Test | Elite Suito: fit voor het volgend seizoen

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Test | Elite Suito: fit voor het volgend seizoen

Koud en nat, snel donker, geen zin om drie uur aan je fiets te poetsen, … iedereen kent de – min of meer – geldige excuses om in deze periode van het jaar toch maar liever niet buiten te biken. Ook al zijn mountainbikers niet van een kleintje vervaard, toch is er niets mis met gewoon binnen op de fietstrainer de nodige trainingsarbeid te verrichten. Wil je immers in een aanvaardbare conditie de winter uitkomen, dan zal je ook nu de nodige uren en kilometers moeten malen. De voordelen van dat binnen te doen, zijn legio: het is aangenaam, warm en je kijkt ondertussen een filmpje of leest Vojo. 

Goede verlichting en kledij ten spijt is binnen trainen soms ook gewoon een verstandige oplossing. Uit het ondertussen ruime aanbod aan rollenbanken of fietstrainers kozen wij de Elite Suito om ons klaar te stomen voor het volgende seizoen.

Het Italiaanse Elite heeft binnen de fietswereld naam en faam opgebouwd door haar hometrainers, drinkbussen en drinkbushouders. Het gamma hometrainers wordt verder onderverdeeld in interactive trainers, smart trainers, classic trainers en rollenbanken. De Elite Suito valt in de categorie van interactive trainers. Dat betekent niet meer of minder dat je een trainer hebt die via Bluetooth of ANT+ kan communiceren met de Elite eigen software of apps van derde partijen (Zwift, TrainerRoad,…).

De Elite Suito is een kant-en-klaar toestel: uit de doos halen, pootjes uitklappen, fiets erop zetten en beginnen trappen, als het ware. De montage spreekt voor zich en is in een handomdraai gepiept. In minder dan vijf minuten kan je beginnen trainen. In tegenstelling tot de andere Elite interactive trainers (Drive II en Direto X) wordt de Suito standaard uitgerust met een Shimano 11-speed cassette en voorzien voor een 142×12 steekas. De nodige adapters voor andere assen zijn eveneens voorzien.

Rij je met een fiets met een 10-speed cassette, dan wordt een ringetje en snelsluiter (135×5) meegeleverd. Wil je Campagnolo, 148×12 millimeter steekassen of nog andere assen gebruiken, dan zal je een andere body moeten kopen en installeren. Op zich is dat natuurlijk ook weer geen onoverkomelijk werkje.

De twee uitklapbare poten worden met een vastklikmechanisme opengezet en dat maakt dat je trainer binnen de kortste keren gewoon stevig en stabiel opgesteld staat. Eenmaal opgesteld is de Suito 57 centimeter lang, 76 centimeter breed en 49 centimeter hoog.

Klik je de poten terug dicht, dan krijg je een erg compact geheel dat makkelijk op te bergen is. Lengte en hoogte blijven dan onveranderd, maar met slechts 20 centimeter breedte (cassette inbegrepen) wordt opbergen echt wel eenvoudig gemaakt.

Een handvat zorgt ervoor dat je de Suito ook nog eens makkelijk kan verplaatsen. Vergis je echter niet, met 15 kilogram is het geen pluimpje dat je vlug even onder de zetel in je woonkamer blaast. Het vliegwiel schrijft 3,5 kilogram van dat totaalgewicht op haar conto. Je zou de Suito zelfs mee op verplaatsing kunnen nemen, als opwarming voor de wedstrijd bijvoorbeeld. 

De Elite Suito is grotendeels uit staal vervaardigd en dat maakt er natuurlijk een degelijke, stabiele en duurzame trainer van. Zelfs wanneer je echt op de pedalen gaat rammen, geeft de Suito geen krimp.

De Suito is gemaakt met oog voor detail. Een kanaaltje waardoor je de stroomkabel leidt, moet voorkomen dat je over de kabel struikelt en eventueel beschadigt.

Zodra je de Elite Suito op het elektriciteitsnet aansluit, hoor je een klein zoemend geluid en gaan de lampjes naast het handvat oplichten. Die lampjes duiden op de status van je trainer: aan of uit, ANT+ of Bluetooth-verbinding.

Rij je met een racefiets of veldritfiets op de Suito dan kunnen we je het meegeleverd steuntje voor het voorwiel zeker aanbevelen. Het houdt je voorwiel net die paar centimeter hoger waardoor het gewoon comfortabeler fietsen is. Zet je een mountainbike op de trainer, dan speelt dat minder mee. We kregen via Elite ook een mat meegeleverd. Ook die willen we je zeker aanbevelen. Je zweet immers nogal wat af op zo’n hometrainer. En nu we toch aanbevelingen doen: een zweetvanger die je bovenbuis beschermt, is zeker geen overbodige investering. Zweet is een behoorlijk agressief vocht, je wil liever niet dat je carbon bovenbuis op termijn al te veel zweetvlekken gaat vertonen.

