Test e-MTB | Trek Rail+ 9.8 XT: de echte allrounder
Door Paul Humbert -

Naast de lichtgewicht e-mountainbikes vertrouwt Trek in een uitgebreid gamma fietsen met elektrische ondersteuning ook op één van zijn bestsellers: de Rail+. Deze carbon elektrische mountainbike probeert de smaken en wensen van zoveel mogelijk fietsers te verenigen. We hebben hem getest:
De Trek Rail+ is de nieuwste ontwikkeling van een fiets die sinds de lancering in 2019 zeer succesvol is.
Wat niet veranderd is, is de motor. Trek kiest voor een Bosch Performance CX-motor, die nu al aan zijn vijfde evolutie toe is. Tijdens onze test konden we hem nog verder verbeteren dankzij de nieuwste update van het merk, die we alleen maar kunnen aanraden aan zij die over een Bosch Performance CX-motor beschikken (meer daarover hier: Test | Update Bosch Performance CX: 750 W en 100 Nm, voor wie en met welk doel?).
De Trek Rail+ is ontworpen rond een batterij van 800 Wh. Daarnaast opteert Trek voor een mullet-opstelling met een 29-inch voorwiel en een 27,5-inch achterwiel. Hij biedt 160 mm veerweg, waardoor hij ideaal is voor allround gebruik, zelfs bij hoge belasting.
In het gamma positioneert de fiets zich boven de Powerfly FS+ met dezelfde Bosch Performance CX-motor. Hij wordt vervolgens omringd door de nieuwe en zeer sportieve Fuel+-serie met een kleinere TQ HPR60-motor en een batterij met een lagere capaciteit. Tot slot is er ook de Slash+ met 170 mm veerweg, een hoog draaipunt en een TQ HPR60-motor.
Geometrie
Trek blijft trouw aan zijn gewoonten en maakt een evolutie van de geometrie mogelijk met behulp van een flip-chip die zich op de verbinding tussen de staande achtervork en de link bevindt. Hierdoor kun je kiezen uit twee standen: hoog of laag.
De nieuwe Trek Rail+ biedt een moderne geometrie, niet radicaal en ook niet te conservatief, met enkele kleine aanpassingen.
Maat L heeft een reach van 495/490 mm, een balhoofdhoek van 65/64,5° en een liggende achtervork van 446/448 mm.
Trek stopt met de levering van maat M/L en herpositioneert de vier maten (S, M, L, XL). Let op: maat S wordt verkocht met een 27,5 inch voorwiel.
Kinematica
De kinematica is ontworpen rond een draaipunt dat concentrisch is met de achterwielas. Deze kinematica, genaamd Active Braking Pivot, houdt het midden tussen een four-bar linkage en een single pivot en is ook te vinden bij merken zoals Orbea (met zijn Wild). Het doel: de effecten van het remmen op de vering beperken.
Een flip-chip aan de onderkant van de demper maakt twee veercurven mogelijk: een meer progressieve en een meer lineaire. De eerste geeft de fiets een levendiger en dynamischer gevoel. De tweede biedt meer comfort en grip op ruw terrein. De twee standen veranderen de fiets niet radicaal, maar zorgen wel voor merkbare veranderingen. Wij gaven de voorkeur aan de lineaire stand, die beter geschikt is voor de afdalingen in de bergen waar we deze zomer met de fiets hebben gereden. Voor rustigere ritten op minder ruw terrein is de progressieve stand echter interessanter.
Motor
Zoals in het begin reeds gezegd, koos Trek voor de Bosch Performance CX-motor van de vijfde generatie, met de nieuwste update. Deze motor positioneert de Trek Rail+ in de categorie full-power e-mountainbikes, in tegenstelling tot modellen met lichte ondersteuning. Dit levert een zeer hoog vermogen op, gecombineerd met een royale batterijcapaciteit. Hij ontwikkelt tot 100 Nm koppel en 750 watt vermogen. Hij beschikt ook over de nieuwe E-MTB+-modus. Met de Bosch Flow-app kun je de ondersteuningsmodi aanpassen aan je rijstijl en je gewenste actieradius.
Trek heeft hier gekozen voor een batterij van 800 Wh. Dit is fors en maakt de fiets 900 gram zwaarder dan met een batterij van 600 Wh. Deze keuze speelt echter in op de marktvraag naar meer autonomie. Wij geven de voorkeur aan een kleinere batterij voor een responsievere fiets, maar het moet gezegd dat Trek er goed in is geslaagd deze te integreren. De voorkant van de fiets wordt er niet bijzonder door belast en de algehele balans van de machine blijft goed.
De motor wordt bediend via de uitstekende Bosch-bediening op het stuur met twee knoppen, en met de centrale controller op de bovenbuis.
De batterij van de Trek Rail+ is verwijderbaar en onder de onderbuis geplaatst. Hij kan los van de fiets worden opgeladen. We zijn erg te spreken over het luikje van de laadpoort, dat zeer goed ontworpen is, en over de verschillende kabelgeleidingen die goed worden geleid wanneer ze naar buiten lopen.
