Test | Garmin Rally XC200 fietspedalen met vermogensmeting: stevig en precies

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Garmin Rally XC200 fietspedalen met vermogensmeting: stevig en precies

Garmin is een gekende specialist van GPS-toestellen en smartwatches en breidt nu zijn assortiment uit met vermogensmeting. Terwijl de meeste wattagemeters zich in het crankstel bevinden, heeft het Amerikaanse merk ervoor gekozen de sensor in de pedalen te integreren. Een keuze die een aantal voordelen, maar misschien ook een aantal nadelen heeft. Zijn ze nauwkeurig? Zijn ze stevig en betrouwbaar? En een goede trainingspartner? Vojo heeft ze bijna vier maanden uitgebreid getest, hier volgt onze mening:

Hoewel de technologie van wattagemeting over het algemeen nog steeds duur is, is het aanbod van vermogenssensoren tegenwoordig zeer uitgebreid. Het is al enkele jaren een onmisbare trainingspartner voor topatleten en ervaren wielrenners. Maar door de lockdown hebben veel (amateur)fietsers de hometrainer (her)ontdekt. Vooral de digitale gamification ervan, zoals bijvoorbeeld met Zwift, heeft een heel hoge vlucht genomen. Virtueel wordt er rekening gehouden met de getrapte wattages (en je gewicht) om je prestaties een waarde te geven. Dit heeft sterk bijgedragen aan de popularisering van de op vermogen gebaseerde training als aanvulling op het trainen met hartslagen. Toen we weer naar buiten mochten, wilde een grote groep fietsers deze waardes ook buiten op hun fiets terugvinden, ook op mountainbikes. Als gevolg daarvan neemt de verkoop van de wattagemeters voortdurend toe.

De GPS’en en smartwatches van Garmin kunnen al lang de waarden van vermogenssensoren van derden weergeven, maar nu hebben ze besloten om (opnieuw) de sprong te wagen voor eigen wattagemeting met de reeks Garmin Rally-pedalen. De MTB-pedalen zijn verkrijgbaar in twee versies: de XC200 (hier getest) met een sensor in elk pedaal om het linker- en rechterbeen te vergelijken en de metingen verder te verfijnen, of de XC100 met een enkele sensor aan de linkerkant om een globale meting te hebben en tegelijk een lagere prijs te kunnen verkrijgen. Over de prijs gesproken, de prijzen blijven hoog: we komen aan 699 euro voor de XC100 en 1199 euro voor de XC200 …

Technisch gezien is het niet echt revolutionair om een vermogenssensor in een pedaal aan te bieden. Het is onder andere in het verleden al gedaan door Garmin en Look bij wegpedalen, maar het was in het begin blijkbaar toch niet zo makkelijk om een betrouwbare werking en correcte metingen te verkrijgen. Het concept is bovendien zeldzamer in het mountainbiken, ook al heeft de krachtsensor specialist SRM onlangs ook een sensor in SPD-pedalen onthuld.

Vergeleken met een vermogenssensor op de crankarm, spider of trapas, is het grote voordeel van pedalen met vermogingsmeting dat je die gemakkelijk van de ene fiets op de andere kunt overzetten als je verschillende (type) fietsen hebt. Maar let op: als je afwisselt met klassieke pedalen, hou dan rekening met het feit dat de Rally XC100 en 200 in totaal 6mm dikker zijn dan Shimano of Look SPD-pedalen. Dat lijkt misschien niet veel, maar 3mm is als het op zadelhoogte aankomt veel, en als je probeert je prestaties te optimaliseren, telt het zeker. Je moet er dus aan denken je zadelhoogte telkens aan te passen om spierproblemen of prestatieverlies, hoe gering ook, te voorkomen.

