Test Gravel | Megamo Silk 00 XPLR RED: snelheid als watermerk
Door Rémi Groslambert -

Omdat er evenveel manieren zijn om over gravel te rijden als er rijders zijn, heeft Megamo ervoor gekozen om met een goed gevulde catalogus met drie zeer verschillende modellen een zo breed mogelijk spectrum te bestrijken. De nieuwste aanwinst, de Silk, moet met zijn volledig carbon frame het wapen zijn voor competitie en topprestaties. We hebben hem een aantal weken getest en dit is ons verdict.
Megamo is gevestigd in Girona, een echte gravel- en wielerhotspot op een steenworp van Barcelona. Het merk beschikt met de Jakar, de West en de Silk over een uitgebreid gamma gravelbikes. De twee eerstgenoemde modellen zijn beide bedoeld voor avontuur, maar onderscheiden zich door het gebruikte materiaal: aluminium voor de Jakar en carbon voor de West.
De Silk daarentegen slaat een heel ander pad in: dat van de gravelwedstrijden.
Frame
Het frame van deze Megamo Silk is volledig vervaardigd uit carbon. “Door gebruik te maken van Toray T1100 en Mitsubishi 46 en 65 ton carbon, hebben we belangrijke gebieden versterkt en strategische zones lichter gemaakt. Deze constructie zorgt voor een directe krachtoverbrenging en een wendbare respons”, specificeert het merk.
Megamo kondigt een gewicht aan van 940 gram voor het frame, terwijl de vork, eveneens van carbon, in maat M 435 gram weegt.
Opvallend is de vrij laag geplaatste verbinding van de staande achtervork met de zitbuis. Nieuw is dit niet, want deze constructie hebben we ook al gezien op sommige hardtails. Het is een constructie die voor dynamiek moet zorgen met behoud van comfort. Dat belooft!
In het frame is plaats voor banden met een breedte tot 45 mm. Het is compatibel met UDH-dropouts (ook wel universeel genoemd) en de kabelgeleiding is volledig in het frame geïntegreerd. Kortom, de Megamo Silk is een moderne gravelbike.
De zadelpenklem is geïntegreerd in het frame en het is mogelijk om een voorderailleur te monteren.
Geometrie
Ook de geometrie van de Silk doet hedendaags aan. Voor een framemaat M bedraagt de reach 395 mm, de stack 557 mm, de balhoofdhoek 70°, de zitbuishoek 74° en de lengte van de liggende achtervork 425 mm.
Onderdelen
Voor onze test kregen we de luxueuze 00 XPLR RED-uitvoering ter beschikking van Megamo. Dit model heeft een verkoopprijs van 8999 euro; de uitrusting is dan ook top!
Dit model is de perfecte manier om de hand te leggen op de Sram Red XPLR AXS 13-speed groep! Weet je nog, we hadden het er hier al over: Nieuw | Sram Red XPLR AXS: daar zijn de 13 versnellingen voor gravel! En in deze topuitvoering profiteren we ook van een Quarq-vermogenssensor.
Tot stilstand komen doet de Megamo 00 XPLR RED met een paar Sram Red ETAP-remmen.
Een extra troef is dat de Megamo Silk is uitgerust met de nieuwe carbon Zipp 303 XPLR SW Tubeless-wielset. Rond de wielen liggen Zipp G40-banden die speciaal voor deze wielset zijn ontwikkeld (en geproduceerd door Goodyear). Zipps doel met deze wielen/bandenset was om een aerodynamische combinatie te bieden, zelfs met noppenbanden die bedoeld zijn voor gravel.
Ook de cockpit, die overigens zeer netjes in eigen huis is geproduceerd, verdient aandacht. Het stuur is geheel van carbon gemaakt en heeft een flare van 16 graden en een negatieve hoek van -6 graden. Wat ons betreft is dit een goed compromis voor een gravel performance bike. Het zadel is een Selle Italia SLR Boost Superflow Carbon.
Versies en prijzen
Zoals gebruikelijk bij Megamo is dit model verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, zodat iedereen een model kan vinden die bij hem of haar past (of liever gezegd een fiets die bij zijn of haar portemonnee past). Het meest betaalbare model (Silk 10) kost 3499 euro, terwijl de duurste versie (00 XPLR RED) een prijskaartje heeft van 8999 euro. In totaal worden er maar liefst negen uitvoeringen en twee framekits aangeboden.
Megamo Silk: de terreintest
Op het terrein wordt de toon snel gezet. De Megamo Silk is ontworpen om snel te gaan, heel snel! Het frame is erg dynamisch tijdens het trappen en geeft je zin om door te zetten. De balans is perfect: het frame is niet te veeleisend en niet te flexibel. Dit frame is dan ook bij uitstek geschikt voor gravelraces. Dat de staande achtervork vrij laag op de zitbuis is geplaatst, is hierbij heel logisch: we voelen een echte respons zonder dat het achterwiel ons afremt. Het onderstel is ontworpen voor snelheid en geeft de fiets een sterk karakter.
