Test | Fox F34 Step-Cast Factory 120: de vork voor hardcore XC

Techniek
19 June 2018 — Olivier Béart

De nieuwe Fox F34 Step-Cast – die gespierder is dan een 32, maar lichter dan een ‘gewone’ 34 – is het antwoord van het Amerikaanse merk voor XC-renners die een stevige, maar lichte voorvork met 120 millimeter veerweg zoeken voor hun fietsen. Vojo mocht de nieuwkomer in primeur aan een test onderwerpen.

Nog niet zo lang geleden had je bij de F32 (dus met binnenste vorkpoten van 32 millimeter) nog de keuze uit een chassis met een veerweg tot 130 en 140 of zelfs 150 millimeter veerweg. Door de evolutie van de verschillende disciplines, van de geometrie van onze fietsen en van de MTB-wereld in het algemeen, beantwoordde deze vork steeds minder aan de verwachtingen. Vorig seizoen besliste Fox dan ook om de F32 meer op XC te oriënteren en ze een Step-Cast behandeling te geven, wat synoniem staat voor een zo licht mogelijk chassis van de vork. De keerzijde is dat de veerweg van de F32 voortaan beperkt is tot 100 millimeter.

Wil je toch liever 120 millimeter veerweg, dan moet je voortaan je heil zoeken bij de F34. Wat de stijfheid en de werking betreft is dit een goede zaak, maar tussen de 1300/1400 gram van de F32 Step-Cast (naargelang het model) en de 1750/1800 gram van de klassieke F34 ligt een wereld van verschil … En dat moet de Fox F34 Step-Cast opvangen.

Wanneer we de F34 van dichterbij bekijken, valt het op dat de Step-Cast behandeling hier minder doorgedreven is dan op zijn zus met vorkpoten van 32 millimeter. De vorkpoten staan op de F34 Step-Cast nog steeds even ver uit elkaar, zodat je op een 27,5″ banden met een breedte tot 2.8 kunt monteren en op een 29″ banden tot 2.6.

De onderkant van de buitenste vorkpoten is uitgehold en deels afgevlakt, maar over een minder lange afstand dan op de F32 SC. Omdat de totale breedte van de vork hetzelfde is gebleven, zit de afvlakking aan de buitenkant van de vork, en niet aan de binnenkant zoals op de F32. De binnenkant, waar de remschijf zit, is gewoon rond. De voorvork is standaard uitgerust met een Kabolt-as (zonder hendel) om een vijftigtal gram gewicht te winnen.

Op de weegschaal kwam onze Fox F34 Step-Cast uit op 1628 gram (29″) met een stuurbuis die was afgezaagd op 200 millimeter. Een zeer mooie score die dicht in de geburen komt van de vorige generatie van de klassieke F32 (geen Step-Cast). En ze is ongeveer 100 tot 180 gram lichter dan een klassieke F34 (naargelang de versie).

In de negatieve kamer zit een Evol-dempercartridge met een groter luchtvolume. Daardoor reageert de voorvork gevoeliger op kleine schokken. Dit is niet echt nieuw, want dit systeem zit sinds iets meer dan een jaar ook al op andere modellen van Fox. Het is ook mogelijk om het luchtvolume van de positieve kamer aan de hand van ‘tokens’ of ‘volume spacers’ te verkleinen, opdat de vork nog gevoeliger zou reageren op kleine schokken of om het einde van de slag stugger te maken.

Bij de hydraulica zien we met de Fit4-dempercartridge een oude bekende. Deze kan in drie standen geregeld worden: open, medium en firm. Op onze F34 Step-Cast Factory, het topmodel, is ook de compressie bij lage snelheid instelbaar (zwarte draaiknop). Er bestaat ook een Performance-versie met een Grip-dempercartridge, maar deze wordt enkel af fabriek op bepaalde fietsen gemonteerd.

Fox F34 Step-Cast Factory 120: de terreintest

We monteerden onze Fox F34 Step-Cast tijdens het merendeel van onze test onder een Orbea Occam TR, waar ze de plaats innam van een F34 Performance Grip met een gewicht van 1805 gram. We wonnen dus ongeveer 180 gram, maar we verloren wel 10 millimeter veerweg. Toen de Occam TR voor het eerst uitkwam, was hij nog uitgerust met een F32 met 120 millimeter veerweg. Nadien stapte hij over op een F34 met 130 millimeter veerweg en dat laatste lag hem duidelijk beter. Toch is het geheel waar me mee op stap gaan samenhangend en we hebben de Fox F34 Step-Cast tijdens onze test dan ook tot het uiterste kunnen drijven.

Het eerste wat we vaststellen, wanneer we voortgaan op de aanbevelingen van Fox, is dat de F34 Step-Cast zich stugger gedraagt dan de Grip2 waarvoor ze in de plaats komt. De Fit4 Factory-versie is een sportieve voorvork die vooral bedoeld is voor ervaren bikers die op zoek zijn naar een zo efficiënt mogelijk werkende voorvork en niet naar een nog soepeler werkende voorvork die sneller de hele veerweg gebruikt.

In de loop van onze test hebben we de instellingen steeds meer verfijnd. Van origine zitten er twee spacers in de luchtkamer en wij hebben er nog een derde aan toegevoegd. We verlaagden de druk van 80 psi naar 72 psi (voor een biker met een gewicht van 75 kilogram) zodat de vork in het begin van de veerweg veel gevoeliger zou reageren. We hebben ook de compressie bij lage snelheid wat meer gesloten om de invloed van het trappen op de pedalen te beperken. Zo bekwamen we een voorvork waarbij we de lockout zelfs niet misten (deze is wel optioneel verkrijgbaar).

Ondanks het lichtere chassis, werd de stijfheid van de voorvork behouden. We hebben hier te maken met een voorvork die duidelijk stijver is dan een F32 (SC of klassiek) en we hadden op de Occam nooit de indruk dat de voorvork te slap was. Zij die deze fiets kennen, weten nochtans dat hij enorme capaciteiten heeft en dat je aan zijn stuur makkelijk de grenzen van bepaalde onderdelen kunt opzoeken. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de klassieke F32 met 120 millimeter veerweg die tot vorig seizoen onder de Occam gemonteerd stond.

Verdict

De nieuwe Fox F34 Step-Cast beantwoordt duidelijk aan de vraag en sluit perfect aan bij het programma van de lichte allround fietsen die zowel in XC als in raids uit de voeten kunnen, daar waar een lichte vork met 100 millimeter veerweg al snel tegen zijn grenzen zal zitten. We denken dan aan fietsen als de Scott Spark met 120 millimeter veerweg en een Rocky Mountain Element of aan XC-fietsen die we graag willen uitrusten met een iets stevigere voorvork en iets meer veerweg zonder de geometrie van de fiets te verstoren. We vinden het zelfs bijna jammer dat de voorvork enkel verkrijgbaar is met 120 millimeter veerweg en niet met 130, want de vork zou die 10 millimeter extra zeker aankunnen. Maar nu zijn we aan het muggenziften en behalve de prijs van deze zeer exclusieve Factory-versie, zien we niet meteen iets dat we niet goed vinden aan de nieuwe Fox F34 Step-Cast.

Meer info op RideFox.com – Sabma.com