Op de weegschaal en in vergelijking met klassieke XC-pedalen zijn de Garmin Rally XC200’s duidelijk zwaarder met hun 450g per paar, dat is 50/60g meer dan de Shimano XT’s, of een gewicht vergelijkbaar met dat van SPD-pedalen met een platform. Maar het extra gewicht is minder extreem als je het vergelijkt met het toegevoegde gewicht van een krachtsensor in het crankstel. En in termen van het gewicht van een complete fiets, is het marginaal. In ieder geval weegt volgens ons het belang van goede doelgerichte trainingen of indeling en evaluatie van de inspanning tijdens een prestatie/wedstrijd veel zwaarder door dan het extra gewicht die verbonden is aan de aanwezigheid van een sensor.

Garmin Rally XC200 pedalen: de terreintest

De Garmin Rally XC200 pedalen werden vier maanden geleden gemonteerd op onze testfietsen en werden op de proef gesteld op de meest uiteenlopende terreinen, van de hometrainer en de Vlaamse vlakten, langs de Belgische en Franse Ardennen, tot het hooggebergte bij geëngageerd trail- en ultramarathongebruik tijdens de MB Ultime. In totaal meer dan 1000km en 15000 hoogtemeters.

Wat de stevigheid betreft, denken we dat we een goed oordeel kunnen geven, en we moeten vaststellen dat deze Rally pedalen er nog bijna als nieuw uitzien. Je zou bang kunnen zijn om zoveel geld uit te geven aan pedalen die zullen worden blootgesteld aan impact en (modderige) weersomstandigheden, maar onze ervaring leert dat de robuustheid van de constructie je in staat stelt om zonder zorgen te kunnen rijden en dat ze bij het eerste grondcontact ook niet onmiddellijk uit elkaar gaan springen (in tegenstelling). Hetzelfde geldt voor de lagers, die perfect afgedicht zijn en die momenteel nog steeds geen enkele onzuiverheid vertonen. Het SPD-mechanisme is ook van zeer hoge kwaliteit, met een intuïtief in- en uitklikken, dat niets onder moet doen ten opzichte van de referenties op de markt die, voor ons, Shimano en Look zijn. En dit zowel met de meegeleverde Garmin schoenplaatjes, als met de klassieke Shimano/Look schoenplaatjes. Kortom, als pedalen op zich zijn de Garmin XC200’s een prima basis om mee te rijden. Er is bovendien de mogelijkheid om via een conversiekit de kooi met het klikmechanisme te vernieuwen of zelfs om te ruilen naar de wegvariant.

Wat de vermogensmeting zelf betreft, leken de cijfers ons qua gevoel vrij correct. Maar meten is weten en we hebben gedetailleerd vergeleken met andere vermogenssensoren die we in ons bezit hebben en die we goed kennen (Quarq en Power2Max). Het is belangrijk te bedenken dat voor dit soort product de absolute waarde eigenlijk niet zo belangrijk is. Het belangrijkste is de reproduceerbaarheid van de metingen en hun betrouwbaarheid in verschillende omstandigheden, zodat je er zeker van kunt zijn dat als je meer wattages produceert, dit komt doordat je sterker bent geworden en het niet is door de kuren van een labiele wattagemeter.

Over het algemeen hebben we met de Garmin Rally XC200 pedalen een gemiddeld verschil gemeten van ongeveer 1,5 tot 2% minder dan de Sram Quarq. Met de Power2Max gingen we tot een verschil van 6%, wat duidelijk groter is, maar de P2M is vrij “genereus” en bovenal bleef de marge tussen de twee sensoren constant over een breed verloop van wattages en werd het zelfs kleiner bij hoge wattages. We hebben trouwens met de Garmin pedalen onze 5 seconden PR verbeterd. Aan jullie als lezer om te gokken hoeveel die is.

