Test | De nieuwe Specialized S-Works Recon-schoenen

Techniek
22 November 2018 — Olivier Béart
Specialized heeft niet enkel met zijn fietsen naam en faam gemaakt, het Amerikaanse merk doet dat ook met zijn accessoires zoals helmen, kleding en schoenen. Zoals wel vaker zijn het eerst de topmodellen die voorzien worden van de laatste innovaties en dat is ook het geval bij deze nieuwe Specialized S-Works Recon-schoenen. Vojo mocht ze in avant-première aan een test onderwerpen.

De schoenen van Specialized zijn zeer populair en niet enkel bij de fans van het merk met de grote ‘S’. Dat danken ze onder meer aan het Body Geometry-concept en het grote aanbod voor de verschillende disciplines in het mountainbiken.

De instapmodellen gaan al voor minder dan 100 euro over de toonbank, maar Specialized is ook gekend voor zijn S-Works topmodellen. De prijs is hier eerder bijzaak, want op deze modellen worden de meest geavanceerde technieken toegepast. Bedoeling is om xc-georiënteerde schoenen aan te bieden die identiek zijn aan de modellen die gebruikt worden door de beste atleten van het merk.

Voorafgaand aan de lancering van de nieuwe Specialized S-Works Recon-schoenen hadden we een gesprek met Stephen Quay, de productmanager van de schoenenafdeling van Specialized. Hij vertelt ons meer over het proces dat voorafging aan het ontwikkelen van de nieuwe schoenen.

“Bedoeling was om dit keer ook meer aandacht te besteden aan de bovenkant van de schoen,” aldus Stephen. “Indien we over de stijfheid van een schoen praten, hebben we het steeds over de zool. Maar wanneer de bovenkant te slap is, verliest de schoen meteen al zijn efficiëntie. Voor de S-Works Recon hebben we gewerkt met Dyneema-vezels die we sinds 2015 gebruiken op onze wegmodellen. Deze vezels maken nu voor het eerst hun intrede in het mountainbikegamma.” 

Dyneema-vezels zijn niet elastisch en ze worden dan ook vaak toegepast in touwen voor marine toepassingen. En ze zijn ook zeer licht.

Stephen Quay vervolgt zijn uitleg: “Voor het bovenste deel van de S-Works Recon-schoenen hebben we Dyneema-vezels gebruikt die we in verschillende richtingen hebben georiënteerd. Een TPU-bekleding werkt het geheel af. Deze laatste laag speelt geen structurele rol, maar vergroot de duurzaamheid omdat in het mountainbiken schoenen heel wat te verduren krijgen.”

Binnenin zijn er geen prominente elementen aanwezig die hinderlijk kunnen zijn, zelfs niet ter hoogte van de Boa-sluiting (een sluiting waarbij een nylon draad door middel van een draaiknop wordt opgerold om de schoen aan te spannen).

Specialized gebruikt een geheel nieuwe aluminium Boa-sluiting. Deze zou beter in de hand liggen en steviger zijn. De inkepingen zijn fijner dan op plastic exemplaren, voor micro-nauwkeurige aanpassingen bij het aanspannen van de schoen. De draaiknop van de Boa-sluiting kan in geval van nood nog steeds vervangen worden. Vooraan zit er nog steeds een kleine velcrostrip om de schoen ter hoogte van de bovenkant van de tenen aan te spannen.

De carbon zolen zijn dezelfde als die van de vorige jaargang van de S-Works-schoenen. Ze hebben een stijfheidsindex van 13 (volgens een meting uitgevoerd door Specialized). Om je een idee te geven: de instapmodellen hebben een stijfheidsindex van 6. Vooraan werden er enkele noppen bevestigd aan de onderkant van de zool. Deze kun je indien nodig vervangen, eventueel door modellen voor rugby- of voetbalschoenen.

Achteraan herkennen we de PadLock-hielkap die we ook al zagen op andere schoenen van het merk. Dankzij de halfstijve zool is de pasvorm rond de hiel zeer goed en blijft de hiel goed op zijn plaats zitten tijdens het trappen op de pedalen of tijdens het wandelen.

Ons testmodel klokte op de weegschaal af op 330 gram per schoen, inclusief een Look SPD-schoenplaatje van 27 gram. Voor een maat 43 komen we dan ook uit op een gewicht van 303 gram per schoen. Ter vergelijking: een Shimano S-Phyre XC9 of een Scott RC SL wegen beiden rond de 350 gram zonder schoenplaatje. Dat alles heeft natuurlijk een keerzijde en dat is in dit geval de zeer gepeperde prijs van 349,90 euro voor een paar. Hiermee zijn ze iets duurder dan de genoemde schoenen van Shimano (299 euro), maar nog steeds veel goedkoper dan de Scott RC SL-exemplaren. Aan deze laatste schoenen hangt namelijk een prijskaartje van 500 euro.

