Test gravel | Trek Checkpoint SL6: klaar voor al je fietsavonturen

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Test gravel | Trek Checkpoint SL6: klaar voor al je fietsavonturen

Gravelbike, commuter, bikepacking-machine, racefiets … en dat alles verpakt in een heel erg fraai uiterlijk. De Trek Checkpoint SL6 is een mooie fiets waarmee je zowat alle avonturen op twee (smalle) banden aankan.

Twee jaar geleden kwam Trek met haar Checkpoint op de gravelmarkt. Dat was toen ook dringend nodig. Trek had niet echt een gravelbike in de aanbieding en gravel werd een almaar belangrijker segment in de fietsindustrie. Als een van de grootste fietsfabrikanten ter wereld was het dan ook hoog tijd dat Trek de concurrentie kon aangaan. Dat deed de Checkpoint met verve. De fiets was zo goed doorontwikkeld en zo veelzijdig inzetbaar dat de Checkpoint een instant succes werd.

De tijd dat een gravelbike een ‘fietsje-voor-erbij’ was, leek met de Checkpoint definitief verleden tijd. Twee jaar later kijken we naar de nieuwe line-up waar op zich niet zo enorm veel aan veranderd is. De basis was goed, de focus voor de nieuwe modellen ligt dan ook voornamelijk op een update van gebruikte onderdelen.

Frame

De Checkpoint is opgebouwd rond een 500 series OCLV carbon-frame. We duiden graag nog even waar die OCLV bij de Trek-frames nu weer concreet op slaat. OCLV staat voor Optimum Compaction Low Void en dat proces kan je eigenlijk in twee delen uit elkaar trekken. De Optimum Compaction duidt aan dat er gezocht wordt naar een optimale verhouding tussen carbonvezel en hars. Allereerst worden er grote vellen carbonweefsel in een specifieke vorm gesneden waarna deze worden samengevoegd in een mal. Door druk en hitte worden de carbonvellen omgevormd tot het benodigde constructiedeel.

De Low Void in de benaming betekent letterlijk zoveel als lege ruimtes die ontstaan tussen de lagen carbon. Het minimaliseren van deze lege ruimtes is het belangrijkste doel bij de productie van hoogwaardig carbon. Meer lege ruimte betekent immers een verminderde sterkte en dus lagere duurzaamheid en kracht. Het hoeft verder niet veel duiding dat de OCLV-frames meer dan uitstekend voldoen aan de meest strenge eisen en vereisten voor een carbon frame. Meer dan vijfentwintig jaar ervaring in het fabriceren van carbon frames wis je immers niet zomaar uit. 

Omdat ook een gravelbike wel eens onzacht met rotsen of ander onfraais in aanmerking kan komen, is ook de Checkpoint onderaan het frame voorzien van een ‘carbon armor’. Deze lichtgewicht polymeer protector zorgt voor de nodige bescherming van je onderbuis.

Dat kabels netjes binnendoor lopen, begint zo langzamerhand vanzelfsprekend te worden op hedendaagse bikes. Dat is bij deze Checkpoint uiteraard niet anders. Het ‘Control Freak Cable Management’ systeem van Trek biedt mogelijkheden voor zowat alle gangbare configuraties van kabels.

Kleuren en smaken, we weten het, maar dit is toch echt wel een heel knappe paint job. Dat donkerblauw met die zilveren accenten en decals komen nog beter tot hun recht in de zon. 

IsoSpeed Decoupler

Hoeft het te verwonderen dat ook op een gravelbike als de Checkpoint het IsoSpeed Decoupler systeem zijn weg vindt? IsoSpeed ontkoppelt de zitbuis van de bovenbuis, waardoor de zitbuis mee kan bewegen onder invloed van de krachten van het terrein. IsoSpeed zorgt voor comfort zonder extra gewicht en zonder dat dit ten koste gaat van stijfheid. Bovenbuis, zitbuis en staande achtervork kunnen als het ware onafhankelijk van elkaar bewegen. IsoSpeed kende zijn geboorte in 2011 op de Domane die Trek speciaal voor Parijs-Roubaix en andere kasseiklassiekers had ontworpen. Dat het systeem vervolgens snel navolging zou vinden op de veldritfietsen en mountainbikes van het merk stond toen reeds in de sterren geschreven.

Het meest opvallende kenmerk aan het frame van de Checkpoint zijn zonder twijfel de horizontaal verstelbare dropouts. Met de Strangehold Dropouts kan je singlespeed gaan rijden of simpelweg de geometrie verder aanpassen naar jouw wensen. Zet je de dropouts in zijn meest achterste stand, dan krijg je een stabielere fiets, geschikt voor lange bikepacking-avonturen. Omgekeerd maak je de fiets een tikje levendiger en speelser.

De ‘No-cut Ride Tuned’-zadelpen is een perfect compromis tussen pure prestaties en comfort.