Elite Suito: de ‘woonkamer’test

Tijd om ons in het zweet te gaan werken. In tegenstelling tot de terreintest bij onze fietsen, houden we het dichter bij de werkelijkheid en maken we er een woonkamertest van.

De Suito is een interactive trainer wat maakt dat door gebruik van een app de weerstand wordt aangepast. Die weerstand wordt gesimuleerd ofwel op een helling ofwel door een bepaald wattage. De Elite Suito kan hellingen tot 15% simuleren. Dat is voor een trainer in deze prijscategorie bepaald indrukwekkend en daar zal je al flink voor aan het schakelen moeten. De Elite Suito maakt lawaai, maar het wordt nergens echt storend. Bij hogere snelheden wordt de Suito wat luidruchtiger maar al bij al blijft het netjes binnen de perken. 

De maximale wattage waarvan Elite beweert dat deze Suito aankan, is 1900 watt aan een snelheid van 40 kilometer per uur. Wie een klein beetje vertrouwd is met wattages, weet dat 1900 watt quasi onhaalbaar is. We hebben even wat data van topsprinters uit het wegpeloton opgezocht. André ‘Gorilla’ Greipel haalde in een sprint in de Tour Down Under ooit 1916 watt (en een schelheid van net geen 77 kilometer per uur). Kortom, zelfs de sterkste beentjes van de Vojo-redactie zullen nooit kunnen verifiëren of die 1900 watt ook daadwerkelijk de limiet is. En op zich is dat ook niet belangrijk, belangrijker is de mogelijkheid om hellingen waarbij je aan een lage snelheid rijdt, te simuleren, het spelen met wattages en de snelheid waarmee je trainer de weerstand aanpast …

En dan komen natuurlijk de apps in beeld. De Suito ondersteunt de meest voorkomende standaarden en stuurt data en beheert weerstand via ANT+ of Bluetooth Smart. Wij deden de test met de myETraining app en het alom bekende Zwift. Voor beide apps krijg je overigens een gratis testperiode bij aankoop van je Suito, een jaar voor de myETraining, een maand voor Zwift.

Voor beide apps geldt dat de koppeling maken met de Suito een fluitje van een cent is. Je trainer wordt snel gedetecteerd door de app en je kan meteen aan de slag. We raden aan om eerst een ritje als kalibratie te doen. Zo heb je alle settings meteen juist, dat scheelt later als je aan de echte workouts begint.

De Elite Suito stuurt de gegevens van kracht, snelheid en cadans meteen door naar eender welke gebruikte app. Kadans, kracht en snelheid worden overigens gemeten door de Suito zelf, waardoor je geen sensoren aan je fiets moet bevestigen.

De snelheid waarmee de trainer reageert op wijzigingen in het terrein is prima. Een kleine seconde nadat de weg op je scherm omhoog loopt, voel je de weerstand op de trainer daadwerkelijk toenemen. Of omgekeerd natuurlijk. In de afdalingen flink bijtrappen of op de steile helling in je kleinste versnelling omhoog peddelen, het werkt wonderwel en het gevoel is behoorlijk realistisch. De vermogensmeting is accuraat, de weerstand kan meer aan dan je benen. En sinds Zwift nu ook mountainbikes heeft toegevoegd, kan de pret helemaal niet meer op. Je – met goedkeuring van Anika Langvad – klaarstomen voor de Absa Cape Epic kan prima via Zwift. 

Verdict

Compact, gebruiksvriendelijk, plug and play, interactief en compatibel met een reeks apps van derde partijen … de Elite Suito is ons bijzonder goed bevallen. Het feit dat je eigenlijk quasi meteen aan de slag kunt en dat er standaard een cassette geïnstalleerd is, zijn onmiskenbaar pluspunten. Je hoeft je niet al te veel zorgen te maken, de Elite Suito werkt gewoon zonder al te veel omziens. De Elite Suito is stevig en robuust en reageert uitstekend op de terreinveranderingen die je op je gebruikte app voorgeschoteld krijgt. De trainingsmogelijkheden die de verschillende apps je aanbieden zijn zo uitgebreid dat we volgend seizoen geen enkel excuus voor een mindere fysieke paraatheid aanvaarden.

Elite Suito

699 euro

15 kilogram

  • Kant en klaar
  • Cassette reeds geïnstalleerd
  • Compact
  • Interactief met hele reeks apps
  • Geuidsniveau bij hogere snelheden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.elite-it.com

Met dank aan Hotwheelz, Oudergem, het decor voor onze fotosessie.

DoorJurgen Groenwals