Specialized S-Works Recon: de terreintest

We hebben de Specialized S-Works Recon-schoenen half oktober in ontvangst mogen nemen en sindsdien hebben we ze gedurende een maand zeer intensief getest. Dit is niet voldoende om ons uit te spreken over de duurzaamheid van de schoenen, maar wel om een goede indruk te hebben over de kwaliteiten en gebreken van dit model.

Het is een plezier om de S-Works Recon-schoenen aan te trekken. Niet enkel omdat ze er goed uitzien, maar wel omdat je ze ruim kan openen zodat je voet er vlot kan inglijden. Bij het in de hand nemen van de schoen valt de kwaliteit van de gebruikte materialen meteen op. De afwerking is prachtig uitgevoerd. Gezien het hoge prijskaartje mogen we trouwens veeleisend zijn en hier kunnen we zeggen dat alles ook klopt. De Boa-sluiting is zeer aangenaam te manipuleren en je voelt dat je de schoen nauwkeuriger kunt aanspannen dan in het verleden. Binnenin appreciëren we de kwaliteit van de Body Geometry-zool. Deze zool moest echter in de eerste plaats licht zijn en een op maat gemaakte zool voelt uiteraard nog steeds een tikkeltje beter aan. Deze wordt overigens optioneel aangeboden via het BG Fit-programma.

De vorige en de huidige generatie van de S-Works-schoenen samen op de foto.

Hoe vaker we de schoenen gebruiken, hoe meer we gewaar worden dat er in vergelijking met de vorige generatie van de Specialized S-Works-schoenen veel vooruitgang werd geboekt op het vlak van comfort. Zelf vonden we de vorige generatie te stijf. Zo stijf zelfs dat we ze niet vaak gebruikt hebben en de voorkeur gaven aan de Shimano S-Phyre XC9-schoen.

Nee, je moet niet met een Specialized-fiets rijden om te kunnen genieten van de schoenen van het merk!

Toch blijven ook deze S-Works Recon-schoenen sterk gericht op het wedstrijdelement en op de zoektocht naar snelheid. De schoen zit nog steeds zeer vast rond de voet en we kregen op een bepaald moment dan ook wat last van de voorkant van de enkel.

Maar de nieuwe Specialized S-Works Recon-schoenen houden de bovenkant van de voet wel beter vast dan de eerder genoemde exemplaren van Shimano, die na verloop van tijd steeds losser aanzitten. Doordat we de schoen slechts vier weken getest hebben, kunnen we ons uiteraard niet uitspreken of dit na verloop van tijd nog zo zal zijn, al doen de gebruikte materialen en de constructie ons vermoeden van wel.

De krachtoverbrenging is uitstekend en we hebben niet het gevoel dat de carbon zool voor een rendementsverlies zorgt. Inklikken verloopt vlot, zelfs met wat modder, en ze steunen zeer goed op de pedalen (getest met Look S-Track- en Shimano XT-pedalen). Wandelen is nog steeds niet zijn sterkste punt, maar door de vernieuwde bovenkant gaat hem dit toch al beter af dan vroeger. Op dit vlak komen de schoenen van Shimano (met een zool die ontwikkeld werd in samenwerking met Michelin) er beter uit. Zolang de ondergrond los genoeg is opdat de noppen grip kunnen vinden, kun je wel probleemloos te voet een steile helling beklimmen.

Verdict

De Specialized S-Works Recon-schoenen zijn bedoeld voor een zo groot mogelijke krachtoverbrenging en ze zijn dan ook ideaal voor een gebruik in competitie. Ze zitten aangenamer rond de voet dan de vorige versie, maar minder comfortabel dan enkele van zijn concurrenten. We raden jullie aan om de schoenen eerst te proberen; zelfs een klein rondje in de winkel zal al uitwijzen of de schoen wel past bij de morfologie van je voet, want dit is allesbehalve een model dat rond alle voeten past. Gezien het hoge prijskaartje zijn deze schoenen voorbehouden voor een exclusief publiek. Zij die deze schoen aanschaffen, zullen dat eerder doen met het hart dan met het verstand, want echt rationeel kunnen we de aankoop van zo’n duur product niet noemen. Ook al niet omdat slechts weinigen onder ons zo’n product nodig hebben. Maar gelukkig heeft Specialized ook nog veel toegankelijkere modellen in de catalogus staan.

Meer info op www.specialized.com