De flat mount schijfrembevestiging is compacter en lichter dan traditionele schijfremsystemen. Op deze Checkpoint ziet het er ook bijzonder knap uit.

Talrijke bevestigingspunten – zitbuis, onderbuis, onderkant onderbuis, lowrider bevestigingspunten op de vork – voor tassen, drinkbushouders, een achterdrager of spatbord … zetten het inzetbereik van de Checkpoint nog eens extra in de verf.

Er kunnen banden tot een breedte van 45 millimeter gemonteerd worden. Om dat mogelijk te maken, kreeg de liggende achtervork langs de aandrijfzijde een neerwaartse knik mee. Daardoor kon Trek voldoende ruimte creëren om zowel brede banden als een voldoende groot crankstel te monteren.

Geometrie

Voor de geometrie lijkt het alsof veldritfiets Trek Boone model heeft gestaan. Zowel de reach als de lengte van de chainstays zijn vergelijkbaar. Het bottom bracket op de Checkpoint ligt wat lager dan bij de Boone, de balhoofdbuis een tikje hoger. Om het nerveuze karakter van een veldritfiets wat af te vlakken, werd de wielbasis een beetje langer. Dat geeft meer comfort en stabiliteit voor langere ritten. Een balhoofdhoek van 71,8 graden (maat 54 centimeter), een vork met een offset van 49 millimeter en een zitbuishoek van 73,5 graden zijn behoorlijk normale waarden voor een hedendaagse gravelbike.

Onderdelen

De hier geteste Checkpoint SL6 is met 3699 euro het op een na duurste model uit de Checkpoint-reeks. De prijsverschillen situeren zich voornamelijk op vlak van de gebruikte onderdelen, iets waarover we op deze SL6 geen seconde reden tot klagen hebben. 

De Shimano GRX-groep blijkt echt wel aan te slaan binnen gravelmiddens. Meer en meer bikes worden ermee uitgerust en daar is een prima reden voor: de werking ervan is onder alle omstandigheden uitstekend en betrouwbaar. Op deze SL6 krijgen we een GRX-crankstel met twee bladen (48/31 tanden). Afhankelijk van de maat van je fiets varieert de lengte van de crankarmen tussen 170 en 175 millimeter.

Het moet echt al vreemd lopen wanneer je met een 11-speed cassette met 11-34 tanden ergens een helling niet op raakt. Langs de andere kant is het een configuratie waarmee je jouw wielertoeristvrienden netjes kan bijbenen.

De accessoire-toeleverancier van Trek – Bontrager – levert een prima setje Paradigm Comp-wielen met interne velgbreedte van 25 millimeter. De Rapid Drive 54 racenaven zorgen voor een snelle aangrijping en meer controle.

De Bontrager GR1 Team Issue-banden (700 x 40 cc) zijn vooral geschikt voor een snelle en harde ondergrond. Het Inner Strength-karkas is gemaakt van nylon inzetstukken die niet enkel voor extra duurzaamheid zorgen maar ook een soepele zijwandbescherming opleveren. Tubeless, dat spreekt voor zich.

Nog meer Bontrager met het Arvada Comp-zadel in 138 millimeter breedte, dat zoals reeds aangehaald bevestigd wordt op de No-Cut seatmast.

Mooi is de Bontrager Pro-stuurpen met Blendr-integratie. Dat systeem is geschikt voor een strakke en eenvoudige montage van verlichting, computer en andere accessoires. Het Bontrager Elite IsoZone stuur is een aluminium stuur voorzien van schuimkussens die trillingen absorberen.

Modeljaar 2021

Modeljaar 2021 heeft vijf nieuwe modellen en een afzonderlijk frame in het Checkpoint-gamma zitten. 

Het duurste model is de Checkpoint SL7 die het met de draadloze Sram XX1 Eagle AXS-schakelgroep, een Sram Force-crankstel en carbon Bontrager Aeolus Pro-wielen doet. Voor 5799 euro wordt die van jou.

Vervolgens krijgen we de Checkpoint SL6 waarover je hier alles komt te weten.

De ‘Dark Olive’ kleurstelling van de Checkpoint 5 vinden wij echt wel heel erg geslaagd. Verder verschilt deze 5 van de 6 door goedkopere wielen, ketting en cassette en goedkopere Bontrager-onderdelen. Voor 3199 euro een heel erg mooie fiets.

Voor de prijsbewuste gravelaar zijn er tenslotte de ALR5 en ALR4, maar die doen het met Alpha 300 aluminium frames en niet met het carbon frame en dus ook zonder de IsoSpeed Decoupler van de carbon SL frames. De ALR5 kost je 2199 euro en daarvoor krijg je een Shimano GRX RX600-aandrijving, RX400-schijfremmen en fraaie Bontrager-wielen. Prijs-kwaliteit lijkt ons dit een topper in wording.

De ALR4, de echte alu-instapper, verandert voor 1899 euro van eigenaar.