Hoewel de Silk gericht is op prestaties, is hij niet oncomfortabel. De Zipp-wielen mogen dan vrij stijf zijn, het frame zelf is behoorlijk vergevingsgezind. Zo filtert de voorkant, ondanks een behoorlijk imposante stuur-/stuurpencombinatie, enigszins de oneffenheden van het terrein.
De zitpositie is erg agressief! Te agressief? Dat is moeilijk te zeggen. Met het vrij lage stuur zitten we in een echte rennerspositie, let op je onderrug! Deze positie bevordert duidelijk het trappen en moedigt je aan om een aerodynamische houding aan te nemen en aan te vallen. Daardoor hebben we de neiging om het zadel naar voren te verplaatsen en iets naar voren te kantelen, wat vrij radicaal is. De ergonomie van het stuur is prima, ook al is het vrij stijf. De flare wordt gewaardeerd bij dalende en technische stukken. Dankzij het vrij tolerante frame is de fiets zeer gemakkelijk op technische stukken, ook het gewicht is een echt pluspunt.
Het eerste dat opvalt aan deze fiets is het rijgedrag van de carbon Zipp 303 XPLR SW-wielen. We voelen een zekere inertie en voelen een duidelijke aerodynamische winst. Eenmaal op snelheid, hebben we het gevoel dat we die snelheid vlot kunnen aanhouden. Deze wielen zijn ook erg stijf en je voelt dat elke watt aan de grond wordt doorgegeven. Het nadeel is dat deze wielen bij lage snelheden enige kracht nodig hebben om opnieuw op gang te komen.
Dankzij de interne breedte van 32 mm kan je met een lage bandendruk rijden en tegelijkertijd het comfort en de efficiëntie vergroten. De zeer brede velghaken bieden een belangrijke garantie om impacts te kunnen verwerken. De kolossale hoogte van 54 mm, gecombineerd met een buitenbreedte die overeenkomt met 40 mm brede banden, zorgt voor een vrijwel perfecte aerodynamica. Het gewicht lijkt daarentegen relatief hoog.
De Zipp G40-banden van Goodyear zijn zoals gezegd speciaal ontworpen voor de Zipp-wielen en we kunnen na afloop van de test zeggen dat dit een geslaagde combinatie is. De aerodynamische efficiëntie is echt merkbaar bij hoge snelheid – iets wat zelden voorkomt – en wordt zeer gewaardeerd op een prestatiegerichte gravelbike. Je hebt veel minder het gevoel dat je wordt afgeremd door de noppenbanden. Dit gevoel wordt versterkt door het uitstekende rendement van de ‘Goodyear’-banden. Desondanks schieten deze banden nooit tekort op technisch terrein. Het is voor ons dan ook een zeer aangename kennismaking. Ze zijn ook erg comfortabel en we vermoeden dat de binnenbreedte van 32 mm van de Zipp-velgen daar iets mee te maken heeft. Door het uitstekende compromis tussen rendement, comfort en grip behoren ze tot de beste gravelbanden die we tot nu toe hebben getest!
Het sterke punt van deze montage is de nieuwe Sram Red XPLR AXS-groep met 13 versnellingen. De ergonomie van de remgreep is herzien en heel comfortabel waardoor ze heel intuïtief aanvoelen. Ook valt op dat de remmen zijn herzien en dat deze zeer effectief zijn. Als je remt, zijn ze krachtig maar progressief. Heel aangenaam. Aan de binnenkant van de remgreep zijn er kleine knoppen aangebracht om te schakelen terwijl je de remgreep stevig vasthoudt. Slim! Het schakelen verloopt nog net dat tikkeltje soepeler en stiller dan met een XPLR 12-groep. De UDH-bevestiging moet bovendien een lange levensduur en werking garanderen.
Verdict
Deze Megamo Silk 00 is geboren voor snelheid, dat valt niet te ontkennen! Het frame voelt dynamisch en toch vergevingsgezind aan. De zitpositie is relatief agressief en uitermate geschikt voor competitief gebruik. Dankzij de Zipp 303 XPLR-wielen is deze fiets gemaakt om zeer snel te rijden. De aerodynamica en de inertie die deze wielen bieden, zijn echte pluspunten. Maar let op, want dit zwaard snijdt langs twee kanten wanneer je zelf minder sterk bent. De uitrusting van de Silk is uitstekend, de Red-groep bijna perfect en de Zipp by Goodyear-banden hebben ons enorm verrast, waardoor de fiets tijdens de test is uitgegroeid tot een favoriet binnen de redactie!
MEGAMO SILK 00
8999,00 €
- Dynamisch en tolerant frame
- Inertie van de wielen
- Zipp G40-banden
- Sterke renners zullen er meer voordeel uit weten halen
- Sportieve zitpositie
- Niets te melden
Beoordeling van de testers
- Best getest
- Favoriet
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.megamo.com