Trek Rail+ 2025/2026: het gamma
De Trek Rail+-familie bestaat uit 7 modellen:
Voor deze test kregen we van Trek voor enkele weken het model 9.8 XT ter beschikking.
Trek Rail+ 9.8 XT: de terreintest
We hebben de Trek Rail+ tijdens deze test niet gespaard. Van rustige ritjes tot de zwaarste beklimmingen, inclusief enkele runs in het bikepark, de fiets heeft het allemaal meegemaakt. Het moet gezegd dat zijn inzetbereik breed is, met dank aan zijn veelzijdige setup. Deze Trek Rail+ gaat echt overal mee naartoe en kan je op elk terrein vergezellen.
De 9.8-uitvoering biedt alles wat je nodig hebt om zorgeloos te kunnen fietsen. We zijn vooral onder de indruk van de hoogwaardige veringen van RockShox, met vooraan een RockShox ZEB Ultimate met 160 mm veerweg en achteraan een RockShox Super Deluxe Ultimate met dezelfde veerweg.
Ook de Shimano XT-remmen met schijven van 203 mm zijn zeer geschikt. De aandrijving van dezelfde groepset is efficiënt, maar zodra je de aandrijving zonder derailleurpad op een elektrische mountainbike hebt uitgeprobeerd, merk je een wezenlijk verschil in stijfheid en precisie bij het schakelen.
De Trek Rail+ is uitgerust met een groot aantal componenten van het huismerk Bontrager of Trek zelf.
Wat het onderstel betreft, gaven de Bontrager Line Comp 30-wielen geen krimp tijdens onze test, wat we bij dit type fiets ook verwachten. De Bontrager Brevard-banden leveren zeer veelzijdige prestaties en zijn zeer progressief, maar missen wat stabiliteit in de bochten. Bij intensief enduro zullen ze op hun limieten botsen. Het zadel bleek erg comfortabel, maar ondanks de drop van 170 mm in maat L hadden we regelmatig het gevoel dat dit meer had mogen zijn.
Het stuur bleek te stijf op ruw terrein, waar het ten koste gaat van het comfort en de controle van de fiets. Dit is een punt van kritiek dat we al eerder hebben gehad op fietsen van Trek.
Bergop weet de Trek Rail+ te overtuigen. De cranks zijn 160 mm lang, wat voldoende bodemspeling biedt om oneffenheden in de grond te vermijden.
De fiets is wendbaar en steigert vooral niet onnodig.
De nieuwe E-MTB+-modus van Bosch tilt de fiets naar een hoger niveau en je vraagt je eerlijk gezegd af of je nog meer nodig hebt.
We zijn ook erg te spreken over het achterspatbord en de diverse beschermingen op deze Rail+. Trek heeft de aandrijving ook uitgerust met een kettinggeleider.
De Rail+ is in balans en gemakkelijk te manoeuvreren.
Op het vlakke voelt het hetzelfde. Ondanks de grote batterij voelt het bijna alsof je op een klassieke all-mountainbike rijdt. De Rail+ reageert snel en goed, zonder de indruk te wekken dat je een van die grote, ouderwetse elektrische mountainbikes meesleept. Het frame is stijf en de trap- en acceleratiesnelheid zijn prettig. Je zult niet op elke straathoek een paar bunny hops maken – de fiets weegt nog steeds een flinke 24 kg – maar je zult er plezier in hebben, zelfs op lichte hellingen.
De afdalingseigenschappen van de fiets zijn vrij voorspelbaar en de Trek Rail+ is gemakkelijk te lezen. We waarderen het gebruiksgemak, de geruststellende en evenwichtige positie, en het comfort dankzij de ondersteuning van de vering.
We vinden het prettig hoe makkelijk de fiets te bedienen is, zelfs op hellingen, sprongen en de steilste stukken. We hebben bijna onze hele test in de lage geometriepositie gereden zonder ons ooit benadeeld te voelen. De aanpassingen die met de twee flip-chips kunnen gemaakt worden, zijn voelbaar, maar niet radicaal.
Het nadeel is dat de fiets zijn plafond bereikt vanaf een bepaald niveau van betrokkenheid. Wanneer de snelheid echt toeneemt en de reeks impacts elkaar opvolgen, heb je minder vertrouwen dan op een fiets die speciaal is bedoeld voor enduro. De te ‘brave’ banden, een zeer stijve cockpit en een stevige vering maken de fiets behoorlijk veeleisend wanneer het tempo toeneemt, zelfs met de veerweg in de lineaire positie. Hij kent echter geen onaangename verrassingen en blijft gemakkelijk te begrijpen.
Verdict
De Trek Rail+ is een e-MTB die we aan veel mensen kunnen aanbevelen. Hij is niet de beste in welke categorie dan ook, maar de grote batterij geeft hem een ruime actieradius, de krachtige motor opent alle deuren, de geometrie is vertrouwenwekkend zonder extreem te zijn en de besturing is gemakkelijk toegankelijk en prettig. Een paar kleine aanpassingen zullen de mogelijkheden verder ontsluiten, maar we hadden een uitstekende en zeer veelzijdige e-MTB in onze handen.
Meer info via Trek Rail+ 9.8 XT