit Nuance SLT-zadel daarentegen bevalt onze bips prima.

Versies en prijzen

Met 3799 euro is het hier geteste model, het duurste uit de Stereo 120 line-up. Dat is gezien de knappe onderdelen en het erg fijne frame geen overdreven hoge prijs.

De Cube Stereo HPC TM 29 doet het met een Fox Rhythm-vork en DPS-demper. De Kashima-coat is hier verdwenen. Verder krijg je een Sram GX Eagle-aandrijving en nog steeds de Shimano XT-remmen. Doe daar een setje Fulcrum Red 55-wielen bij en je komt met 2899 euro nog steeds op een erg fraaie prijs-kwaliteitverhouding.

Nog een stapje lager op de Stereo-ladder, brengt ons bij de Stereo 120 Race 29. Grote verschil met de bovenstaande modellen is dat de Race 29 gebruikmaakt van een High Performance Aluminium frame en een reeks minder dure onderdelen. De Cube Stereo 120 Race 29 verandert van eigenaar voor 2099 euro.

De goedkoopste Stereo 120 is met 1769 euro de Pro 29. Ook hier krijg je het HPA-frame, een Sram X1-aandrijving, Shimano BR-MT500-remmen, een RockShox Judy-vork en Manitou Radium Expert RL-demper.

Cube Stereo 120 HPC SLT: terreintest

Nog voor we er een meter mee gereden hebben, kan de Cube Stereo 120 HPC SLT ons reeds bekoren. Wat ziet die er mooi uit. Dat knappe zwart met een paar rode accenten, die blinkende Kashima-coat, die eyecatcher van een crankstel … Het is een tijdloos, gedistingeerd uiterlijk waar wij goedkeurend naar staan te kijken. Verder zien we een vork met dikke 34 millimeter poten, uit de kluiten gewassen Nobby Nic sloffen en een seat dropper. Dat laat niet zo heel veel twijfel bestaan over het inzetbereik: trails en fun worden de hoofdingrediënten van onze testritten.

De Cube Stereo is een behoorlijk compacte fiets waarmee je dus lekker kan gaan spelen. De wendbaarheid is top en eenmaal zijn lijn gekozen, blijft die ook prima behouden.

Onze eerste afdaling is nat en glibberig. En we worstelen met grip en een goed gevoel. Dat moet beter. We gaan aan de slag met druk in demper en vork, stellen de rebound opnieuw in en verminderen de druk in onze banden. We kruipen dezelfde weg omhoog en kiezen voor opnieuw dezelfde afdaling. En nogmaals, en nogmaals. Telkens verfijnen we de afstelling van vork en demper, en per klik op demper of vork neemt onze rijvreugde en vooral vertrouwen in de Cube Stereo 120 toe. Uiteindelijk worden we beloond met een wel heel erg fijne en vooral speelse bike die ook niet vies is van flink vaart te maken. De manier waarop de Stereo over ruige secties dendert, is behoorlijk indrukwekkend. Jammer dat we telkens de handen van het stuur moeten halen om vork en demper in een andere stand te zetten. Een remote lockout is op deze fiets toch echt een gemis. 

In de klim merk je dat je met een relatief lichte fiets onderweg bent en hoeveel grip die Nobby Nic-banden wel niet geven. Door de specifieke vorm van de zitbuis rust er nogal wat druk op het achterwiel. Je achterwiel kleeft dan ook aan de grond en dankzij de fijn afgestelde Evol-demper volgt de hele achterkant ook erg netjes de contouren van de ondergrond. Ga je op de pedalen lopen tijdens klim of sprint, dan geeft de aluminium achterdriehoek geen krimp. Probleemloos de berg op en als een razende de berg af, zo veeleisend zijn wij nu ook weer niet, hoor. En wordt het ergens toch te spannend, dan zijn er nog steeds die voortreffelijke Shimano XT-remmen om alles weer binnen de juiste banen te leiden. 

Het terrein waar we ons echter het meest op amuseren zijn snelle singletracks, pure stuurparkoersen, krappe, trage bochten of bloedsnelle ruime kombochten. Het stijve frame, de erg fijne geometrie en de snelle stuurimpulsen maken van de Cube Stereo toch wel een heel fijn bochtenpikkertje. Steek daarbij nog wat extra spielerei bij – een sprongetje hier of daar, een worteltapijt, wat rotsblokken, een dropje, … – en de pret is compleet.

Verdict

Waar tegenwoordig meer en meer crosscountry en marathon full suspensions opteren voor 120 millimeter om ingezet te worden op de almaar brutaler wordende parkoersen, verblijdt Cube ons met een rasechte, onvervalste trailbike met 130 millimeter veerweg. Het is niet de fiets waarmee je wedstrijden gaat winnen, tenzij de wedstrijd ‘om-ter-meest-pret-op-de-trails’. Dan zou je wel eens erg dicht bij de podiumplaatsen kunnen belanden. 

Rij je vooral Vlaamse of Nederlandse toertochten over een vlak en goed lopend parkoers, laat dan deze fully maar aan jou voorbijgaan. Ga je daarentegen als een echte biker echte trails rijden, trek je wel eens naar Alpen, Dolomieten of Pyreneeën en schrik je er niet voor terug om op eigen kracht de berg op te rijden, dan zou deze Cube Stereo 120 HPC SLT zich wel eens kunnen ontpoppen tot een trouwe en erg fijne speelkameraad. De Cube Stereo is een speelse en wendbare fiets waarmee je vlotjes de berg oprijdt en met bijzonder veel plezier en vertrouwen de berg weer af dendert.

Cube Stereo 120 HPC SLT

3799 euro

12,1 kg

  • Speels en wendbaar
  • Veel waar voor je geld
  • Erg capabele trailbike
  • Geen remote lock
  • Beperkte ruimte voor bidonhouder

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer informatie: www.cube.eu/nl/cube-bikes

DoorJurgen Groenwals