Test | DT Swiss X1700 Spline Two-wielen

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | DT Swiss X1700 Spline Two-wielen

De DT Swiss X 1700 Spline-wielen zijn oude bekenden van ons, vermits we ze in het verleden al meermaals zijn tegengekomen op testfietsen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het ondertussen goede vrienden zijn geworden, want als we ze ergens op een fiets zien, weten we meteen dat ze niet de zwakke schakel zullen zijn in het geheel. Gezien hun kwaliteiten, en vermits heel wat mountainbikes van origine zijn uitgerust met deze wielen, zagen we het als onze plicht om jullie op de hoogte te brengen van alle ins en outs over deze wielen.

Ook al springen ze iets meer in het oog dan voorheen, toch blijven de wielen van DT rekenen op een conventioneel ontwerp zonder veel poespas

Vanaf het begin bleef het merk trouw aan zijn reputatie door vooral in te zetten op de betrouwbaarheid en niet op de look. Ook vandaag blijven de wielen van DT, ook al springen ze iets meer in het oog dan voorheen, rekenen op een conventioneel ontwerp zonder veel poespas. Of toch zonder al te veel uiterlijk vertoon. Want er is wel degelijk de nodige technische knowhow aanwezig en heeft men de nodige zorg besteed aan de realisatie van de wielen, en niet alleen bij het high-end gamma. Deze DT Swiss X 1700-exemplaren zijn er het bewijs van.

DT_Swiss_X_1700_Spline_Two_Test_Copyright_OBeart_Vojomag-6Het hier geteste model bevindt zich in de midrange van DT Swiss, onder de XRC 1200 met carbon velgen en onder de XR 1501 die is uitgerust met lichtere naven, velgen en spaken. Een trapje onder de X 1700 vinden we nog de X 1900. In het verleden benaderden deze cijfers het gewicht van de DT Swiss-wielsets. Met de vele wielformaten die vandaag beschikbaar zijn, klopt dit steeds minder, maar het blijft een indicatie.

2-DT_Swiss_X_1700_Spline_Two_Test_Copyright_OBeart_Vojomag-1Elk van deze series is beschikbaar met verschillende velgprofielen, breder of minder breed, die herkenbaar zijn aan de gebruikte letter: X voor XC, M voor all-mountain/trail en E voor enduro. Op de 1700-serie is de velgbreedte tussen de velgranden respectievelijk 20, 22,5 en 25 millimeter. We kregen de kans om met de drie seriemodellen te rijden, die trouwens een gelijkaardig rijgedrag vertonen, en we beslisten om ons tijdens deze test te concentreren op de DT Swiss X 1700 in 29″, ofwel de lichtste versie. Het gaat hier om het model waarmee we het meeste hebben gereden en zodus ook het meeste ervaring mee hebben opgedaan, zowel op testfietsen als op onze eigen referentiebikes als we de wielen wisselden.

DT_Swiss_X_1700_Spline_Two_Test_Copyright_OBeart_Vojomag-4De velg van de DT Swiss X 1700 is met een mof verlijmd, heeft een interne breedte van 20 millimeter, een externe breedte van 24 millimeter en een hoogte van 18 millimeter. Kortom, klassiek. Nadat het Zwitserse merk zich in complexe en omslachtige technieken stortte, net zoals Mavic, om velgen te produceren die meteen waterdicht zijn, is het merk tot rede gekomen door naar een eenvoudig, waterdicht, zelfklevend velglint te grijpen. Maar niet eender welk velglint. Volgens ons gaat het hier om één van de sterkste velglinten op de markt. Stukken beter dan het exemplaar van NoTubes bijvoorbeeld, dat nochtans een referentie is omdat het licht is, efficiënt en makkelijk te monteren, maar dat ook de neiging heeft om makkelijk te scheuren. Met dit exemplaar ben je echter nog niet klaar als je het zou willen beschadigen!

3-DT_Swiss_X_1700_Spline_Two_Test_Copyright_OBeart_Vojomag-1De DT Swiss X 1700-naven genieten van een specifieke en luxueuze afwerking, met een gepolijst aluminium lichaam met hier en daar enkele zwarte accenten. Deze keuze ligt voor velen in lijn met de goede kwaliteiten van het product. Zozeer zelfs dat de wielen helemaal niet misstaan op een high-end bike … wat bepaalde merken ook begrepen hebben door ze op fietsen van meer dan 5000 euro te monteren. Maar laten we van de gelegenheid gebruikmaken om hier de puntjes op de i te zetten: ja, het zijn goede en mooie wielen (zoals je verderop zal lezen), maar laat je niet ‘beduvelen’. Volgens ons moeten fietsen die zich in deze tariefzone bevinden, minstens uitgerust zijn met XR 1501-exemplaren.

