Test e-MTB | Lapierre Overvolt AM 10.8: volstaat een degelijke afmontage?

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test e-MTB | Lapierre Overvolt AM 10.8: volstaat een degelijke afmontage?

De Lapierre Overvolt AM 10.8 is vernieuwd voor 2025 en presenteert zich als dé veelzijdige fiets in de e-bike collectie van het Franse merk. Maar is een lange veerweg, de nieuwste generatie van de Bosch Performance CX-motor en een hoogwaardige afmontage voldoende om vlot te klimmen en dalen? Ontdek het in onze test:

De Overvolt is een naam die telt in de geschiedenis van Lapierre. Hij werd gelanceerd in 2013 en was een van de eerste volledig geveerde e-MTB’s die in Frankrijk werd ontwikkeld. Jaar na jaar evolueerde hij verder, in lijn met de evolutie van het segment.

Met dit modeljaar 2025 zet de Overvolt AM zijn evolutie voort. Hij kreeg een volledig nieuw ontworpen frame, een geoptimaliseerde kinematica voor een grote veerweg en het merk integreerde de nieuwe generatie Bosch Performance CX met een batterij tot 800 Wh. Lapierre kondigt aan dat het zich voor dit nieuwe frame heeft laten inspireren door de nieuwste ontwikkelingen op de GLP, het enduromodel van het merk.

Frame

Het is geen verrassing dat deze Overvolt AM 2025 net als zijn voorgangers is gemaakt van een aluminium frame (6061-legering). Hij is voorzien van hydrogevormde buizen met een nieuw design om de stijfheid van het frame te optimaliseren.

Lapierre kondigt aan dat het heeft gewerkt aan een nieuwe gewichtsverdeling om het zwaartepunt van de fiets zoveel mogelijk te optimaliseren. Het moet gezegd dat deze aluminium fiets een uit de kluiten gewassen jongen is met een aangekondigd gewicht van 26,3 kg voor dit topmodel (Overvolt AM 10.8) en meer dan 27 kg voor de instapversie.

Lapierre koos voor een mullet-opstelling, dat wil zeggen een 29 inch wiel aan de voorkant en een 27,5 inch wiel aan de achterkant om de wendbaarheid van de fiets te maximaliseren.

Het is echter mogelijk om te kiezen voor een volledige 29er of 27,5 inch setup dankzij de flip-chip op het onderste draaipunt. Hiermee kun je je fiets aanpassen aan je voorkeuren, je maat (voor kleinere maten eerder de 27,5 inch) en/of je favoriete terrein.

De kabelgeleiding vindt intern plaats, met een ingang in de headset. De onderbuis en de liggende achtervork aan de zijde van de aandrijving zijn voorzien van een royale bescherming.

Motor

Dit is misschien wel de belangrijkste evolutie van het frame: deze 2025-versie van de Lapierre Overvolt AM is uitgerust met de nieuwste motor van Bosch, namelijk de 5de generatie van de Performance CX.

We hebben hem uitgebreid gepresenteerd in dit artikel: Test | Update Bosch Performance CX: 750 W en 100 Nm, voor wie en met welk doel? Ter herinnering: deze motor levert een koppel van 100 Nm en een vermogen van 750 W en weegt slechts 2,8 kg.

De Lapierre Overvolt AM 10.8 beschikt over een grote, uitneembare batterij van 800 Wh. Let op: de instapversie is uitgerust met een kleinere batterij van 600 Wh. Een keuze die ook bij de high-end versie zinvol kan zijn om kostbare grammen te besparen.

De ondersteuning wordt aangestuurd door een Kiox 300-display en een in de bovenbuis geïntegreerde System Controller.

Veringen

Lapierre blijft trouw aan een four-bar linkage, maar met een belangrijke evolutie: de positie van de demper is verlaagd om het zwaartepunt lager te brengen. De Overvolt AM 10.8 biedt vooraan 170 mm veerweg en achteraan 160 mm.

