Test | Cube Stereo Hybrid 140 SL 500: goed startpunt

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Test | Cube Stereo Hybrid 140 SL 500: goed startpunt

In het e-mountainbike gamma van Cube staat achter de Stereo Hybrid 140 het vakje trail/all-mountain aangevinkt. Met zijn 140 millimeter veerweg hoeft hij dan ook niet snel van iets bang te zijn. Maar wij waren vooral benieuwd hoe hij het er op het terrein vanaf zou brengen. Dat antwoord vind je in deze test.

Ook de motor werd mooi geïntegreerd en ligt in het verlengde van de schuine onderbuis en de Bosch Powertube-batterij. Cube behoort tot de eerste merken die deze batterij in gebruik hebben genomen.

De batterij opladen kan wanneer deze nog op de fiets zit, maar ook door deze uit het frame te halen en los aan het stopcontact te hangen.

Niet alleen de batterij komt van Bosch, ook de Performance CX-motor wordt door het Duitse merk geleverd. Bedienen doe je dit alles via de Purion-display op het stuur. Echt ergonomisch kan je deze display niet noemen, maar hij is wel zeer eenvoudig in gebruik. Optioneel kun je bij aankoop ook kiezen voor een Kiox-display, wat wel een meerprijs van 100 euro inhoudt.

De kabels en leidingen lopen door het frame en ook het onderste bevestigingspunt van de achterdemper werd net boven de motor mooi in het frame geïntegreerd.

Voor de ophanging opteert Cube voor een traditionele 4 bar linkage. De link bestaat uit twee delen die elk aan een kant van de zitbuis en de demper worden bevestigd.

Cube maakte de keuze om voor een zo efficiënt mogelijke vering te gaan die zo min mogelijk beïnvloed wordt door krachten die op de pedalen worden uitgeoefend.

Geometrie

De large van de Cube Stereo Hybrid 140 SL 500 heeft een balhoofdhoek van 67,3 graden, een reach van 437 millimeter en een liggende achtervork van 473 millimeter. Een evenwichtig geheel zonder extreme waarden.

Onderdelen

Ook de onderdelen zijn evenwichtig gekozen. Vooraan moet een Fox 34 Rythm E-Bike-vork met een GRIP-dempercartridge voor voldoende demping zorgen. De lockout om de vork te blokkeren zit op de vorkpoot.

Fox levert met de Float DPS Evol ook de achterdemper. Deze is instelbaar in drie posities en heeft eveneens een veerweg van 140 millimeter.

Cube kiest voor 27,5″-wielen met velgen uit eigen huis (met een interne breedte van 30 millimeter) en Shimano XT-naven. Rond de velgen liggen Schwalbe Hans Dampf-banden met een Addix Soft-rubbercompound vooraan en Speedgrip-rubbercompound achteraan. Beiden hebben een breedte van 2.6″. Een relatief betrouwbaar geheel dat voor de nodige grip moet zorgen.

Shimano levert ook de XT 11-speed aandrijving. 

Cube kiest voor Shimano XT-remmen met 4 zuigers vooraan (M8020) en 2 achteraan (M8000), telkens met bijpassende grote remschijven (203/180 millimeter). De fiets remt dan ook heel goed, wat een belangrijk punt is gezien het gewicht van een elektrische fiets.

Ook het zadel en de dropper post (met een drop van 150 millimeter op de large) zijn van eigen makelij. Wij vonden het alvast een comfortabel en goed werkend duo.

Het stuur komt van Newmen en is 760 millimeter breed.

De adviesprijs van de Cube Stereo Hybrid 140 SL 500 bedraagt 4407 euro (4507 euro met de Kiox-display) en hij is verkrijgbaar in twee kleuren.

Cube Stereo Hybrid 140 SL 500: de terreintest 

Vooraleer we gaan rijden, gaan we nog even langs de weegschaal. Daar klokt de Cube Stereo Hybrid 140 SL 500 af op 24,4 kilogram (large) zonder pedalen. Hij is dus niet van de lichtste, maar ook niet van de zwaarste e-mountainbikes in deze prijsklasse.

Van zodra je op de Stereo Hybrid 140 stapt, voel je je meteen thuis op de fiets. Ergonomisch staat ‘bijna’ alles op punt, enkel op de stuurpost had alles wat beter op elkaar afgestemd mogen worden.

De rechte zitbuis zorgt voor een aangename zitpositie met als pluspunt dat de Stereo Hybrid 140 zich bergop zeer goed gedraagt en het voorwiel nooit de neiging heeft om van de grond te komen. Je hoeft tijdens het klimmen je gewicht dan ook niet naar de voorkant van de fiets te verplaatsen. Ook wanneer we het zadel laten zakken en ons van de helling gooien, is de zitpositie aangenaam.

De Bosch Performance CX-motor moeten we niet meer voorstellen. Deze springt er vooral door zijn E-MTB modus bovenuit. De batterij verbruikt niet overdreven veel en het geheel van motor en batterij werkt zeer goed.

Wanneer je rustig cruiset met de Cube Stereo, effent hij het terrein en absorbeert hij de obstakels zoals het hoort. Van zodra je het ritme opvoert, haal je de fiets echter uit zijn comfortzone. Plotsklaps heeft hij het veel moeilijker met alles wat hij op zijn pad tegenkomt.

Of we nu gewoon rechtdoor rijden of ons in de bochten werpen, bij hogere snelheid hebben we meer moeite om precies te sturen. In die omstandigheden heeft de Stereo Hybrid dan ook de neiging om in te zakken. Dit komt doordat de veringen te soepel werken en de compressiecurve van de demper zeer lineair verloopt. We zouden wat extra druk aan de voorvork kunnen toevoegen, maar omdat het op de vork niet mogelijk is om de compressie bij te regelen, zou de vork naderhand minder gevoelig werken. Dat geldt ook voor de demper en het is in dit geval de kinematica die het rijgedrag van de Cube bepaalt. Onstabiel kunnen we de fiets ook weer niet noemen en het ontbreekt hem ook niet aan grip. Maar om er op ruw en technisch terrein een sportief rijgedrag op na te houden, schenkt hij niet voldoende vertrouwen. Daarvoor laat de vering het een beetje afweten.

Verdict

De Cube Stereo Hybrid 140 SL 500 werd nooit als een racemonster voorgesteld en hij moest vooral comfortabel zijn. Op dat punt kunnen we hem niets kwalijk nemen. Bij recreatief gebruik zorgt hij voor veel grip en effent hij de obstakels. We werden echter misleid door de gemonteerde onderdelen en de look van de Stereo Hybrid, waardoor we dachten dat hij de concurrentie zou kunnen aangaan met de sportiefste e-mountainbikes die we kennen. Maar om te racen is hij dus absoluut niet gemaakt. In de context van recreatief gebruik biedt hij echter meer dan je van hem mag verwachten! 

Meer info op www.cube.eu

DoorPaul Humbert