DT_Swiss_X_1700_Spline_Two_Test_Copyright_OBeart_Vojomag-3De technische aspecten van de naven van de DT Swiss X 1700-wielen zijn vergelijkbaar met de DT 350 Straight Pull-naven. Zoals deze twee woorden al aangeven, zijn deze naven gemaakt voor rechte spaken, hier 28 stuks (ronde DT Competition-spaken) gekruist per drie. Voor de plaatsing van de body maakt de achternaaf gebruik van het fameuze Ratchet System dat gemaakt is uit twee wielen voorzien van tanden. Hier gaat het om het basic model met 18 tanden, wat een dood punt geeft van 20 graden bij het omzetten van de trapbeweging via de ketting naar de body. En dat is tegenwoordig veel. Er bestaat een model van 10 graden, en we vinden het eerlijk gezegd jammer dat DT Swiss dat niet algemeen toepast op heel zijn gamma. De betrouwbaarheid van het geheel is wel gekend, net zoals het onderhoudsgemak, want alles kan gedemonteerd worden zonder gereedschap voor een onderhoudsbeurt.

DT_Swiss_X_1700_Spline_Two_Test_Copyright_OBeart_Vojomag-2Een ander voordeel bij DT Swiss: de X 1700 bestaat zowat in bijna alle mogelijke standaarden. QR9, 15 millimeter, voor RS-1-vork, 135×10, 142×12, Boost 148, Shimano- of Sram XD-body: alles is terug te vinden in de catalogus, of toch bijna, en er bestaan tevens kits om makkelijk van de ene standaard naar de andere over te schakelen wanneer dit mogelijk is (zo kan je bijvoorbeeld achteraan de 142×12 niet naar een Boost 148 omschakelen omdat er technische obstakels zijn). Voor de remschijven maakte DT Swiss de keuze voor Centerlock; behalve dan voor de specifieke versie bestemd voor de RockShox RS-1 die voorzien is van de zes klassieke gaten, want de Centerlock is niet compatibel met de grotere cups die deze vork vereist.

DT_Swiss_X_1700_Spline_Two_Test_Copyright_OBeart_Vojomag-9We eindigen deze presentatie met een aantal cijfers alvorens te gaan rijden. Bij nawegen kwamen we voor de DT Swiss X 1700 29″ uit op 810 gram voor het voorwiel en 920 gram voor het achterwiel, ofwel 1730 gram voor het paar. De naam liegt dus niet! Ter info, de XM 1700 29” (met een velg van 22,5 millimeter) weegt respectievelijk 840 en 970 gram, terwijl de XE 1700 29” 910 en 1030 gram weegt. Het prijskaartje bedraagt 549 euro, wat reeds interessant is, maar in de praktijk is het mogelijk om al een set te vinden rond de 400 euro, want het gaat om een massaproduct, waardoor het een echt zaakje wordt.

DT Swiss X 1700 Spline TWO 29”: de terreintest

Trek_Top_Fuel_29_b_Copyright_OBeart_VojoMag-5We vonden de DT Swiss X 1700-wielen de afgelopen tijd onder heel wat van onze testfietsen terug, zoals de Canyon Grand Canyon SL, de BH Ultimate, de Trek Top Fuel of Lapierre X-Control (27,5″). En we mogen ook het endurosetje niet vergeten, de E 1700, waar we lang mee gereden hebben op de Canyon Strive en Orbea Rallon, en waar we ook een klein woordje over te vertellen hebben. En we zeggen het maar beter meteen: het weerzien met deze wielen was steeds een genoegen, ook al kunnen we ons niet van de indruk ontdoen, zoals eerder al gezegd, dat sommige merken vooral hun look uitspelen en ze daarom op dure high-end fietsen monteren om zo iets uit te sparen ten opzichte van de lichtere, maar ook duurdere XR 1501-wielen (749 euro).

DT_Swiss_X_1700_Spline_Two_Test_Copyright_OBeart_Vojomag-1-6De homogeniteit van de DT Swiss X 1700-wielen is misschien wel de meest opvallende kwaliteit. Hun rijgedrag is zowel aangenaam als voorspelbaar. Dit is vooral opvallend in zeer technische passages, vol met stenen en andere obstakels die maar van één ding dromen: je zo snel mogelijk van je lijn doen afwijken. Daar bieden de DT Swiss X 1700-wielen net wat nodig is om je te helpen er heelhuids doorheen te komen. Dit alles met een grote subtiliteit dat het kenmerk is van 29″-wielen.

DT_Swiss_X_1700_Spline_Two_Test_Copyright_OBeart_Vojomag-5Volgens ons is dit te wijten aan een constante van de DT Swiss-wielen in het algemeen, en de X 1700-wielen zijn geen uitzondering op de regel, en dat is de montagekwaliteit. De spanning van de spaken is hoog en ze zijn van origine perfect uitgebalanceerd. Resultaat is dat, van de wielen die in massaproductie worden gemaakt, de wielen van DT het rijgedrag van de zogenaamde ‘artisanale’ wielen, die voortkomen van kleine wielbouwers die vele uren spenderen om je wielen te monteren, ongetwijfeld het dichtst benadert.