Aan de voorzijde vinden we een RockShox ZEB Ultimate Charger 3.1, die aan de achterzijde aangevuld wordt met een RockShox Super Deluxe Ultimate Charger 3.1-demper.

Geometrie

Qua geometrie blijft Lapierre trouw aan de filosofie van de vorige generatie, met een balhoofdhoek van 65°, een zitbuishoek van 76,5°, een reach van 475 mm en een behoorlijk lange liggende achtervork van 460 mm, allemaal in maat L.

Onderdelen

De aandrijving is elektronisch met een 12-speed Sram GX Eagle T-Type. Hoewel het niet Srams meest geavanceerde groep is, heeft deze GX-versie alles wat je nodig hebt.

Vooraan koos Lapierre voor aluminium traparmen van e-Thirteen in combinatie met een kettingblad van Sram.

De Maven Bronze 4-zuigerremmen worden gecombineerd met HS2-remschijven van 220 mm vooraan en 200 mm achteraan.

Het onderstel is afkomstig van DT Swiss en bestaat uit een paar aluminium HX1501 Spline One-wielen met een interne breedte van 30 mm.

Ze zijn voorzien van Continental Kryptotal-banden (Enduro karkas en Soft rubber aan de achterkant, Super Soft aan de voorkant).

De dropper post komt uit eigen huis, net als de cockpit. Alles is prachtig vormgegeven en efficiënt. We waarderen ook de verstelbare drop van de dropper post.

Versies en prijzen

Er zijn vijf modellen in de catalogus van het merk opgenomen, met een instapprijs van 5599 euro (Overvolt AM 4.6), tot de duurste versie – ons testmodel – van 9000 euro. Een stevige prijs voor een aluminium fiets, die zeker goed is uitgerust, maar niet met de meest luxueuze onderdelen.

Lapierre Overvolt AM 10.8: de terreintest

Wanneer je plaatsneemt op de Lapierre Overvolt AM 10.8, voel je al snel dat de voorkant vrij hoog is. Gelukkig is de stuurpen klassiek en kun je alle spacers eenvoudig verwijderen en de cockpit zo laag mogelijk maken. Ondanks alles houd je je bovenlichaam goed rechtop. Dat is niet onaangenaam en best comfortabel voor lange ritten in een rustig tempo, maar het kan ook nadelen hebben.

Gezien deze opvallende eigenschap verwachtten we dat de Overvolt AM lastig te hanteren zou zijn op steile hellingen. En, niet verrassend, is dat ook zo.

Je moet de voorkant goed belasten, zodat het wiel contact houdt met de grond. Anders heeft hij de neiging om vrij snel met het voorwiel van de grond te komen.

Jammer, want ondanks de 27,5 inch wielmaat behoudt het achterwiel onder alle omstandigheden goede grip, mede dankzij de vering. Deze is actief op het reliëf van de ondergrond, maar vrij neutraal tijdens het trappen en zakt niet in als het gewicht van de rijder op de achterkant rust (gelukkig). De lange liggende achtervork draagt daar ook aan bij. Toch geeft hij de voorkeur aan gewone klimmetjes boven technische heuvels en onmogelijke beklimmingen.

Het hoofddraaipunt heeft een excentriek die in een lage, gemiddelde of hoge positie kan worden gezet, maar het effect hiervan is zeer discreet en verandert het gedrag van de fiets en de indruk van een hoge voorkant niet fundamenteel.

Maak je geen zorgen, we gaan het niet alleen daarover hebben in deze test, maar het is belangrijk om te weten dat je de voorkant moet belasten om grip op het voorwiel te behouden wanneer je het tempo opvoert in een reeks vlakke bochten. Een setup met een vork met 160 mm veerweg lijkt ons relevanter en overstappen op een 29er wiel achteraan zou ook helpen voor een betere balans. Technisch gezien zijn beide mogelijk, maar dan moeten er wel een paar vrij dure componenten worden vervangen.

