Test helm | Poc Cytal: met ultra-geventileerd ontwerp
Door Paul Humbert -

Het Scandinavische merk POC onthult met de Cytal een nieuwe fietshelm met een ontwerp dat ventilatie, bescherming, aerodynamica en een laag gewicht combineert. Hij is ook verkrijgbaar in een Lite-versie voor een gebruik op de weg, maar wij hebben de ‘klassieke’ Cytal getest die bedoeld is voor gravel:
De Cytal is direct geïnspireerd op de Cytal Carbon en de Cytal Lite, helmen die worden gebruikt door het door POC gesponsorde EF Pro Cycling-team. De ontwikkeling van de helm is mede gebaseerd op feedback van de atleten. De focus ligt daarbij op de aerodynamica, bescherming en luchtstroom. Een laag gewicht (250 g, 270 g of 300 g, afhankelijk van de maat) is ook een belangrijk aandachtspunt voor POC. Aan de helm hangt een stevig prijskaartje vast, waarmee hij zich boven de Ventral- en Omne-helmen in het gamma plaatst.
De Cytal werd ontwikkeld door middel van uitgebreide windtunneltests en computermodellen. Het resultaat is een zeer open vorm aan de bovenkant, met bovenaan de helm een ‘blad’ dat bedoeld is om de luchtstroom te geleiden. Volgens POC optimaliseert de geventileerde structuur het aerodynamische profiel door de luchtstroom in en rond de helm te reguleren.
POC geeft aan dat de luchtstroom versnelt wordt eens deze door de helm stroomt, waardoor de ventilatie bij hoge en lage snelheden heel effectief is.
Productmanager Oscar Huss: “We wilden onszelf uitdagen en een stap verder gaan. Met name door meer praktijktests en onderzoek te doen om de details te verfijnen en de prestaties van onze helmen te verbeteren.”
Veiligheid was ook een prioriteit (gelukkig maar) tijdens de ontwikkeling van de Cytal. Volgens het onafhankelijke laboratorium Virginia Tech (een onderdeel van de Virginia Polytechnic University), dat de helmen op de markt test en evalueert, is de POC Cytal gerangschikt als de beste racefietshelm en de derde beste helm van de 268 geteste helmen (maart 2025).
Een EPS-schuim met twee dichtheden zorgt voor de optimale bescherming van de rijder en is tegelijkertijd licht van gewicht. Een polycarbonaat schaal bedekt de helm.
Het Mips Air-systeem bevindt zich onder het schuim van de helm en is bedoeld om niet-lineaire impactkrachten tegen te gaan.
De helm is voorzien van een 360 graden verstelbare draaiknop en verstelbare bandjes aan de zijkanten, op oorhoogte. Er zijn inkepingen om je bril stabiel te positioneren, zelfs tijdens het rijden. De voorste kussentjes van de helm zijn verwijderbaar.
Voor deze zeer luxueus uitziende helm betaal je in de winkel 320 euro. Hij is verkrijgbaar in de maten S, M of L en in 9 kleuren.
POC Cytal: de terreintest
De POC Cytal onderscheidt zich van de andere modellen in het gamma door een hoekiger design. Dat geldt voor de buitenkant. Binnenin de helm, en wanneer je hem opzet, ontdek je een iets andere en diepere vorm dan de andere race- en gravelmodellen. Het merk blijft zo de vorm van zijn ‘hoofden’ verder ontwikkelen. We zijn dol op POC’s MTB-vorm, maar de racevorm heeft ons al geconfronteerd met vervelende drukpunten aan de voorkant van de schedel. Bij deze Cytal is dat niet het geval, wat een aangename verrassing is. Dit is natuurlijk heel persoonlijk en we raden je ten zeerste aan de helm te testen voordat je hem koopt. Op onze weegschaal klokte een M-model af op 273 gram.
De aanspanning aan de achterkant van de helm zorgt voor een goede pasvorm en de riempjes zijn licht verstelbaar, maar niet volledig. We hadden echter geen last van te korte bandjes die op onze oorlellen rustten. De kussentjes in de helm zijn erg dun, maar bleken toch behoorlijk comfortabel.
Wat ons vervolgens opvalt, is de vrij hoge en zeer open voorkant. We begrijpen de doelstelling van het merk, en we begrijpen die nog meer wanneer we ons realiseren dat er in het verlengde van deze ventilatieopeningen een volledig luchtkanaal aanwezig is. Vanaf de eerste pedaalslagen merk je dat deze vier grote kanalen echt effectief zijn en dat de helm zeer goed ventileert. In dit opzicht voldoet POC volledig aan zijn missie en voel je geen zweetophoping, zelfs niet op warme dagen.
We liegen er niet om, het is moeilijk om de aerodynamica van een helm te meten, zeker bij het rijden op gravelwegen. Dat geldt ook voor de geboden bescherming. We verwijzen dan ook graag naar de Virginia Tech-ranglijst, die als maatstaf geldt op de huidige markt en waar POC een zeer goede leerling is.
Verdict
Van deze POC Cytal onthouden we dat hij licht aanvoelt, uitstekend ventileert en stabiel op het hoofd blijft zitten. Alle brillen die we met de helm hebben gedragen, zitten comfortabel. Goedkoop is hij niet, maar het merk rechtvaardigt de hoge prijs van dit model door de hoeveelheid onderzoek die is verricht tijdens de ontwikkeling. Uit ervaring weten we dat de andere modellen van het merk uitblinken op het vlak van de levensduur van de materialen, riempjes en kleuren, wat de aankoop van een kwalitatief hoogwaardig product dat lang meegaat, kan stimuleren.
Meer info via https://poc.com/en/product/cytal-apatite-navy-matt