DT_Swiss_X_1700_Spline_Two_Test_Copyright_OBeart_Vojomag-3-2Je bent zelfs geneigd om je bijna in de arm te knijpen om je er aan te herinneren dat we hier niet te maken hebben met wielen uit het topsegment. In feite doet alleen het gewicht daar aan denken. De DT Swiss X 1700-wielen zijn niet zwaar, verre van, vooral toch niet in dit segment. Maar ze wegen toch duidelijk enkele grammen te veel om even explosief te zijn bij het optrekken als de beste modellen op de markt, en het op gang trekken van de wielen getuigt ook van een lichte inertie. Niettemin voelen we in deze omstandigheden dat de X 1700-wielen goed reageren en niet plomp zijn. Het enige minpunt is, en dat voelen we vooral op een technisch XC-parkoers of op een trialachtige passage, dat het freewheel minder vlot reageert en ver van de actuele standaarden ligt waaraan we gewoon zijn.

DT_Swiss_X_1700_Spline_Two_Test_Copyright_OBeart_Vojomag-10Nu dat we het toch over de technische kant hebben van de achternaaf, kunnen we het meteen hebben over het mechanisme van het freewheel. Eender welke aluminium body van Shimano toont slijtage, maar de body van DT Swiss heeft de neiging iets meer te slijten als de anderen, zodat het vaak moeilijker is om de cassette te verwijderen om deze te vervangen. Je moet dus de schroevendraaier ter hand nemen, maar gezien de kwaliteit van het geheel vinden we dat DT een iets minder zacht aluminium had mogen gebruiken. Dat gezegd hebbende, dit verstoort de werking van het geheel echter niet en we hebben in onze werkplaats DT-bodies liggen die meer dan 10 jaar oud zijn en gebruikssporen tonen zonder er ooit problemen mee ondervonden te hebben.

DT_Swiss_X_1700_Spline_Two_Test_Copyright_OBeart_Vojomag-4-2Dit is de gelegenheid om over een ander sterk punt van DT te spreken: de duurzaamheid! Na meerdere honderden kilometers in hun gezelschap doorgebracht te hebben, en zonder ze te sparen, hebben we nooit een probleem ondervonden. Behalve dan enkele sporen (klein en zeldzaam) van steeninslagen die de anodisatie licht hebben beschadigd, hebben we geen enkel DT Swiss X 1700-wiel paraplu gereden tijdens onze test. En we hebben ook geen last gehad van vervormingen of een slag in de velgen. Een must!

DT_Swiss_X_1700_Spline_Two_Test_Copyright_OBeart_Vojomag-5-2Het enige dat we een beetje betreurden, is dat de velg van ons iets breder mocht zijn, zelfs voor crosscountry. Dit zou voor een groter loopvlak zorgen en een rijgedrag dat we iets aangenamer vinden. Maar we voelden ons niet benadeeld door de huidige velg. Verder kunnen we zeggen dat het monteren van tubeless banden een makkie is.

DT_Swiss_X_1700_Spline_Two_Test_Copyright_OBeart_Vojomag-1-4Alvorens een besluit te trekken, nog een woordje over de E 1700-enduroversie met zijn velgen van 25 millimeter breedte, die we gedurende lange tijd konden uitproberen op de Canyon Strive en Orbea Rallon in 27,5″. Hier hetzelfde verhaal als op de XC 29”-versie: homogeniteit is ook hier het woord dat meteen bij ons opkomt. Ondanks het extra gewicht dat afkomstig is van de velgen, blijft de nervositeit aanwezig. Rekening houdend met de discipline en de fietsen waar de wielen voor bestemd zijn, durven we zelfs zeggen dat ze een betere indruk maken dan de X 1700. De stevigheid is, ondanks de hogere belastingen, nog steeds perfect. Kortom, als het doeleind verandert, veranderen ook de velgen van de DT 1700, maar de filosofie en de kwaliteit blijven onveranderd.

Verdict

Mooi, goed afgewerkt en goed gemonteerd, zeer homogeen, de DT Swiss X 1700 heeft alles van de groten, behalve dan de prijs. En misschien een licht gebrek aan fut door zijn gewicht. Maar dat is echt wel één van de enige elementen dat er op wijst dat we hier te maken hebben met wielen uit de midrange. Als je ze van origine op je droomfiets ziet staan, ga er dan voor, want je zal niet ontgoocheld zijn! Natuurlijk kan je ze wisselen voor een high-end model (uit carbon bijvoorbeeld) om wat dynamisme en gewicht te winnen, maar we durven er onze hand voor in het vuur steken dat je zin zal hebben om de X 1700-wielen te houden als tweede wielset, en dat je moeite zal hebben om ze ooit van de hand te doen. Aan goede, dure wielen maken is niets aan. Maar uitstekende wielen maken met een schappelijke prijs, is een echte krachttoer. En DT Swiss is daar met grote onderscheiding in geslaagd, zelfs al zouden er enkele details nog verbeterd kunnen worden.

Web

Meer info: www.dtswiss.com

DoorOlivier Béart