Bergaf voelt de Lapierre Overvolt AM zich veel meer op zijn gemak. Kortom, hoe steiler en technischer, hoe prettiger hij het vindt. Hier vormen de sterk naar achteren leunende zitpositie en de hoge voorvork geen nadeel meer. Hij schenkt vertrouwen, maar is ook speels en doet je het vrij aanzienlijke totaalgewicht vergeten dankzij de goede centrering van de motor en batterij. Hij haalt weliswaar niet de perfectie van de Lapierre GLP3, die superspeels en superefficiënt is, maar het is nog steeds een zeer prettige fiets.

Ook de kwaliteit van de uitrusting van deze topversie verdient een vermelding. De Maven-remmen zijn krachtig en voelen zeer aangenaam aan en de RockShox Ultimate-vering is zeer effectief. De Sram GX AXS-aandrijving die perfect werkt bij het schakelen bij volle belasting hoeven we hier niet meer te presenteren. De DT Swiss 1501 Hybrid-wielen hebben probleemloos bijna 800 km aan intensieve tests doorstaan ​​en de Continental-banden bieden een perfect compromis tussen grip en slijtvastheid.

Kortom, hij is bijna foutloos … maar voor 9000 euro en met een aluminium frame is dat misschien niet genoeg in de ogen van sommige potentiële kopers. Zij zullen overwegen om een andere fiets met een carbon frame te kopen (zoals bijvoorbeeld de Lapierre GLP3 Elite, die weliswaar iets minder goed is uitgerust, maar wel een frame heeft met veel meer karakter).

De nieuwe Bosch Performance CX verdient niets dan lof. Met de motorupdate voelt het alsof het hem nooit aan kracht ontbreekt, terwijl hij toch soepel, subtiel en stil blijft. Hij is ook via de app aan te passen aan jouw smaak, waardoor hij bijna alles aankan, van korte, pittige ritten tot langere, meer ontspannen ritten. De batterij van 800 Wh is groot, maar garandeert daardoor een comfortabele actieradius. Ritten met meer dan 1500 meter hoogteverschil zijn mogelijk zonder al te veel na te hoeven denken over de modi (voor een fietser van 80 kg). Nadeel is dat de grote batterij de fiets zwaarder maakt, aangezien deze nu meer dan 26 kg weegt.

Verdict

De Lapierre Overvolt AM 10.8 is een fiets die dol is op afdalingen, waar hij zowel vertrouwen schenkt als speels is. Wel bereikt hij de top van die afdalingen liefst via makkelijke en regelmatige beklimmingen. Dit komt niet door de nieuwste generatie van de Bosch-motor, die niets dan lof verdient, noch door de achtervering, maar door de ronduit hoge voorkant die naar onze mening de zitpositie uit balans brengt. De batterij van 800 Wh zorgt voor een comfortabele actieradius, ook al draagt ​​dit bij aan het gewicht van het geheel, dat toch bijna 26 kg weegt. Gelukkig merk je dit tijdens het rijden niet echt, maar als je hem moet dragen, heeft hij moeite om zijn overgewicht te verbergen. De uitrusting is bijzonder goed gekozen, maar met een prijs van 9000 euro krijgt hij te maken met serieuze concurrentie. Te beginnen met een Lapierre GLP3, die in zijn eerste versie vanaf 8500 euro verkrijgbaar is. Die is weliswaar minder luxueus uitgerust, maar doet het zonder valse noten en heeft op ons in het verleden een goede herinnering nagelaten. Als de Overvolt AM je aanspreekt, lijkt de 7.8-versie van 7899 euro ons een betere prijs-kwaliteitverhouding te bieden, en voor een rustiger gebruik is de 4.6-instapversie van 5599 euro meer dan voldoende. Dus, om de vraag in de titel te beantwoorden: ja, een degelijke afmontage is belangrijk, maar in dit geval geven we de voorkeur aan een GLP3 met een meer uitgesproken frame, of een goedkopere Overvolt AM.

Meer info via www.lapierrebikes.com

Door  Adrien Protano