We hebben niet kunnen testen bij zeer koude temperaturen, maar in de hitte, hoogte en vochtigheid hebben we geen significant verschil opgemerkt. Naar onze mening is er alle reden om aan te nemen dat de Garmin XC200 pedalen een stabiele en betrouwbare meting van het vermogen bieden. Gezien de positionering van het product, zouden we eigenlijk niet anders mogen verwachten. Wij hebben de pedalen voor deze test regelmatig gekalibreerd, maar we hebben geen grote verschillen in de waarden na de eerste kalibratie kunnen vaststellen.

Wat de connectie betreft, hebben we altijd een bijna onmiddellijke herkenning van de pedalen gehad door het door ons gebruikte toestel. Wat dat toestel betreft, is het belangrijk te weten dat je de talrijke door de pedalen extra verzamelde gegevens (zie onder) alleen kunt verzamelen en bekijken wanneer je over een recent Garmin-horloge of duurdere GPS beschikt. Bij een Garmin 130 of een andere toestel, zoals bijvoorbeeld een AppleTV, kun je alleen kalibreren, je wattage en je cadans registreren. Vanuit het oogpunt van het merk is het niet verwonderlijk om extra functies aan te bieden met hun eigen geavanceerdere toestellen, maar als eindgebruiker kun je alleen maar betreuren dat Garmin hun systeem niet heeft opengesteld… of dat andere merken zich (nog?) niet openstellen voor Garmin-pedalen.

In combinatie met een Garmin GPS (530/830/1030) heb je toegang tot veel gedetailleerdere informatie, zoals de tijd waarbij je recht op de pedalen staat (niet heel betrouwbaar naar onze mening) of het verschil tussen de linker- en rechterkrachtsontwikkeling (erg nuttig, maar alleen aanwezig op de XC200), een indicatie van de optimale positie van je voet op het pedaal (interessant) en het krachtsverloop van je trapcyclus. Eenmaal in Garmin Connect kan dit alles worden geanalyseerd aan de hand van leesbare en zeer complete tabellen, waarmee “geeks” en trainers achteraf zeker fijne analyses zullen kunnen maken.

Ten slotte lijkt de interne batterij van de pedalen extreem lang mee te gaan, want na 1000 km lijkt deze niet noemenswaardig te zijn gedaald. Garmin zelf geeft een levensduur aan van 120 uur. Hoe dan ook, het vervangen van de batterij is niet ingewikkeld, maar het is altijd goed te weten dat je maanden of zelfs jaren, gerust kunt zijn.

Verdict

De Garmin XC200 pedalen zijn perfect geslaagd als vermogensmeter én pedalen. Nauwkeurig en betrouwbaar wat de meegedeelde waarden betreft, zijn zij ook zeer resistent en aangenaam in het gebruik. Zij bieden het voordeel dat ze gemakkelijk kunnen worden uitgewisseld en op verschillende fietsen kunnen worden gebruikt (op voorwaarde dat je rekening houdt met hun grotere hoogte in vergelijking met de klassieke SPD-pedalen), maar hun prijs blijft zeer hoog en helaas kan men nog niet spreken van een oplossing die de toegang tot krachtsensoren zou democratiseren. De beperkte hoeveelheid informatie die beschikbaar is op een niet-Garmin toestel is ook een element om rekening mee te houden bij de aankoop en de berekening van de totale kosten om alle functies te kunnen benutten. Merk op dat, ook al kan een dubbele sensor in beide pedalen je helpen je trapgedrag te optimaliseren (links/rechts balans), de XC100 met één sensor, aangeboden voor 699 euro, zeker geen slechte keuze is.

Garmin Rally XC200 pedalen met vermogensmeting

€ 1199,00 (XC100 met 1 sensor: € 699,00)

442g(per paar)

  • Kwaliteit van constructie, betrouwbaarheid en robuustheid
  • Gemakkelijk over te zetten van de ene fiets naar de andere
  • Uitgebreide en betrouwbare gegevens
  • Garmin horloge of GPS essentieel om er het meeste uit te halen
  • Normale prijs voor een wattagemeter ... maar nog steeds erg duur!

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer informatie: garmin.com

DoorOlivier Béart