Test gravelbanden | Maxxis Reaver HYPR-X 45 mm: stevigheid en snelheid zijn niet onverenigbaar

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test gravelbanden | Maxxis Reaver HYPR-X 45 mm: stevigheid en snelheid zijn niet onverenigbaar

Maxxis is veel bekender om zijn mountainbikebanden dan om zijn gravelbanden. Desondanks heeft het merk verschillende interessante modellen in zijn catalogus en verbetert het deze continu. Dit is het geval met de Maxxis Reaver, die nu verkrijgbaar is met een gloednieuw HYPR-X rubbercompound en een versterkte Exo-bescherming. Volgens Maxxis zou hij zowel sneller zijn als meer grip bieden. Genoeg stof voor ons voor een test.

Maxxis heeft een van de meest uitgebreide assortimenten mountainbikebanden op de markt, maar het gravelaanbod is vooralsnog beperkter. De Aziatische gigant heeft desondanks voldoende banden in huis om een ​​breed scala aan rijstijlen te bestrijken, met de Receptor die extreem soepel is, de Ravager die veel grip biedt, de Rambler en de hier geteste Reaver, een semi-slick.

Als we hem zouden vergelijken met het mountainbike-assortiment (en dat doet het merk ook), dan is de Maxxis Reaver vergelijkbaar met de Aspen en zijn nog snellere broertje, de Aspen ST. Twee banden die we regelmatig zien schitteren op het hoogste niveau in de World Cup MTB.

De Maxxis Reaver biedt een loopvlak dat is verdeeld in drie hoofdzones:

  • Een centraal deel met afwisselend drie ‘staven’ en rijen ruitvormige noppen die loodrecht op de rijrichting zijn geplaatst om een ​​goede grip en controle bij het remmen te bieden.
  • Vlak naast het centrale deel zien we een dubbele band van kleine ruitvormige noppen om zowel de tractie als de zijdelingse grip te verbeteren in lichte tot middelmatige bochten.
  • En tot slot een rij rechthoekige noppen die in een trapsgewijs patroon op de randen zijn geplaatst.

Dit ontwerp is recent, maar niet gloednieuw, want het dateert uit 2023. Wat wél nieuw is, is het nieuwe HYPR-X rubber, dat speciaal ontwikkeld werd voor het gravelen. Maxxis kondigt 25% minder rolweerstand aan ten opzichte van de vorige generatie en bijna 20% meer grip in bochten. Kortom, ze beloven ons het beste van twee werelden! We weten dat technologie dit soort prestaties soms mogelijk maakt en we zullen dit in de praktijk verifiëren. Merk op dat de rest van het gamma ook dit nieuwe rubber krijgt, evenals bijgewerkte zijmarkeringen en een herziene verpakking, zonder plastic.

Het karkas van 120 tpi wordt als soepel aangekondigd en is bovendien opnieuw ontworpen met nieuwe draden. Deze worden als sterker aangekondigd, zonder de vervorming van de band in gevaar te brengen. Maxxis heeft ook zijn beroemde EXO Protection-versterkingslaag toegevoegd om de zijwanden effectief te beschermen.

Gewicht en prijzen

Op onze weegschaal kwamen we voor de Maxxis Reaver in 45 mm uit op 525 gram, wat vrij gemiddeld is voor dit type gravelband. Qua prijs zitten we in het topsegment, met een adviesprijs van € 67 voor de versie met zwarte zijwanden en van € 73 voor de versie met beige zijwanden.

Maxxis Reaver HYPR-X: de terreintest

We hebben de Maxxis Reaver getest op 23 mm brede Zipp 303-velgen en ook op bredere Duke Baccara WRX-wielen (zie onze test). In beide gevallen verliep de montage van de banden eenvoudig met een vloerpomp. We hebben hem getest in België op onze gebruikelijke testterreinen, maar ook rond de Mont Ventoux, gewoon om hem eens van stenen te laten proeven. We pompten hem op tot ongeveer 1,7 bar op de breedste velgen (28 tot 30 mm binnenbreedte) en tot 1,9 bar op de smallere velgen (23 mm), en dat voor een rijder van 80 kg.

De Maxxis Reaver is inderdaad een snel rollende band, meer dan voorheen dankzij het nieuwe rubber. Vergeleken met de concurrenten die we recent hebben mogen testen (met name de Schwalbe G-One RS Pro en de Vittoria Peyote), lijkt hij iets slechter te scoren qua rolweerstand. Dit merk je niet zozeer op gravelwegen, maar meer op de weg. Maar laten we duidelijk zijn: dit is nog steeds een band die snel is!

Het ontwerp van de Maxxis Reaver excelleert op hard terrein, of het nu glad is of bezaaid met obstakels (stevig vastzittende stenen, wortels). De band heeft een uitstekende zijdelingse grip in alle soorten bochten, van de meest open tot de krapste. Met dank aan de twee rijen zijnoppen! De grip is uitstekend en de controle bij het remmen zeer geruststellend.

We hebben hem tijdens de test niet gespaard, maar de Maxxis Reaver bleef ongevoelig voor het ruwe terrein en bleek zeer stevig.

Op ruwer terrein voel je dat de Reaver vrij stijve zijwanden heeft. Ondanks zijn profiel van 45 mm is hij niet de meest comfortabele op de markt. Aan de andere kant lijkt hij onverwoestbaar! We hebben hem tijdens de test niet gespaard en verschillende van onze mederijders kregen lekke banden … terwijl de Maxxis ongevoelig bleef voor de ruwe omstandigheden, of het nu in België was of op de rotsachtige flanken van de Mont Ventoux. De zijwanden zijn na afloop van onze test nog als nieuw. Hij is ook niet bang om tussen de grond en de velg te worden geplet en het loopvlak lijkt ook behoorlijk slijtvast, ondanks de vrij kleine noppen. Kortom, op dit vlak is hij onberispelijk.

Op zachte ondergrond is het geen verrassing dat hij daar niet uitblinkt, ook al presteert hij uitstekend in stof en fijn grind. Maar in zand en modder verliest hij veel grip. De duidelijk gemarkeerde noppen aan de zijkanten doen hun werk om toch enigszins je lijn te behouden en het rubber behoudt een goede grip op nat wegdek. Maar we vinden duidelijk dat dit minder zijn ding is en we raden hem vooral aan voor een gebruik op droog terrein.

Verdict

De Maxxis Reaver is misschien niet de soepelst rollende semi-slick gravelband op de markt, maar hij maakt wel indruk met zijn lek- en slijtvastheid en zijn feilloze grip op verharde ondergrond. Het is een band voor snelle avonturiers en voor degenen die graag technisch terrein verkennen met hun gravel, vooral in droge, rotsachtige gebieden.

MAXXIS REAVER HYPR-X 45MM

67,00 €

525 g

  • Stevigheid en slijtvastheid voor dit type gravelband
  • Grip en controle bij het remmen op harde ondergrond
  • Zeer geruststellende zijdelingse grip
  • Zeer eenvoudig te monteren op alle soorten velgen
  • Lager rendement dan de beste semi-slicks op de markt
  • Niets te melden

Beoordeling van de testers

  • Best getest
  • Favoriet
  • Prijs-kwaliteit

Door  Olivier Béart