Trek Checkpoint SL6: de terreintest

Een vast ritueel bij elke fiets die hier binnenkomt: zodra de fiets uit de doos gehaald en gemonteerd is, gaat die aan de weeghaak. 9,1 kilogram lezen we af, voor een robuust afgemonteerde gravelbike met degelijke, betrouwbare en duurzame onderdelen vinden wij dat een meer dan aanvaardbaar gewicht. 

We hebben met de Checkpoint SL6 zowat over alle soorten ondergrond gereden: gaande van als een echte wielertoerist over het asfalt knallen over zanderige veldwegels bezaaid met steengruis en onvervalste gravel- en grindwegen tot singletrails doorheen het bos.

Waar we meteen van onder de indruk zijn, is de veelzijdigheid en het comfort. Dat comfort komt natuurlijk van die IsoSpeed Decoupler die ongemerkt toch zijn ding doet onder je bips. Het frame dempt trillingen heel erg efficiënt en vooral onopgemerkt. De IsoSpeed vijlt de ruwe kantjes weg waardoor jij niet enkel meer comfort, maar ook meer tractie krijgt.

Maar ook de schuimkussentjes op het stuur doen hun duit in het comfortzakje. Dat stuur is overigens voldoende breed om verschillende posities van je handen mogelijk te maken. De stuuruiteinden draaien met 4 graden naar buiten waardoor je in alle omstandigheden een ergonomische zitpositie moet vinden. De Bontrager GR1 Team Issue-banden dragen een flink steentje bij aan het geleverde comfort. En wat meer is, die banden zorgen er ook voor dat je ook op de weg flink vaart kan maken. Snelheid op de weg en adrenaline in het veld, daar kunnen wij perfect mee leven.

De Checkpoint is een prima klimmer en met het dubbel crankstel en een 11-speed cassette in 11-34 peddel je aan massaal veel omwentelingen echt wel steile hellingen op. Grindwegen over vals plat verdwijnen zo snel onder je wielen dat je amper in de mot had dat het bergop ging.

Op de echt steile hellingen kan je ook steeds voldoende druk blijven uitoefenen op de voorkant van je fiets opdat die niet zou gaan steigeren. Die GR1 Team Issue-banden leveren in die omstandigheden ook steeds voldoende grip. In de afdaling word je beloond met voldoende stabiliteit. Ook al reden wij met de Strangehold Dropouts op zijn kortste stand, nergens besloop ons een gevoel van onzekerheid. We kunnen ons inbeelden dat zwaarbeladen bikepackers de dropouts meer naar achteren plaatsen om zo een langere wielbasis en dus meer stabiliteit te bekomen, maar in onze testomstandigheden hebben wij nergens een gebrek aan stabiliteit ervaren.

Want … ga je met die dropouts spelen om zo een langere wielbasis te creëren, dan lever je natuurlijk in op het gedrag in de bochten. De Checkpoint is niet meteen de meest flitsende, nerveuze en snel insturende gravelbike van dit moment. Niet dat je hem geen bocht doorkrijgt, maar op bochtige singletrails is het toch wat harder werken. In krappe bochten loop je eveneens het risico met je voet tegen je voorwiel aan te tikken. Niets onoverkomelijk, je moet er gewoon rekening mee houden dat deze gravelbike zich eerder richt op comfort en vertrouwen dan op een speels en agressief stuurgedrag. Het frame is alleszins voldoende stijf en ga je op de pedalen lopen, dan voel je heus wel dat er flink wat pit in zit en je stevig vaart kan maken. 

Verdict

De vorige gravelbike waarmee we bos en veld onveilig maakten, was de BMC URS. Onze conclusie daarvan luidde dat het door de geometrie een gravelbike voor trailrijders was. Dat is op deze Checkpoint helemaal anders. De Checkpoint is een alleskunner waarmee je zowel gravel en grind aan de degen rijgt als dagenlange bikepacking-avonturen beleeft. Maar ook als fiets voor dagelijks woon-werkverkeer is de Checkpoint een prima keuze. Ben je een fanatiek wielertoerist en heb je nog nooit offroad gereden, dan zou de vertrouwenwekkende Checkpoint SL6 wel eens de ideale kompaan voor jouw eerste stappen offroad kunnen zijn. Maar ook als doorwinterde offroader geniet je van de veelzijdigheid en het comfort dat de Checkpoint SL6 overmatig aan boord heeft.

Meer info via www.trekbikes.com

Trek Checkpoint SL6

€ 3699,00

9,1 kg(geverifieerd, zonder pedalen en drinkbushouders)

  • Veelzijdige alleskunner
  • Vertrouwenwekkende geometrie
  • Prima afmontage
  • Veel mogelijkheden om bagage mee te nemen
  • IsoSpeed Decoupler
  • Gewicht

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Studiofoto’s copyright Trek Bicycles

DoorJurgen Groenwals